• Anonym (Hmm)

Samma som hans x....!?

Min m2b har varit gift en gång förut, hon heter fortfarande samma i efternamn...
    Nu när vi ska gifta oss så vill nog inte jag heta samma som henne..Eller rättare sagt jag tänker inte göra det helt enkelt. Hade hon varit en normal trevlig människa kanske jag inte brytt mig så mycket.
    Förstår ni hur jag menar? Ska jag bli fru xxx nr2?
    Vi har pratat om att ta ett helt nytt efternamn till vigseln, det var min m2b som kom på idèn. Men sen så började han att fundera då hans barn sedan tidigare med x-et inte kommer att byta o hur det skulle kännas före barnet. Men då sa jag att det är ju bara att barnet byter så fort den får bestämma själv/ blir gammal nog...
    Jag vill fan inte ha samma efternamn som x-et, jag undrar varför inte hon tog sitt flicknamn tillbaka efter att hon stack?
    Det är ett fint o annorlunda namn vi har funnit, jag vill gärna ta det då jag bara har ett tråkigt son-namn... Jag blir faktiskt lite ledsen när jag tänker på det här :(

• Svar på tråden Samma som hans x....!?
  • Anonym

Ajje.. jag förstår dig verkligen, klart att ni inte ska heta samma som exet! för övrigt tycker jag att det är knepigt att inte byta tillbaka när man skiljt sig, men det får stå för henne.. jag kan bara utgå ifrån mig själv och säga att mina föräldrar gick isär när jag var 8 och jag har aldrig ens reflekterat över det där med efternamn, det är lika mycket ens föräldrar oavsett, så det tror jag inte att ni behöver tänka på så.. Det är nog isf värst för föräldern som inte heter samma som sina barn..

• sms å fotboll

Visst är det känsligt med efternamn, vi har själva letat upp ett gammalt släktnamn eftersom ingen av oss ville ha den andres efternamn.

Nu har ju inte vi några barn men som skilsmässobarn sedan jag var 1 år så kan jag faktiskt förstå att x:et inte bytt tillbaka. Hon vill ju heta samma som sitt barn, i alla fall så länge barnet kanske inte är tillräckligt gammalt för att förstå varför mamma bytt till ett annat efternamn (som hon iofs hade som ogift).

Jag förstår absolut att det inte är så roligt men när barn är iblandade får man ibland stå åt sidan själv. Ni kan ju alltid byta efternamn senare.

• SnartFruSir

Kan inte barnen få ert nya namn som mellannamn då, eller ha det gamla namnet som mellannamn istället?

Jag ville verkligen egentligen behålla mina gamla efternamn (jag är skilsmässobarn) men nu tar jag min blivandes istället. Även om exet är ett pucko så tycker jag kanske att man ägnar henne för mycket tid genom att själv tvingas ändra på sig för att inte heta samma. Du och din blivande blir ju en egen familj oavsett vad ni heter. och exet har ju inget med er kärlek för varandra att göra. :)

• Anonym (Hmm)

Jo så är det nog, men för många kvinnor är det ju så att om man inte är gift så tar ju oftast barnet faderns efternamn och kvinnan har ju sitt kvar ändå. Och då heter ju inte mamman o barnet samma. Mannen kanske inte vill gifta sig o barnet o mamman får aldrig samma namn...
    Är det värre för män? Skulle väl inte tro det va... Nej jag ska puscha för ett helt nytt namn..

• Anonym (Hmm)

Tilläggas här att x-et har en ny man och 2 nya barn, så det är bara 1 barn som berörs..
    Men helt klart en knivig situation..

• Dejli

SnartFruSir: Får man verkligen ge sina barn mellannamn i form av efternamn? Jag har läst att man bara får ge vidare det namn som man har som "riktigt" efternamn, så om inte barnen är över 18 (vilket jag förmodar att de inte är, då hade det ju inte varit ett problem) så kan man nog inte göra så.

TS: Jag förstår hur du menar, och jag hade nog inte heller velat ha samma efternamn som ett puckat ex. Men som det påpekas här ovanför... det är väl mer en knäpp på näsan till henne, att nu är hon utbytt på riktigt och hon kommer aldrig vara fru xxx igen. Hon får ju ändå inte ge vidare det namnet om hon gifter om sig, så det kommer ju aldrig bli hennes namn på riktigt ändå. Om du inte har något emot namnet i sig, så tycker jag du ska svälja din stolthet och göra namnet till ERT om din BM inte kan tänka sig att ta det namn du föreslagit. För jag kan förstå att man vill heta samma som sina barn om man gjort det tidigare. Om mamman gifter om sig och då byter namn så heter ju ingen samma som barnen, och hur bestämmer man då vems efternamn de ska ha?

• Dejli
    Anonym (Hmm) skrev 2011-06-22 15:27:35 följande:
    Jo så är det nog, men för många kvinnor är det ju så att om man inte är gift så tar ju oftast barnet faderns efternamn och kvinnan har ju sitt kvar ändå. Och då heter ju inte mamman o barnet samma. Mannen kanske inte vill gifta sig o barnet o mamman får aldrig samma namn...
    Fast så är det inte bland någon jag känner... om föräldrarna har olika namn så har de i alla fall jag har i min närhet varit så att barnet fått mammans namn (för de har tyckt att det varit finast), och om man inte anger annat så vill jag minnas att barnet får mammans automatiskt...
  • Anonym (Hmm)

Jo, dom får nog mammans per automatik...
    Ja va fan, det kanske är som du säger Dejli... Det blir en knäpp på näsan åt henne ;)
    Nu var det faktiskt inte jag utan han som kom med idèn att ta ett helt nytt namn och det namnet var han som "hittade".. Men sen började han fundera..
    Fy vad svårt det här är...Jag har inget emot hans efternamn, det är ju bara puckot som stör mig, hehe...

• Dejli

Hon kanske inte tycker det är så kul att heta samma sak som exmannens nya fru, så till slut kanske hon byter namn själv... låt henne inte "komma åt" dig. Tänk på dig själv, och vad du vill oberoende av henne. Det är den bästa hämnden av alla, att inte låta de som vill påverka dig negativt göra det. Låt henne vara luft för dig.

• Anonym

Min sambos ex har också kvar hans efternamn trots att dom varit skilda i många år. Tror hon tycker det namnet är snyggare än sitt flicknamn.
    Jag skiter dock högaktningsfullt i detta och byter till hans namn iaf,,, om det är nån som ska ha det namnet är det väl jag som han gifter sig med nu? Skulle aldrig falla mig in att avstå för att hon heter samma,,, hon är ju liksom historia, så resonerar jag.

Svar på tråden Samma som hans x....!?