• theresepivat

Hur presenterar ni gästerna?

På alla bröllop jag har varit på så har bröllopsgästerna presenterats i programmet vilket är trevligt att sitta och läsa när man precis har satt sig. MEN alla presentationer ser ut ungefär på samma sätt.

Jag skulle vilja ha det på något annorlunda sätt men har fått lite idée torka.

Hur ska ni presentera era gäster för varandra?

• Svar på tråden Hur presenterar ni gästerna?
  • S2011
    Chicita skrev 2011-05-03 19:41:22 följande:
    Vi presenterar inte gästerna.
    Dom flesta känner varandra redan, och dom som inte känner varandra kommer att sättas bredvid "extra sociala" personer som vi vet kommer dra in dom i snacket runt borden...
    Sånt där klarar dom själva utan att vi lägger oss i Glad
    vi resonerar likadant Glad

vi räknar kallt med att folk är vuxna människor med två händer och fullt fungerande munläder. hälsa på varandra och prata med varandra får de minsann lista ut hur man gör själva.
  • Allerts

Jag tycker det är "en kul grej" och tänker också göra det.

• Gopplan

Vi tycker också att det är en bra idé med gästpresentation. På ett bröllop jag var på hade de det och det var kul att kunna se vem som var vem, eftersom man ju bara pratade med dem som man blivit placerad bredvid. (De hade bara middag, festen var slut efter middagen). Dessutom har vi ett flerspråkigt bröllop där många inte kan kommunicera med varandra, men då har de i alla fall lite koll på vilka alla andra är.

• Aniara4
    S2011 skrev 2011-05-03 20:07:17 följande:
    vi resonerar likadant Glad

vi räknar kallt med att folk är vuxna människor med två händer och fullt fungerande munläder. hälsa på varandra och prata med varandra får de minsann lista ut hur man gör själva.
    Jo, fast de kommer ju inte att prata med alla 50-60 gästerna utan bara de som sitter närmast, och det kan ju vara lite intressant att kunna kolla vem den där kufen vid bordet längst bort är, om snyggingen på andra sidan är singel, eller om det finns någon mer som delar ens hemliga intresse så att man kanske kan prata med den lite senare på kvällen när man bryter upp från bordet.
  • Chicita

Jag har också varit på bröllop med gästpresentationer. Och jag hade ingen större nytta av det. Det var mest något att bläddra förbi i häftet.
    Men alla är inte likadana. Så om man har plats för presentation i häftet eller om man inte har så många gäster och om de flesta inte känner varandra så kan det ju vara en bra idé.
    De som inte gillar det behöver ju faktiskt inte läsa Flört

För oss så skulle presentationen ta upp 2 uppslag minst och dom flesta känner redan varandra som sagt. Det är typ 80% sambons släkt. Och dom träffar vi (och dom träffar givetvis varandra då också *S*) 2 ggr per år minst på släkkträffarna... 
    Så bara vi placerar våra övriga gäster med omsorg så är det inga problem. Dom andra gästerna kan peka ut varandra då så att alla får koll om dom känner att dom vill det Glad

• fru2011kanske

Vi kommer ha presentationer, det är något flera av de jag pratat med nämnt som någonting de tycker är trevligt, både för att stilla nyfikenhet och som samtalsöppnare.
    (Men vi kommer ha ca 100 gäster och många av mina släktingar har inte träffat många av MBs släktingar)

Jag har också haft dilemmat med detta kring just yrke. Jag har jobbat som Arbetsförmedlare så jag har träffat tillräckligt många som inte är där de vill vara i arbetslivet för att inte vilja trycka upp det på en fest.
    Jag har löst det genom att blanda lite intressen, yrken och annan info. Jag har precis som KaLa tvistat till det lite, och det fungerar utmärkt med både hobbys och jobb.

• GeneralElectric

Tycker detta är svårt. Vi vill inte hitta på krystade presentationer (särskilt om dem vi ännu inte känner så väl, d v s vänners respektive) och inte att folk ska sitta och bläddra i festhäftet under middagen. Å andra sidan vill de flesta nog ha ett hum om vilka de andra är.
    Funderar därför på att åtminstone lista alla gästers namn i festhäftet – troligen i bokstavsordning, annars grupperade efter ”brudens släktingar”, ” brudgummens studievänner från Frankrike”, ”brudens Stockholmsvänner” och liknande. På så vis får alla ett hum, men detaljerna får de sköta själva!
    Vi hoppas att det blir en trevlig stämning för att många redan hunnit träffas på svensexa/möhippa, lysningsmottagning m m...så att det inte behövs hintar om gemensamma fritidsintressen.

• ClaraH
    Sebastiána skrev 2011-05-03 17:41:55 följande:
    Vi väljer att inte skriva något om yrke:

Man är inte sitt yrke Några gäster är pensionerade Några gäster är arbetslösa Några gäster är sjukskrivna Några gäster jobbar inte alls med det de tänkt jobba medVi inriktar oss i stället på fritidsintressen.

Så gör vi med. I undantagsfall har jag tagit något som är relaterat till yrket. En del respektiva har vi ingen koll på, utan de är bjudna för att de är respektive till t.ex. sambons fotfollstränargäng. Men då har jag hängt på något som vi tror är gemensamt t.ex. deras sommarställe.

• Sebastiána
    TheD skrev 2011-05-03 19:19:48 följande:
    Själv har jag aldrg hört talas om att man ska presentera gästerna plus att jag inte förstår varför man ska göra det.... Gästerna presenterar sig själva när det hälsas :)
    Men om man är många kan det vara svårt att hälsa på alla.

Man MÅSTE inte ha gästpresentation. Jag gillar det. Det blir lite en "ice breaker" och kul att läsa.
  • Sebastiána
    Aniara4 skrev 2011-05-03 20:44:23 följande:
    om snyggingen på andra sidan är singel,
    Hihi... så har jag gjort på ett bröllop!
Svar på tråden Hur presenterar ni gästerna?