"Äldre" nybliven fru - försöka få barn?
Är ganska nygift. Både jag och mannen är väl lite ädre eller vad man säger.
Vi träffades i 30-års ålder och nu är vi 35 + och ingen av oss har inte velat ha barn förut.
Jag menar verkligen att vi aldrig har velat. Det fanns inte på kartan.
Men så efter bröllopet kom mannen med sin överraskning, att han tänkt på "det här med barn" och att han tror att han vill försöka få barn. Vi har en del par i omgivningen med småbarn, kanske har mannens biologiska klocka vaknat? Jag har ingen "sån där biologisk klocka". Jag är dock villig att tänka över detta och dra tankekedjan ett par varv till.
Men är vi "för gamla"?
Jag vet inte om det är jag som är överkänslig eller bara att jag hör negativa åsikter just nu men den allmänna inställningen verkar nånstans vara att "efter 30 är man för gammal för barn" och att "det blir synd om barnet med så gamla föräldrar" och att man är "egoistisk och lat" om man väntar med barn tills efter 30.
Och eftersom vi aldrig velat förut så är jag (är konflikträdd) rädd för "allas" åsikter dvs att människor i omgivning ska tänka och säga (!) "det visste JAG väl, att NI visst vill ha barn! Det vill ju ALLA, ni har ju ljugit för oss" osv......
Jag bara känner att "suck och stön...." Ingen kommer tro på oss när vi säger att "NEJ vi ville faktiskt inte förut! Vi är bara människor och människor kan ÄNDRA sig......"
Människor i allmänhet verkar ha en massa åsikter om just när man ska försöka få barn och de allra flesta verkar ha väldigt svårt att hålla inne med sina åsikter och de allra flesta verkar anse att just deras åsikter är "den enda rätta".
Toleransen för oliktänkande och folk som gör andra val än de själva......den toleransen verkar vara väldigt liten just när det gäller att få barn. En del som får barn i unga år verkar ha en del fördomar om de som väntar till efter 30.....och en del som får barn senare i livet verkar ha fördomar om de som fått barn tidigt och bägge dessa grupper verkar ha gott om åsikter och fördomar om de som inte vill ha barn alls dvs den gruppen som jag och mannen hittills tillhört.
Omgivningen kommer ta nyheten om en ev graviditet som att :
A) dom har övertalat oss och "tack vare" dom får vi uppleva miraklet att bli föräldrar ....
och/eller
B) Vi har ljugit för som och då får dom sina egna fördomar bekräftade..."ALLA vill ha barn"
Och jag vill bara kräkas på alla dessa kommentarer som jag vet att vi kommer möta OM vi väljer att försöka och OM vi då tar turen att kunna få biologiska barn trots vår ålder. Jag kan riktigt höra en del kommentarer: "Dom ska nog vara glada det gick...dom väntade ju till sista sekund...."
Om vi behöver hjälp tex IVF eller om vi väljer och får adoptera då kommer snacket gå att:
" JA men dom får ju skylla sig själva...dom väntade för länge"...
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 09:43
Tack snälla ni för era svar! Det känns lite lättare nu. Jag tror faktiskt att vi ska börja försöka efter sommaren
Jag ska försöka lära mig att stänga öronen för knäppa kommentarer.