• Anonym (Maria)

Släkten vill inte resa till oss på bröllopet, utan att vi ska flytta bröllopet???!

Ja, ni läste rätt. Blivande maken flyttade till Norrland för 15 år sedan och hans färäldrar brukar hälsa på åtminstone ett par gånger per år, men hans syster har besökt oss två gånger och övrig släkt...ingen gång! Hans systers barn ville inte komma hit när de varit inbjudna tidigare, för att det är så "dött i Norrland" (nej,de är inga tonåringar längre, utan 23 och 26 år). De verkar tro att vi bor i skogen, fast vi nor i en stad med 100 000 + invånare, affärer wc och andra faciliteter

Nu är det så här att redan för flera år sedan började vi prata om ett "trädgårdsbröllop" i vår trädgård, som är helt underbar. Men nu är det alltså så att sambons släkt inte villkomma hit, utan tycker vi ska gifta oss där de bor. Varför vet jag inte, men de har antytt att det är lite långt att åka etc. Det är bara sambons närmaste släkt som är bjuden och jag kan då garantera att det inte handlar om ekonomiska skäl, uan det känns precis som att de inte tycker det är värt besväret att åka hit???? Kanske handlar om att vi har ett ur eknomiskt persoektiv "litet" bröllop, men det ska väl inte spela någon roll? Ett bröllop är ett bröllop! Och vi ska inte servera korv med bröd!! Men hans systerdöttrar, ja, de tycker väl helt enkelt det är för "dött" i norrland Ska dock tillägga att svärmor har cancer, som hon dock behandlar och hon påstår att hon mår bra (?) men kan det vara ngt sådant som spökar?

Sambons släkt bor dock i antingen lägenhet utan trädgård och hans föräldrar har världens minsta och omysigaste trädgård med insyn rakt in mot en massa grannar. Så ska vi gifta oss där istället blir det inte alls som här, jättetrist. Då kan vi lika gärna strunta id et där med trädgården anser jag.

Åååhhh., ja hur ska man hantera sådant här? Lite känsligt och jobbigt....

• Svar på tråden Släkten vill inte resa till oss på bröllopet, utan att vi ska flytta bröllopet???!
  • Chatarina

Tycker det är taskig stil av dom att ens tänka tanken på att NI ska måsta flytta ert bröllop! Det är ju ER stora dag och det tycker jag att dom skall respektera...
    Hoppas att det ordnar sig Glad

• wiii

Hur långt ifrån släkten bor ni? Om det är en väldigt lång resa kanske det kan vara svårt för framför allt äldre och din svärmor att åka? Min farmor ville egentligen inte åka ens 20 mil för att komma på vårt bröllop.
    Men självklart förstår jag er också som vill vara på hemmaplan!
    Men har själv en vän i övik och jag bor i gbg, och vet hur det tar emot att åka så långt, men för oss är det iofs en ekonomisk fråga dessutom.

• bluttis

Men va!? Vilka idiotiska resonemang! Och förlåt, men dom där två som säger att "norrland är dött" kanske borde vidga sina vyer en aning.... Att det är långt att åka är ju också rätt konstigt. Om ni ska gifta er där din sambos släkt bor så blir det ju långt för DIN släkt att åka! Jag hade definitivt inte ändrat plats bara för att dom vill det! Duger det inte så får det väl vara då. Men jättetråkigt såklart för din blivande!!

Vi ska gifta oss i sommar på Gotland där vi bor nu. Min släkt bor i Norrland och sambon har en del släkt i Göteborg. Dom flesta kommer trots att det är långt, men min syster med familj tyckte att det skulle bli för dyrt och omständigt... Ja, men då får det väl vara då! Visst är jag besviken men jag har inte tänkt anpassa något efter henne och hennes familj.

Kör på som ni har tänkt från början, det kommer säkerligen bli jättebra och jag tycker det låter supermysigt med ett bröllop i er trädgård!Glad Jag hade bara igonerarat era släktingar som tycker att det är långt och "dött"...sagt till dem att "det är tråkigt att ni känner så och att ni inte kommer..." och sen hade det fått vara så.

Lycka till!

• Silverglitter

Det låter ju väldigt märkligt att släkten ens har synpunkter tycker jag.

Eftersom du skriver att blivande maken flyttade till norrland gissar jag att du och din släkt kommer därifrån? Tänker inte hans släkt på att det blir lika långt för er och din släkt att åka om ni ska ha bröllopet där hans släkt bor? Hur man än gör måste ju någon resa långt. Om man inte har bröllopet någonstans på mitten, så det blir lika långt för alla. Men det känns kanske inte så kul att ha bröllopet på en plats man inte har någon som helst anknytning till.

Har ni pratat ordentligt med svärmor så att det verkligen inte är så att hon egentligen inte orkar resa så långt? Hon kan ju ha nämt det för någon släkting som sedan sagt det till någon anna släkting osv... och så slutar det med att alla släktingarna tycker det är långt att åka just därför.

Eller så är släktingarna bara konstiga ;)

• Chicita

Shyssta klubben liksom Tungan ute

Jag har åkt över halva landet, bekostat ett DYRT hotellrum och köpt in en fin långklänning för en inte alls så nära väns bröllop.
    Bröllop är ju något att fira, en sak som inte sker varje månad liksom. Kanske inte ens varje år (och nu menar jag inte att man själv gifter sig så ofta, utan hur ofta man är på ett bröllop *S*)

Vad trist om inte hans släkt vill komma upp till Norrland. Tänk vad dom går miste om.
    Den ofantligt vackra naturen och dom trevliga människorna.
    Du sa Norrland va, inte lappland? För då hade jag kunnat förstå om dom tänker på utedass / grop i marken och primitivt (även om det är att generalisera rätt rejält).

