• Sofia786

Bröllopstårta

Vi ska ha vår bröllopsfest på Kungsörs Torp, och de ordnar med allt - även bröllopstårtan.
    När jag ställde frågan om vad det fanns för olika alternativ så sa de bara 'Allting är möjligt' och gav då ansvaret till mig att välja och braka mellan himmel och jord vilket är svårare än det låter..

Kan ni ge mig några förslag? Min fäsman vill att tårtan ska vara vit, gärna men gärna choklad inuti...
    Jag skulle kunna tänka mig att ha olika tårtor, eller en tårta och flera små cupcakes.
    Vårat tema är vintage och det får inte se för modernt ut!

Vår efterätt för middagen kommer vara chokladmousse med jordgubbar så jag tror det är bra om bröllopstårtan inte är för chokladig...

Förslag? 

• Svar på tråden Bröllopstårta
  • Sofia786
    Kattpoet skrev 2011-06-09 19:09:38 följande:
    Sofia,   Krokan / krokant är  vintage mer än cupcake.  

200+ kokböcker och ett brinnande intresse för matlagning och   bak konstens historia, så finner jag dessa "vintage" muffins med glasyr rätt så moderna och ska man göra dem vintage då bör det vara inte större än en pingistboll, det  var så stora långt in på 1980 talet, det är runt 2000 tal de blir stora som en näve.

Jag ska rota lite mer, jag tror jag har en  mousse tårta med choklad och hallon med vispgrädde från 1950 i mina samlingar.

Oj okej, jättegulligt om du vill dela med dig av din kunskap! Jag är inte alls särskilt kreativ eller idérik!
    Det där med mousse-tårta lät ju fantastiskt. 
  • Melóra

Man kan visst göra vegetariska moussetårtor! Man kan använda agar agar i moussen istället för gelatin. Agar agar har samma effekt  som gelatin, fast mycket starkare. Jag brukar använda det när jag bakar moussetårtor och godis åt vänner som är vegetarianer eller veganer; funkgerar alldeles utmärkt  Glad

Citerar från wikipedia:

"Agaragar-agar, är ett gelämne (E406) som utvinns ur vissa rödalger, som släktet Gelidium. Det kan vara ett alternativ till gelatin för vegetarianer och används vid bakterieodling (på så kallade agarplattor). När man gjuter agarplattor använder man den renade kolhydraten agaros. Med agar får man samma konsistens som gelé till bland annat efterrätter och godis. Det geléskapande ämnet i agar är tio gånger mer koncentrerat än gelatin.

För en lättare gelé används 6 g per liter och för en hård gelé används 10 g per liter."

Agar agar kan du köpa här:

http://www.grongava.se/shop/product/agar-agar-gelatin

• Chicita
    Melóra skrev 2011-06-09 19:42:59 följande:
    Man kan visst göra vegetariska moussetårtor! Man kan använda agar agar i moussen istället för gelatin. Agar agar har samma effekt  som gelatin, fast mycket starkare. Jag brukar använda det när jag bakar moussetårtor och godis åt vänner som är vegetarianer eller veganer; funkgerar alldeles utmärkt  Glad

Citerar från wikipedia:

"Agar, agar-agar, är ett gelämne (E406) som utvinns ur vissa rödalger, som släktet Gelidium. Det kan vara ett alternativ till gelatin för vegetarianer och används vid bakterieodling (på så kallade agarplattor). När man gjuter agarplattor använder man den renade kolhydraten agaros. Med agar får man samma konsistens som gelé till bland annat efterrätter och godis. Det geléskapande ämnet i agar är tio gånger mer koncentrerat än gelatin.

För en lättare gelé används 6 g per liter och för en hård gelé används 10 g per liter."

www.grongava.se/shop/product/agar-agar-gelati...

Åh tack... det visste jag inte.
    man lär sig nåt nytt varje dag Glad
  • MammaKarin

Vad tror ni om kombinationen passionsfruktsmousse och chokladmousse (ljus eller mörk, inte bestämt än). Tänkte be att få prova en sådan tårta iaf. Sen en vanlig tårtbotten eller chokladbotten.

