• Anonym (barn?)

"Äldre" nybliven fru - försöka få barn?

Är ganska nygift. Både jag och mannen är väl lite ädre eller vad man säger.
    Vi träffades i 30-års ålder och nu är vi 35 + och ingen av oss har inte velat ha barn förut.
    Jag menar verkligen att vi aldrig har velat. Det fanns inte på kartan.

Men så efter bröllopet kom mannen med sin överraskning, att han tänkt på "det här med barn" och att han tror att han vill försöka få barn. Vi har en del par i omgivningen med småbarn, kanske har mannens biologiska klocka vaknat? Jag har ingen "sån där biologisk klocka". Jag är  dock villig att tänka över detta och dra tankekedjan ett par varv till.

Men är vi "för gamla"?

Jag vet inte om det är jag som är överkänslig eller bara att jag hör negativa åsikter just nu men den allmänna inställningen verkar nånstans vara att "efter 30 är man för gammal för barn" och att "det blir synd om barnet med så gamla föräldrar" och att man är "egoistisk och lat" om man väntar med barn tills efter 30.

Och eftersom vi aldrig velat förut så är jag (är konflikträdd) rädd för "allas" åsikter dvs att människor i omgivning ska tänka och säga (!) "det visste JAG väl, att NI visst vill ha barn! Det vill ju ALLA, ni har ju ljugit för oss" osv......
    Jag bara känner att "suck och stön...." Ingen kommer tro på oss när vi säger att "NEJ vi ville faktiskt inte förut! Vi är bara människor och människor kan ÄNDRA sig......"

Människor i allmänhet verkar ha en massa åsikter om just när man ska försöka få barn och de allra flesta verkar ha väldigt svårt att hålla inne med sina åsikter och de allra flesta verkar anse att just deras åsikter är "den enda rätta".
    Toleransen för oliktänkande och folk som gör andra val än de själva......den toleransen verkar vara väldigt liten just när det gäller att få barn. En del som får barn i unga år verkar ha en del fördomar om de som väntar till efter 30.....och en del som får barn senare i livet verkar ha fördomar om de som fått barn tidigt och bägge dessa grupper verkar ha gott om åsikter och fördomar om de som inte vill ha barn alls dvs den gruppen som jag och mannen hittills tillhört.

Omgivningen kommer ta nyheten om en ev graviditet som att :
    A) dom har övertalat oss och "tack vare" dom får vi uppleva miraklet att bli föräldrar ....
    och/eller
    B) Vi har ljugit för som och då får dom sina egna fördomar bekräftade..."ALLA vill ha barn"

Och jag vill bara kräkas på alla dessa kommentarer som jag vet att vi kommer möta OM vi väljer att försöka och OM vi då tar turen att kunna få biologiska barn trots vår ålder. Jag kan riktigt höra en del kommentarer: "Dom ska nog vara glada det gick...dom väntade ju till sista sekund...."

Om vi behöver hjälp tex IVF eller om vi väljer och får adoptera då kommer snacket gå att:
    " JA men dom får ju skylla sig själva...dom väntade för länge"...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 09:43
    Tack snälla ni för era svar! Det känns lite lättare nu. Jag tror faktiskt att vi ska börja försöka efter sommaren
    Jag ska försöka lära mig att stänga öronen för knäppa kommentarer.

• Svar på tråden "Äldre" nybliven fru - försöka få barn?
  • Anonym (stockholmare)

*asg* Kom till oss i Stockholm. Här är du normalåldersFlört

Förespråkar inte att vänta med att skaffa barn nu alltså utan gör bara en observationFlört

• Anonym (vet hur det är)
    Albertina83 skrev 2011-06-13 19:28:45 följande:
    Min mamma håller på att tjata om att hon vill ha barnbarn. 10 barnbarn vill hon ha, det är hennes mål.  Då räknar hon med mig, min syster och bror, hennes sambos son, dotter och styvdotter. Hon säger att hon hon har 2 barnbarn för hennes sambos son har 2 barn. Men ingen annan av oss har barn. Min syster och sambons dotter vill inte ha barn. Min bror tror jag vill ha barn sen i framtiden. Mammas sambos styvdotter försöker bli gravid men det har inte blivit några barn än. Jag och min fästman kanske väljer att leva själva utan barn,  vi har sagt till mamma att hon måste acceptera det om vi väljer att alldrig skaffa barn. Vi har inte bestämt än om vi vill ha barn men mamma fortsätter tjata.
    Fy vad hemskt, fattar inte att man inte kan låta sina egna barn vara ifred! Jag vet hur mycket mina föräldrar längtar efter barnbarn, mamma är lågstadielärare och allmänt barntokig, men de skulle ALDRIG tjata på oss om det. Blir det inte bättre för er måste du försöka förklara för din mor att du blir ledsen och säga åt henne på skarpen att det faktiskt inte är något hon kan styra eller ens har med att göra.
  • Anonym (barn?)

