• Anonym (Maria)

Släkten vill inte resa till oss på bröllopet, utan att vi ska flytta bröllopet???!

Ja, ni läste rätt. Blivande maken flyttade till Norrland för 15 år sedan och hans färäldrar brukar hälsa på åtminstone ett par gånger per år, men hans syster har besökt oss två gånger och övrig släkt...ingen gång! Hans systers barn ville inte komma hit när de varit inbjudna tidigare, för att det är så "dött i Norrland" (nej,de är inga tonåringar längre, utan 23 och 26 år). De verkar tro att vi bor i skogen, fast vi nor i en stad med 100 000 + invånare, affärer wc och andra faciliteter

Nu är det så här att redan för flera år sedan började vi prata om ett "trädgårdsbröllop" i vår trädgård, som är helt underbar. Men nu är det alltså så att sambons släkt inte villkomma hit, utan tycker vi ska gifta oss där de bor. Varför vet jag inte, men de har antytt att det är lite långt att åka etc. Det är bara sambons närmaste släkt som är bjuden och jag kan då garantera att det inte handlar om ekonomiska skäl, uan det känns precis som att de inte tycker det är värt besväret att åka hit???? Kanske handlar om att vi har ett ur eknomiskt persoektiv "litet" bröllop, men det ska väl inte spela någon roll? Ett bröllop är ett bröllop! Och vi ska inte servera korv med bröd!! Men hans systerdöttrar, ja, de tycker väl helt enkelt det är för "dött" i norrland Ska dock tillägga att svärmor har cancer, som hon dock behandlar och hon påstår att hon mår bra (?) men kan det vara ngt sådant som spökar?

Sambons släkt bor dock i antingen lägenhet utan trädgård och hans föräldrar har världens minsta och omysigaste trädgård med insyn rakt in mot en massa grannar. Så ska vi gifta oss där istället blir det inte alls som här, jättetrist. Då kan vi lika gärna strunta id et där med trädgården anser jag.

Åååhhh., ja hur ska man hantera sådant här? Lite känsligt och jobbigt....

• Svar på tråden Släkten vill inte resa till oss på bröllopet, utan att vi ska flytta bröllopet???!
  • Kattpoet

Hitta alla pubars hemsidor i din stad och skicka länkar till de som anser att Norrland är dött, visa upp att stället liver och är skoj.

Ja, visst  cancern kan vara ett problem med prata med henne om det, kan hon inte resa pga den flytta bröllopet för hennes skull.

Men flytta inte bröllopet för de andras lathet,  det är de som får stå och försöka förklara för folk varför de inte kunde behaga röra sina feta arslen norrut.

• Flodis Hjärtat

Nu får dom väl ge sig! Ni gifter er väl för er skull, inte för deras. Ok är ngn sjuk kan jag ha förståelse men inte för att folk är lata. Då kan de stanna hemma.
    Min familj o barndomsvänner får åka dryga 50 min för vårt bröllop och det gör de gladeligen. Inge snack!

Lycka till!

• Eileme

Vi har nästan bara långväga gäster på vårt bröllop... Antingen kommer de att åka 50 mil norrifrån eller 80 mil söderifrån. Har ännu inte hört någon som klagat på detta, men om någon skulle känna att de inte ville komma för att det var för långt så skulle jag lugnt stryka ett streck över deras namn på listan och låta dem stanna hemma.

Bröllopet kostar ju ändå en hel del och då vill jag inte ha någon där (och betala för någon) som egentligen känner att de inte vill vara där av en eller annan anledning...

Missförstå mig inte, för jag förstår absolut ditt problem ändå eftersom det gäller mer än någon enstaka person...
    Jag tycker bara att det är riktigt taskig inställning!!

• Anonym

Som "Norrlanning" blir jag lika irriterad pa varenda gang man pratar om Norrland som att det vore i princip samma plats. Det upptar storre delen av Sveriges yta och det ar inte primitivt, promenerar inga isbjornar pa gatorna, och ja, vi har vanliga toaletter och elekricitet.

Nar du sager 100 000+ invanare antar jag att du bor i Umea, Lulea eller nagon av de andra storre staderna. Umea har jag sjalv bott i, har ett fantastiskt uteliv och ar en harlig studentstad, perfekt om man ar drygt 20+. Plus att det ar valdigt vackert!

Jag kommer fran en liten ort pa 2000 invanare som ligger mitt pa polcirkeln uppe i Norrbotten. Jag upplever dock inte att det ar jobbigt att resa dit, inte heller mina vanner som ar soderifran. Billiga flyg finns det gott om och fran Sthlm tar det knappt 1 timme till Lulea.

Jag tycker absolut att ni ska kora pa eran ide, sa himla trakigt att andra ska ha asikter pa var ni ska ha ert brollop. Som nagon annan skrev sa blir det ju langt for en del att aka hur man an gor. Ni far visa pa lattillgangligheten och hur mycket det finns att gora darikring. Plus, de aker ju dit for ert brollop som ar ett stort event i sig!

• Anonym

Jättekonstigt resonemang från alla utom ev svärmor. Svärmor kanske är en sådan som inte gillar att beklaga sig? Isf är det svårt att veta om hennes bra verkligen är bra. Jag har varit på bröllop i Dalarna och Hälsingland (bor i sthlm). Brudparet hade i ena fallet inte ens anknytning till stället! Frun med släkt kom från Finland och släkten på hans sida bor alla i närheten av Sthlm. Men inte har jag hört någon klaga på detta.

