• evelin­as
    Äldre 14 May 14:58
    7477 visningar
    35 svar
    35
    7477

    Hur sjutton klarar ni er under 30 000:-?

    Har bara tittat lite löst på det här med bröllop, är nyförlovade så lär väl dröja ett tag till. Jag har ju kollat runt lite här inne och ser folk som glatt meddelar att deras bröllop bara kostar 30k, 20k och till och med 10k....hur lyckas ni?

    Tittar man lite mer ingående verkar många lägga väldigt lite pengar på mannens klädsel? Min fästman skulle ALDRIG gifta sig i en gammal kostym och är väldigt modemeveten så där ryker ju 4000:- av budgeten. Lika mycket och kanske lite till på klänning till mig, 6-7000 på ring. Sen ca. 7000:- på mat, nästan lite mycket på alkohol... Sen hår, blommor, inbjudningskort osv.

    Har räknat och har landat på 36 000:- och då har jag inte räknat in saker som tackkort, smycken, skor och fotografering. Och hållit mig väldigt "budget" enligt mig själv...


    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • Svar på tråden Hur sjutton klarar ni er under 30 000:-?
  • MagicB­ride
    Äldre 14 May 16:11
    #21

    Glömde ju skriva. Vi hade 50 gäster


  • evelin­as
    Äldre 14 May 16:30
    #22

    Vad ni är duktiga på att hålla nere kostnaderna tjejer Och kul att se era budgetar så jag kan jämföra och se om jag missat något!

    Någon som visste vad det brukar kosta att hyra klänning? Klänningar mellan 4-10 000:-


    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • Kattpo­et
    Äldre 14 May 16:51
    #23

    Jag glömde säga vi ska ha  en fest nu för våra svenska vänner.

    Våran budget för  den är  2000 kr, 60 gäster  ( varför vill min rättstavning ändra  gäster till gösar?),  lokal hyra  500 kr,   mat , efterätt och  dryck  1400 kr  och 100 kr på dekorationer.

    Jag ska få hjälp  att göra en drös servett rosor eftersom jag allergisk mot så många olika blomster och servetterna kostade  10 spänn  100 stycken, det blir  50 servett rosor av det och sedan är dukar  och lite annat som ska dit. 

  • Pendra­gon
    Äldre 14 May 20:52
    #24

    Det handlar ju väldigt mycket om hur kräsen man är också. Vissa är ju såna att man absolut måste ha precis samma nyans på bordslöparna som på rosorna i buketten och är det inte det så väljer man andra mycket dyrare bordslöpare i samma färg etc etc.. Såna saker.

    Från början hade vi räknat på att vårt bröllop skulle kosta ca 35.000. Men vi har lyckats pressa ner det till 22.000. Bara genom såna enkla saker som att jag sminkar mig själv, gör håret själv. Min mamma är fotograf och står för fotograferingen, får kompispris på catering eftersom jag jobbar på samma ställe. En vän gör tårtan och mina skor hittade jag på second hand för 25 spänn. Lite kärlek och pyssel och så blev det mina drömskor.. Det gäller att vara lite om sig och kring sig!~
    Vi har nya fina kläder båda två, jättefin klänning och jättefin kostym.. Min vigselring kostar 3100:- och det är min drömring.

    Vi ska ha en jättefin lokal precis på en klippa över havet, bra musik och ett liveband som spelar irländsk folkmusik. Så det kan bli ett underbart bröllop utan att det ska kosta gigantiska summor pengar!

  • evelin­as
    Äldre 15 May 10:00
    #25
    Pendragon skrev 2011-05-14 20:52:32 följande:
    Det handlar ju väldigt mycket om hur kräsen man är också. Vissa är ju såna att man absolut måste ha precis samma nyans på bordslöparna som på rosorna i buketten och är det inte det så väljer man andra mycket dyrare bordslöpare i samma färg etc etc.. Såna saker.

    Från början hade vi räknat på att vårt bröllop skulle kosta ca 35.000. Men vi har lyckats pressa ner det till 22.000. Bara genom såna enkla saker som att jag sminkar mig själv, gör håret själv. Min mamma är fotograf och står för fotograferingen, får kompispris på catering eftersom jag jobbar på samma ställe. En vän gör tårtan och mina skor hittade jag på second hand för 25 spänn. Lite kärlek och pyssel och så blev det mina drömskor.. Det gäller att vara lite om sig och kring sig!~
    Vi har nya fina kläder båda två, jättefin klänning och jättefin kostym.. Min vigselring kostar 3100:- och det är min drömring.

