• theresepivat

Hur presenterar ni gästerna?

På alla bröllop jag har varit på så har bröllopsgästerna presenterats i programmet vilket är trevligt att sitta och läsa när man precis har satt sig. MEN alla presentationer ser ut ungefär på samma sätt.

Jag skulle vilja ha det på något annorlunda sätt men har fått lite idée torka.

Hur ska ni presentera era gäster för varandra?

• Svar på tråden Hur presenterar ni gästerna?
  • Aniara4
    Sebastiána skrev 2011-05-04 08:45:52 följande:
    Hihi... så har jag gjort på ett bröllop!
    Ja innan man närmar sig förföriskt på dansgolvet kan det ju vara bra att ha kollat så det inte står "gift med brudgummens kusin" eller nåt sånt!
  • Diamanten90

Vi har skrivit lite mer om de närmaste vännerna och släktingarna men sen har vi bara typ "brudens moster".

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • In Wonderland

Jag är värdelös på att komma ihåg folks namn så gästbeskrivningar är så bra för då kan man tjuvkika vad personen hette när man glömt bort det Glad 

Såg någon tråd här på BT om hur man kan presentera gästernas yrke på ett roligt sätt. Vi  har valt, precis som ngr andra här, att skippa att skriva om yrket. Men om ni vill ha med det så kan det ju vara kul.

Man har ju inte plats med så många rader så vad vi har gjort är att om vi har en rolig händelse/upplevelse med gästen så har vi avsluta beskrivningen med ... Fråga X om vad som hände med hennes flygbiljett på Cypern!

• nikkihag

Presentationen får gästerna sköta själva, herregud vuxna människor! Curlingverksamhet  finns det gott om ändå!!

• Paper Feed

Jag tycker att en presentation av gästerna är jättebra, det är bra att som gäst kunna kolla vem som är vem under middagen, har inget att göra med att vuxna människor inte är kapabla att presentera sig själva.

Vi kommer skriva vilken relation gästen har till brudparet, vi vill även ha något som är personligt mellan oss och gästen men det kommer att bli jättesvårt att få till för allihop så vi skippar troligtvis det. Det känns inte så roligt att ha en personlig händelse för 90% av gästerna och de övriga 10% får bara "sambo med....".

Vi får se hur det blir i slutändan.

• GeneralElectric
    Paper Feed skrev 2011-05-05 14:19:47 följande:
    Jag tycker att en presentation av gästerna är jättebra, det är bra att som gäst kunna kolla vem som är vem under middagen, har inget att göra med att vuxna människor inte är kapabla att presentera sig själva.

Vi kommer skriva vilken relation gästen har till brudparet, vi vill även ha något som är personligt mellan oss och gästen men det kommer att bli jättesvårt att få till för allihop så vi skippar troligtvis det. Det känns inte så roligt att ha en personlig händelse för 90% av gästerna och de övriga 10% får bara "sambo med....".

Vi får se hur det blir i slutändan.
    Ni tänker som vi!

Man vill absolut veta vilka de andra är, men det är svårt att få till det bra när man inte känner alla så väl.

Även om vi inte gör en gästlista i programmet (jo, något gör vi nog, även om det bara blir en lista med alla namn) så har jag en annan käpphäst, vad gäller hur gästerna ska presenteras: att skriva deras namn på BÅDA sidor av placeringskortet, om man har ett dubbelvikt.
    Jag vet inte hur många tillställningar (bröllop, fester, konferenser etc) där namnet stått bara på den sida som vettter mot personen själv, och så har det varit blankt på den andra. När man väl hittat sin plats och satt sig är kortet då överflödigt – men kan även de som sitter runtomkring läsa vad personen heter (inte alltid man hör så väl när folk presenterar sig i ett stimmigt rum) är mycket vunnet.
    Så jag ska ta mig tid att texta allas namn två gånger!
  • Chicita
    GeneralElectric skrev 2011-05-05 14:56:05 följande:
    Ni tänker som vi!

Man vill absolut veta vilka de andra är, men det är svårt att få till det bra när man inte känner alla så väl.

