• Fru Twist
    Äldre 11 Jun 21:14
    5522 visningar
    36 svar
    36
    5522

    Velig i hur vi ska göra med festen..

    I går kom äntligen frågan!! Officielt vill säga, vi har pratat om det länge att vi ska gifa oss. Vi är nog mer praktiker än romantiker. Kruxet är nu att vi inte har råd med den stora fest som vi skulle önska. Vi har båda stora släkter och många vänner så om vi ska bjuda de flesta blir det ca 120 personer. Vi har precis köpt hus så stora delar av våra sparpengar har gått till det. Det vi funderar på är att skippa bröllopspresenter och be folk betala en kuvertavgift istället, på ca 200 kr per person.  Är detta helt fel att göra?
    Vi har jätte svårt att stryka personer från gästlistan, för de flesta är släkt. Bjuder man en kusin måste man väl bjuda alla. Vi umgås några gånger per år vid släktkalas.

    Är orolig hur detta ska motas av folk, vi vill ju ha många där, Vi kan ju göra ett litet och enkelt men då blir det sura miner från människor som inte blir bjudan istället. Känns som vi måste välja mellan två dåliga alternativ..

    Finns det någo med några bra alternativ eller ideer? Vi planerar på att gifta oss i maj nästa år.

  • Svar på tråden Velig i hur vi ska göra med festen..
  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 Jun 16:00
    #21

    Jag vet inte vad folk har skrivit tidigare i tråden här, jag tänkte bara lämna min syn på det hela. Jag vet sedan tidigare att MÅNGA här på BT blir helt rabiata bara man nämner ordet "kuvertavgift".

    Vi kommer ha kuvertavgift, efter vi velat fram och tillbaka länge och mycket. Vi känner oss väldigt nöjda med det valet och de enda jag stött på som tyckt annars är de här på BT. Aldrig i verkliga livet och inte bland våra gäster.

    Vi har hyrt en festvåning på ett hotell här, där vi kommer ha middagen och festen. Vi har lagt upp det som så att vi bjuder på brudskålen, två glas dryck till maten (antingen 2x 50cl öl, 2x vinglas med påfyllning eller alkoholfritt), kaffe och tårtan. Kuvertavgiften täcker därför enbart matkostnaden. Övrig dryck, senare under kvällen, kan de som vill ha inhandla själva i hotellets bar. Vi kommer hålla med ramlösa och vanligt vatten under hela kvällen. Vill folk dricka dyr alkohol, så får det stå för dem.

    När det gäller barn, så har vi helt enkelt varit tvugna att skriva att "Barn är självklart välkomna, men vi måste då ta ut en kuvertavgift även för dem.", eftersom hotellet av någon anledning inte har en barnmeny och tar lika mycket för ett barn som en vuxen. Skitknäppt tycker jag, men vi kan inte göra något åt det nu. Vi har dock inte många barn alls i varken släkten eller vänskapskretsen, så det gör inte så mycket. Det är i stort sett bara vår dotter och henne betalar ju självklart vi för :)

    Givetvis så skrev vi dessutom att vi vänligt, med betsämt, undanber oss alla former av presenter, då vi tycker kuvertavgiften och att det faktum att de vill vara där och dela dagen med oss är present nog. Vi har fått positiva reaktioner på det, då folk vi känner tycker det är en självklarhet att var och en betalar för sig på det sättet, för de tycker inte att man ska lägga så otroligt mycket pengar på en fest och en dag. Plus att de är tacksamma över att slippa springa runt och leta en present.

    Jag tycker definitivt att ni kan ha kuvertavgift, men det beror ju lite på vilken typ av människor ni har runt om er också. Kommer de ta illa upp tror ni? Eller kommer de tycka att det är en bra idé, så att alla kan vara med och fira? Det måste ni ju fundera lite på och känna efter.


    Strawberry skrev 2011-06-12 15:01:00 följande:
    Instämmer!!

    Tycker personligen att det är fel med kuvertavgift och anser att brudparet ska anpassa festen efter sin budget och inte ta ut betalt från gäster, bjud färre gäster, ha en mindre påkostad fest eller börja spara och ha ert bröllop när ni har råd!
    Detta är dock bland det mest idiotiska jag någonsin hört, om jag ska vara ärlig. Som jag påpekat så många gånger tidigare, så tycker jag inte att ett bröllop med middag/fest och alla sina nära och kära ska vara något endast "de rika" ska kunna få och jag tycker inte heller att man ska skuldsätta sig för att ha råd med bröllop, då är det betydligt mycket bättre med kuvertavgift. Dessutom finns det gränser för hur länge man vill vänta med bröllop. Vi har sparat i tre-fyra år och lyckats skrapa ihop ca 40 000kr och det räcker till allt förutom just maten. Vi hade nog kunnat ha betydligt mer i sparkassan, men vi har spenderat långa perioder på sjukhus med vår dotter och även om sjukvården i Sverige är gratis, så är det svindyrt att ha någon i familjen som är sjuk en längre tid. Vi har under de senaste 5 åren levt på en lön + vårdbidrag och studiemedel en kort period. Nu är vi less på att vänta mer, så nu valde vi kuvertavgift och är mycket nöjda :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 Jun 16:10
    #22