En uppdatering i tråden.....Vi kommer börja försöka på semestern
    Jag vansinnigt nervös inför att bli förälder (om det går) och sjukt nervös inför allt med graviditet,förlossning,ammning osv...
    Jag svimmar när jag ser blod och märkliga lukter gör att jag kräks och jag byter kanal när det är förlossningsprogram på TV, jag blir bara skrämd och får mardrömmar av förlossningsprogram....så jag kommer vara skräckslagen inför förlossningen (blod,slem,lukter,sjukhus....)
    Jag vet att det säkert är skillnad när det är en själv det gäller men jag vill verkligen inte titta "där" när barnet kommer och min man kommer vara tvingad att stå uppe vid mitt huvud kan jag lova...aldrig att han får tiita upp i "härligheten" när barnet kommer ut. Tyvärr så elak är jag, men han får ju se barnet sen hela livet resonerar jag.
    Förhoppnigsvis kan vi få barn och jag klarar förhoppingsvis av en förlossning utan att kräkas alltför mycket, men försöka ska vi!

• Darling Daisy

Till TS: 
    Ett varmt lycka till! (från en som inte läst hela tråden, men som liksom du under lång tid var mer än tveksam till det här med barn. Nu har vi ett charmtroll på 2,5 år och jag är så otroligt lycklig över att hon finns.)
    {#emotions_dlg.flower}

• Anonym

Har nu läst början och slutet av denna tråd, och vill bara säga att  det är struntprat att ni är för gamla, och stort lycka till nu när ni bestämt er för att prova!
    Jag var inte helt säker på att jag ville ha barn innan, men sen jag träffade mannen som nu blivit min make började det kännas annorlunda. Vi träffades för 3,5 år sedan och har nyss gift oss vid 35 och 39. Nu är vi redo att försöka! Innan hade det inte varit läge, och vem vet om det ens kunnat gå eller kommer att gå. Allt vi kan göra är att prova och hoppas! Min mormor fick mamma vid 43, så det kan visst gå bra att få barn över 40.
    Förhoppningsvis kommer du att ha stöd av bra barnmoskor, sköterskor och läkare som kan lätta din oro över förlossningen när ni kommer till det stadiet.
    Lycka till! 

• Silketuss

Man kan få hjälp, om man är rädd för själva förlossningen, ts! Det heter olika, på olika ställen i landet. Där jag bor,heter det Aurora-barnmorska. Man kan säga till redan när man skrivs in vid första besöket, att man är rädd, så kan de göra allt de kan för att minska din rädsla. Det är många som är rädda, så du är inte ensam. Jag håller tummarna för att ni lyckas bli gravida!  

• Anonym

TS, om ni vill så är det klart att ni ska försöka. Många är rädda för förlossningen, ansvaret och omställningen, det är bara det att de flesta inte erkänner det.

• Anonym (TS)

TS här

Vi har börjat försöka
    Inget plus än men vi har bara försökt en månad....vi jobbar hårt på att få ett plus innan året är slut.

• Aniara4
    Anonym (barn?) skrev 2011-06-26 21:22:41 följande:
    Förhoppnigsvis kan vi få barn och jag klarar förhoppingsvis av en förlossning utan att kräkas alltför mycket, men försöka ska vi!
    Jag instämmer med Silketuss, om och när du blir gravid så säg till direkt på första barnmorskebesöket hur rädd du är, så kan de slussa dig vidare till särskilda kurser och program som de har. Du är ju inte direkt ensam om att vara rädd! En kompis till mig var så rädd för förlossningen att hon inte visste om hon skulle våga skaffa barn trots att hon inget hellre ville, men efter att ha gått hos Aurora-barnmorska kände hon sig mycket lugnare och säkrare och kunde fatta olika beslut utan att oroa sig, och nu har hon gjort det tre gånger. Hon tyckte det var helt ovärderligt.

Lycka till!
  • Anonym (TS)

Uppdatering från TS vore intressant! TS: finns du kvar på BT kan du väl uppdatera oss?

• Silketuss
    Anonym (TS) skrev 2011-11-17 11:58:56 följande:
    Uppdatering från TS vore intressant! TS: finns du kvar på BT kan du väl uppdatera oss?
    Ja, jag vill också veta!
Svar på tråden "Äldre" nybliven fru - försöka få barn?