• Pinkgrape

Håller ni er budget?

Jag satt mig ner nu och gjorde en ordentlig lista över allt som är inköpt och som ska köpas in till bröllopet. Vi har hela tiden sagt att vi inte vill spendera mer än 20 000kr på vårt bröllop. Att vi inte har råd med mer.

Utan att tänka på det alls, så har vårt bröllop nu kommit upp i 40 000kr. Det svider inte ens i plånboken. Vi som tyckte att vi kommit så billigt undan haha

Nu är ju även 40 000kr en fis i rymden för många, speciellt i bröllopsammanhang, men för oss är det enormt mycket pengar faktiskt. Jag är dock glad att vi kan ta oss råd, utan att behöva leva på svältgränsen och känna oss nöjda :)

Hur står det till hos er? Håller ni er budget? Hur noga är ni med att inte sväva iväg?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Håller ni er budget?
  • Pinkgrape

Och såhär ser mina ut på fingret :)
    Ingen vidare bild, använde mobilen, men ville ändå dokumentera :P hehe

• Pinkgrape
    kokos skrev 2011-05-07 05:54:13 följande:
    För att hålla budgeten kan man även lura sig själv, räknas verkligen ringarna in? Dem skall man ju använda även efter bröllopet, hela livet! Räknas brudgummens kläder? Han har köpt en kostym som han kommer att kunna använda på många fester, bröllp och begravningar. Jag kan nog hitta på fler saker att lyfta ur budgeten så att den håller Flört
    Haha ja, att försöka hitta kryphål sådär har jag också, men valde till sist att bita i det, inte alltför sura äpplet och faktiskt räkna in allt som vi köpt in till bröllopsdagen. Oavsett hur mycket och länge vi kommer använda det efteråt. Ja, även sådant som jag köpt in till bröllopsdagen, men nu inte kommer använda då, räknar jag in :)
  • Sassabrassa
    Fröken Lindström skrev 2011-05-06 21:34:33 följande:
    Den allra försts budgeten vi gjorde mest på "skoj" hamnade på 37000.
    Sen gjorde vi en till och kom lite högre...

men det ser faktiskt ut som om vi kommer hålla den första. Vi är 120 personer.  
    Det e bra gjort. :)
  • MrsT2011
    Sassabrassa skrev 2011-05-06 09:16:21 följande:
    solosång i kyrkan: 6000
    Tycker er budget verkar bra och rimlig! Men den här posten funderar jag lite på, hur många är det som sjunger? De flesta okända men duktiga sångare/sångerskor tar ca 2000 kr för solosång.
  • MrsT2011
    cassia skrev 2011-05-06 23:30:09 följande:

Idag vet jag ej om vi gör det men klänning 12000, tiara 1500,skor 2000,Tält 30000 min ring 20000.

Kostar ett tält 30000 kr att hyra? Eller har ni köpt det?
  • Sassabrassa
    MrsT2011 skrev 2011-05-07 11:47:40 följande:
    Tycker er budget verkar bra och rimlig! Men den här posten funderar jag lite på, hur många är det som sjunger? De flesta okända men duktiga sångare/sångerskor tar ca 2000 kr för solosång.
    Mmm jag vet, den är lite dyr men vi har en känd artist som ska sjunga i kyrkan. Han tar egentligen betydligt mer så det är en billig post med tanke på vad vi får. :)
    Det är min m2b som har bokat detta som en present till mig. :)
  • Diamanten90

Nja... det mesta har varit billigare än vi tänkt, men i slutändan har det kommit till så många punkter så vi håller nog inte budgeten...

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • impegno di nozze

Vi håller inte vår budget, nu var den inte heller så exakt från början. Vi har sagt att vi ska ha det vi verkligen vill ha, det här gör vi en gång. Vi slösar absolut inte men kompromissar inte med sådant vi tycker är viktigt. Det vi aldrig skulle göra är att ta lån för att ha råd med bröllopet. Om vi hade gift oss för några år sedan då jag pluggade så hade vi inte haft möjligheten att "lyxa" som vi gör nu. Men jag tror inte heller att jag hade varit mindre lycklig för det.  

• Sassabrassa
    Diamanten90 skrev 2011-05-09 14:44:56 följande:
    Nja... det mesta har varit billigare än vi tänkt, men i slutändan har det kommit till så många punkter så vi håller nog inte budgeten...
    junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
    Precis. Det tillkommer ju saker hela tiden.
  • Liina86

Vi håller budgeten som det ser ut nu i alla fall. Vi räknar in allt som på något sätt har med bröllopet att göra inkl kostym, underkläder, ringar, resa och allt annat som vissa väljer att ha utanför. Skriver upp allt vi betalar för att se att vi håller budgeten. Men så har jag varit kassör i olika föreningar i flera år och sambon också plus att han jobbat extra på sin mors redovisningsbyrå sen han var 14 Tungan ute

Jag menar inte att vi inte gör ändringar för det gör vi men höjer vi en post försöker vi dra ner på något annat.

Vi har egentligen redan pengarna vi behöver men jag har inte sagt det till sambon för jag tycker att det är bra om vi försöker spara det vi kan i ett par månader till och blir det pengar över så är det ju inte som att det gör något. Vill han veta hur vi lägger till är det ju bara att kolla på kontot.

• Flodis Hjärtat

Beställde vigselringar idag och drog över tänkt ring-budget med 10.000 kr. Men pengar är till för att användas.