    Jag kan ju tillägga att vi först hade tänkt ha festen i en mindre lokal där vi hade fått ordna ALLT själva. Maten, dukning, städning, dekorationer, maten och dryck. När vi satte oss ner och räknade på det, så visade det sig att det "billigare" alternativet skulle kosta precis lika mycket som det "dyrare", vilket är festvåning på hotell där de gör allt. Skillnaden tillslut blev kuvertavgiften. 250kr/person om vi valde det "billigare" alternativet och 350kr/person om vi valde det "dyrare". Vi valde det dyrare, eftersom det innebar så väldigt mycket mindre jobb för vår del. Vi känner våra gäster och vet att det INTE sitter i pengarna ifall de väljer att inte komma, utan då beror de helt enkelt på att de inte vill, inte har tid eller möjlighet. Alla har fast jobb och så vitt vi vet en bra ekonomi, definitivt bättre än våran iaf. Vi har ett par enstaka studerande och dem pratade vi med i förväg om kuvertavgiften för att förvissa oss om att det inte skulle bli ett problem för dem. Vi fick grönt ljus från alla.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 12 Jun 16:23
    #23
    Pinkgrape skrev 2011-06-12 16:10:31 följande:
    Jag kan ju tillägga att vi först hade tänkt ha festen i en mindre lokal där vi hade fått ordna ALLT själva. Maten, dukning, städning, dekorationer, maten och dryck. När vi satte oss ner och räknade på det, så visade det sig att det "billigare" alternativet skulle kosta precis lika mycket som det "dyrare", vilket är festvåning på hotell där de gör allt. Skillnaden tillslut blev kuvertavgiften. 250kr/person om vi valde det "billigare" alternativet och 350kr/person om vi valde det "dyrare". Vi valde det dyrare, eftersom det innebar så väldigt mycket mindre jobb för vår del. Vi känner våra gäster och vet att det INTE sitter i pengarna ifall de väljer att inte komma, utan då beror de helt enkelt på att de inte vill, inte har tid eller möjlighet. Alla har fast jobb och så vitt vi vet en bra ekonomi, definitivt bättre än våran iaf. Vi har ett par enstaka studerande och dem pratade vi med i förväg om kuvertavgiften för att förvissa oss om att det inte skulle bli ett problem för dem. Vi fick grönt ljus från alla.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    precis så känner jag också - om de i slutändan väljer att inte komma så beror det inte på att de har ont om pengar, för alla gästerna har gott och väl tillräckligt med pengar för att komma på bröllopet. Och helt ärligt så förstår jag inte vad skillnaden mellan att säga att man vill ha pengar till en bröllopsresa är egentligen - jag menar i slutändan så vet ju inte gästerna vad pengarna går till i alla fall, skillnaden är att de nu slipper att noja över vad som är lagom mycket pengar. Och för vår del så blir den familj som kommer att betala mest pengar min m2bs familj, eftersom han har en 17årig lillasyster (som kommer hinna fylla 18 innan vi gifter oss - hjälp vad tiden går) - så de blir tre personer 350*3=1050 - troligtvis hade de lagt mycket mer på bröllopspresent annars så jag förstår verkligen inte problemet.

    Tycker faktiskt man får sätta i perspektiv vad man hade lagt på present annars - säg att t ex m2b's faster och familj (de har två barn runt 10 år) hade köpt en present - det finns inte en chans att de med gott samvete hade kommit med en present för under 700kr, vilket är vad de kommer att betala nu. Våra familjer funkar inte så - jag vet inte om ni som inte tycker att det är okej med mer än 100-150kr i kuvertavgift hade kommit till ett bröllop med en present i den prisklassen också - så funkar det inte i vår bekantskapskrets och jag förstår inte varför vi skulle ha vårat bröllop efter hur andra har det med dem de umgås med?
  • Kattpo­et
    Äldre 12 Jun 16:23
    #24

    Pinkgrape, jag lever på  minium, varje månad är det en hård budgetering som gäller, spara till kläder, spara till  skor  och allt.  Jag är sjuk hela tiden och sjukvården är inte gratis för en vuxen.

