• Pinkgrape

    Håller ni er budget?

    Jag satt mig ner nu och gjorde en ordentlig lista över allt som är inköpt och som ska köpas in till bröllopet. Vi har hela tiden sagt att vi inte vill spendera mer än 20 000kr på vårt bröllop. Att vi inte har råd med mer.

    Utan att tänka på det alls, så har vårt bröllop nu kommit upp i 40 000kr. Det svider inte ens i plånboken. Vi som tyckte att vi kommit så billigt undan haha

    Nu är ju även 40 000kr en fis i rymden för många, speciellt i bröllopsammanhang, men för oss är det enormt mycket pengar faktiskt. Jag är dock glad att vi kan ta oss råd, utan att behöva leva på svältgränsen och känna oss nöjda :)

    Hur står det till hos er? Håller ni er budget? Hur noga är ni med att inte sväva iväg?


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Håller ni er budget?
  • Pinkgrape

    Jag måste faktiskt själv säga att jag tycker vi gjort det riktigt bra med tanke på vår budget.

    Här är vår budget, exakt.
    Sådant som inte är uppskriver, men som ändå kanske behövs, tex skor till mig är sådant som jag redan har hemma sedan tidigare och kommer använda.

    Näbb
    Klänning - 300kr
    Skor - 200kr
    Diadem - 60kr
    Örhängen - 100kr

    Tärnor
    Klänningar - 340kr x 2
    Skor - 150kr x 2
    Örhängen - 30kr x 2
    Armband - 40kr x 2

    Marskalker
    Skor - 130kr x 4
    Slipsar - 30kr x 4

    Brud
    Brudklänningar - 820kr + 1015kr
    Ringar - 1300kr + 450kr
    Flor - 75kr
    Hårsmycke - 240kr
    Örhängen - 90kr

    Brudgum
    Kostym - 1500kr
    Skjorta - 400kr
    Väst - 300kr
    Kravatt - 80kr
    Skor - 130kr
    Ringar - 435 + 300kr

    Övrigt
    Buketter - 2105kr
    Inbjudningar - 410kr
    Bröllopshemsida - 390kr
    Bröllopsbubblor - 300kr
    600m Organzaband - 240kr
    Namnbyte - 2000kr

    Om jag har räknat rätt, ska summan bli 15030kr

    70 personer
    Måltidsdryck - 14000
    Brudskål - 3500kr
    Tårta - 2240kr
    Kaffe 1750kr

    Det ska då bli 21 490kr

    Slutsumma: 36 520kr (3480kr kvar till 40 000kr)

    Det som inte är inräknat i budgeten då är lokalhyran, 5000kr, för den betalar våra föräldrar.
    Vi kommer inte att åka på någon bröllopsresa, då vi inte har tid, råd eller lust med det.

    Ja, hotellnatten har vi inte lagt in än heller, för vi har inte bestämt oss för på vilket hotell, men den kommer gå på ca 3000kr.


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape

    Just ja, vigselprogram och festprogram har jag inte räknat in heller, men vi kommer göra extremt enkla häften som vi skrivet ut själva.

    Fotograf är en vän till oss och solister i kyrkan kostar inget.

    Men nu tror jag att jag fått med allt :P


    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • förlovadflicka

    Pinkgrape: Maten då?? 
    Ni har verkligen sparat på vissa grejer, vad duktiga ni är! :)  

  • Pinkgrape
    förlovadflicka skrev 2011-05-05 18:56:34 följande:
    Pinkgrape: Maten då?? 
    Ni har verkligen sparat på vissa grejer, vad duktiga ni är! :)  
    Maten kostar 350kr/kuvert och det betalar gästerna själva, annars hade vi inte klarat det.
    Vi har valt billiga alternativ, men ändå lyckats få med precis allt som vi vill ha.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • förlovadflicka
    Pinkgrape skrev 2011-05-05 18:58:11 följande:
    Maten kostar 350kr/kuvert och det betalar gästerna själva, annars hade vi inte klarat det.
    Vi har valt billiga alternativ, men ändå lyckats få med precis allt som vi vill ha.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Jaha ok :) Det är intressant hur man lägger upp det, vi har ju också 40 ca fast vi har lagt upp det helt annorlunda. Fast vi har också 30 färre gäster, det gör mycket :) 
  • Pinkgrape
    förlovadflicka skrev 2011-05-05 19:00:59 följande:
    Jaha ok :) Det är intressant hur man lägger upp det, vi har ju också 40 ca fast vi har lagt upp det helt annorlunda. Fast vi har också 30 färre gäster, det gör mycket :) 
    Lite det jag tycker är så skoj, att folk prioriterar så olika :) Det gör ju att inget bröllop blir det andra likt :)

    Vi hade kunnat bjuda kring 35 gäster och stå för all mat, det hade vi tänkt från början, men sedan tyckte vi att det kändes tråkigt, för då kunde vi inte fira med alla som vi vill fira med. Då valde vi helt enkelt att öka på gästlistan och ta kuvertavgift och det har alla tyckt varit en bra lösning :) Hehe det visade sig tydligen att folk ville vara med och fira också :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • förlovadflicka
    Pinkgrape skrev 2011-05-05 19:04:12 följande:
    Lite det jag tycker är så skoj, att folk prioriterar så olika :) Det gör ju att inget bröllop blir det andra likt :)