Resten av bröllopet tror jag ligger ganska bra inom budget -ramen även om vi inte är så noga med att srkiva upp allt. vi höftar lite och det funkar för oss.

• marimekko86

Vi har inte satt  nån direkt gräns på vad bröllopet får kosta...har räknat ut att vi får ihop 80 000 cirka innan det smäller till i oktober . Sedan hoppas jag att det inte kommer kosta så mycket.!

Som för de flesta bröllopsplanerare så kostar ju maten/drycken mest, men tätt efter det kommer mina ringar. Dem prutar vi inte på då jag tänkt bära dem hela livet! Däremot blir klänningen, hår, smink, blommor, transport, fotograf osv billigt...eller inte så jättedyrt i alla fall :-P. Inte heller självklart om vi ska sova på nån lyxig svit på bröllopsnatten heller, beror på hur mycket pengar vi gör av med innan dess.

Festen och ringen ska vara precis som vi vill ha det...resten prutar vi på Kommer svida till lite i plånboken nu då vi köper ringarna i veckan...fast det är ju undansparade pengar, men ändå...nåt så dyrt har jag aldrig köpt, känns onödigt, fast ändå värt...wierd

• Fröken 25

Vi håller inte heller den budget vi satt från början. Vi har överskridit den med ca 50 000 kr. Främst är det bröllopsresan som har dragit i väg ekonomiskt. Å andra sidan har vi fått ca 20 000 kr i bidrag från våra föräldrar som vi inte räknar med. Nu, så här ca tre och en halv vecka före, så har vi koll på alla utgifter. Totalt kommer vi att ha spenderat 180 000 kr inkl. Bröllopsresan på detta.

• Å och D

Vår budget var 100000 men den höll inte. Vi är nu på 140, men då är det trerätters på restaurang som gäller. DFessutom hittade sambon en smoking som han älskade som var snuskigt dyr, men han tog den... Jag vill ju att han ska känna sig jättefin på vår dag också! Men den blev dyrare än min klänning.... :) NU har jag en hållhake på honom :D

• SnartFruSir

Vi hade en budget på ca 120 000 kr. Den håller vi och hamnar en bra bit under. Som det ser ut nu landar vi på 93 000 kr. Då blir vi 86 personer varav 12 barn, äter 3-rätters och har fri bar. Resan är inte inräknad i den budgeten men precis allt annat från ringar och kläder till minsta kaksmula. Jag vet inte om det beror på att vi räknade rätt högt från början, men sedan gillar jag att fynda.

Det som vi kunnat "spara" pengar på är bl.a. genom tips här på torget om t.ex. fiberväv i taken. Sedan har jag fyndat en hel del på e-bay som kapade ungefär 4 000 kr på tärnornas klädbudget. Nu kostade klänningarna 800 styck istället för 2500 som vi satte från början. Vi fick även reda på att min pappas kusin ställer upp med sin ferrari och är chaufför för oss hela dagen. Jag passade hans barn när de var små (och jag själv var väl runt 15) så nu tyckte han detta var ett bra sätt att åtgärda tjänsten. Bilen vi tänkt hyra kostade 4000 kr, så det kan man väl säga att vi sparat in där.

Ringarna är alla köpta med 35% rabatt. Det gör ytterligare -10 000 på budgeten. Alkoholen blev billigare än beräknat, vi sydde alla tygservetter själva - det blev billigare än att köpa in/hyra, jag har lånat ihop linnedukar av vänner och bekanta. Osv osv...

• Liina86

Nu är vi gifta och allt är betalt förutom tackkort och tidningsannons. Ser ut som om vi hamnar ett antal tusenlappar under budget vilket känns väldigt bra eftersom vi fick lov att köpa ny bil i veckan. I vår budget var allt med inkl ringar och bröllopsresa.

• Kattpoet

Vi kom under våran budget av 10 000.  Så vi blev glada och  folk blev nöjda.

• Dolly P

Våran budjet är på ca 15.000kr. Hoppas och tror absolut att vi kommer hålla oss till det, om inte lite under.
    Men mkt har nog att göra med att ringarna kostar ca 1600 för båda, en kompis ska vara fotograf, lokalen är billig och allt porslin ingår i hyra, vi ska ej ha något band som spelar, maten ska vi göra själva och alkohol bjuder vi bara på till matenSkrattande

• ElinFalk85

Här är vår:

Budget

Kuvertpris för dricka, mat, och tårta 750kr dvs 20250kr om alla kommer

Klänning och skor 2000kr

Friösr 2500kr (uppsättning och makup)

Ringar 5000kr

Brudgumms väst 700

Slips och näsduk 300kr

Blommor 500kr

Bröllopsnatten 1500kr

Övrigt 1000kr

Summa 33750kr

Vi sparar, han 2000kr och jag 1000kr per månad. (jag är student och han är arbetande it-kille). de få månader som jag inte kan lägga undan ploppar han in "min" slant på kontot. jag är mycket mån om att jag ska vara med och betala mycket fast han tycker att han kan stå för nästan allt.
  • vifyra

Vår budet har hållt sädär..

Vi hade en budget på 50 000. vi är 40 gäser.
    Vi hade 8000 på klänningen men det blev 16 000. jag och klännigen klicka ;)
    Sambon skulle hyra för 1900 men vi hitta nåt finaste för 3200
    Vi lad 3000 mer på lokalen.
    3000 mer på dekoration.
    Annars har budgeten hållt sig som den ska!

Svar på tråden Håller ni er budget?