• Lindal­ii
    Äldre 16 May 04:52
    151730 visningar
    23 svar
    23
    151730

    Orange hår efter blekning!!

    Jag brukar göra blonda slingor i mitt ganska mörkt bruna hår. Ibland går jag till frisören, men varvar med att bleka själv eftersom jag har ett favoritmärke på slingor som brukar bli liknande frisörens.

    Tyvärr blev jag sugen att köpa ett annat än mitt vanliga märke nu senast, samma blekningsgrad 4-6 så jag trodde det var ok. Kom hem, blekte och som vanligt var jag lite rädd att det skulle bli för vitt. Sköljde därför ur i god tid, brukar bli bra, men nu blev det orange!! Blä vad fult! Jag exprimenterar inte så mycket med håret vanligtvis så vet inte vad jag ska göra nu! Jag hade massa utväxt så det syns ju verkligen..

    Silvershampoo verkar vara för gult hår, inte orange, så det är inget bra förslag. Så då är frågan kan jag blondera om det och när vågar jag göra det i så fall? Uppenbarligen blev det ursköljt för tidigt..
    Eller ska man göra någon intensivtoning eller vad? Blonda slingor är det jag vill ha. Nån snäll frisör eller van hemmafixare med förslag?

  • Svar på tråden Orange hår efter blekning!!
  • nikkih­ag
    Äldre 16 May 15:24
    #11
    saxomanix skrev 2011-05-16 12:44:50 följande:
    gå till frisören!!!..jag blev grön nån gång, det var inte alls roligt...(försökte färga brun över blond..gick tydligen inte bra)
    Ett litet tips; om man vill färga mörkt när man är väldigt ljus och slippa det gröna är att först färga håret rött och sen den bruna färgen då blir det inte grönt :)
  • saxoma­nix
    Äldre 16 May 15:36
    #12

    @nikkihag: jo det vet jag, det var därför jag valde nån sorts röd-brun (för att ha lite röd därinne)...men det funkade inte så bra   det blev delvis helt okej och delvis lite grönt-gråaktikt Cool 
    jag är alltid rädd att håret går sönder om man änvänder för mycket på en gång

  • c4trin
    Äldre 16 May 21:17
    #13

    När jag gick från rött till blont (och även min kompis från svart till blont) blev de såklart orange mellan.. Lät det gå ca 1-1½ vecka (för jag ville inte förstöra håret) och sen på med färgen igen. HAde hjag vat du hade jag bara tat det "gamla vanliga" märket och färgat om de oranga :D


  • marime­kko86
    Äldre 16 May 23:31
    #14

    Som frisör rekomenderar jag självklart att gå till en frisör som har betydligt bättre medel med högre väteperoxid osv. än vad som finns att köpa ute på affärer.

    Svårt för mig att ge ett bra råd också när jag inte ser och känner ditt hår och din kvalité, men du kan alltid bleka på dina slingor ytterligare,men blek bara det oranga så du inte lägger blekning på det som är ljust sedan tidigare för då kanske det blir vitt och går av tillsist.

  • Mirjam­i
    Äldre 17 May 09:48
    #15

    Jag var dock osmart och köpte löshår i min mörka nyans innan jag bestämt mig att gå tillbaka till min naturliga färg så det måste jag också ha nytt nu, vågar inte bleka löshåret även om det är äkta.

    Dock har jag just nu i det, mörbrunt löshår med mitt naturliga lysröda, och så har jag gjort en sned fiskbensfläta. ATTANS vad coolt det blev. Kanske inte bleker mer, kanske ska ha så! Riktigt häftigt, hi hi...

  • Styrka
    Äldre 18 May 21:55
    #16

    Jag VET något som FUNKAR till 100%.

    Lugn och fin, du behöver inte slösa en förmögenhet på frisören. Gör så här:

    Gå till affären och köp en förpackning Jane Hellen Mood nr 102 Pärlblond. Jag vet bilden på framsidan ser HELT fel ut, but trust me. Jag har gjort det här hundra gånger (flera av dem efter misslyckade färgningar och/eller nyanseringar hos frisör!) och detta är det enda som verkligen funkar.
    Om du har rätt motståndskraftigt hår som jag, vilket jag gissar eftersom ditt hår blivit så kraftigt orange trots att du följt anvisningarna, kommer du behöva dubbla verkningstiden, så att du har i blandningen i uppemot en timme.

