• Äldre 8 May 20:35
    12328 visningar
    47 svar
    47
    12328

    Vinn en läcker Crock Pot!

    Mat och bröllop är nära förknippade med varandra, eller hur Solig

    Nu har ni chansen att vinna en läcker, praktisk och smidig Crock Pot som i princip lagar maten åt er.
    Smidigt va? Cool

    Det du ska göra är att ta ett foto på en maträtt som passar till ett bröllop.
    Det kan vara en förrätt, varmrätt eller varför inte en smarrig efterrätt.
    Ta ett foto på din skapelse och ladda upp bilden direkt här i tråden tillsammans med ett recept på maträtten och skriv en motivering varför just du vill vinna en Crock Pot.

    Du har då chansen att vinna denna till ett värde av 1795:-



    Den är enkel att använda. Du lägger i de ingredienser som behövs ställer in timern och Crock Pot sköter resten.
    Allt du behöver göra är att duka bordet, servera och njuta av maten. Solig
    Här kan du läsa mer
    http://www.acreto.se/

    Tävlingen pågår t.om 31/5 och vinnare utses därefter av en jury från Bröllopstorget.
    Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.

    Lycka till! Solig
    God fortsättning på 2011
  • Svar på tråden Vinn en läcker Crock Pot!
  • Äldre 20 May 09:00
    #31

    Den här tråden är verkligen en njutning för alla sinnen. Fina kort!


    God fortsättning på 2011
  • MuBu
    Äldre 20 May 09:26
    #32

    Här kommer ett två bidrag från mig  Solig
    Den första är min underbart goda och krämiga kantarellpaj. Den kan man använda både som förrätt och varmrätt tycker jag!



    Den andra är halloninkokta päronhalvor med after eight och punchgrädde.
    En smarrig och god dessert!



    Min motervering är att min sambo är inte den bästa kocken som finns, utan det är för det mesta jag som lagar maten hemma.
    Men om jag skulle vinna en Crock Pot så skulle jag ge den till honom så kanske jag skulle få bli lite bortskämd med att få sätta mig vid en färdiglagad middag nån gång  Solig
  • MuBu
    Äldre 20 May 09:33
    #33
    MuBu skrev 2011-05-20 09:26:35 följande:
    Här kommer ett två bidrag från mig  Solig
    Den första är min underbart goda och krämiga kantarellpaj. Den kan man använda både som förrätt och varmrätt tycker jag!


    Den andra är halloninkokta päronhalvor med after eight och punchgrädde.
    En smarrig och god dessert!


     



    Min motervering är att min sambo är inte den bästa kocken som finns, utan det är för det mesta jag som lagar maten hemma.
    Men om jag skulle vinna en Crock Pot så skulle jag ge den till honom så kanske jag skulle få bli lite bortskämd med att få sätta mig vid en färdiglagad middag nån gång  Solig
    Glömde skriva in recepten, kommer här;

    Kantarellpaj

    Ingredienser


    Pajskal
    3 dl vetemjöl
    150 g margarin
    3 msk vatten
    1 st äggula

    Fyllning
    2 msk smör eller margarin
    400 g kantareller
    1 st stor finhackad gul lök
    2 askar Crème Bonjour kantarellost
     0.5 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    150 g riven Västerbottensost

    Gör så här


    1. Pajskal: Sätt ugnen på 200°. Blanda samman alla ingredienser till en deg. Tryck ut i en pajform och förgrädda i ca 10 minuter.


    2. Fräs kantareller tillsammans med löken.


    3. Tillsätt kantarellosten i fräset och låt smälta ner till en krämig sås.


    4. Salta och peppra.


    5. Häll såsen i den förgräddade pajformen.


    6. Strö över den rivna osten.


    7. Grädda mitt i ugnen ca 15 min i 200° tills osten fått fin färg. Servera med en krispig grönsallad!


    Halloninkokta päron med punchgrädde

    Ingredienser


    2 st mogna fasta päron, klyvda och urgröpta
    5 dl vatten
    1.5 dl strösocker
    1 st vaniljstång, delad och urgröpt
    3 dl djupfrysta hallon
    (några droppar röd karamellfärg för att päronen ska få extra röd färg)
    4 bitar after eight
    2 dl vispad grädde
    7 st Fazer Liqueur fills (godis med punschfyllning), krossade

    Gör så här


    1. Skala och klyv päronen, tag bort kärnhuset.


    2. Häll vatten, strösocker i en kastrull.


    3. Dela vaniljstången på längden och skrapa ur vaniljen. Lägg ner både stång och vaniljskrap i kastrullen. Rör om så det blandas jämt.