    Vi ska ha en jättefin lokal precis på en klippa över havet, bra musik och ett liveband som spelar irländsk folkmusik. Så det kan bli ett underbart bröllop utan att det ska kosta gigantiska summor pengar!
    Är inte speciellt kräsen...tycker jag själv Ex så ser jag ingen vits med att lägga ut tusenlappar på tärna och marskalk för att det ska matcha. De får ta på sig det de känner sig fina i som matchar klädkoden! Så att matcha löpare med buketten osv är ingen prio...en vit duk och några gröna kvistar från skogen så är det fixat!

    Sminka mig är ju lätt med en vän som hjälp, är rätt naturlig av mig där. Har vänner som kan fotografera mot en inbjudan. Och min kusin är konditor och kan nog göra tårtor! Är väldigt påhittig och pysslig av mig så tvivlar inte på att jag kan få ett bröllop för 30 000:- att verka som ett bröllop för 70 000:-

    Är ju det där med maten och spriten som kostar mest...och ringen. HUR får man ner dem utan att laga hela maten själv? Buffén kostar ju 115:-/person och har tänkt addera lite hemlagade pajer.
    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • Äldre 15 May 11:57
    #26
    evelinas skrev 2011-05-14 15:55:57 följande:
    Tack för den detaljerade listan Ni var verkligen superfina! Vad hade ni för mat? Spotify är ju superbra! Och känner väldigt många som är duktiga hobbyfotografer - dock ingne som bor i närheten eller som är så nära att de skulle bli bjudna på bröllopet. Men det går ju att ordna
    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
    Vi har bjudit en tjejkompis (nätpolare) ca 35 mil ifrån oss som pluggar bild och foto just nu på högskolan. Vi betalar hennes tågbiljetter + boende (jag har fått personalpriser på hotellet jag jobbar på för de som jag ska betala rum åt). Och så får hon vara med på middag och allt. (hon åker upp kvällen innan så blir det en liten minisemester typ).
    Så i motprestation så tar hon bilder, redigerar och skickar till oss Glad

    Vi får in en vän som inte skulle ha råd att åka hit själv och det kostar mindre än en vanlig fotograf, trots att hon är duktig redan och ju faktiskt utbildad även om hon inte är färdig...
    Hon får komma på bröllopet (som hon ville) och hon får erfarenhet (hon får använda bilderna i sin portfölj) så det är en vinnande sits för oss alla Glad
  • Josse7­70
    Äldre 15 May 19:42
    #27

    Vi hamnar på cirka 40 000:-

    Men min sambo har bara velat en sak, att vi bjuder på spriten så där rök nästan 10000 inkl resa till tyskland

    Men annars ser de stora posterna ut såhär för 50 gäster

    Lokal - 3300
    Mat - 5000
    Tårta - 2000
    Klänning - 4000
    Skjorta och byxor - 750
    Dekorering - 500
    Ringar - 9500
    Fotograf - 2500
    Slöja - 250 
    Glas från ikea - 550
    Alkohol- 10000
    TOTALT - 38550
    Vi övernattar hemma, har inga tärnor eller näbbar, och brudbukett har jag ingen. Maten lagar jag mestadels själv. (maten är överskattad i budgeten då jag inte köpt allt än)
    Vi har däremot inte haft turen att känna fotografer eller frisörer så där går kostnaderna upp också för oss.
    Men tårtan har jag beställt från ett gymnasium så då vart det billigare än jag först tänkte.

  • Bridez­illa11
    Äldre 16 May 16:39
    #28

    TS: Förstår inte varför en kostym måste kosta 4000 kr.. :S Min blivande köpte sin kostym i en kostymaffär på Östermalm här i Sthlm. Kostade 2000 kr

  • evelin­as
    Äldre 16 May 16:57
    #29
    Bridezilla11 skrev 2011-05-16 16:39:12 följande:
    TS: Förstår inte varför en kostym måste kosta 4000 kr.. :S Min blivande köpte sin kostym i en kostymaffär på Östermalm här i Sthlm. Kostade 2000 kr
    Måste och måste. Men med tanke på hur mycket "skitpengar" som läggs ut på bruden tycker iaf inte vi att 4000:- är mycket för en kvalitetskostym han kommer använda LÄNGE.

