• Anonym (Hmm)

Samma som hans x....!?

Min m2b har varit gift en gång förut, hon heter fortfarande samma i efternamn...
    Nu när vi ska gifta oss så vill nog inte jag heta samma som henne..Eller rättare sagt jag tänker inte göra det helt enkelt. Hade hon varit en normal trevlig människa kanske jag inte brytt mig så mycket.
    Förstår ni hur jag menar? Ska jag bli fru xxx nr2?
    Vi har pratat om att ta ett helt nytt efternamn till vigseln, det var min m2b som kom på idèn. Men sen så började han att fundera då hans barn sedan tidigare med x-et inte kommer att byta o hur det skulle kännas före barnet. Men då sa jag att det är ju bara att barnet byter så fort den får bestämma själv/ blir gammal nog...
    Jag vill fan inte ha samma efternamn som x-et, jag undrar varför inte hon tog sitt flicknamn tillbaka efter att hon stack?
    Det är ett fint o annorlunda namn vi har funnit, jag vill gärna ta det då jag bara har ett tråkigt son-namn... Jag blir faktiskt lite ledsen när jag tänker på det här :(

• Svar på tråden Samma som hans x....!?
  • MrsT2011

Har inte läst alla svar men vad tror du om den här lösningen:

- Du byter till det nya namnet ni hittat och som ni båda gillar.
    - Han lägger till det nya namnet, så att han både heter samma som sina barn och samma som du heter.
    - Barnen behåller mammans efternamn.

Förstår att det känns trist att han i så fall behåller exets namn, men med denna lösning slipper du heta som hon och barnen slipper byta bort sin mammas namn. Din man behåller kopplingen till barnen.

• SnartFruSir
    Dejli skrev 2011-06-22 15:34:22 följande:
    SnartFruSir: Får man verkligen ge sina barn mellannamn i form av efternamn? Jag har läst att man bara får ge vidare det namn som man har som "riktigt" efternamn, så om inte barnen är över 18 (vilket jag förmodar att de inte är, då hade det ju inte varit ett problem) så kan man nog inte göra så.

Ja du. Jag är född Rosanna "T". Mina föräldrar var aldrig gifta men jag fick ändå pappas namn vid födseln. Sedan separerade mina föräldrar och eftersom jag bodde mest hos mamma så bytte vi namn så att "T" blev mellannamn och mammas "E" efternamn. Men saker kan ju förändras på 25 år. Just nu heter jag i alla fall Rosanna T E och har gjort det sedan 1988 eller -89 :)

TS: Tycker annars också att det är en knäpp på näsan åt exet, och det är så du ska ta det. Annars var MrsT:s idé väldigt bra

• Aniara4

Jag tycker som flera andra här att ni ska tänka bort henne ur ekvationen helt. Välj det namn ni vill heta! Vad hon heter är hennes problem. Om ni låter bli att ta det namn ni helst vill heta pga henne så har ni ju verkligen gett henne makt att styra och ställa i era liv!

• Dejli

SnartFruSir: Jag har också många kompisar som har dubbla efternamn, men som du säger så är det ju ett tag sedan :P Men då kunde man ha två efternamn, men det får man inte ta längre. Man kan bara ha ett enda efternamn, och det är det man kan lämna vidare till sina barn. Om man tar ett andra efternamn räknas det som mellannamn (inte samma sak som ett mellannamn i förnamnet - det är förnamn av vilka ett är tilltalsnamn), men båda skrivs ut som efternamn i pass och id-handlingar så vitt jag förstått.

Jag tycker det är bra att man bara kan ge sina barn ett efternamn... hur blir det annars om Anna Johansson-Petterson får barn med Pelle Svensson-Andersson får barn, ska den stackars ungen få fyra efternamn om man inte kan enas om ett?