    4. Lägg ner päronhalvorna i kastrullen, häll över de frysta hallonen.


    5. Koka upp, sjud sedan under lock i ca 10-12 minuter. Tag kastrullen från värmen och låt päronen svalna.


    6. Lägg de svalnade päronhalvorna på en plåt med bakplåtspapper, lägg en after eight på varje päronhalva.


    7. Grädda mitt i ugnen 15 minuter i 200 grader.


    8. Vispa grädden och krossa punschgodiset i en mortel eller liknade tills det blir ett fint chokladkross. Blanda ner chokladkrosset i den färdigvispade grädden. Lägg päronhalvorna på ett fat med en klick av punschgrädden brevid och servera.


  • MagicB­ride
    Äldre 20 May 22:02
    #34

    Måste ju dela med mig av en helt underbar dessert! (tyvärr är jag inte så bra på att fota mat bara..)



    Den består, som ni ser, av tre lager. Det understa är nougat som jag smält över ett vattenbad och sedan låtit svalna i glasen. Mellanlagret är creme fraiche som jag vispat med elvisp (för att inte lagren ska gå ihop) och överst har jag mixat lätt sockrade jordgubbar och hallon. Denna kombinationen är nästan bättre än sex

    Motivering och så där finns i mitt tidigare inlägg.
     
  • Äldre 21 May 17:47
    #35

    Bröllop går förstås i kärlekens tecken, och för mig symboliseras kärlek i matväg av vit choklad och jordgubbar. Lägger man som här till lite extra passion kan det knappast gå fel!

    Alltså: Vit chokladglass serverad med jordgubbar och rippel av passionsfrukt:



    Glass med vit choklad:
    Smält 200 g vit choklad och låt svalna lite.
    Vispa fyra äggulor och 2 msk strösocker i en skål.
    Vispa 1 dl grädde och 1 tsk vaniljsocker och rör ihop med 3 dl youghurt (turkisk eller grekisk) eller samma mängd philadelphiaost.
    Vispa 4 äggvitor hårt i en egen skål.
    Rör ihop äggulor och choklad, häll i gräddblandningen och vänd sist ner äggvitorna.  
    Frys i en bunke i ca 5 timmar.  

    Passionsfruktsrippel:
    Blanda innehållet från 5 passionsfrukter med 5 msk florsocker och 1/2 dl apelsinjuice. Koka upp såsen och låt den svalna.
    Sila såsen för att få bort kärnorna om så önskas.
    Om rippeln är väldigt tunn, låt den koka ihop en stund på svag värme. Red ev. med lite maizena.

    Lägg glasskulor i en vacker skål, eventuellt med lite fruktsallad i botten. Skiva över jorgubbaroch ringla över passionsfruktsrippel. Dekorera med ett chokladgaller.

    Vidare motivering:
    Ju mer jag läser om Crock-Pot, desto med säker blir jag på att jag bara måste ha en. Jag har varit intresserad av Slow Food länge, men inte riktigt fått tummen ur att sätta igång.
    Det låter helt fantastiskt med en apparat som på ett enkelt sätt låter mig laga hälsosam och god mat till familjen, samtidigt som den sparar energi och pengar åt mig och ger mig mer fritid.
    I en trebarnsfamilj är man ständigt på jakt efter att få de där lite billigare köttbitarna att smaka toppen, och en Crock-Pot verkar vara rätta sättet!
  • Miceme
    Äldre 23 May 08:17
    #36


    Gräddtårta med jordgubbsrosor, blåbär, björnbbär, physalis och kiwi.
    Tårtbotten:
    4 ägg
    2dl socker
    1dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    1 tsk bakpulver
    Vispa ägg och socker riktigt pösigt, blanda de torra ingredienserna i separat skål och blanda försiktigt ner i äggsmeten. 175C ca 40 min i nedre delen av ugnen

    Fyllning1: Apelsin och citronkräm
    1 apelsin
    1 citron
    3ägg
    2 dl socker
    50-75 g margarin
    vispa ägg och socker i en skål som tål värme, blanda ner skalet från apelsinen och citronen och pressa i saften. Ha över vattenbad och rör tills krämen tjocknat. Ta av och lägg i margarinet och rör tills det smält.