    Jag har faktiskt hittat en klänning för strax över 3000:-...skulle kunna sänka kostnaden ytterligare.
    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • Blåbär­sson
    Äldre 16 May 20:16
    #30

    Vi handlade alkohol till festen för 9000 på systemet och kunde efteråt lämna tillbaka för 4000. Ibland är spritmonopolet toppen :)

  • evelin­as
    Äldre 16 May 22:14
    #31
    Blåbärsson skrev 2011-05-16 20:16:17 följande:
    Vi handlade alkohol till festen för 9000 på systemet och kunde efteråt lämna tillbaka för 4000. Ibland är spritmonopolet toppen :)
    Åh jösses vad bra! Har dock svårt att se hur vi skulle få sprit över Men där kan man spara en del, kan nog va värt det!
    Änglamamma till Hedvig 110322 ♥
  • marime­kko86
    Äldre 16 May 23:15
    #32

    Jag förundras också över hur folk kan hålla nere kostnaderna så mycket (i mina ögon). Men är helt klart imponerad och försöker själv....men samtidigt gifter jag mig bara en gång och vill ha det bröllop som jag vill ha...

    Bara vår lokal kostar 10 000 spänn att hyra. Mat och dryck på det blir ju också en saftig summa.!
    Mina två ringar (byter förlovningsring) kostar över 20 000 spänn, och då köper jag dem ändå i England för där är diamanterna billigare...

    Har med porto lagt ut närmare 2000 spänn på inbjudningarna och då har jag gjort dem själva och gjort dem enkla...men fasen allt kostar verkligen

    Fotografen 6000 spänn.

    Jag är ju över 30 000 för längesen...och då har jag inte ens kläder, ingen mat o dryck, inga dekorationer och pynt till lokalen,ingen tårta mm.

    Hår och smink gör min kompis som är frisör, jag gör make up själv eftersom jag är utbildad inom det. Kommer fixa mina tärnors hår då jag är frisör. En annan kompis gör allt som har med blommor att göra då hon är florist...så endel sparar man ju in på.

  • t heart f
    Äldre 21 May 14:15
    #33
    Pinkgrape skrev 2011-05-14 15:07:02 följande:
    Det handlar ju om vad man har för förutsättningar och förväntningar, ja samt att det är ju lite av en smaksak också i flera fall.

    Skulle tippa på att de flesta som klarar sig på tex 20 000kr inte lägger 6-7000kr på en klänning, men är lika nöjd för det :) De kanske köper en begagnad eller en kina-klänning. Ja, och deras karlar kanske inte har något emot att använda en kostym de redan har, eller som min, köper sin för 1500kr på Dressman :P

    Ringar är ju också en stor del i mångas budget, men det finns ju faktiskt de som inte bryr sig ifall ringen inte är i vitguld och diamanterna inte är äkta. Vi har betalat ca 850kr för tre ringar i silver, två med gravyr och en med CZ-stenar. Vi tycker att det är de finaste ringarna vi sett och vi lägger hellre pengarna på annat.

    Jag kommer göra mitt eget hår och sminka mig själv, så där faller det bort stora kostnader. Ja, samt att vår fotograf är en vän och gör det gärna gratis. Ännu en kostnad borta.

    Nu kommer vårt bröllop gå på ca 40 000kr iaf OCH vi kommer ta kuvertavgift för att täcka maten och enbart maten, då vi helt enkelt inte har råd att betala maten för drygt 70 gäster.

    Personligen är jag dock övertygad om att de som har bröllop för 10 000kr är lika nöjda med sina. Alla vill inte ha ett stort och påkostat bröllop. Det finns andra saker här i livet också ;P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Har en liten fråga! :)
    Maten betalar gästerna för själva men ändå kostar det 40' för er. Vad har ni lagt pengarna på?
  • c4trin
    Äldre 21 May 14:20
    #34

    Mycket handlar om att utnyttja de vänner och resurser man har.. T ex har M2B en kompis som är fotograf, perfekt då fråga vi honom och självklart ställde han gärna upp..
    Svärmor är sömmerska OCH kock- syr tärnans klänning och tillsammans med M2B (som också är kock) gör de alla förberedelserna för maten, så mycket det bara går.
    Vi försöker få allt så billigt som möjligt, t ex hyr vi ingen fin bil att åka i då det hade blivit aldeles för dyrt, så vi får åka vanlig bil.. Hade vat roligare med limo men de e mycket pengar som faktiskt bara "kastas bort"

    Mycket eget pyssel och fixande blir de också billigare =)


  • mariel­leange­lina
    Äldre 21 May 15:19
    #35
    t heart f skrev 2011-05-21 14:15:19 följande:
    Har en liten fråga! :)
    Maten betalar gästerna för själva men ändå kostar det 40' för er. Vad har ni lagt pengarna på?
    Pinkgrape har redan lagt upp sin budget, kolla inägg 16! :)
Svar på tråden Hur sjutton klarar ni er under 30 000:-?