Om vi hade valt att ha vårt bröllop i hans eller min hemort så hade den andras släkt fått lov att åka ca 50 mil.
    Men nu har vi sån tur att vi bor mitt emellan. Så trots att jag väldigt gärna hade velat ha bröllopet i den kyrka min farmor brukade gå i när jag var liten, och han gärna skulle vilja vara i den otroligt pampiga kyrka som hans hemort (tror den är för liten för att kallas stad) ståtar med... Så valde vi en vacker kyrka här, mitt emellan. Alla har lika långt att resa då.

Det är knappast ett alternativ för er. Men kompromissa där ni kan, och håll hårt på det som är viktigt för er.
    Ni kanske skulle kunna säga till släkten som vägrar komma att "vad synd att ni missar vigseln. Men vi kommer ner x-tid senare, så om ni vill så kan ni väl dra ihop släkten då och fixa knytis, så kan vi fira oss igen där ni bor?" 

• Anonym

Hmm, ja jag förstår också att det kan bära emot att lägga så mycket pengar på att resa norrut på sommaren... Men jag tycker inte att det är något att bry sig om, ni ska inte behöva flytta ert bröllop bara för att andra tycker att norrland är "dött". Är det bröllop, så åker man! Om det däremot blir svårt av hälsoskäl för vissa av gästerna, så kan det vara värt att diskutera en kompromiss.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-05-26 10:42:10 följande:
    Hmm, ja jag förstår också att det kan bära emot att lägga så mycket pengar på att resa norrut på sommaren... Men jag tycker inte att det är något att bry sig om, ni ska inte behöva flytta ert bröllop bara för att andra tycker att norrland är "dött". Är det bröllop, så åker man! Om det däremot blir svårt av hälsoskäl för vissa av gästerna, så kan det vara värt att diskutera en kompromiss.
    Jag antar att du är ironisk, när du skriver att du förstår att det kan bära emot att lägga så mycket pengar på att resa just norrut?? Vad skulle göra det lättare eller bättre att resa söderöver än norröver, så länge det handlar om att gå på bröllop? Eller jämförde du med att åka på solsemester? 

Ts, jag tycker verkligen att det är dåligt av alla, med undantag av svärmor, att inte vilja komma upp till ert bröllop. Om jag vore du, skulle jag inte ändra plats, utan helt enkelt se till att bröllopsdagen blir så som JAG och mannen vill ha den. Den som inte vill komma, kan stanna hemma. Många verkar tro att det är längre eller jobbigare att åka från det ena hållet, jämfört med det andra...även om det är svårt att fatta att man kan vara så dum att man inte fattar att det är lika långt mellan två punkter, oavsett vid vilken punkt man startar, sas. 
  • MiaAnd

Herregud, min skröpliga mormor åker nästan 20 mil för vårt bröllop, fast hon egentligen inte är i form för det. Men det har aldrig varit nåt snack om det, för henne är det självklart att vara med. 

JAg tycker ni ska göra som NI vill ha det för det är NI som gifter er! Om det inte passar vissa så kan de stanna hemma tycker jag. Ni har förmodligen roligare utan gnällspikarna! Förstår att det är en jobbig situation, men stå på dig!

• Anonym (Lovely)
    Anonym skrev 2011-05-26 11:33:52 följande:
    Jag antar att du är ironisk, när du skriver att du förstår att det kan bära emot att lägga så mycket pengar på att resa just norrut?? Vad skulle göra det lättare eller bättre att resa söderöver än norröver, så länge det handlar om att gå på bröllop? Eller jämförde du med att åka på solsemester? 

Ts, jag tycker verkligen att det är dåligt av alla, med undantag av svärmor, att inte vilja komma upp till ert bröllop. Om jag vore du, skulle jag inte ändra plats, utan helt enkelt se till att bröllopsdagen blir så som JAG och mannen vill ha den. Den som inte vill komma, kan stanna hemma. Många verkar tro att det är längre eller jobbigare att åka från det ena hållet, jämfört med det andra...även om det är svårt att fatta att man kan vara så dum att man inte fattar att det är lika långt mellan två punkter, oavsett vid vilken punkt man startar, sas. 
    Var visserligen inte jag som skrev detta, men det är väl klart som korvspad att det var ironiskt! ...
  • shakynose
    Anonym (Lovely) skrev 2011-05-26 12:27:24 följande:
    Var visserligen inte jag som skrev detta, men det är väl klart som korvspad att det var ironiskt! ...
    Haha, ja, det var jag som skrev det, visst var det med ironi och det var inte meningen att jag skulle vara anonym heller. Tänkte inte på att klicka i plutten med mitt nick...

Jag tror att det är samma visa oavsett var man väljer att ha sitt bröllop om man har släkt och vänner utspridda i landet. För gästerna som bor långt bort blir det ofta kostsamt att resa, och det kan faktiskt (hör och häpna!) innebära att man inte har råd med sin solsemester. I mitt fall skulle det vara så iaf, för vi har inte så stora marginaler att vi kan lägga några tusenlappar på inrikesbiljetter utan att vi får hoppa över något annat. Dock ska det sägas att jag ALDRIG hade gnällt till brudparet och försökt få dem att ha dåligt samvete över det!
Svar på tråden Släkten vill inte resa till oss på bröllopet, utan att vi ska flytta bröllopet???!