Även om vi inte gör en gästlista i programmet (jo, något gör vi nog, även om det bara blir en lista med alla namn) så har jag en annan käpphäst, vad gäller hur gästerna ska presenteras: att skriva deras namn på BÅDA sidor av placeringskortet, om man har ett dubbelvikt.
    Jag vet inte hur många tillställningar (bröllop, fester, konferenser etc) där namnet stått bara på den sida som vettter mot personen själv, och så har det varit blankt på den andra. När man väl hittat sin plats och satt sig är kortet då överflödigt – men kan även de som sitter runtomkring läsa vad personen heter (inte alltid man hör så väl när folk presenterar sig i ett stimmigt rum) är mycket vunnet.
    Det har vi också gjort, våra placeringskort är dubbelsidiga, så det är samma på båda sidor. Underlättar om man vill prata med den som sitter mittemot också liksom Glad
  • GeneralElectric
    Chicita skrev 2011-05-05 15:00:10 följande:
    Det har vi också gjort, våra placeringskort är dubbelsidiga, så det är samma på båda sidor. Underlättar om man vill prata med den som sitter mittemot också liksom Glad
    Verkligen! Stor skillnad! Sitter ofta och irriterar mig på blanka (åt mitt håll) namnlappar på middagar!

Fast det skulle ju underlätta om man kunde köra in placeringskorten i sin skrivare och slapp texta... Jag gillar att texta och använder gärna kalligrafipennor, men vi vill ha med efternamnen – och så gott som alla gäster tycks ha låååånga efternamn, och kvinnorna ofta dubbla namn. Så det kommer att bli knepigt med passningen!

Chicita, visst var det ni som ska ha lacksigill på era placeringskort?
  • theresepivat
    GeneralElectric skrev 2011-05-05 14:56:05 följande:
    Ni tänker som vi!

Bra poäng med placeringskorten - blir bra för oss som ska ha runda bord, då ser ju alla det. 
  • theresepivat

Ok, jätte bra att alla tycker till och jag har förstått att vissa tycker det är onödigt med presentationer MEN vi kommer att ha det för att det är en rolig grej och blir ett litet samtals ämne.

MEN till min fråga var - ANNORLUNDA sätt att presentera gästerna på.? Alltså inte vad jag ska skriva utan hur jag ska presentera det.

Det vanligaste är i programmet, A-Ö, bords vis osv. Men om jag vill göra på något annat sätt.
    Vi ska ha runda bord - kanske man kan göra något med det?

• Chicita
    GeneralElectric skrev 2011-05-05 15:36:15 följande:
    Verkligen! Stor skillnad! Sitter ofta och irriterar mig på blanka (åt mitt håll) namnlappar på middagar!

Fast det skulle ju underlätta om man kunde köra in placeringskorten i sin skrivare och slapp texta... Jag gillar att texta och använder gärna kalligrafipennor, men vi vill ha med efternamnen – och så gott som alla gäster tycks ha låååånga efternamn, och kvinnorna ofta dubbla namn. Så det kommer att bli knepigt med passningen!

Chicita, visst var det ni som ska ha lacksigill på era placeringskort?
    Det går att göra i Word. Jag la dokumentet i Porträtt-läge och sen gjorde jag textrutor (bara så jag skulle kunna på ett enkelt sätt se hur stora dom blev och placera texten enkelt) Sen valde jag skriftläget så jag skrev "på högkant" så att säga. och sen roterade texten på motsatta sidan av kortet
    För först hade vi bara tänkt ha enkla och vika dom. Men när jag sen bestämde mig för "brända kanter" så fick jag ju lov att skriva ut dom styckevis och klippa och distressa kanterna.
    Jepp vi har sigill på placeringskorten Glad 
    theresepivat skrev 2011-05-05 15:45:59 följande:
    Ok, jätte bra att alla tycker till och jag har förstått att vissa tycker det är onödigt med presentationer MEN vi kommer att ha det för att det är en rolig grej och blir ett litet samtals ämne.

MEN till min fråga var - ANNORLUNDA sätt att presentera gästerna på.? Alltså inte vad jag ska skriva utan hur jag ska presentera det.

Det vanligaste är i programmet, A-Ö, bords vis osv. Men om jag vill göra på något annat sätt.
    Vi ska ha runda bord - kanske man kan göra något med det?
     Om du ska ha runda bord så kan du kanske döpa stolarna i programmet med en siffra och sen göra en lista i nummerordning istället för bokstavsordning?
    Borden i sig kanske kan ha någon anknytning till gästerna (vid detta bord sitter bara dataintresserade, vid det HÄR bordet gillar alla djur osv)  
  • På rosa moln
    Paper Feed skrev 2011-05-05 14:19:47 följande:
    Det känns inte så roligt att ha en personlig händelse för 90% av gästerna och de övriga 10% får bara "sambo med....".
    Varför inte be personens sambo som är den som är bjuden i första hand att beskriva sin pojk-/flickvän på ett personligt sätt?
  • På rosa moln

Vi tänkte använda fina stenar (vanliga stenar som går att hitta ute) som bordplaceringsangivelse och skriva namn på, kanske kan vara ett alternativ för er som tycker att vita lappar känns trista? Finns förstås ytterligare varianter att välja på också.