    Men jag lyckades endå  få en bröllopsfest under 10 000 kr för   30 person med mat  eftersom jag valde att rätta mina drömmar om att få min man efter vad som fanns i min  och hans budget, vi bodde inte ihop just då

    Och  nu gjorde vi  en fest  i år med vänner och nära och kära som inte kunde komma till bröllopet  och vi spenderade 2000 kr på denna festen för  30 personer ,  ingen kände att detta var ett fattig fest eller beklagade sig över att de inte fick det finaste av det finaste.  

    Man kan visst ha fest som fattig man måste bara sluta tro att  man måste göra som alla andra och ha finare fest än  alla andra och  hålla upp ett sken av ekonomisk välstånd som inte finns.

    Det ingen som vet om att blomsterdekorationerna var  plockade bakom  återvining centralen i byn,  lupiner som lupiner och  det såg snyggt och välplanerat ut. Ja visst  jag kunde lagt ut 12 meter äkta linne dukar  för det har jag  men jag orkar inte tvätta dem, så de blev lånta lakan och pappersduk från ÖB som vi klippte i smala löpare, det såg fint ut.

    Ingen gäst klagade på de fula oranga stolarna, jag tror ingen ens märkte vilken färg de hade, folk spenderade mer tid med att prata med varandra än  glo på stolarna.

    Fester kan alla ha, det bara  frågan hur mycket jobb man vill lägga ner på dem och som fattig får man slita lite extra för att göra det vackert.

    Det bara att sätta sig ner och fundera,  dröm eller verklighet, vilket är viktigast. 

  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 Jun 16:35
    #25
    Kattpoet skrev 2011-06-12 16:23:59 följande:
    Pinkgrape, jag lever på  minium, varje månad är det en hård budgetering som gäller, spara till kläder, spara till  skor  och allt.  Jag är sjuk hela tiden och sjukvården är inte gratis för en vuxen.

    Men jag lyckades endå  få en bröllopsfest under 10 000 kr för   30 person med mat  eftersom jag valde att rätta mina drömmar om att få min man efter vad som fanns i min  och hans budget, vi bodde inte ihop just då

    Och  nu gjorde vi  en fest  i år med vänner och nära och kära som inte kunde komma till bröllopet  och vi spenderade 2000 kr på denna festen för  30 personer ,  ingen kände att detta var ett fattig fest eller beklagade sig över att de inte fick det finaste av det finaste.  

    Man kan visst ha fest som fattig man måste bara sluta tro att  man måste göra som alla andra och ha finare fest än  alla andra och  hålla upp ett sken av ekonomisk välstånd som inte finns.

    Det ingen som vet om att blomsterdekorationerna var  plockade bakom  återvining centralen i byn,  lupiner som lupiner och  det såg snyggt och välplanerat ut. Ja visst  jag kunde lagt ut 12 meter äkta linne dukar  för det har jag  men jag orkar inte tvätta dem, så de blev lånta lakan och pappersduk från ÖB som vi klippte i smala löpare, det såg fint ut.

    Ingen gäst klagade på de fula oranga stolarna, jag tror ingen ens märkte vilken färg de hade, folk spenderade mer tid med att prata med varandra än  glo på stolarna.

    Fester kan alla ha, det bara  frågan hur mycket jobb man vill lägga ner på dem och som fattig får man slita lite extra för att göra det vackert.

    Det bara att sätta sig ner och fundera,  dröm eller verklighet, vilket är viktigast. 
    Jag förstår hur det är att leva med lite pengar, tro mig, jag vet. Jag hade dock trots det aldrig tvekat för fem öre att spendera pengar på en kuvertavgift och jag säger som izredam, jag hade aldrig lagt så lite pengar som en kuvertavgift på en present. Så funkar vi och även de runt oss. För oss, precis som för våra gäster, blir en kuvertavgift för de flesta billigare. Men det där handlar ju så väldigt mycket om hur man själv och de i ens närhet är som personer. Vad man brukar göra och hur det brukar vara. Alla vi vet som gift sig har haft kuvertbröllop. Likadant är det vid större födelsedagsfester osv. Här VILL folk vara med och bidra.

