• Anonym (Hmm)

Samma som hans x....!?

Min m2b har varit gift en gång förut, hon heter fortfarande samma i efternamn...
    Nu när vi ska gifta oss så vill nog inte jag heta samma som henne..Eller rättare sagt jag tänker inte göra det helt enkelt. Hade hon varit en normal trevlig människa kanske jag inte brytt mig så mycket.
    Förstår ni hur jag menar? Ska jag bli fru xxx nr2?
    Vi har pratat om att ta ett helt nytt efternamn till vigseln, det var min m2b som kom på idèn. Men sen så började han att fundera då hans barn sedan tidigare med x-et inte kommer att byta o hur det skulle kännas före barnet. Men då sa jag att det är ju bara att barnet byter så fort den får bestämma själv/ blir gammal nog...
    Jag vill fan inte ha samma efternamn som x-et, jag undrar varför inte hon tog sitt flicknamn tillbaka efter att hon stack?
    Det är ett fint o annorlunda namn vi har funnit, jag vill gärna ta det då jag bara har ett tråkigt son-namn... Jag blir faktiskt lite ledsen när jag tänker på det här :(

• Svar på tråden Samma som hans x....!?
  • cityalven

efter till exempel skilsmässa ska det ju stå!

• Pinkgrape
    MrsT2011 skrev 2011-06-22 16:00:59 följande:
    Har inte läst alla svar men vad tror du om den här lösningen:

- Du byter till det nya namnet ni hittat och som ni båda gillar.
    - Han lägger till det nya namnet, så att han både heter samma som sina barn och samma som du heter.
    - Barnen behåller mammans efternamn.

Förstår att det känns trist att han i så fall behåller exets namn, men med denna lösning slipper du heta som hon och barnen slipper byta bort sin mammas namn. Din man behåller kopplingen till barnen.
    Tummen upp för detta förslaget.
    Det låter som det absolut bästa för alla inblandade tycker jag faktisk.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Anonym
    cityalven skrev 2011-06-23 02:21:03 följande:
    jag säger som en annan sa; att det är ju ändå du som är hans nya fru! och sålänge ni inte heter samma förnamn så kan man ju inte förväxla er.

Enligt svensk lag får barn automatiskt pappans efternamn om man inte begär annat. Har mamman eller pappa egen vårdnad om barnet efter skilsmässa så kan den enskilda föräldern/vårdnadshavaren bestämma om den vill att barnet skall byta efternamn.

Hon kanske har vant sig att heta xx i efternamn, som du säger har hon ju redan bytt från sitt flicknamn en gång i tiden... bara det är ju att skapa lite utav en ny identitet. Ska hon då behöva göra det igen?

Lycka till i valet eller snickrandet av nytt namn, jag tror att ni ändå kommer hitta en lösning som passar!
    Nej, nu har du snurrat till det!!! När ett barn föds, får det automatiskt det efternamn som MAMMAN bär, inte pappan! Detta så länge man inte begär annat. Gör man ingenting, får barnet mammas efternamn. Om sedan syskon föds, får de automatiskt det efternamn som det äldre syskonet har.
  • Theka
    cityalven skrev 2011-06-23 02:21:03 följande:
    jag säger som en annan sa; att det är ju ändå du som är hans nya fru! och sålänge ni inte heter samma förnamn så kan man ju inte förväxla er.

Enligt svensk lag får barn automatiskt pappans efternamn om man inte begär annat. Har mamman eller pappa egen vårdnad om barnet efter skilsmässa så kan den enskilda föräldern/vårdnadshavaren bestämma om den vill att barnet skall byta efternamn.

Hon kanske har vant sig att heta xx i efternamn, som du säger har hon ju redan bytt från sitt flicknamn en gång i tiden... bara det är ju att skapa lite utav en ny identitet. Ska hon då behöva göra det igen?

Lycka till i valet eller snickrandet av nytt namn, jag tror att ni ändå kommer hitta en lösning som passar!
    Min feting; Nej, tvärtom - barnet får mammans namn om man inte begär annat. 
    Vi har klyddat en del med efternamn eftersom vi inte var överens om vilket namn vi skulle ta från början. Jag ville inte ha hans och han ville inte ha mitt, det slutade med att min sambo bytte efternamn i samband med vår dotters födsel för att vi skulle kunna ge henne hans nya efternamn som jag nu också får vid vigseln, allt för att slippa ändra namn på henne också. Efternamnet är hans mors flicknamn. 
  • Anonym
    Houdini skrev 2011-06-23 00:39:55 följande:

Varför ska man behöva byta efternamn när man skilljer sig framför allt när man har barn tillsammans?

Det blir ju ens nya identidet och lite jobbigt att hålla på att hatta fram och tillbaka med namnbyte. Och det är ju inte exets problem alls utan bara det nya fruns låter det som.