• På rosa moln

Jag tycker idén om "Fråga X vad som hände med hennes flygbiljett på Cypern" var bra. Annars så kanske ni kan välja ett par, tre, fyra saker som ligger er varmt om hjärtat och presentera gästerna utifrån det. Säg ex att du/din älskade/ni båda brinner för matlagning, hästar och att resa så skulle ni kunna be alla gäster (ifall ni inte redan vet svaret förstås) om en kommentar i ämnet före bröllopet och sedan skulle en presentation kunna låta "Sara, brudens kusin, använder brandvarnaren som äggklocka, drömmer fortfarande mardrömmar om ponnyn som hon träffade under barndomens 4H-läger, packar just nu väskorna för att återvända till sitt älskade Kanada". Eller det kanske inte var tillräckligt orginellt? 

• GeneralElectric
    På rosa moln skrev 2011-05-06 22:11:12 följande:
    Jag tycker idén om "Fråga X vad som hände med hennes flygbiljett på Cypern" var bra.

sedan skulle en presentation kunna låta "Sara, brudens kusin, använder brandvarnaren som äggklocka, drömmer fortfarande mardrömmar om ponnyn som hon träffade under barndomens 4H-läger, packar just nu väskorna för att återvända till sitt älskade Kanada". Eller det kanske inte var tillräckligt orginellt?

Jag tycker att det blir lite väl originellt ... och tämligen krystat. Själv går jag inte igång på att börja konversera med min bordsherre om det står något i den stilen, typ ”Hehe, vad hände med brandvarnaren egentligen?”. För oss skulle det inte passa. Men det kan säkert funka på många kalas!

Jag har nu tänkt ut hur jag vill göra. Inte presenterat för brudgummen än, men jag hoppas attt han gillar upplägget trots att det lär ta mycket plats i festhäftet.

Tanken är att gruppera alla gäster efter hur vi känner dem. En del kommer då att hamna i flera grupper, en del (fr a medbjudna respektive) kommer inte att hamna i någon alls (bara skönt att slippa göra research om dem).
    Men det ger en översikt över vilka vi är, vad vi gjort i livet och i stort vilka epoker i våra liv gästerna representerar. Det ger breda ingångar till konversation, men sedan får de klura ut detaljerna om respektive individ själva!

Kanske har vi också en separat lista med ALLA gäster i bokstavsordning. Men många sidor blir det isåfall...för vi måste skriva en hel del på engelska också, åtminstone vissa rubriker.

(Listan nedan är med fiktiva exempel.)

Honnörsbordet
    Korta presentationer av samtliga, t ex:

XXXXXXXXXX XXXXXXXXXXXXX, brudens mor
    YYYYYYY YYYYYYYYYYYYY, brudgummens faster
    ZZZZZ ZZZZZZZZ, kyrkoherde

Gästerna i grupperingar
    Vi som är brudens familj och (ingifta) släktingar
        Alla som heter X-ander, Y-berg eller Z-ström.

Vi som lärde känna bruden som tonåring
        Kompis 1
        Kompis 2
        Kompis 3
        etc

Vi som rest till Asien med bruden

Vi som studerat nationalekonomi med bruden

Vi som studerat XXXXXXXXXXXX (inte nödvändigtvis med bruden)

Vi som också bor/bott i YYYYYYYYYYYYYY

Vi som också är ZZZZZZZZZZZZZZZ

Vi som varit brudens QQQQQQQQQQQQQ

Vi som någonsin träffat bruden på Kreta

Vi som träffat bruden mest i cyberspace

Vi som studerat med bruden på Q-skolan i Paris

Vi som också känner henne från Paris

Vi som blivit matchmakade av bruden

Vi som bjudit bruden på bröllop

Vi som också gått i TTTTT-skolan

Vi som valt bruden som gudmor åt våra barn

Vi som var med på  den grymma möhippan

Vi som är brudgummens familj och (ingifta) släktingar
           Alla som heter A-sson, B-kvist eller C-berg

Vi som också gått i XXXXXX-skolan

Vi som också är YYY-medlemmar

Vi som också är [brudgummens yrke]

Vi som XXXXX för många ÖÖÖÖL med brudgummen

Vi som tågluffat med brudgummen

Vi som valt brudgummen som gudfar åt våra barn

Vi som arrangerade den läbbiga svensexan
        etc
        etc
        etc vad som nu får plats

Vi som hade träffat både X och Y innan de träffade varandra!
    XXXXXX XXXXXXX
    PPPPP PPPPPPP
    RRRRRRRRRR RRRR
Svar på tråden Hur presenterar ni gästerna?