• Pinkgrape

Håller ni er budget?

Jag satt mig ner nu och gjorde en ordentlig lista över allt som är inköpt och som ska köpas in till bröllopet. Vi har hela tiden sagt att vi inte vill spendera mer än 20 000kr på vårt bröllop. Att vi inte har råd med mer.

Utan att tänka på det alls, så har vårt bröllop nu kommit upp i 40 000kr. Det svider inte ens i plånboken. Vi som tyckte att vi kommit så billigt undan haha

Nu är ju även 40 000kr en fis i rymden för många, speciellt i bröllopsammanhang, men för oss är det enormt mycket pengar faktiskt. Jag är dock glad att vi kan ta oss råd, utan att behöva leva på svältgränsen och känna oss nöjda :)

Hur står det till hos er? Håller ni er budget? Hur noga är ni med att inte sväva iväg?

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Svar på tråden Håller ni er budget?
  • awarwen

Vår första budget var satt till 40 000:-, men den har vi spräckt. Vi kommer att sluta på ca 70 000:- istället.
    Shit, vad det drar iväg. Vi blir ca 90 stycken och vi ska ha buffé som familjen hjälper till att laga mat till.
    Ändå drar det iväg. Nåja, får väl njuuuuuuuuuuuuuuta ordentligt av varenda minut den stora härliga dagen Flört

• förlovadflicka

Vi hade ingen aning om hur mycket bröllop kostar när vi förlovade oss (vilket var ca ett halvår innan vi började planera) och då sa vi "ja, men 20 borde ju verkligen räcka!" sedan insåg vi att det inte alls räcker (för det vi hade tänkt oss, självklart kan man få ett fint bröllop för det!) Så vi bestämde oss för att höja till 30. Men det kommer snarare att landa på 40 :P Men det märks liksom inte eftersom det är utspritt på så lång tid :) 

• MrsT2011
    Bettina skrev 2011-05-05 16:40:52 följande:
    Näää, för jag hittade min ring för 29000 kr *host*
    Ha ha, ja sånt där är ju riktigt surt! Och det viktigaste smycket av alla vill man ju helst inte kompromissa med...
  • mikita

Oj nej! Vi hade en startbudget på 30 000, med hjälp av BT:s verktyg *host host* vilket vi ändå tyckte var OK. Men sen drog klädkostnaderna iväg. Sedan fick vi många avhopp så då tyckte vi att vi kunde kosta på oss att köra catering på maten, hade tänkt laga buffé själva först. Kombinationen av låtsassummorna i BT:s verktyg, att vi lejt bort mer än det vi tänkt från början och som alla andra säger, många bäckar små, med ditt och datt har gjort att vi nu ligger på ca 40 000 och jag är rädd att det blir nog ett par tusen till...

• förlovadflicka
    förlovadflicka skrev 2011-05-05 16:57:02 följande:
    Vi hade ingen aning om hur mycket bröllop kostar när vi förlovade oss (vilket var ca ett halvår innan vi började planera) och då sa vi "ja, men 20 borde ju verkligen räcka!" sedan insåg vi att det inte alls räcker (för det vi hade tänkt oss, självklart kan man få ett fint bröllop för det!) Så vi bestämde oss för att höja till 30. Men det kommer snarare att landa på 40 :P Men det märks liksom inte eftersom det är utspritt på så lång tid :) 
    Öh, jag tror jag fick hjärnsläpp och har fortfarande, det är väl ändå 40 000 vi har som budget och inte 30 xD
  • Pingst2011

'vi gjorde en överslagsbudget innan vi drog igång hela planeringen och bokningen och då landade vi på 15000 mer än vad vi i måndags kväll räknade ihop allt till så jag är glad att vi tog till i överkant när vi räknade innan start. Vi har sparat och snålat massor och vi kommer uppgradera lite i maten och annat nu när vi ser att vi har råd med lite extra guldkant :)

• MaalinJohansson

Från början låg vår budget på 20 000. Men sen blev gästlistan längre och längre ;) Och vi kom på mer saker vi ville ha med. Men som vi ändå visste att vi kunde spara ihop till.

Så vi själva kommer att lägga 30 000 och mina föräldrar ger oss 10 000. Så det blir 40 000 sammanlagt.

Sen kommer vår resa som vi ska göra i augusti på 17 000 och fickpengar på 8000. Som vi också räknar med i sparandet. Har dock sagt till alla gäster att vi önskar oss presentkort på resebyron eller pengar till resan. :)

En massa oväntade utgifter har kommit dom senaste månadena så vi har dock fått börja tänka lite på vad vi handlar och sådär. Har blivit att vi fått ta från "nöjeskontot" så att vi fortfarande kan spara till bröllopet.

• saxomanix

hehe vi gjorde en lista när vi bestämde att gifta oss för att se "hur mycket man ~ behöver"... hahahah det kommer aldrig i livet att hållas... okej, jag har än så längre inte köpt klänningen och jag hoppas verkligen att stället vad vi tänkte ha fest är jättefint  ...det saknas ett alternativ!
    vi kommer ju först gifta oss om ett år så det är fortfarande lite tid kvar... i början räknade vi med 100 000 men det kommer nog bli lite dyrare eftersom bara festen kommer nog att kosta rund omkring 90T (60pers)...när jag läser lite här och där i BT så undrar jag faktisk hur man kan fixa ett bröllop med 80 gäster och "bara" betala typ 20-40T...hur funkar sånt????
    vi sparade redan 60T och resten tar vi ifrån mitt privata bankkonto. eftersom vi redan bor ihop och har nästan allt så kommer vi önskar oss ett bidrag till resan/festen (spelar ju ingen roll, pengar hur som helst...). så ska vi fyller på mitt konto efteråt. om det blir lite kvar så blir bröllopsresan året efter lite finare och dyrare (jag har tyvärr inte tid att resa iväg strax efter bröllopet...det går inte pga flera tentam..)

• Alexanders Maria

Hahah, Inte en chans att vi lyckats hålla vår budget. Nope nope. Själva Festen gick på ungefär den prisklass vi tänkt oss ca 50 000+. Men med ringar, resa, fotograf och ett band så närmar det sig bra mycket mer.

Ett band visste vi att vi ville ha så det var ingenting vi ville tumma på, och Henrik Mill som fotograf är fantastiskt att vi har!

• Beautiful Disaster

Gud vad alla gör det bra! Vi har satt budget på 10.000, då vi inte alls har mycket pengar,
    då mycket pengar gick när vi låg på sjukhus med våran son.
    Då fick vi ju dock en del pengar när han gick bort, men det är inga bröllopspengar!

Vi får se i slutändan vart vi hamnar men än så länge verkar vi hålla det!
    Då vår lokal visade sig kosta 500kr och vi satt budget där på 2000
    Då ingår lokalen med kök samt en kåta utomhus med fri tillgång till ved  

Svar på tråden Håller ni er budget?