• fasit

    Presenter till gästerna

    Jo, jag undrar om det finns någon som tänkt göra hemmagjorda presenter och presentaskar till sina gäster. Skulle vilja få lite tips från alla kreativa själar:)

  • Svar på tråden Presenter till gästerna
  • fasit
    förlovadflicka skrev 2011-07-20 18:34:36 följande:
    Ja, vi har hösttema :)
    Har du fler dekorationer eller detaljer som du vill visa som går i orange?Hade varit roligt att se hur du ska använda dig av färgen:)
  • epeb

    jag hittade en mall på internet på askar som jag skrivit ut, och klipper, viker och limar mina sakar själv :) ca 90 st.. så det är en del men då blir det när man måste komma undan billigt.. :)
    Vi kommer fylla dem med godis av någon sort :) 


  • förlovadflicka
    fasit skrev 2011-07-21 06:33:56 följande:
    Har du fler dekorationer eller detaljer som du vill visa som går i orange?Hade varit roligt att se hur du ska använda dig av färgen:)
    Oj, har inte så mycket bilder, men vi har bla orangea godisar i godisbuffén, ska dekorera med orangea höstlöv (konstgjorda som är i något skirt material), ska försöka få tag i vimplar med orange, och så ska vi ha det i blomsterarrangemangen (dock ej i brudbuketten).
  • fasit
    förlovadflicka skrev 2011-07-24 18:22:02 följande:
    Oj, har inte så mycket bilder, men vi har bla orangea godisar i godisbuffén, ska dekorera med orangea höstlöv (konstgjorda som är i något skirt material), ska försöka få tag i vimplar med orange, och så ska vi ha det i blomsterarrangemangen (dock ej i brudbuketten).
    Höstlöv är fint!!Jag hade kanske önskat att gifta mig senare på hösten, men det var smidigare att ta det i aug och jag tycker det fortfarande känns som sommar då så inget hösttema, men dock orange:) Hoppas det går bra för er med planering osv. Hoppas också kunna inspirera dig om det går. Har du ngn blogg?
  • förlovadflicka
    fasit skrev 2011-07-25 13:35:47 följande:
    Höstlöv är fint!!Jag hade kanske önskat att gifta mig senare på hösten, men det var smidigare att ta det i aug och jag tycker det fortfarande känns som sommar då så inget hösttema, men dock orange:) Hoppas det går bra för er med planering osv. Hoppas också kunna inspirera dig om det går. Har du ngn blogg?

    Japp, giftdigmedmig.bloggplatsen.se


    Bloggar inte så ofta numera, men där finns en del inspiration att hämta (tycker jag iaf :P) Ska genast kolla in din blogg också ;)

  • baby freeze

    Jag kommer nog inte att lägga presenter till gästerna, men OM jag skulle, så skulle jag baka kakor av något slag som passar temat och stapla och slå in i en rulle med fint papper. Såg martha stewart göra det en gång och det blev jättefint.

  • förlovadflicka
    fasit skrev 2011-07-25 20:35:19 följande:
    FINT!Jag blev förälskad i en av dina tårtbilder:)
    Vad bra! Köpte btw en stor, orange vas på ikea idag, som jag hittade på fyndet- 99 kr, och den kommer passa jättebra, både på bröllopet och sedan på soffbordet :D
  • fasit
    förlovadflicka skrev 2011-07-26 22:02:08 följande:
    Vad bra! Köpte btw en stor, orange vas på ikea idag, som jag hittade på fyndet- 99 kr, och den kommer passa jättebra, både på bröllopet och sedan på soffbordet :D
    Åh, jag vill också åka till ikea!I första hand för att köpa gardiner. Vi bor nära Kållered så det är egentligen inte så jobbigt att åka dit. Ska få med pojkvännen också bara:)
  • förlovadflicka
    fasit skrev 2011-07-27 16:09:31 följande:
    Åh, jag vill också åka till ikea!I första hand för att köpa gardiner. Vi bor nära Kållered så det är egentligen inte så jobbigt att åka dit. Ska få med pojkvännen också bara:)
    Haha, ibland kan vägen kännas lång ändå kanske? ;) Vi ska också köpa vita nätaktiga gardinger att hänga längs en vägg, över fiberduk som täcker en ful tavla. Vem är intresserad av att kolla på en tavla med en massa saker som finns i söndrum i Halmstad, tex vattentornet och biblioteket? Orka :P
  • ElenoreHjärtaFredrik

    Hej hej,

    Jag har köpt små glasflaskor som jag ska fylla med polkagriskarameller (har rosa o vitt som tema). Sedan fästa en namnlapp på med hampasnöre (har skärgårdstema) och skriva gästernas namn på. Så blir det bordsplacering och en liten gåva :)

  • chrpe

    Är det bara jag som tycker att man ger tillräckligt om man bjuder på middag 3 rätter + snittar och tårta, fri dryck/bar hela dygnet och live band?