• Anonym

förstår dig fullt, min har också varit gift innan, jag gillar inte tanken på att dela namn med henne. det är som du säger att bli fru xx nr 2 lockar inte. förstår inte heller varför man inte byter tillbaka till sitt gamla. håller med andra här som säger att barnet påverkas inte nämvärt är nog pappa som tänker med på det, puscha på du för det nya

• BlackWIngedAngel
    Dejli skrev 2011-06-22 16:51:36 följande:
    SnartFruSir: Jag har också många kompisar som har dubbla efternamn, men som du säger så är det ju ett tag sedan :P Men då kunde man ha två efternamn, men det får man inte ta längre. 
    Fast SnartFruSir hade ju ett mellannamn och ett efternamn, inte dubbla efternamn...? Namnlagen ändrades 1982, om jag inte missminner mig, så efter har inga nya dubbla efternamn skapats.

Dubbla efternamn kan man ju som sagt inte ha, men om föräldrarna har olika namn så kan du ju det ena namnet som mellannamn och det andra som efternamn. Du kan däremot inte ge ditt barn ditt mellannamn, men barnet kan alltså ta ditt efternamn som sitt mellannamn. 

Det ju inte något som pappan kan bestämma själv dock. Då får man ju prata med ex:et så att de är överens om vad barnet ska heta. 
  • BlackWIngedAngel

Till TS:
    Om ni inte har samma förnamn också, så tycker jag inte att det är något som du behöver hänga upp dig på egentligen. Har du ett vanligt -sonnamn idag så har du förmodligen redan gott om idioter som delar efternamn med dig. ;)

Om exet är omgift kan jag tycka det är konstigt att hon inte har bytt till nya makens namn, men annars tycker jag inte att det är särskilt konstigt att hon behöll det hon har. Det kan lika gärna vara en bekvämlighetsfråga. Man kan inte byta namn fram och tillbaka hursomhelst, utan det kostar pengar osv. Jag känner nog ingen som har skilt sig och som bytt namn för det. 

• Anonym

Jag bytte inte tillbaka till mitt efternamn när jag skilde mig. Varför skulle jag det??? Jag ville heta likadant som mina barn. När deras pappa gifte om sig, tog hon samma efternamn som jag och barnen redan hade, och sedan fick han några barn med henne också. När de skilde sig och han gifte om sig ännu en gång...fick han sin tredje fru med samma efternamn. Vad har det med mig att göra?? Om något, tycker jag det är konstigt att fru nr två väljer att ta mannens efternamn, fastän det redan finns en "fru" med det namnet sedan tidigare. Varför inte ta det egna, eller välja ett nytt, ist för att tycka att den första frun ska byta namn? Varför ska första frun inte få heta som sina barn??? 

• Houdini

Varför ska man behöva byta efternamn när man skilljer sig framför allt när man har barn tillsammans?

Det blir ju ens nya identidet och lite jobbigt att hålla på att hatta fram och tillbaka med namnbyte. Och det är ju inte exets problem alls utan bara det nya fruns låter det som.

Nu bytte jag tilbaka till mitt flicknamn när jag skillde mig, man enbart för jag var förbannad på min exsvärfar och ville inte heta som han. Hade därimot inga problem med att fortsätta dela namn med exet. Och jag hade ändå hetat det i över tio år och de flesta kände mig under det namnet. Det var ett jäkla bry och jobb att byta tillbaka. Nu när jag gifte om mig tog min nya man mitt namn för jag skulle slippa byta namn en gång till.

• cityalven

jag säger som en annan sa; att det är ju ändå du som är hans nya fru! och sålänge ni inte heter samma förnamn så kan man ju inte förväxla er.

Enligt svensk lag får barn automatiskt pappans efternamn om man inte begär annat. Har mamman eller pappa egen vårdnad om barnet efter skilsmässa så kan den enskilda föräldern/vårdnadshavaren bestämma om den vill att barnet skall byta efternamn.

Hon kanske har vant sig att heta xx i efternamn, som du säger har hon ju redan bytt från sitt flicknamn en gång i tiden... bara det är ju att skapa lite utav en ny identitet. Ska hon då behöva göra det igen?

Lycka till i valet eller snickrandet av nytt namn, jag tror att ni ändå kommer hitta en lösning som passar!

Svar på tråden Samma som hans x....!?