    Om du har långt hår kommer du behöva två förpackningar, men Mood 102 kostar ju ändå bara hälften av vad en vanlig hemmafärgning kostar, och en bråkdel av vad frisören tar.

    Denna färg är full av blålila pigment som neutraliserar det gula/oranga each and every time! jag började använda den här efter att en ultrablondering gjort mitt hår kycklinggult. Jag är lite "allergisk" mot alla gula nyanser i blonderat hår, och det är ju lätt att få när man förgar hemma, så jag har gjort detta minst ett femtiotal gånger. Jag har dessutom rekommenderat det till minst 8-10 vänner som det funkat lika bra för, så jag vet att det fungerar inte bara för mig.

    Lycka till!

  • Godis
    Äldre 18 May 23:21
    #17

    Köp absolut inte en färg!!! Ditt hår är redan så pass preparerat att det riskerar att gå av med väteperoxiden som du blandar färgen med. Du behöver en lätt-toning. Dvs EN produkt INTE två som du blandar ihopa då den då innehåller väteperoxid. Lätt-toningen ska va i en kall nyans. Vänd dig gärna till någon frisör som säljer tex Wella, dom har en bra toning som man kan köpa från frisör. Passa även på att köpa ett silver schampoo. 
    Ta det lugnt framöver med hemmaprojekt. MÅnga hår som förstörs årligen pga detta...

    Lycka Till!! 

  • Styrka
    Äldre 19 May 06:52
    #18

    Ja, Wella har en skumtoning som kan jag oxå använt, men effekten är mildare, och med tanke på hur orange du beskriver ditt hår är jag lite tveksam till om det kommer räcka, men isf kan man ju köra två skumtoningar på raken.

    I alla fall, det är Wella skumtoning nr 08 som ska användas för att dämpa gula skiftningar i blonderat hår. Igen ser bilden helt fel ut, men produkten är mycket bra, särskilt när håret redan är slitet efter blekning.

  • Lindal­ii
    Äldre 20 May 04:39
    #19

    Tack alla för fina hemmafixar råd. Jag har nu klarat flera dagar med orange hår, och hoppas stå ut någon vecka till  Jag har inte gjort något alls annat än hårinpackning, det orange är lika orange men hårkvaliteten är det inget fel på.

    Vågar ingen toning i första läget utan försöker lägga på mer blondering. Svårt bara att veta hur lång tid det ska sitta då. Mitt hår är svårblonderat, så det nya jag testade var väl helt enkelt inte tillräckligt starkt. Testade färgbomb inpackning förra året i guldig ton och då blev dom blonda slingorna envist gråaktiga, så jag är lite rädd för effekten av toning.

  • Styrka
    Äldre 20 May 06:45
    #20

    Då verkar det som ditt hår är precis som mitt! jane Hellen Mood nr 102 Pärlblond är jättebra, och den jag har aldrig haft några problem att låta den sitta i i uppemot 1½ timme. Den är inte lika frätande som andra blonderingar, men mycket effektiv mot gula nyanser, jag lovar!

  • Styrka
    Äldre 30 May 10:02
    #21

    Nu har det gått en liten tid, ville bara höra hur det gick för dig med håret? Vilken metod valde du, och hur fungerade det? *nyfiken*

  • Äldre 22 Apr 18:00
    #22

    Jag har bara en fråga .. Jag blonderade mitt hår igår och idag med ett annat märke och det blev då jätteblont i hårbotten men blev orange/gult i längderna. Jag funderar på art köpa mood pärlblont men hur länge ska jag låta det sitta och när kan jag lägga i det om jag blonderade det senast idag?

  • Äldre 28 Apr 10:05
    #23

    Jag körde Mood Pärlblond (superbra trots vad man har läst och hört sedan Schwartzkopf tog över dem) och en silver inpackning (färgbomb) Maria Nila Palett Silverblond, blev riktig bra och tonad ner det oranga riktigt bra, tänk på att färgen på ditt hår gör sin rätt först när det är torrt.

Svar på tråden Orange hår efter blekning!!