• Rebeccan

Efterrätt vs bröllopstårta?!

Jag behöver lite hjälp... Min sambo och jag ska gifta oss i juli nu i sommar. Menyn är i stort sett klar när min mamma ställer en fråga som gör mig lite osäker - ska vi ha efterrätt efter maten? Vi kommer såklart ha vår bröllopstårta, men frågan är nu om vi ska ha efterrätt ocjså. Och att vi sedan serverar tårtan några timmar senare? Hur har ni andra tänkt göra? Skippar ni efterrätten och bara äter tårta eller äter ni efterrätt först och väntar några timmar innan ni äter tårtan?

Hjälp! 

• Svar på tråden Efterrätt vs bröllopstårta?!
  • prinsessanogrodan

Vi har brudskål med snittar, förrätt,varmrätt, paus med tipspromenad och sen tårta och kaffe och avec.
    Vi ska "bara" ha middag, ingen fest med dans och sånt och då kände vi att det blir för mycket med efterrätt och tårta.

• EllaBella

Vi kommer ha nästan exakt som princessanogrodan

Alltså vi skippar efterrätt eftersom vi ska ha brudskål med tilltugg och sedan direkt efter kommer en tvårätters. Eftersom vi bjuder på mat vid lunch istället för middag så hade det blviit alldeles för mycket med efterrätt och sedan tårta på det en timma senare. Men hade vi haft en traditonell fest så tror jag att jag gärna hade kört en lättare efterrätt, t ex sorbet, fruktsallad, ett par tryfflar eller liknande.

• ClaraH

Vi ska ha en pannacotta till efterrätt och sedan väntar vi ca 1.5 timme med att servera tårtan.

• Fröken T

Vi ska ha grillbuffé och sen kaffe och tårta. Ingen efterrätt alltså... Men vi har ingen förrätt heller :)

• Rebeccan
    misscat81 skrev 2011-05-01 12:33:34 följande:
    Vi har först buffé, sedan efterrätt i form av små portioner pannakotta. Lite senare serverar vi tårtan.
    Det är precis så som vi funderade på. Vi kommer ha buffé och funderade på att ha pannacotta därefter och sedan äta bröllopstårta flera timmar senare :) Så får det bli!
  • Oniq

Vi kör dessertbuffé och godisbuffé för att jag är ett snaskmonster.

Tårta gör mig nervös ;)

• prinsessanogrodan
    EllaBella skrev 2011-05-01 14:59:10 följande:
    Vi kommer ha nästan exakt som princessanogrodan

Alltså vi skippar efterrätt eftersom vi ska ha brudskål med tilltugg och sedan direkt efter kommer en tvårätters. Eftersom vi bjuder på mat vid lunch istället för middag så hade det blviit alldeles för mycket med efterrätt och sedan tårta på det en timma senare. Men hade vi haft en traditonell fest så tror jag att jag gärna hade kört en lättare efterrätt, t ex sorbet, fruktsallad, ett par tryfflar eller liknande.
    Jo, om vi hade haft fest så hade jag kunnat tänka mig lite god choklad eller kanske goda ostar och sen tårta och kaffe efter ett tag.  Men eftersom vi inte vill ha fest så blir det lagom med brudskål,förrätt,varmrätt och tårta.
  • Sebastiána

Vi serverar tårtan som efterrätt. Efter middagen har vi godisbuffé och spettekaka så det blir för mycket med dessert också.

• GeneralElectric

Vi ska ha förrätt + huvudrätt + dessert (parfait) + ostbuffé. Sedan bryts taffeln och kaffebuffé dukas upp. De som vill kan gå ut och sträcka på benen, de som är sugna kan ta kaffe. Någonstans där blir det lykttändning. Sedan är det dags för bröllopstårta (och kaffe för den som vill ha det till).
    Det blir alltså fyrarätters + tårta. Lite mycket, men vi räknar med många tal och en lång middag.
    Jag skulle kunna tänka mig att skippa efterrätten, men det blir nog bra för oss. För den som inte vill ha dessert kanske det är ett alternativ med t ex osttallrik + färska fikon (eller marmelader) efter huvudrätten?
    Vi hade ostbuffé direkt efter huvudrätten (inga sötsaker alls) på M2B:s födelsedagsmiddag. Det var otroligt uppskattat eftersom vi hade så goda ostar, och inte blev det dyrt heller!

Svar på tråden Efterrätt vs bröllopstårta?!