    Saken är den att en "drömfest", som du kallar det, inte alls behöver vara något fel att ha bara för att man väljer kuvertavgift. Jag tycker personligen att det är väldigt mycket värre för par som måste kompromissa bort det mesta på sin bröllopsdag bara för att gästerna inte är villiga att betala en kuvertavgift, utan envist måste komma med en massa presenter som för de flesta är helt onödiga. Att låna till bröllopet är ännu ett snäpp värre.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Beauti­ful Disast­er
    Äldre 12 Jun 16:41
    #26

    Vi har valt att ha kuvertavgift på 200kr. Vi ville gifta oss, dels för att vi just nu genomgår en stor sorg och för att få lite mer glädje i livet, men största anledningen är ju självklart för att vi älskar varandra.

    Eftersom vi knappt har några pengar alls nu när sambon blev arbetslös (jag har varit sjukskriven och är nu arbetslös), så valde vi trots detta att gifta oss. Vi ville bjuda närmaste familj/släkt, vilket slutade på 60pers. Därför valde vi att ta ut kuvertavgift, men enbart för de vuxna i sällskapet. Då vi vet sedan tidigare att barnen knappt rör maten, så att de ska betala tycker vi var onödigt.

    Vi har hört många klaga på kuvertavgiften, men bara att den är för låg(!). Kommentarer om att kuvertavgift är fel kommer bara härifrån BT. 


    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 Jun 16:50
    #27
    Beautiful Disaster skrev 2011-06-12 16:41:44 följande:
    Vi har valt att ha kuvertavgift på 200kr. Vi ville gifta oss, dels för att vi just nu genomgår en stor sorg och för att få lite mer glädje i livet, men största anledningen är ju självklart för att vi älskar varandra.

    Eftersom vi knappt har några pengar alls nu när sambon blev arbetslös (jag har varit sjukskriven och är nu arbetslös), så valde vi trots detta att gifta oss. Vi ville bjuda närmaste familj/släkt, vilket slutade på 60pers. Därför valde vi att ta ut kuvertavgift, men enbart för de vuxna i sällskapet. Då vi vet sedan tidigare att barnen knappt rör maten, så att de ska betala tycker vi var onödigt.

    Vi har hört många klaga på kuvertavgiften, men bara att den är för låg(!). Kommentarer om att kuvertavgift är fel kommer bara härifrån BT. 
    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
    Håller med. Vi tyckte vi satt kuvertavgiften ganska högt, men vi har också fått höra att den var "billig" som folk uttryckt sig. Det hade vi inte trott, även om vi inte hade väntat oss något "gnäll".

    Vi har funderat mycket över det där med barnen, då vi tycker det är rätt hemskt att det ska kosta 350kr/barn, då de precis som du säger, sällan äter just något alls. Vi har dock som sagt nästa inga barn som är bjudna, så vi hoppas att det ska lösa sig på något sätt ändå. Vi kommer betala 350kr för vår dotter, hon är 4,5år, hur mycket kommer hon äta liksom? Hm...
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Äldre 12 Jun 16:52
    #28
    Beautiful Disaster skrev 2011-06-12 16:41:44 följande:
    Vi har valt att ha kuvertavgift på 200kr. Vi ville gifta oss, dels för att vi just nu genomgår en stor sorg och för att få lite mer glädje i livet, men största anledningen är ju självklart för att vi älskar varandra.

    Eftersom vi knappt har några pengar alls nu när sambon blev arbetslös (jag har varit sjukskriven och är nu arbetslös), så valde vi trots detta att gifta oss. Vi ville bjuda närmaste familj/släkt, vilket slutade på 60pers. Därför valde vi att ta ut kuvertavgift, men enbart för de vuxna i sällskapet. Då vi vet sedan tidigare att barnen knappt rör maten, så att de ska betala tycker vi var onödigt.

    Vi har hört många klaga på kuvertavgiften, men bara att den är för låg(!). Kommentarer om att kuvertavgift är fel kommer bara härifrån BT. 
    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
    Jag gissar att vi kommer få ungefär samma reaktioner - "ni som har så lite pengar ska väl inte behöva lägga ut så mycket" ungefär så kommer våra alldeles för välvilliga släktingar reagera gissar jag - jag är inte ens säker på att vi när vi väl berättar det för folk kommer att få göra det, både min farmor och min morfar kommer nog att erbjuda sig att betala all maten, men jag vet inte om jag vill låta dem göra det - det känns inte rätt..
  • Kattpo­et
    Äldre 12 Jun 17:12
    #29

    Ursäkta får bara säga en sak,   vi är 3 i familjen, dottern är inte barn men studerar,  så för oss  skulle  200 -350kr  kuvert avgift  bli  600-  1050kr, det är MER än vad vi skulle klara av att ge något brudpar hur nära de än är i present.

    Ja, 200 kr om det bara  var en av oss skulle gå men  i detta fall skulle vi då få välja vem av oss som skulle gå.
     
