• Styrka

    Jag vill höra från er som haft utomhusvigsel!

    Hej!
    Vi vill gifta oss utomhus nästa sommar, och nu skulle jag vilja höra (och se om ni vill komma med bilder) om hur det blev!
    Hur löste ni dekorationer på vigselplatsen?
    Hur löste ni musiken - nån som spelade instrument och sjöng, eller hade ni CD-spelare?
    Hur läste ni ingång och utgång - de flesta utomhusplatser är ju rätt öppna, kom ni gåendes runt ett hörn där gästerna fick syn på er, eller kanske skippade ni ingång och utgång och bara stod samlade med familj och vänner?
    Stod gästerna upp, eller hade ni placerat ut stolar eller filtar eller liknande?

    Vi ska ha festen och middagen i en lokal inte så långt därifrån, men jag gissar att några har kört på partytält?

    Jag vill gärna höra hur er vigsel gick, och få lite tips och andra synvinklar!

  • Svar på tråden Jag vill höra från er som haft utomhusvigsel!
  • Styrka

    Det är en vacker park på hisingen. Ett stenkast bort ligger en vacker gammal skola, och ytterligare ett stenkast bort finns en vacker villa, som tyvärr är kontor. (annars hade vi gärna haft festen där.)
    Det är mycket grönt, ekar (tror jag att det är) en liten damm och en liten asfalterad gångväg vi tänkte gå på fram till vigselplatsen. Det är ett gräsparti framför en liten skogsdunge på berg.
    Det finns ingen el (om man inte få låna av skolan, men tveksamt mitt i sommarlovet).
    Dekorationer tänkte jag nog inte att vi skulle behöva frånsett filtarna och pallar till gästerna. Eventuellt hänga upp den där spetsöverhänget bakom prästen för att bara liksom markera var vigseln kommer att ske. Eventuellt tänkte jag dock kanske kanta "altargången" med nedstuckna blommor i gräset, men en altargång kan ju lika gärna ordnas genom att man placerar ut filtarna på lämpligt sätt.

  • joner

    Vi gifte oss utomhus i lördags. Helt underbart GladHur löste ni dekorationer på vigselplatsen?
    Vi hade inga dekorationer, naturen var så vacker ändå. Vi gifte oss i trädgården vid herrgården där vi skulle ha festen.

    Hur löste ni musiken - nån som spelade instrument och sjöng, eller hade ni CD-spelare?
    Vi hade två som sjöng och en som spelade gitarr.

    Hur läste ni ingång och utgång - de flesta utomhusplatser är ju rätt öppna, kom ni gåendes runt ett hörn där gästerna fick syn på er, eller kanske skippade ni ingång och utgång och bara stod samlade med familj och vänner?
    Det finns en lång allé där vi gifte oss, och där gästerna satt ser man inte början av den, och vi kom in genom den, Jag red på min häst och min blivande ledde hästen. Efter vigseln satt han upp på hästen och jag ledde honom ut genom allén.

    Stod gästerna upp, eller hade ni placerat ut stolar eller filtar eller liknande?
    Det fanns stolar utplacerade som gästerna satt på, med en fri mittgång som vi gick igenom.

  • mikita

    Vi gifte oss i ett rum i en ruin. Vi höll oss gömda "runt hörnet" tills gästerna var på plats och när ingångslåten spelades rundade vi bara hörnet och gick in. Vi hade plankor på bockar som bänkar till gästerna (ca 40 gäster). Vi hade elpiano, fil och gitarr. 2 mikrofoner som de samsades om till sång och instrument. Elpianot är ju förstärkt i sig. Mååååååånga meter skarvsladdar gick åt, men det fungerade. Inga dekorationer mer än att prästen hade ett litet bord men en vit duk, en syrénkvist och en ljuslykta på. Vi gick ut till utgångslåten och ställde oss bakom samma hörn som innan, tills gästerna kommit ut ur vigselrummet. Då gick vi tilbaka runt hörnet och alla samlades precis utanför rummet där vi vigdes (usch vad krångligt det lät, hoppas du förstår). Där blev det såpbobblor, riskastning och kramkalas. Efterdet gick vi till en annan del av ruinen för brudskål. Festen hölls i ruinens undervåning där det finns "riktiga" rum.  Vår plan B var att vara i rummet där vi skulle äta middag om det blev regn. Men det behövdes inte.



    I undervåningen där det är väggar OCH tak.


    Vigselrummet, väggar och golv men inte glas i fönstren eller tak. Bänkar till gästerna. Prästens lilla bord skymtar fram till höger om maken.


    Här svängde vi runt hörnet till vänster och gömde oss, där stod vi också innan vi kom in.


    Vigselrummet efter.


