• Rebeccan

Efterrätt vs bröllopstårta?!

Jag behöver lite hjälp... Min sambo och jag ska gifta oss i juli nu i sommar. Menyn är i stort sett klar när min mamma ställer en fråga som gör mig lite osäker - ska vi ha efterrätt efter maten? Vi kommer såklart ha vår bröllopstårta, men frågan är nu om vi ska ha efterrätt ocjså. Och att vi sedan serverar tårtan några timmar senare? Hur har ni andra tänkt göra? Skippar ni efterrätten och bara äter tårta eller äter ni efterrätt först och väntar några timmar innan ni äter tårtan?

Hjälp! 

• Svar på tråden Efterrätt vs bröllopstårta?!
  • GeneralElectric

Just det, det blir dessertvin till desserten och sedan kaffe till tårtan (fast vi dukar upp en kaffebuffé när taffeln bryts, d v s efter ostbuffén...). Folk får väl bli lite kaffeinstirriga och vara uppe länge!

• Erika

Vi har valt att skippa efterrätt, efersom vi tycker att det blir lite "kaka på kaka" att servera både två..  Efter maten kommer det dock att serveras kaffe-på- maten för de som vill ha,  tillsammans med mörk chocklad. Har hittat perfekta små paketerade chockladbitar (tror det var på ICA). Vi siktar på att ha en länge paus mellan middag och bröllopstårta som sedan kommer att serveras.

• Pingst2011

Vi kommer att ha brudskål, förrätt, huvudrätt, tårta och vickning.

När jag läser den här tråden blir jag lite osäker på efterätt, men jag tror det blir bra :)
    Vigseln är vid fyra och beräknas vara ca 1 h, sen ska vi till festlokalen och skåla, gästerna ska finna sina platser och sen är det middag med lite aktiviteter. Sedan byter vi till en intilliggande lokal där tårtan serveras och baren sedan kommer att finnas. Detta för att bryta upp bordsplaceringen efter middagen så att alla kan mingla runt lite.
    Framåt natten så kommer det att finnas bastu och badtunna uppvärmt nere vid stranden och där kommer även vickningen att äga rum!

• Zelmah
    Pingst2011 skrev 2011-05-02 17:19:50 följande:
    Framåt natten så kommer det att finnas bastu och badtunna uppvärmt nere vid stranden och där kommer även vickningen att äga rum!
    Åh, vad mysigt! Se till att varva med mkt vatten när ni badar tunna o bastar. Man blir ju lite småbakis av baljbad när man inte ens dricker alkohol eftersom man svettas  så mkt o tappar vätska. Men gud vad gött det är! Svärisarna had badtunna och m2bs syrra o man har en bastu så det blir ju lite då o då att man gottar sig :) Till midsommar ska de nog köra ner bastun, som är på hjul, till sjöboden så ska vi ha midsommarfest med bad o bastu där.

sorry OT...

Undrar vad vi ska ha för dessertvin till efterrätten... vinet ska vara lika sött som desserten. Annars upplevs vinet som surt eller desserten som sötsliskig om det inte matchar i söthet... Jag som aldrig dricker dessertvin får en liten nöt att knäcka där... hmm undrar hur många cl desssertvin som går per person. Nån som vet? Inte så mkt va?
  • Mili
    GeneralElectric skrev 2011-05-02 15:41:02 följande:
    Exakt så tänker vi också. Vi jobbar delvis professionellt med mat och dryck, och träffades på det viset, så det vore otänkbart att inte ha så många rätter vi får tid och råd med. (Skulle gärna vilja ha femrätters som ni, med en soppa eller en lätt fiskrätt som extra rätt, men det går inte...så de rätterna får bli endast till veggisarna/fiskianerna istället...)

Jag tyckte heller inte att tårta var nödvändigt, men M2B ville verkligen ha det och de är ju så fina! Hans systerdotter är redan i full färd med att tillverka oss två som tårtdekoration. Efterrätten är efterrätt och en del av middagen – men tårtan är mer som en ceremoniell grej, tänker vi.