Nu bytte jag tilbaka till mitt flicknamn när jag skillde mig, man enbart för jag var förbannad på min exsvärfar och ville inte heta som han. Hade därimot inga problem med att fortsätta dela namn med exet. Och jag hade ändå hetat det i över tio år och de flesta kände mig under det namnet. Det var ett jäkla bry och jobb att byta tillbaka. Nu när jag gifte om mig tog min nya man mitt namn för jag skulle slippa byta namn en gång till.

Du menar att du bytte tillbaka till ditt flicknamn, när du gifte om dig? Jag som varit gift tidigare, får tex inte ge min exmakes namn till min blivande man. 
  • Anonym (fler sidor)

X:et i fråga idiot eller inte, kanske inte bytt efternamn för att det är viktigt för henne att ha samma efternamn som sina barn?

Förstår också att pappan vill ha samma namn som sina barn och som skilsmässobarn själv hoppas jag han står på sig om det för det är lätt att känna att man inte hör till när pappa/mamma skaffar ny familj.

• Anonym
    Anonym (fler sidor) skrev 2011-06-23 08:19:30 följande:

X:et i fråga idiot eller inte, kanske inte bytt efternamn för att det är viktigt för henne att ha samma efternamn som sina barn?

Förstår också att pappan vill ha samma namn som sina barn och som skilsmässobarn själv hoppas jag han står på sig om det för det är lätt att känna att man inte hör till när pappa/mamma skaffar ny familj.

WORD!
  • Houdini
    Anonym skrev 2011-06-23 08:16:44 följande:
    Du menar att du bytte tillbaka till ditt flicknamn, när du gifte om dig? Jag som varit gift tidigare, får tex inte ge min exmakes namn till min blivande man.

Nä jag var så förbannad på min exsvärfar när jag skillde mig *fniss* inte på exet ( det tog över ett år innan vi lämnade in papprena till tingsrätten efter vi flyttade isär) så jag bytte tillbaka till mitt flicknamn i samband med att skilsmässan gick igenom. Det var tio år sedan, och jag gifte om mig i december 2010.

Vi ska ev. byta till ett namn som finns i min släkt men vi hade inte råd att göra det nu, så då ville inte jag byta namn nu. Jag har redan haft fyra efternamn. ett två gånger iofs ;) mina föräldrar var inte gifta när jag föddes så jag bytte namn första gången när jag var två år gammal.

Så det är ett jädra tjat ibland när man ska uppge tidigare efternamn;)

• ClaraH
    Anonym skrev 2011-06-22 17:44:53 följande:

förstår dig fullt, min har också varit gift innan, jag gillar inte tanken på att dela namn med henne. det är som du säger att bli fru xx nr 2 lockar inte. förstår inte heller varför man inte byter tillbaka till sitt gamla. håller med andra här som säger att barnet påverkas inte nämvärt är nog pappa som tänker med på det, puscha på du för det nya

Jag måste bara kommentera detta att man som skild ska ta tillbaka sitt flicknam. Jag är skild och tog min exmans namn vid vigseln (något han var väldigt angelägen om), barnen fick naturligtvis samma efternamn. När vi sedan skilde oss, varför skulle det vara självklart att ta tillbaka mitt flicknamn, jag ville ju då ha samma namn som mina barn? Det kändes väldigt viktigt för mig när de var små och man skulle prata med skolan t.ex.

Nu är barnen stora och när jag nu gifter om mig så känns det inte alls viktigt att heta samma som barnen. Nu kommer jag ändå inte att ta min sambos namn (inte för att jag inte vill heta samma som hans ex), jag gillar det helt enkelt inte. Min sambo har bytt till sin mammas namn (som jag gillar) och tagit sitt gamla efternamn som mellannamn. Det var viktigt för honom att behålla sitt gamla efternamn (han kallar sig så fortfarande) eftersom han är etablerad som egen företagare.

Jag föreslår att TS man gör på liknande sätt, dvs. behåller sitt efternamn som mellannamn och får på så sätt heta samma som barnen.
  • cityalven

okej förlåt! jag hade fel >.< !

• Anonym (Hmm)
    Anonym (fler sidor) skrev 2011-06-23 08:19:30 följande:

Jo självklart. Men som jag skrev tidigare: Det var han som kom med idèn att ta ett helt nytt efternamn ;) Inte jag...
    Jag är själv skilsmässobarn, men undrade alltid varför min mor behöll pappas efternamn då hon spydde så in i h-vete mycket skit över honom..
    Och lite samma sak är det i detta fallet. Mamman till barnet baktalar min sambo hela tiden, och även inför barnet! Det har barnet sagt flera gånger.

Jag vill även poängtera att jag och mitt bonusbarn står varann mycket nära, jag håller av det barnet lika som mina egna barn, skulle aldrig vilja vara utan det barnet.
Svar på tråden Samma som hans x....!?