• Kattpoet

Vad många  inte tänker på är att den grädden vi har idag, som är så lätt vispad är något relativit nytt, dvs  knappt 100 år på nacken och att använda vispgrädde,  socker och kakao var att visa status.

Våran idé med 7 sorters kakor  något som man visade upp för sina gäster att man hade råd att göra, bröllop  hade man mer än 7 sorters kakor, upp till 100 och de var små och de man inte åt upp to man med sig dem hem.  Oftas till bröllop brukade gästerna  baka kakor  till brudparet för att hjälpa till. 

Så för att göra svensk vintage  så behövs ett kakbord med små kakor och i mitten en vacker  gräddtårta, eftersom det är status symbol.  

Jag hittade en med  choklad botten och mellan lagerna  hallonmousse  och runt om vispgrädde med krokan hjärtan som en bröllops tårta, funkar det?

Har ni engelska gäster så kommer de finna kakbordet som något skoj och annorlunda. 

• Mace
    Melóra skrev 2011-06-09 19:42:59 följande:

Citerar från wikipedia:

"Agar, agar-agar, är ett gelämne (E406) som utvinns ur vissa rödalger, som släktet Gelidium. Det kan vara ett alternativ till gelatin för vegetarianer och används vid bakterieodling (på så kallade agarplattor). När man gjuter agarplattor använder man den renade kolhydraten agaros. Med agar får man samma konsistens som gelé till bland annat efterrätter och godis. Det geléskapande ämnet i agar är tio gånger mer koncentrerat än gelatin.

www.grongava.se/shop/product/agar-agar-gelati...

Japp, men frågan är hur många konditorier och liknande som är villiga att göra egen mousse. Allt beror ju på var man beställt och vad man betalar - hos oss hade de färdiga mousser som de använde, så att göra egna från scratch var itne aktuellt.

Men, som sagt, man får ju alltid vad man betalar för. 
  • Mace
    Sofia786 skrev 2011-06-09 18:55:51 följande:
    Åh tack för tipsen! Vad roligt det du sa om cupcakes, för när man googlar vintage wedding cake så får man ofta fram bilder på cupcakes!

Jag tycker princesstårtor är fina men min engelska envisa make säger att 'No, that is not a wedding cake!'... 
    Håller med kattpoet. Men frågan är ju om du vill ha vintage på riktigt eller bara "vintage looking" så att säga. Cupcakes känns väldigt modernt (och personligen tycker jag det är lite tråkigt - inte alls lika gott som tårta), men allt beror ju på dekorationen.

Det blir säkert jättebra! 
  • Ylviz

Vi gifte oss i lördags

Vi hade fruktsallad som komplement till tårtan för att det inte skulle bli för mastigt efter all mat. Det kändes väldigt gott. Tårtan i sig hade hallon och passionfruktsmousse mellan sockerkaksbotten och ovanpå vit marsipan. Den var helt gudomligt god!

Kan absolut rekommendera frukttipset! 

• Mirjami

Jag har varit inne på en med vit sugarpaste på, äkta blommor och med chokladbottnar och hallon i. Men nu är jag sååå inne på att faktiskt ha Cheesecake!!! Blir ju så vackert med färska blommor och ett vackert band runt. Och enkelt!

Att samla min familj som rest långt dagarna innan och baka tillsammans. Cheesecake ska ju stå minst ett dygn för att smakerna ska komma fram. En familjär sak, som kvinnorna kan göra tillsammans, så alla känner sig delaktiga.

Och det funkar ju att göra med alla tårtor, cupcakes med mera, eller hur?

• tinato

Jag kommer att beställa White Lady, den är såååå god.
    Konstigt nog blir det dyrare om jag beställer den som bröllopstårta eller om jag beställer den som vanligt. Bröllopstårtan kostar 55kr per bit, samma tårta som inte får namnet bröllopstårta kostar 20kr per bit.

Svar på tråden Bröllopstårta