Till vårt bröllop reser BMs farmor och farfar 90 mil för att vara med. Hans övriga släkt reser 70 samt 50 mil. Dessutom har han släkt på Gotland som reser hit. Min släkt bor närmare, alla utom en familj bor inom 4 mil, och alla utom de i Dalarna kommer. De i Dalarna har inte råd säger de (men har råd med datorer, en resa till sthlm, där bröllopet är, för att gå på grönan, köpa friggebod osv. Detta bara de senaste veckornas pengautspel. Lyxfällan nästa?). Sedan har vi en engelsk gäst som inte kommer från så bra ekonomiska hemförhållanden som nu idag tackade ja då han vet att han har sommarjobb och lägger lönen från det att resa till Sverige. Så himla fint av honom! Så visst finns det de som har längre och sämre ekonomiska möjligheter som ändå åker på bröllop. Bröllop vill man ju åka på, det är ju roligt! Tycker man ju att närmsta familjen kan bemöda sig att åka norröver för att få se sin son/bror/morbror osv gifta sig i en vacker trädgård.

• Anonym (Maria)
    Silverglitter skrev 2011-05-26 10:14:04 följande:

Det låter ju väldigt märkligt att släkten ens har synpunkter tycker jag.

Eftersom du skriver att blivande maken flyttade till norrland gissar jag att du och din släkt kommer därifrån? Tänker inte hans släkt på att det blir lika långt för er och din släkt att åka om ni ska ha bröllopet där hans släkt bor? Hur man än gör måste ju någon resa långt. Om man inte har bröllopet någonstans på mitten, så det blir lika långt för alla. Men det känns kanske inte så kul att ha bröllopet på en plats man inte har någon som helst anknytning till.

Har ni pratat ordentligt med svärmor så att det verkligen inte är så att hon egentligen inte orkar resa så långt? Hon kan ju ha nämt det för någon släkting som sedan sagt det till någon anna släkting osv... och så slutar det med att alla släktingarna tycker det är långt att åka just därför.

Eller så är släktingarna bara konstiga ;)

Jag har bestämt mig för at ringa svärmor och undersöka det här. Hon går som sagt på cancer behandling sedan flera år tillbaka, men hävdar alltid att hon är i god form och så, men man vet ju aldrig hur hon egentligen mår av att resa. Ett litet bekymmer är kanske att trots att de har god ekonomi ska de alltid bila hit och det är självklart jättepåfrestande för dem båda, då bara svärfar som är drygt 70 år kan köra bil (svärmor vågar inte, he,he) och det är trots allt ungefär 100 mil för dem att åka. Tycker gott de kan unna sig en flygbiljett ibland, särskilt då svärmor ju är sjuk, men vi kan ju inte tvinga dem till det.

Men det skulle helt klart kännas som ett mer ömmande fall och aktuellt att flytta bröllopet om svärmor faktiskt är för dålig för att komma hit, men då får hon nog kläcka ur sig det tycker jag...
  • Anonym (Maria)

Tack för alla kloka svar! Ja, jag måste undersöka detta närmare. Ska höra med svärmor om hur hon egentligen mår.

Jag förstår faktiskt inte heller hur de tänker gällande avståndet, för som ni säger, blir det ju långt för min släkt att åka till deras hemstad, så jag har svårt att tro att det verkligen bara gäller avståndet, inte för svärföräldrarnas del iaf. Ungdomarna kanske kan lockas med lite info om uteliv osv, men ärligt talat kan jag vara utan dem på bröllopet om det nu skulle vara så, däremot vill ju både jag och mannen ha våra föräldrar närvarande

• TheD

Nu ska vi se.... vi  har gäster som är inbjudna från USA, Danmark och Sverige och dessa gäster kommer... LIte egoistiskt måste jag säga, eller ordet "lite" var FEL!! MYCKET EGOISTISKT!!!

Äh, idioter!!!

• MrsT2011
    MiaAnd skrev 2011-05-26 11:45:51 följande:
    Herregud, min skröpliga mormor åker nästan 20 mil för vårt bröllop, fast hon egentligen inte är i form för det. Men det har aldrig varit nåt snack om det, för henne är det självklart att vara med. 

JAg tycker ni ska göra som NI vill ha det för det är NI som gifter er! Om det inte passar vissa så kan de stanna hemma tycker jag. Ni har förmodligen roligare utan gnällspikarna! Förstår att det är en jobbig situation, men stå på dig!
    Precis samma sak med min mormor! Håller med i allt du skriver!
  • 20090801

Jag har varit i norrland (västerbotten och norrbotten) vid två tillfällen, ena gången bilandes upp från mellersta Skåne vilket tog två dagar och andra gången flög jag vilket endast tog knappt 3 timmar med flygbyte i stockholm. Det är fantastiskt trevliga människor i norrland och naturen är helt underbar, i augusti gör jag min tredje resa till norrland och jag kan lova att jag kommer göra fler resor.Glad

Flyget blev för min del betydligt billigare än både bil och tåg, hamnade på ca 1700kr t/r.

Svar på tråden Släkten vill inte resa till oss på bröllopet, utan att vi ska flytta bröllopet???!