    Så det är min egen syn baserad från mina erfarenheter av  brist på pengar och det känns jäkligt svårt för mig att ha en fest där mina vänner som är lika  fattigare eller fattigare än mig ska betala för sig.  
    Ja, jag har vänner som drar in  50 000 kr i månaden men de är inte många och många av dem kommer från fattiga hem och är vana att vända på slantarna. 

  • Flotte­n
    Äldre 12 Jun 17:53
    #30

    Jag vänder mig mot missbruket av ordet BJUDER, bjuder man så bjuder man - vill man att folk ska betala kuvertavgift så ber man folk att närvara vid vigseln till en kostnad av ?:-.
    Naturligtvis kan man ha avgift på festen men man skall inte förvänta sig att alla kan eller vill komma isåfall, själv hade jag inte ens reflekterat över att svara ja. När jag bjuder på fest så bjuder jag på allt och förväntar mig nog detsamma tillbaka- sen bryr jag mig inte om det serveras falukorv eller oxfilé.

  • MrsT20­11
    Äldre 12 Jun 21:09
    #31

    Pinkgrape, det känns lite märkligt att du är så totalt övertygad om att folk tackar nej av andra anledningar än kuvertavgiften? Hur kan du vara så säker på det? För mig känns det som ett ganska tydligt samband när du startade en tråd om att hälften av gästerna kanske inte kommer...

  • Äldre 12 Jun 21:19
    #32

    Jag förstår inte varför vissa bli SÅ upprörda över det där med kuvertavgift. Om man blir bjuden på ett bröllop med kuvertavgift och tycker att det är så fel: jamen gå inte på bröllopet då. Tacka nej! Det är en inbjudan, inte en inkallelseorder. Låt varje brudpar själva avgöra hur de vill göra.

  • Kattpo­et
    Äldre 12 Jun 21:44
    #33

    PimPim,   jag kan se varför folk blir upprörda, om det inte är standard i vänkretsen att ta betalt för middagar man bjuder på  så kan det kännas som  brudparet är snåla eller ogenerösa.
     
    Men är det standard att man tar betalt för middagar så ja visst då bör ju ingen bli upprörda. 

  • MrsT20­11
    Äldre 12 Jun 21:58
    #34
    Kattpoet skrev 2011-06-12 21:44:31 följande:
    PimPim,   jag kan se varför folk blir upprörda, om det inte är standard i vänkretsen att ta betalt för middagar man bjuder på  så kan det kännas som  brudparet är snåla eller ogenerösa.
     
    Men är det standard att man tar betalt för middagar så ja visst då bör ju ingen bli upprörda. 
    Precis! Knäckfrågan i det hela tycker jag är att gästerna inte får vara med och välja maten. Jag har till exempel ordnat nyårsfester där alla gäster lagt 100 kr per person för mat & dryck som jag handlat och lagat, men då har vi gemensamt valt ut de tre rätterna och dryckerna som hör till.
  • Kattpo­et
    Äldre 12 Jun 22:11
    #35

    Jag  gör maten  till en  grillkväll, folk betalar för den MEN  menyn sets av alla som  ska vara med och vi snackar om det hela ett helt år och allt stöts och  blöts  tills vi har bestämt oss.   I år blir det  indiska burgare.

    Och vi gör  alltid några portioner mer  för de som inte kan betala det året. 

  • Pinkgr­ape
    Äldre 12 Jun 22:36
    #36
    MrsT2011 skrev 2011-06-12 21:09:08 följande:
    Pinkgrape, det känns lite märkligt att du är så totalt övertygad om att folk tackar nej av andra anledningar än kuvertavgiften? Hur kan du vara så säker på det? För mig känns det som ett ganska tydligt samband när du startade en tråd om att hälften av gästerna kanske inte kommer...
    För som jag skrev, så handlar det om en hel del annat som hänt just nu runt om i vårt liv som jag inte vill skriva ut här på BT. Därför känner jag mig säker på att det inte handlar om det. Visst, nog kan det vara så att några inte vill betala men inte säger det till oss och hittar på annat skäl, men då vet jag dock att det inte rör sig om att de inte kan betala. Varför är det så svårt att förstå att vi kanske känner våra gäster bättre än vad ni gör?, känner våra gäster alltså.

    Att du direkt drar det sambandet har ju att göra med din personliga åsikt angående kuvertavgifter. Jag har svårt att tro att våra gäster inte kan tänka sig kuvertavgift på vårt bröllop när flera av de själva har haft kuvertbröllop och varit på andra kuvertbröllop.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Velig i hur vi ska göra med festen..