    Känns som alla väljer att ge en liten present också.

    Jag kan också tycka att det är fint med en liten present vid varje tallrik men jag vill inte ge godis. Vill hellre ha stora godisskålar utplacerade lite överallt.

    Något tips på något ej ätbart man kan ge bort?

    När min syster gifte sig (i Dalarna) beställde de små vita dalahästar med varje gäst namn på i rosa och så stod det syrrans och mannens namn på andra sidan och så datumet fram på hästen. Var jätte fint men eftersom jag inte är från Dalarna och inte ska gifta mig där så känns inte det rätt. Jag gifter mig i Skåne, men kommer inte på något skånskt förutom spettekaka, och det kan man ju inte ge Tungan ute

  • baby freeze

    Jo, det är klart man kan ge en spiddekaga! En liten en... Annars kanske en liten gås? Rapsolja? Senap? Björnbärsmarmelad?

  • MalinMattias
    chrpe skrev 2011-07-28 11:30:05 följande:
    Är det bara jag som tycker att man ger tillräckligt om man bjuder på middag 3 rätter + snittar och tårta, fri dryck/bar hela dygnet och live band?

    Känns som alla väljer att ge en liten present också.

    Jag kan också tycka att det är fint med en liten present vid varje tallrik men jag vill inte ge godis. Vill hellre ha stora godisskålar utplacerade lite överallt.

    Något tips på något ej ätbart man kan ge bort?

    När min syster gifte sig (i Dalarna) beställde de små vita dalahästar med varje gäst namn på i rosa och så stod det syrrans och mannens namn på andra sidan och så datumet fram på hästen. Var jätte fint men eftersom jag inte är från Dalarna och inte ska gifta mig där så känns inte det rätt. Jag gifter mig i Skåne, men kommer inte på något skånskt förutom spettekaka, och det kan man ju inte ge Tungan ute
    Vi har köpt gåvor från Unicef och ger istället. I festprogrammet kommer det att stå ngt i stil med: "Tack för att ni valt att fira vår dags med oss, som tack till er har vi skänkt mässlings- och stelkrampsvaccin till världens lidande barn via Unicef." Vi köpte 300 stelkrampsdoser och 200 mässlingsdoser för totalt 317:-

    Jag är HELT övertygad om att alla gäster blir 100% glada av en sådan gåva. www.unicef.se/stod-oss/gavoshop
  • chrpe
    MalinMattias skrev 2011-07-28 12:29:54 följande:
    Vi har köpt gåvor från Unicef och ger istället. I festprogrammet kommer det att stå ngt i stil med: "Tack för att ni valt att fira vår dags med oss, som tack till er har vi skänkt mässlings- och stelkrampsvaccin till världens lidande barn via Unicef." Vi köpte 300 stelkrampsdoser och 200 mässlingsdoser för totalt 317:-

    Jag är HELT övertygad om att alla gäster blir 100% glada av en sådan gåva. www.unicef.se/stod-oss/gavoshop
    WOW det ska jag också göra. Hur bra som helst!!!!
  • MalinMattias
    chrpe skrev 2011-07-28 12:49:24 följande:
    WOW det ska jag också göra. Hur bra som helst!!!!
    Ja, jag fick tipset via Bettina här på BT och jag tycker det är en underbar gest! Hellre att mina gäster får (via oss) skänka något som kan rädda liv än att ge bort två chokladhjärtan som kanske inte ens äts upp. (Med all respekt för de som väljer att ge bort godis/glas/etc: jag dömer ingen och alla gör som de vill.) :)
  • epeb

    Jag tycker inte att det är för mycket att ge presenter till gästerna, vi har dock ingen alkohol alls på bröllopet och inget band heller, så vi slipper ju sådana utgifter.. :)


  • Kit73

    Vi vill sätta en gåva på allas hotellrum men inte godis! Morgonskor eller morgonrockar men frågan är om man använder dessa sen...? Någon annan med ett kreativt förslag?


    Gillade för övrigt Unicef idén väldigt mycket!!

Svar på tråden Presenter till gästerna