• Anonym (Maria)

Släkten vill inte resa till oss på bröllopet, utan att vi ska flytta bröllopet???!

Ja, ni läste rätt. Blivande maken flyttade till Norrland för 15 år sedan och hans färäldrar brukar hälsa på åtminstone ett par gånger per år, men hans syster har besökt oss två gånger och övrig släkt...ingen gång! Hans systers barn ville inte komma hit när de varit inbjudna tidigare, för att det är så "dött i Norrland" (nej,de är inga tonåringar längre, utan 23 och 26 år). De verkar tro att vi bor i skogen, fast vi nor i en stad med 100 000 + invånare, affärer wc och andra faciliteter

Nu är det så här att redan för flera år sedan började vi prata om ett "trädgårdsbröllop" i vår trädgård, som är helt underbar. Men nu är det alltså så att sambons släkt inte villkomma hit, utan tycker vi ska gifta oss där de bor. Varför vet jag inte, men de har antytt att det är lite långt att åka etc. Det är bara sambons närmaste släkt som är bjuden och jag kan då garantera att det inte handlar om ekonomiska skäl, uan det känns precis som att de inte tycker det är värt besväret att åka hit???? Kanske handlar om att vi har ett ur eknomiskt persoektiv "litet" bröllop, men det ska väl inte spela någon roll? Ett bröllop är ett bröllop! Och vi ska inte servera korv med bröd!! Men hans systerdöttrar, ja, de tycker väl helt enkelt det är för "dött" i norrland Ska dock tillägga att svärmor har cancer, som hon dock behandlar och hon påstår att hon mår bra (?) men kan det vara ngt sådant som spökar?

Sambons släkt bor dock i antingen lägenhet utan trädgård och hans föräldrar har världens minsta och omysigaste trädgård med insyn rakt in mot en massa grannar. Så ska vi gifta oss där istället blir det inte alls som här, jättetrist. Då kan vi lika gärna strunta id et där med trädgården anser jag.

Åååhhh., ja hur ska man hantera sådant här? Lite känsligt och jobbigt....

• Svar på tråden Släkten vill inte resa till oss på bröllopet, utan att vi ska flytta bröllopet???!
  • 20090801

Ni ska ha ert bröllop precis så som ni vill ha det. passar det inte släkten så får dom ju stanna hemma.

• Silverglitter
    Anonym (Maria) skrev 2011-05-26 22:23:49 följande:
    Jag har bestämt mig för at ringa svärmor och undersöka det här. Hon går som sagt på cancer behandling sedan flera år tillbaka, men hävdar alltid att hon är i god form och så, men man vet ju aldrig hur hon egentligen mår av att resa. Ett litet bekymmer är kanske att trots att de har god ekonomi ska de alltid bila hit och det är självklart jättepåfrestande för dem båda, då bara svärfar som är drygt 70 år kan köra bil (svärmor vågar inte, he,he) och det är trots allt ungefär 100 mil för dem att åka. Tycker gott de kan unna sig en flygbiljett ibland, särskilt då svärmor ju är sjuk, men vi kan ju inte tvinga dem till det.

Men det skulle helt klart kännas som ett mer ömmande fall och aktuellt att flytta bröllopet om svärmor faktiskt är för dålig för att komma hit, men då får hon nog kläcka ur sig det tycker jag...
    Hon kanske inte vill klaga. Men jag håller verkligen med dig om att hon faktsikt får kläcka ur sig det om det nu är så.
    Åh, så typiskt dumt och envist. Sådär har alltid mina morföräldrar varit också. Resten av släkten försöker få dem att åka tåg när de ska hälsa på, men de envisas med att ta bilen ändå. Även om det skulle vara snöstorm. Men det är ju som du säger, svårt att tvinga dem.
  • Anonym (Maria)

Ok, nu har jag kollat upp vad det rör sig om och svärmor nämner inte ett ord om krämpor som orsak. Istället säger hon att det är för vår skull hon tycker vi ska flytta på bröllopet geografiskt. Detta eftersom vi ska åka och hälsa på dem ett par veckor efter bröllopet. 

Alltså, jag kanske är trög, men jag fattar inte alls hur det underlättar för oss att flytta på bröllopet till dem, när vi ändå ska resa dit ned senare och hälsa på dem? Det blir ju inget merarbete för oss att ha bröllop i vår trädgård före vi åker till dem?? Det är ju inte så att vi inte hade tänkt att hälsa på dem söderöver pga. att vi ska gifta oss här i Norrland och det vet de gott och väl om.

Det här känns bara som världens löjligaste bortförklaring för att man själv inte orkar lyfta på rumpan och åka! Det finns flygplan,det tar inte lång tid att ta sig hit, om det hänger på tiden.

Det trista är ju alltså att om vi nu inte flyttar bröllopet så kommer sambons mamma och pappa (detta är sambon säker på), men ingen annan. Detta eftersom sambons syskon ska resa bort och om vi kommer dit kan de anpassa (rest)resorna så det inte krockar med bröllopet, men om vi bjuder hit dem, tänker de alltså inte komma, utan då kommer de att resa hela den månad vi ska gifta oss. Detta har de sagt. Om vi flyttar bröllopet geografiskt till dem, är de flexibla i sitt resande, annars inte.

