• Sofia786

Bröllopstårta

Vi ska ha vår bröllopsfest på Kungsörs Torp, och de ordnar med allt - även bröllopstårtan.
    När jag ställde frågan om vad det fanns för olika alternativ så sa de bara 'Allting är möjligt' och gav då ansvaret till mig att välja och braka mellan himmel och jord vilket är svårare än det låter..

Kan ni ge mig några förslag? Min fäsman vill att tårtan ska vara vit, gärna men gärna choklad inuti...
    Jag skulle kunna tänka mig att ha olika tårtor, eller en tårta och flera små cupcakes.
    Vårat tema är vintage och det får inte se för modernt ut!

Vår efterätt för middagen kommer vara chokladmousse med jordgubbar så jag tror det är bra om bröllopstårtan inte är för chokladig...

Förslag? 

• Svar på tråden Bröllopstårta
  • Chicita
    Sofia786 skrev 2011-06-09 17:27:06 följande:
    Det lät ju helt otroligt gott! Herre gud det finns så mycket att välja mellan!
    Om du har svårt att bestämma dig så ge dina referenser till den som ska göra tårtan och ge denne fria händer.
    Det brukar kunna bli bra Glad
  • Sofia786
    Chicita skrev 2011-06-09 17:38:09 följande:
    Om du har svårt att bestämma dig så ge dina referenser till den som ska göra tårtan och ge denne fria händer.
    Det brukar kunna bli bra Glad
    Bra förslag. Jag mailade dem nu och sa att jag hade svårt för att bestämma mig. Jag är lite inne på en cupcake-tårta då mitt tema är lite vintageinspirerat.
  • S2011

Vi har precis provsmakat fyllningar och bestämde oss till slut för vanilj/stracciatella. Kan även rekommendera vit choklad/päron och vanilj/skogsbär.

• Kattpoet

*sliter fram kokböcker som är äldre 1970*

Cupcakes kan du glömma det skriker 2010 tal, choklad  har inte använts i tårtor så läng och de flesta äldre  bröllopstårtor hade  mandelkrokant rosetter, hjärtan, pelar och rosor som dekoration så  fråga om de kan göra det så får du saker att se äldre ut.
    Men om du ska  gammalt så  är det bättre att  gå med något av detta.

1967 Betty  Crockers Wedding cake.  

4 normal stora vanilj tårtor och en liten vanilj tårta,   vaniljsmörkräm. Dela  tårtorna i 3 lager, fyll lagerna med vaniljsmörkräm,  täck med smörkräm, ställ  3 som en treklöver sedan den fjörde ovan på och sedan den lilla på toppen,  dekorera med   kristyr.

Ryskbanantårta ( har choklad i sig och vit grädde  runt om)

1948.
    Prinsess tårta  eller Hallontårta med Marängsmet  och krokant.

1933
    tusenbladstårta
    Chokladtårta med aprikosmarmelad

1906
    Krokan tårta med  körsbärsmarmelad ( min farmors mor  bröllopstårta)

• Sofia786
    Kattpoet skrev 2011-06-09 18:19:04 följande:
    *sliter fram kokböcker som är äldre 1970*

Cupcakes kan du glömma det skriker 2010 tal, choklad  har inte använts i tårtor så läng och de flesta äldre  bröllopstårtor hade  mandelkrokant rosetter, hjärtan, pelar och rosor som dekoration så  fråga om de kan göra det så får du saker att se äldre ut.
    Men om du ska  gammalt så  är det bättre att  gå med något av detta.

1967 Betty  Crockers Wedding cake.  

4 normal stora vanilj tårtor och en liten vanilj tårta,   vaniljsmörkräm. Dela  tårtorna i 3 lager, fyll lagerna med vaniljsmörkräm,  täck med smörkräm, ställ  3 som en treklöver sedan den fjörde ovan på och sedan den lilla på toppen,  dekorera med   kristyr.

Ryskbanantårta ( har choklad i sig och vit grädde  runt om)

1948.
    Prinsess tårta  eller Hallontårta med Marängsmet  och krokant.

1933
    tusenbladstårta
    Chokladtårta med aprikosmarmelad

1906
    Krokan tårta med  körsbärsmarmelad ( min farmors mor  bröllopstårta)
    Åh tack för tipsen! Vad roligt det du sa om cupcakes, för när man googlar vintage wedding cake så får man ofta fram bilder på cupcakes!

Jag tycker princesstårtor är fina men min engelska envisa make säger att 'No, that is not a wedding cake!'... 
  • Sofia786
    Sofia786 skrev 2011-06-09 18:55:51 följande:
    Åh tack för tipsen! Vad roligt det du sa om cupcakes, för när man googlar vintage wedding cake så får man ofta fram bilder på cupcakes!

Jag tycker princesstårtor är fina men min engelska envisa make säger att 'No, that is not a wedding cake!'... 
    Som den här  skitsöt,  http://www.flickr.com/photos/patti-kakes/2456166559/

• Sofia786
    Kattpoet skrev 2011-06-09 18:59:56 följande:
    Jasså du har en engelskman... Vänta ska du få recept på en brittisk  chokladbröllops tårta.

www.foodnetwork.com/recipes/nigella-lawson/ch...

Gör dessa bottnar,  bred över klar aprikos marmelad  över tårtan, sedan ska de marsipan på och efter det  sugarpast  eller icing.

Min skotska make hatar  fruitcake så det  blev inget sådant på vårat bröllop. 
    Haha vad roligt, men min engelsman hatar också fruitcake och torkad frukt så det funkar inte riktigt heller. Jag tror jag kör på cupcakes-tårta bara för att det är så himla gulligt!
  • TheD

Nu blev jag sugen på kladdkaka.... läste om chokladbotten ;) Mmmmm!

• Kattpoet

Sofia,   Krokan / krokant är  vintage mer än cupcake.  

200+ kokböcker och ett brinnande intresse för matlagning och   bak konstens historia, så finner jag dessa "vintage" muffins med glasyr rätt så moderna och ska man göra dem vintage då bör det vara inte större än en pingistboll, det  var så stora långt in på 1980 talet, det är runt 2000 tal de blir stora som en näve.

Jag ska rota lite mer, jag tror jag har en  mousse tårta med choklad och hallon med vispgrädde från 1950 i mina samlingar.

Svar på tråden Bröllopstårta