Sedan är det ju väldigt dyrt med tårta (beroende på leverantör, givetvis – vi har ändå fått ett OK pris från vår cateringfirma). Men vi tänker att vi inte behöver beställa ”en bit till varje gäst”.
    De äldsta smiter nog hem när taffeln bryts, många lär vara mätta efter all mat även om det gått en stund, alla äter inte sötsaker – och man kan skära bitarna relativt snålt, eftersom det inte handlar om att proppa i sig sötsaker utan att vara del av en ceremoni. Så vi tror att det räcker med cirka 100 tårtbitar till 150 gäster. Vad tror ni om det? Vi vill ju inte ha en massa tårta över...
    100 bitar räcker absolut till 150 pers, har gjort massor med bröllopstårtor och det blir alltid mängder över om man räknar en bit per person.
  • Diamanten90

Vi har både efterrätt och bröllopstårta, men bara för att det kom med i "matpaketet".

junimamma.blogspot.com Ung mamma & Blivande fru
  • zvartaliljan

Vi kommer ha Tiramisu som efterrätt och ett par timmar senare (efter dans och spex) plocka fram bröllopstårtan och lite andra godsaker (alfajores, kakbollar, tryffelbakelser, biskvier m.m) på ett "dessertbord".

Min M2B vill ha champagne till tårtan, eller cider för de som önskar. Och kaffet och avec till efterrätten istället. Tror det får bli så för kaffe passar ju bäst till Tiramisu. Och vi ska ha jordgubbstårta så champagne till den passar ju också...

• GeneralElectric
    Mili skrev 2011-05-02 17:58:10 följande:
    100 bitar räcker absolut till 150 pers, har gjort massor med bröllopstårtor och det blir alltid mängder över om man räknar en bit per person.
    Bra, då tänkte vi rätt – tack!
  • GeneralElectric
    Pingst2011 skrev 2011-05-02 17:19:50 följande:
    Men åh, detta låter ju helt fantastiskt!!! Vi ska ha massor av utländska gäster och vigseln är när det är som ljusast i Sverige (i juni). De skulle väl smälla av ifall vi hade bastu och badtunna... Fast så roligt blir det nog inte, svårt att fixa i Stockholm, kanske... Vad ska ni ha för vickning?

zvartaliljan:
    Champagne till jordgubbstårta låter väldigt gott och lyxigt! Vi ska servera jordgubbar (och lite annat smått och gott) till brudskålen.
  • 120530
    Zelmah skrev 2011-05-02 17:27:33 följande:
    Åh, vad mysigt! Se till att varva med mkt vatten när ni badar tunna o bastar. Man blir ju lite småbakis av baljbad när man inte ens dricker alkohol eftersom man svettas  så mkt o tappar vätska. Men gud vad gött det är! Svärisarna had badtunna och m2bs syrra o man har en bastu så det blir ju lite då o då att man gottar sig :) Till midsommar ska de nog köra ner bastun, som är på hjul, till sjöboden så ska vi ha midsommarfest med bad o bastu där.

sorry OT...

Undrar vad vi ska ha för dessertvin till efterrätten... vinet ska vara lika sött som desserten. Annars upplevs vinet som surt eller desserten som sötsliskig om det inte matchar i söthet... Jag som aldrig dricker dessertvin får en liten nöt att knäcka där... hmm undrar hur många cl desssertvin som går per person. Nån som vet? Inte så mkt va?
    Man brukar räkna 7-8 glas på flaska, alltså 9-10 cl 
  • Hanna och Petter
    Rebbak skrev 2011-05-02 11:09:07 följande:
    Vi kommer förmodligen att ha ost istället för efterrätt och sen tårta. Då blir det inte som två efterrätter och vi behöver inte heller någon längre paus mellan middag och tårta.
    Dessutom älskar jag ost =)
    Vi kommer också ha ost men en liten tillskuren bit tillsammans med hjortronsylt så de blir mer likt efterrätt, å till det desertvin. Vill inte heller ha två söta saker efter varandra men ändå förlänga middagen med en efterrätt.. Tror det är bra med många rätter eftersom vi kommer ha ca 140 gäster så de lär ju bli en del tal (hoppas vi...)... ;)
  • Pingst2011
    GeneralElectric skrev 2011-05-02 19:54:13 följande:
    Men åh, detta låter ju helt fantastiskt!!! Vi ska ha massor av utländska gäster och vigseln är när det är som ljusast i Sverige (i juni). De skulle väl smälla av ifall vi hade bastu och badtunna... Fast så roligt blir det nog inte, svårt att fixa i Stockholm, kanske... Vad ska ni ha för vickning?

zvartaliljan:
    Champagne till jordgubbstårta låter väldigt gott och lyxigt! Vi ska servera jordgubbar (och lite annat smått och gott) till brudskålen.
    Vi kommer köra på hederlig korv med bröd från lokala charkuteriet och pucko till det som vickning. :)

Satt och räknade på vår budget igår och det tidigare överslaget vi gjort var mycket högre än vad det sen kommer att kosta så vi har slängt på en extra dessert, lite mer champange och annat för att lyxa upp resten av kvällen! Härligt när det blir på det hållet :)
Svar på tråden Efterrätt vs bröllopstårta?!