Jag är lite ledsen nu faktiskt

• MeahJ

Men herregud.
    Att du ens funderar att flytta bröllopet till dem.
    Det är ni som gifter er och det ska ni göra där ni vill.
    Jag skulle bara bli glad att slippa ha sånna personer med på bröllopet som bara vill sätta käppar i hjulet.
    Tråkigt att det handlar om nära släkt. Men jag skulle inte ge efter!!!

• MrsT2011
    MeahJ skrev 2011-05-27 15:33:01 följande:
    Men herregud.
    Jag skulle bara bli glad att slippa ha sånna personer med på bröllopet som bara vill sätta käppar i hjulet.
    Håller med!!
  • shakynose
    MeahJ skrev 2011-05-27 15:33:01 följande:
    Men herregud.
    Ja fy! Fy fy fy, för att hålla på och ställa sådana villkor!!!

Hoppas de inser att de är barnsliga och kommer ändå. Jag skulle inte heller ge efter, så här säger jag inte ofta men: Det är väl för 17 gubbar inte deras bröllop?
  • Silverglitter

Men gud vad konstigt. Hur kan hon mena att det skulle vara lättare för er att ordna bröllop på bortaplan än hemma i er trädgård? Man upphör aldrig att förvånas...  Tänk att folk ska ha så mycket åsikter bara för att det är bröllop. Fråga svärmor eller släkten nästa gång någon har födelsedag/dop/julafton eller whatever som de bjuder in till om de inte kan flytta tillställningen till er i norrland istället, för det borde ju vara mycket enklare för dem. Tungan ute

• Anonym (Maria)
    Silverglitter skrev 2011-05-30 08:26:30 följande:
    Men gud vad konstigt. Hur kan hon mena att det skulle vara lättare för er att ordna bröllop på bortaplan än hemma i er trädgård? Man upphör aldrig att förvånas...  Tänk att folk ska ha så mycket åsikter bara för att det är bröllop. Fråga svärmor eller släkten nästa gång någon har födelsedag/dop/julafton eller whatever som de bjuder in till om de inte kan flytta tillställningen till er i norrland istället, för det borde ju vara så mycket enklare för dem. Tungan ute
    Ha,ha, jo, jag har tänkt fråga dem det Det blir faktiskt bökigare att flytta det, jag har ingen koll på catering i hans hemstad och att släpa dekorationer mm. 90 mil känns inte så lockande.

Min blivande konsteterade häromdagen att "det verkar krävas mer för att locka upp dem till oss" och då kan man fråga sig vad fan som krävs om inte ens ett bröllop duger? Hans syster var på besök när vi fick barn, men vi kan väl inte ploppa ur oss ett barn till bröllopet bara för att få besök?

Nä, jag tror tyvärr mycket hänger på att det är ett "litet" bröllop och att de helt enkelt inte orkar komma, att de ser det typ som en vanlig middag. Nu är jag riktigt arg och ska inte flytta bröllopet. Det är så klar trist om de inte kommer, men vi sparar ju en hel del pengar på att de uteblir som vi istället kan lägga på gästerna som faktiskt orkar ta sig hit för att ha trevligt istället. Jag tänker inte truga med hans släkt de får väl fokusera på sitt resande då, så fokuserar vi på bröllopet här :-)
  • Anonym

Du gör helt rätt i att inte flytta bröllopet för deras skull! Och som sagt, du får ju mer pengar och ork/energi osv, att lägga på de som VILL fira er stora dag.  

• MrsT2011
    Anonym (Maria) skrev 2011-06-01 09:06:22 följande:
    Nä, jag tror tyvärr mycket hänger på att det är ett "litet" bröllop och att de helt enkelt inte orkar komma, att de ser det typ som en vanlig middag. Nu är jag riktigt arg och ska inte flytta bröllopet. Det är så klar trist om de inte kommer, men vi sparar ju en hel del pengar på att de uteblir som vi istället kan lägga på gästerna som faktiskt orkar ta sig hit för att ha trevligt istället. Jag tänker inte truga med hans släkt de får väl fokusera på sitt resande då, så fokuserar vi på bröllopet här
    You go girl!! Ni kommer få en fantastisk dag hemma i er trädgård!!
  • Anonym

Maria, jag tror enda sättet att få  släkten att komma till er att södera sverige går under.

Du kommer ha det mest underbara bröllopet  i din trädgård någonsin och sedan för att strö salt på såren och redit gnugga in det, skicka  bröllopsfoton till de som inte vara där... 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-06-01 10:46:15 följande:
    Du kommer ha det mest underbara bröllopet  i din trädgård någonsin och sedan för att strö salt på såren och redit gnugga in det, skicka  bröllopsfoton till de som inte vara där... 
    Japp, låt latmaskarna få veta vad de missade!

Jag missade en gång ett bröllop långt norröver just för att det var svårt att ta sig dit (och jag skulle resa utomlands i samma veva och hade svårt att hinna tillbaka i tid), men jäklars vad jag har fått ångra mig när jag har hört alla historier om detta tidernas bröllop! Jag tycker ni gör helt rätt som inte krånglar till ert fina bröllop bara för att det ska passa dessa tråkiga människor! De får skylla sig själva.
  • agme1100

Er dag så ni väljer var och när och hur... och de väljer om de vill vara med och berika er dag. Oavsett om de kommer eller inte så se till att få en fin dag med dem som bestämmer sig för att vara med er!

Svar på tråden Släkten vill inte resa till oss på bröllopet, utan att vi ska flytta bröllopet???!