    Fyllning 2:
    3 dl grädde
    finhackade jordgubbar efter eget tycke
    1 msk florsocker

    Tårtan blir också frisk och god i smaken om man tar en påse polkagrisar och hamrar sönder i små små bitar blandar det med 5 dl vispad grädde och använder till båda lagren, jättegott på sommaren och blir int eså sött!

    Sedan är det bara att dekorera tårtan efter egte tycke och smak!

    Jag vill vinna för att jag älskar att baka och laga mat och det vore så kul att få prova något nytt!
  • Äldre 23 May 22:08
    #37

    Vad roligt med alla bilder och recept!
    Solig


    God fortsättning på 2011
  • FruFid­deli
    Äldre 24 May 15:11
    #38


    Här är min test bröllopstårta som jag tror den kommer bli, ändrar mig titt som tätt dock. Men jag tycker att denna blev väldigt vacker och väldigt god!

    Choklad och skogsbärsmousse tårta

    Tårtbotten

    150 g smör
    3 dl strösocker
    1 dl kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 tsk salt
    2 ägg
    2 dl vetemjöl

    Mörk chokladmousse
    200 g mörk choklad, 70%
    2 gelatinblad
    2 ägg
    3 dl vispgrädde


    Vitchokladmousse
    150g vit choklad


    0,5 msk smör


    2,5 dl vispgrädde


    2st äggulor


    Skogsbärsmousse


    300g tinade skogsbär


    4st gelatinblad


    0,75dl vatten


    1 dl strösocker


    2,5 dl vispgrädde



    Tårtbotten
    Smält smöret i en kastrull. Blanda i socker, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner äggen, ett i taget, och därefter mjölet. Fäst ett smort smörpapper i en bakform med löstagbar kant (26 cm). Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter. Låt bottnen svalna, ta av kanten och ta overhead papper runt kanterna, kläm fast kanten igen och du har höjt formen, så du kan ha högre fyllning än vad formens kant är.


    Mörk chokladmousse
    Blötlägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i fem minuter. Smält den mörka chokladen i ett vattenbad. Ta upp gelatinbladen, krama ur vattnet och rör ned dem i den varma chokladen så att de smälter helt. Rör ned äggen, ett i taget. Låt chokladblandningen svalna till rumstemperatur. Vispa grädden lätt, rör ut chokladen i del av grädden och vänd ner resten med stora, luftiga tag. Fördela moussen över tårtbotten.


    Vit chokladmousse
    Smält vit choklad och smör i vattenbad. Ta från värmen och´h rör ner en äggula i taget. Vispa grädden. Blanda först ner lite av grädden i den smälta chokladen. Vänd sedan ner resten av grädden. Häll chokladmoussen i formen och skaka försiktigt så den rinner runt bottnen. Frys 30 – 60 minuter så att den stelnar till nästa lager.


    Skogsbärsmousse


    Mixa skogsbären till puré och sila bort kärnor etc. Koka upp vatten och socker och ta kastrullen från värmen. Låt gelatinbladen smälta i sockervatten. Låt svalna och blanda med purén. Vispa grädden ganska löst. Vänd snabbt ner grädden i den kalla purén med luftiga tag. Häll skogsbärsmoussen över den vita chokladmoussen och täck över och frys tårtan i minst fyra timmar, tina sedan långsamt i kylskåp.


    När tårtan är tinad kan man dekorera den hur man vill, här har jag gjort en kant av  blockchoklad  som jag sjort med hjälp av överföringsark och sedan toppat med en massa bär!