     

  • mikita
    Styrka skrev 2011-07-14 21:03:53 följande:
    wow, vad vackert att gifta sig i en gammal ruin!
    Tack så mycket. Hoppas det kan inspirera och hjälpa dig lite Solig
  • Styrka

    Nja, ruin har vi ju inte tillgång till... och bänkar blir nog lite krångligt att skaffa fram, men jag tror det löser sig fint med vita fleecefiltar. De rear ut vita fleecefiltar på Jysk för 12 kr/st just nu btw! *tips till andra hugade*
    Och vi hittade vita dekorationsstenar på både Lagerhouse andra inredningsbutiker som vi kasnke tänkte markera altargången med. De blåste ju inte bort som blomblad, och kostar inte lika mycket som plastblommor. 25 kr för en rejäl burk, det tycker jag var billigt! Det kasnke går åt 3-4 burkar?

  • magiska16juli

    Vi gifte oss i lördags 16 juli och hade utomhus vigsel...vi var hemma hos min pappa, han har två gårdar en som är k-märkt och ej får renoveras ..men så klart underhållas så den är ok ;)...Vi hade en kanon dag från början till slut..Gården är kring byggd med massor av lador, så vi hade gjort ena längan som en dans å mat , bar och musik plats hade lap toppen kopplad med två stora högtalare gjort spel listor samt spotify!!...hade massor med ljus slingor över allt i ladan .Hade ett party tält utan för med plats för 60 pers...hade honörsbord sen tre lång bord från det. ljus slingor i tältet med...

    Vi gick ut till musiken av kalle moreus *underbar* och efter en stund minskades musiken och vigslen började..efter vi sagt ja å pussats...;)..så spelade min Mans far en egen skriven låt på gitarr...EN HELT MAGSIK DAG OCH KVÄLL...LYCKLIG SOM TUSAN!!!! 

  • Styrka
    magiska16juli skrev 2011-07-18 09:57:03 följande:

    Vi gifte oss i lördags 16 juli och hade utomhus vigsel...vi var hemma hos min pappa, han har två gårdar en som är k-märkt och ej får renoveras ..men så klart underhållas så den är ok ;)...Vi hade en kanon dag från början till slut..Gården är kring byggd med massor av lador, så vi hade gjort ena längan som en dans å mat , bar och musik plats hade lap toppen kopplad med två stora högtalare gjort spel listor samt spotify!!...hade massor med ljus slingor över allt i ladan .Hade ett party tält utan för med plats för 60 pers...hade honörsbord sen tre lång bord från det. ljus slingor i tältet med...

    Vi gick ut till musiken av kalle moreus *underbar* och efter en stund minskades musiken och vigslen började..efter vi sagt ja å pussats...;)..så spelade min Mans far en egen skriven låt på gitarr...EN HELT MAGSIK DAG OCH KVÄLL...LYCKLIG SOM TUSAN!!!! 


    Wow, det låter underbart! Ni ser jättelyckliga ut, stort grattis!
  • misscat81

     


     


     


    Vi gifte oss 18 juni på mina svärföräldrars gård. Själva vigselplatsen var på en äng med sjön som bakgrund. Vi ställde ut några bänkar, men de flesta gäster valde att stå. Vi hade endast dekorerat med två små björkar som markerade själva vigselplatsen för mig, maken och vigselförrättaren.
    Jag, maken och marskalken kom över sjön i en eka som marskalken rodde. Vid strandkanten väntade mina tärnor på oss, och vi gick sedan tillsammans upp mot gästerna och vigselförrättaren. Vi spelade "Over the Rainbow/A Wonderful world - Israel Kamikawiwo'ole" på cd-spelare medan vi gick upp mot ängen, vilket fungerade förvånansvärt bra! Under själva vigselakten spelade min mammas man gitarr och sjöng. Efter vigsel blev det lite mingel och gratulationer och allmän fotografering medan vi väntade på vår transportbil som sedan körde iväg oss! Gästerna fick åka buss till festlokalen, och vi åkte runt lite i bilen medan vi drack champagne och tog det lite lugnt, för att gästerna skulle hinna före oss till lokalen.

    Lite bilder från vigseln:


  • misscat81

    Glömde säga: Det regnade nästan hela dagen, så vi var lite nervösa att vi inte skulle kunna genomföra vigsel så som vi tänkt oss, men som tur var så var det uppehåll under själva akten, när vi åkte i båten så sken nästan solen! Precis när sista sången sjöngs som avslutning så började regndropparna falla igen.

  • JenniferS

    Vi ska också gifta oss utomhus
    Ni som redan är gifta, hade era gäster problem att höra er under vigseln? Eller hade ni mikrofon och förstärkare?

  • lunagarden


     



    Vi gifte oss utomhus i lördags, i en slottspark. Gästerna samlades utanför slottet och min far såg till att de ställde sig på två sidor så vi kunde komma mellan dem. Vi hade ett par stolar till dem som inte orkade stå.