    Vi hade kunnat bjuda kring 35 gäster och stå för all mat, det hade vi tänkt från början, men sedan tyckte vi att det kändes tråkigt, för då kunde vi inte fira med alla som vi vill fira med. Då valde vi helt enkelt att öka på gästlistan och ta kuvertavgift och det har alla tyckt varit en bra lösning :) Hehe det visade sig tydligen att folk ville vara med och fira också :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Precis, man vill ju dela dagen med så många som möjligt! Vi valde att ha öppet hus efter vigseln, där folk kan få äta tårta och mingla, och sedan har vi bara bjudit in familjen :) 
  • Pinkgrape
    förlovadflicka skrev 2011-05-05 19:13:12 följande:
    Precis, man vill ju dela dagen med så många som möjligt! Vi valde att ha öppet hus efter vigseln, där folk kan få äta tårta och mingla, och sedan har vi bara bjudit in familjen :) 
    Ja, det är ju också en jättebra lösning :) Vi hade funderat på det också, men då vi har vår vigsel redan kl.13.00, så ville vi ha eftermiddagen till att hinna fota och sånt. Jag tror nog det kommer bli jättebra för er :)
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • MrsT2011
    Pinkgrape skrev 2011-05-05 19:04:12 följande:
    Lite det jag tycker är så skoj, att folk prioriterar så olika :) Det gör ju att inget bröllop blir det andra likt :)

    Vi hade kunnat bjuda kring 35 gäster och stå för all mat, det hade vi tänkt från början, men sedan tyckte vi att det kändes tråkigt, för då kunde vi inte fira med alla som vi vill fira med. Då valde vi helt enkelt att öka på gästlistan och ta kuvertavgift och det har alla tyckt varit en bra lösning :) Hehe det visade sig tydligen att folk ville vara med och fira också :P
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Gud vad skönt med så positiva reaktioner! Då vet man att det är vettiga människor man umås med, som direkt inser att det är bättre att få komma och betala själv, än att inte få komma alls! =)

    Som ekonom till yrket blir jag glad av att läsa er budget, tänk vad mycket roligt man kan få ihop med små medel!

    Många av de posterna ni valt bort helt, eller valt billigare, eller fixat utan kostnad, de tar upp en stor del av vår budget:
    - Hår och smink på salong inkl kostnad för tärnan: 4000 kr
    - Fotograf inkl förstoring: 3000 kr
    - Solist: 1000 kr
    - Transport i öppen veteranbil: 2000 kr
    - Vigselring 6000 kr
    - Trubadur 4000 kr
    - Trycksaker & dekoration: 2000 kr

    Lägg på middag, blommor, våra kläder och två hotellnätter så känns det plötsligt ganska logiskt med 65000 för 33 personer! =)
  • Pinkgrape
    MrsT2011 skrev 2011-05-05 19:20:24 följande:
    Gud vad skönt med så positiva reaktioner! Då vet man att det är vettiga människor man umås med, som direkt inser att det är bättre att få komma och betala själv, än att inte få komma alls! =)

    Som ekonom till yrket blir jag glad av att läsa er budget, tänk vad mycket roligt man kan få ihop med små medel!

    Många av de posterna ni valt bort helt, eller valt billigare, eller fixat utan kostnad, de tar upp en stor del av vår budget:
    - Hår och smink på salong inkl kostnad för tärnan: 4000 kr
    - Fotograf inkl förstoring: 3000 kr
    - Solist: 1000 kr
    - Transport i öppen veteranbil: 2000 kr
    - Vigselring 6000 kr
    - Trubadur 4000 kr
    - Trycksaker & dekoration: 2000 kr

    Lägg på middag, blommor, våra kläder och två hotellnätter så känns det plötsligt ganska logiskt med 65000 för 33 personer! =)
    Jag är lite smått förvånad själv måste jag säga, att vi lyckats hitta så mycket fint till så billig peng. Det är inte heller så att vi gått på myrorna och handlat ;P haha (Inget fel med det, mycket fint där, men ja..)

    Ja, det är klart att ifall man ska ha med såna saker, så sticker priset snabbt iväg. Jag är faktiskt glad över att jag tror mig om att sminka mig själv, låta min syster fixa håret och sånt. Bil kommer vi låna från min blivandes jobb, blir ingen veteranare, utan någon ny bmw skulle jag tippa på. Han har valt :) Klart att jag kanske egentligen skulle vilja ha lite mer dekorationer till festlokalen, men jag har bestämt mig för att det får räcka med det som ingår via hotellet. Det är ju trots allt ljus och blommor :)

    Jag tycker inte alls att er budget är hög för allt ni får, ska man betala mat till så många, så kostar det och lägger man då till allt som du skriver där + kläder och sådant, ja då är man nog uppe i det priset, minst.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
Svar på tråden Håller ni er budget?