    Jag älskar att laga mat och tycker väldigt mycket om att prova nya saker och testa mig fram. Jag skulle därför tycka det var väldigt kul att vinna en Crock Pot då detta är något nytt för mig. Som små barns förälder med nytt jobb och full fart i hemmet skulle det dessutom underlätta vardagen otroligt då det verkar väldigt smidigt att laga god och nyttig mat vilket vi i mina familj tycker är av stor vikt. 


  • Äldre 27 May 13:24
    #39

    Nu börjar det närma sig deadline. Bara några ynka dagar kvar så passa på att posta ditt bidrag Solig

  • fridah­anson
    Äldre 28 May 14:55
    #40

    Först: Min Motivering!Glad
    Min fästman och jag skulle bli så otroligt glada över denna läckra Crock Pot! Vi älskar båda att laga mat och är båda fantasifulla och uppfinningsrika i köket! Min fästman är dessutom en riktig "sucker" för grytor och mört kött så han skulle bli helt överlycklig om jag överraskade honom med en Crock Pot! 
    Därför skulle en Crock Pot passa oss helt perfekt!

    NU: RECEPTET! Skrattande

    Här är receptet på mina underbara whoopies (whoopie-pies) som vi tänker ha istället för tårta på vårt bröllop! Helt FANTASTISKT goda! Superenkelt och kul att baka! Improvisera med olika smaker! Jag gjorde flera olika smaker av både kakorna och fyllningen och kombinerade på olika roliga sätt! Jättebra blev det! Jag hade t ex i hallon och lakrits i en, choklad och apelsin i en, kanel och pepparkakor i en och vanilj och citron i en! Kombinationerna och möjligheterna är oändliga! Ett tips är att ha olika vackra sorters strösel runt kanten som jag hade. Blir jättefint då! Ni kan även använda karamellfärg och göra whoopiesen i er temafärg! Det ska vi göra!

    Hoppas ni tycker att det är smarrigt och LYCKA TILL!

    KRAM Frida Hanson

    Whoopies – Grundrecept


    Receptet ger cirka 40 kakor (20 dubbla)


    100 g smör
    1 1/4 dl socker
    1 ägg
    3 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    1 1/2 tsk äkta vaniljpulver
    1 tsk salt
    1/2 dl mjölk


    Gör så här:


    Vispa smör och socker till en fluffig kräm. Tilsätt ägget och rör om till det är väl blandat. Rör ner alla torrvaror och rör om. Avsluta med att hälla i mjölken och rör om försiktigt tills allt är blandat (OBS: Vispar du för mycket kan smeten lätt bli för rinnig och whoopisarna platta).


    Spritsa eller klicka ut smeten på en plåt med bakpapper. Klickarna ska vara ungefär stora som en 5 krona.


    Grädda kakorna på 175 grader i nedre delen av ugnen i 8-10 min. När du tar ut dem ska de vara lite fluffiga och mjuka inuti.


    ÅSSÅ fyllningen som du bara lägger mellan två av kakorna du bakat enligt ovan!...

    Whipped cream cheese frosting


    300 gr cream cheese (t ex Philadelphia)
    3 dl grädde
    0,5 - 1 tsk äkta vaniljpulver! (men vanligt vanilin funkar också)
    3 dl florsocker


    Gör så här:


    Börja med att vispa grädden hårt i en skål. Blanda cream cheese, florsocker och vaniljpulver i en annan skål med en slev. Blanda sedan ihop de två skålarna och vispa, på låg hastighet, tills allt är blandat och den är fluffig. Blir den lite för lös kan du ställa in den i kylskålet en stund så att den kyls ner





    .Hjärta byebye Hjärta
  • Äldre 31 May 09:17
    #41

    Nuuuuu är det bara en dag kvar att lämna in sitt bidrag! Solig
    I morgon presenteras vinnaren! Skål

  • Janqvi­st
    Äldre 31 May 12:09
    #42

    Spännande!

  • demars­ton
    Äldre 31 May 12:27
    #43

    Goa bilder!

  • Äldre 31 May 19:50
    #44

    Lycka till, alla! Och tack för alla goda recept!

  • Äldre 1 Jun 09:49
    #45
    Tack för alla läckra bilder och goa recept!! Solig
    Ni förtjänar alla en Crock Pot men tyvärr så kan bara en vinna!