     


    Vi gjorde vår entre genom att komma ut ur slottsportarna och vandra mot gästerna, ner genom en allé och sedan vända upp på gräsmattan och gå emellan dem.


     


    Vi hade dator och högtalare som spelade Bryan Adams liveversion av Heaven på Spotify.


     


    Det var en borgerlig vigsel och vi hade skrivit en del text som vigselförrättaren fick läsa och så hade vi en allsång "Kärleken förde oss samman" med musik från Spotify.


    När vigseln var över stod vi kvar och tog emot gratulationerna, så det blev ingen utgångsmusik utan vi spelade lite kärleksfull musik i bakgrunden.


    Vi hade inte dekorerat vigselplatsen med något alls, det var så vackert med naturen och slottet i bakgrunden


    Efter vigseln var det brudskål på slottet och därefter fest på samma plats. Det var helt magiskt!

  • JenniferS
    lunagarden skrev 2011-07-25 20:45:53 följande:


     



    Vi gifte oss utomhus i lördags, i en slottspark. Gästerna samlades utanför slottet och min far såg till att de ställde sig på två sidor så vi kunde komma mellan dem. Vi hade ett par stolar till dem som inte orkade stå.


     


    Vi gjorde vår entre genom att komma ut ur slottsportarna och vandra mot gästerna, ner genom en allé och sedan vända upp på gräsmattan och gå emellan dem.


     


    Vi hade dator och högtalare som spelade Bryan Adams liveversion av Heaven på Spotify.


     


    Det var en borgerlig vigsel och vi hade skrivit en del text som vigselförrättaren fick läsa och så hade vi en allsång "Kärleken förde oss samman" med musik från Spotify.


    När vigseln var över stod vi kvar och tog emot gratulationerna, så det blev ingen utgångsmusik utan vi spelade lite kärleksfull musik i bakgrunden.


    Vi hade inte dekorerat vigselplatsen med något alls, det var så vackert med naturen och slottet i bakgrunden


    Efter vigseln var det brudskål på slottet och därefter fest på samma plats. Det var helt magiskt!


    Åh, vad fint! Stort Grattis, omgivningen ser riktigt vacker ut
  • MagicBride
    Styrka skrev 2011-07-06 12:03:22 följande:
    Hej!
    Vi vill gifta oss utomhus nästa sommar, och nu skulle jag vilja höra (och se om ni vill komma med bilder) om hur det blev!
    Hur löste ni dekorationer på vigselplatsen?
    Hur löste ni musiken - nån som spelade instrument och sjöng, eller hade ni CD-spelare?
    Hur läste ni ingång och utgång - de flesta utomhusplatser är ju rätt öppna, kom ni gåendes runt ett hörn där gästerna fick syn på er, eller kanske skippade ni ingång och utgång och bara stod samlade med familj och vänner?
    Stod gästerna upp, eller hade ni placerat ut stolar eller filtar eller liknande?

    Vi ska ha festen och middagen i en lokal inte så långt därifrån, men jag gissar att några har kört på partytält?

    Jag vill gärna höra hur er vigsel gick, och få lite tips och andra synvinklar!
    Vi gifte oss i början på maj och hade en ofantlig tur med vädret! Strålande sol och runt 20 grader varmt (nästan för varmt i den tjocka klänningen!)
    Vår vigsel ägde rum i en bokskog och det kändes konstlat att ta dit en massa dekorationer utan skogen fick stå där i all sin glans. Det vi gjorde var att vi la ut en lång röd matta som blev "altargång" så att gästerna visste var vi skulle komma gående någonstans :)
    Vi hade en stor högtalare som vi kunde docka Iphonen i och så körde vi Spotify därigenom (telefonen i flygplansläge så ingen ringde och störde förstås ) Vi hade en ingångslåt och en utgångslåt, fast den sista blev en "posera för gästernas bilder och kram - låt" eftersom vi inte gick iväg. Tyckte det fungerade jättebra. Hade en av gästerna som skötte det åt oss.
    Vi hade ett ganska litet sällskap (40 gäster) så det var inga problem med att höra (inte vad någon har sagt i alla fall). Vår vigselförrättare pratade högt och där var ingen vind eller annat som störde.
    Vi kom runt ett hörn till vår "inmarsch" och vi hade satt ut ett fåtal bänkar till de som behövde sitta, resten stod. Var inte en jättelång vigsel.
    Festen hade vi i en lokal där mitt i bokskogen så vi var på samma plats hela tiden vilken var väldigt smidigt  
    Vi är supernöjda med hur vår dag blev Hjärta 
     



Svar på tråden Jag vill höra från er som haft utomhusvigsel!