• theresepivat

Hur presenterar ni gästerna?

På alla bröllop jag har varit på så har bröllopsgästerna presenterats i programmet vilket är trevligt att sitta och läsa när man precis har satt sig. MEN alla presentationer ser ut ungefär på samma sätt.

Jag skulle vilja ha det på något annorlunda sätt men har fått lite idée torka.

Hur ska ni presentera era gäster för varandra?

• Svar på tråden Hur presenterar ni gästerna?
  • Bettina

Vet inte riktigt hur det tradionella ser ut, men vi gör så här

Madelen: brudens syster och tärna, åldringspiga som gillar heminredning
    Sven: brudens far, färgkladdare som gillar hemmets lugna vrå
    Jessica: brudens systerdotter, lärjunge som gillar EPA traktorer
    Michael: brudens svåger, plåtstylist som gillar glada människors sällskap

Alltså först tillhörighet, yrke som förvrängs som Madde är inom hemtjänsten, Sven är billackerare, Jessica studerar, Michael, svetsare och sedan vad de har för intressen

• theresepivat
    Bettina skrev 2011-05-03 11:36:24 följande:
    Vet inte riktigt hur det tradionella ser ut, men vi gör så här

Madelen: brudens syster och tärna, åldringspiga som gillar heminredning
    Sven: brudens far, färgkladdare som gillar hemmets lugna vrå
    Jessica: brudens systerdotter, lärjunge som gillar EPA traktorer
    Michael: brudens svåger, plåtstylist som gillar glada människors sällskap

Alltså först tillhörighet, yrke som förvrängs som Madde är inom hemtjänsten, Sven är billackerare, Jessica studerar, Michael, svetsare och sedan vad de har för intressen

Detta är ganska vanligt - sedan kan man ha foto framför dem också. Man kan skriva på olika sätt. 

Vad jag tänker är kanske om man kan presentera gästerna på något helt annat sätt.  

• Sebastiána

Vi väljer att inte skriva något om yrke:

Man är inte sitt yrke Några gäster är pensionerade Några gäster är arbetslösa Några gäster är sjukskrivna Några gäster jobbar inte alls med det de tänkt jobba med Vi inriktar oss i stället på fritidsintressen.
  • bumbibjörn

Har precis börjat skriva på gästpresentationen - svårt! Det som kommer stå på alla är relation till brudpraet som varierar det lite med inforationen på vissa står det om yrke, medans andra handlar mera om intressen samt sporttillhörighet. Vi försöker skriva sånt som berättar lite vem personen är samt ger övriga gäster något att prata om...

• TheD

Själv har jag aldrg hört talas om att man ska presentera gästerna plus att jag inte förstår varför man ska göra det.... Gästerna presenterar sig själva när det hälsas :)

• Aniara4
    Sebastiána skrev 2011-05-03 17:41:55 följande:
    Vi väljer att inte skriva något om yrke:

Man är inte sitt yrke Några gäster är pensionerade Några gäster är arbetslösa Några gäster är sjukskrivna Några gäster jobbar inte alls med det de tänkt jobba med Vi inriktar oss i stället på fritidsintressen.
    Jag tänker lite likadant, och vill helst undvika att beskriva folk som sitt yrke. Men med några kommer det att bli så ändå, gäster som vi inte känner så väl och/eller osedvanligt tråkiga personer som det inte finns så mycket annat att säga om!  Tyst
  • Chicita

Vi presenterar inte gästerna.
    Dom flesta känner varandra redan, och dom som inte känner varandra kommer att sättas bredvid "extra sociala" personer som vi vet kommer dra in dom i snacket runt borden...
    Sånt där klarar dom själva utan att vi lägger oss i Glad

• TheD
    Chicita skrev 2011-05-03 19:41:22 följande:
    Vi presenterar inte gästerna.
    Dom flesta känner varandra redan, och dom som inte känner varandra kommer att sättas bredvid "extra sociala" personer som vi vet kommer dra in dom i snacket runt borden...
    Sånt där klarar dom själva utan att vi lägger oss i Glad
    Tummen upp Glad
  • KaLa
    bumbibjörn skrev 2011-05-03 19:16:04 följande:
    Har precis börjat skriva på gästpresentationen - svårt! Det som kommer stå på alla är relation till brudpraet som varierar det lite med inforationen på vissa står det om yrke, medans andra handlar mera om intressen samt sporttillhörighet. Vi försöker skriva sånt som berättar lite vem personen är samt ger övriga gäster något att prata om...
    Ahh, visst är det svårt! Vi har också börjat skriva på ungefär liknande sätt som ovan. På en del gäster är vi kryptiska och skriver ett annat ord/uttryck än det egentliga. T exhon  jobbar med klöverljucie = dvs hon jobbar på Arla. Vi blandar intressen, yrke m.m. efter behag. Det beror på vad vi tycker passar.
  • KaLa
    TheD skrev 2011-05-03 19:19:48 följande:
    Själv har jag aldrg hört talas om att man ska presentera gästerna plus att jag inte förstår varför man ska göra det.... Gästerna presenterar sig själva när det hälsas :)
    Näe, man behöver inte skriva en gästpresentation - det finns ingen regel eller något att man ska det, men vi tycker det är kul och gästerna har något att prata kring- eller inte. Det bestämmer de själva. :)
Svar på tråden Hur presenterar ni gästerna?