• Sofia786

Bröllopstårta

Vi ska ha vår bröllopsfest på Kungsörs Torp, och de ordnar med allt - även bröllopstårtan.
    När jag ställde frågan om vad det fanns för olika alternativ så sa de bara 'Allting är möjligt' och gav då ansvaret till mig att välja och braka mellan himmel och jord vilket är svårare än det låter..

Kan ni ge mig några förslag? Min fäsman vill att tårtan ska vara vit, gärna men gärna choklad inuti...
    Jag skulle kunna tänka mig att ha olika tårtor, eller en tårta och flera små cupcakes.
    Vårat tema är vintage och det får inte se för modernt ut!

Vår efterätt för middagen kommer vara chokladmousse med jordgubbar så jag tror det är bra om bröllopstårtan inte är för chokladig...

Förslag? 

• Svar på tråden Bröllopstårta
  • Sofia786
    Kattpoet skrev 2011-06-10 09:35:55 följande:
    Vad många  inte tänker på är att den grädden vi har idag, som är så lätt vispad är något relativit nytt, dvs  knappt 100 år på nacken och att använda vispgrädde,  socker och kakao var att visa status.

Våran idé med 7 sorters kakor  något som man visade upp för sina gäster att man hade råd att göra, bröllop  hade man mer än 7 sorters kakor, upp till 100 och de var små och de man inte åt upp to man med sig dem hem.  Oftas till bröllop brukade gästerna  baka kakor  till brudparet för att hjälpa till. 

Så för att göra svensk vintage  så behövs ett kakbord med små kakor och i mitten en vacker  gräddtårta, eftersom det är status symbol.  

Jag hittade en med  choklad botten och mellan lagerna  hallonmousse  och runt om vispgrädde med krokan hjärtan som en bröllops tårta, funkar det?

Har ni engelska gäster så kommer de finna kakbordet som något skoj och annorlunda. 
    Det låter ju jättemysigt med ett kakbord - jag ska se vad v kan göra. Jag fixar ju inte det själv utan allt mat plus tårta fixar hotellet vi ska ha festen på, så det beror på vad de säger!
    Jo vi kommer att ha gäster från både England, USA och Spanien! 
  • Kattpoet

Då rekomenderar jag ett kakbord!!  Be bara hotellet att göra kakorna inte större än en femkrona,  det räcker gott och väl. Och jag tror att hotellet kan gilla idén med ett kakbord eftersom  de då får visa upp sig lite.

• Mace
    tinato skrev 2011-06-10 11:31:15 följande:
    Jag kommer att beställa White Lady, den är såååå god.
    Konstigt nog blir det dyrare om jag beställer den som bröllopstårta eller om jag beställer den som vanligt. Bröllopstårtan kostar 55kr per bit, samma tårta som inte får namnet bröllopstårta kostar 20kr per bit.
    Vad är det?

Jag fick precis provsmak #2 på vår tårta och jag vill ha en sådan som är flera lager, men INTE ställning... Tydligen kräver det starkare fyllning och provet vi fick var supermastigt. Det enda som var gott var den med chokladfyllning...

Någon annan som kör på amerikansk typ och vad har ni isf haft för fyllning? 
  • sacki79
    tinato skrev 2011-06-10 11:31:15 följande:
    Jag kommer att beställa White Lady, den är såååå god.
    Konstigt nog blir det dyrare om jag beställer den som bröllopstårta eller om jag beställer den som vanligt. Bröllopstårtan kostar 55kr per bit, samma tårta som inte får namnet bröllopstårta kostar 20kr per bit.
    Mace skrev 2011-06-10 21:22:48 följande:
    Vad är det?

Jag fick precis provsmak #2 på vår tårta och jag vill ha en sådan som är flera lager, men INTE ställning... Tydligen kräver det starkare fyllning och provet vi fick var supermastigt. Det enda som var gott var den med chokladfyllning...

Någon annan som kör på amerikansk typ och vad har ni isf haft för fyllning? 
    Du kan använda dig av i stort sett vilken fyllning som helst, bara den är skäfast. Så har man bara i gelatin så blir det mesta bra =)) Har man en grund på italiensk maräng isf grädde så blir det ännu bättre =))
    Good luck med allt!
  • nineliza
    Kattpoet skrev 2011-06-10 19:26:40 följande:
    Denna tårta gjorde jag igår den smakar snickers.  [IMG]i9.photobucket.com/albums/a76/Sofus_T he_Cat/Cake/Picture010-1.jpg[/IMG]
    Kattpoet skrev 2011-06-10 19:27:01 följande:
    Å vad den ser god ut! Du har inte lust att dela med dig receptet på denna skapelse?? ;)
  • Kattpoet

Sofia,   jag har en idé, om du ger mig   fem smaker som du och din karl gillar så kan jag ju se vilket recept jag kan får fram som ser lagom vintage ut.

• blivandefruAson

Vad betalar ni för bröllopstårta? Jag har en ytlig bekant som jag vet är duktig på tårtor och likande, så jag funderade på att prata med henne men vad ska man prata för pris för en tårta till 30 personer?

• Sockerrus

Jag gjorde ett helt dessertbord nyligen med vintagetema, det var superskoj Tog massor med bilder som du kan hitta här: http://sockerrus.se/2011/03/27/kafferep-det-har-trodde-du-aldrig-om-en-bakmaskin/ Kanske kan ge lite inspiration. Något som är supergott i tårta är limemousse och kokosmousse. Det på chokladbottnar är fräscht och väldigt, väldigt gott

Bifogar en liten bild på en del av bordet. Temat var Kafferep så det finns 7 sorters kakor på det oxå

• Sockerrus

Minitårtor kanske kunde vara något oxå. Jag ska själv ha en liten två våningstårta och sedan cupcakes är det tänkt. Funderar lite på att ha red velvet med whipped cream cheese frosting (recept finns på min blogg sockerrus.se) för det är så otroligt gott. Dock är ju inte det choklad dessvärre.

Här är en minitårta som är väldigt enkel till utseendet men ändå lyxig och lite retro.

• S2011
    blivandefruAson skrev 2011-06-13 17:07:06 följande:
    Vad betalar ni för bröllopstårta? Jag har en ytlig bekant som jag vet är duktig på tårtor och likande, så jag funderade på att prata med henne men vad ska man prata för pris för en tårta till 30 personer?
    Vi betalar 33 kr/bit inkl leverans och montering på plats (1300 kr för 40 pers).
  • Kattpoet

Sofia, jag har funderat lite och jag tror din make  och du kan  gilla detta.  

Mörk rom chokladkaka  fylled  med 3 lager  körsbärssylt och sedan  vit Italiensk maräng smörkräm smaksatt med vanilj.   Och sedan dekorerad med socker blommer och även smörkräm i snyggt mönster.

Italiensk smörkräm är vitare än vanlig  och smörkräm är vanligare än vispgrädde i Brittiska tårtor. 

Svar på tråden Bröllopstårta