    Vinnare blev FruFiddeli med denna aptitretande kreation!
    Ett stort grattis till dig! Solig
    Inboxa mig din adress så kommer Crock Pot på posten!
    FruFiddeli skrev 2011-05-24 15:11:53 följande:


    Här är min test bröllopstårta som jag tror den kommer bli, ändrar mig titt som tätt dock. Men jag tycker att denna blev väldigt vacker och väldigt god!

    Choklad och skogsbärsmousse tårta

    Tårtbotten

    150 g smör
    3 dl strösocker
    1 dl kakao
    1 tsk vaniljsocker
    1/2 tsk salt
    2 ägg
    2 dl vetemjöl

    Mörk chokladmousse
    200 g mörk choklad, 70%
    2 gelatinblad
    2 ägg
    3 dl vispgrädde


    Vitchokladmousse
    150g vit choklad


    0,5 msk smör


    2,5 dl vispgrädde


    2st äggulor


    Skogsbärsmousse


    300g tinade skogsbär


    4st gelatinblad


    0,75dl vatten


    1 dl strösocker


    2,5 dl vispgrädde


    Tårtbotten
    Smält smöret i en kastrull. Blanda i socker, kakao, vaniljsocker och salt. Rör ner äggen, ett i taget, och därefter mjölet. Fäst ett smort smörpapper i en bakform med löstagbar kant (26 cm). Häll smeten i formen och grädda i 175 grader i nedre delen av ugnen i cirka 20 minuter. Låt bottnen svalna, ta av kanten och ta overhead papper runt kanterna, kläm fast kanten igen och du har höjt formen, så du kan ha högre fyllning än vad formens kant är.


    Mörk chokladmousse
    Blötlägg gelatinbladen i en skål med kallt vatten i fem minuter. Smält den mörka chokladen i ett vattenbad. Ta upp gelatinbladen, krama ur vattnet och rör ned dem i den varma chokladen så att de smälter helt. Rör ned äggen, ett i taget. Låt chokladblandningen svalna till rumstemperatur. Vispa grädden lätt, rör ut chokladen i del av grädden och vänd ner resten med stora, luftiga tag. Fördela moussen över tårtbotten.


    Vit chokladmousse
    Smält vit choklad och smör i vattenbad. Ta från värmen och´h rör ner en äggula i taget. Vispa grädden. Blanda först ner lite av grädden i den smälta chokladen. Vänd sedan ner resten av grädden. Häll chokladmoussen i formen och skaka försiktigt så den rinner runt bottnen. Frys 30 – 60 minuter så att den stelnar till nästa lager.


    Skogsbärsmousse


    Mixa skogsbären till puré och sila bort kärnor etc. Koka upp vatten och socker och ta kastrullen från värmen. Låt gelatinbladen smälta i sockervatten. Låt svalna och blanda med purén. Vispa grädden ganska löst. Vänd snabbt ner grädden i den kalla purén med luftiga tag. Häll skogsbärsmoussen över den vita chokladmoussen och täck över och frys tårtan i minst fyra timmar, tina sedan långsamt i kylskåp.


    När tårtan är tinad kan man dekorera den hur man vill, här har jag gjort en kant av  blockchoklad  som jag sjort med hjälp av överföringsark och sedan toppat med en massa bär!

    Jag älskar att laga mat och tycker väldigt mycket om att prova nya saker och testa mig fram. Jag skulle därför tycka det var väldigt kul att vinna en Crock Pot då detta är något nytt för mig. Som små barns förälder med nytt jobb och full fart i hemmet skulle det dessutom underlätta vardagen otroligt då det verkar väldigt smidigt att laga god och nyttig mat vilket vi i mina familj tycker är av stor vikt. 


  • Miceme
    Äldre 1 Jun 15:26
    #46

    Grattis Fru Fiddeli!! Fantastisk tårta!

  • FruFid­deli
    Äldre 2 Jun 19:57
    #47

    Ååååå man tackar!!! Vilken kul överaskning, vad jätte glad jag blev nuGlad!!

Svar på tråden Vinn en läcker Crock Pot!