• Rebeccan

Efterrätt vs bröllopstårta?!

Jag behöver lite hjälp... Min sambo och jag ska gifta oss i juli nu i sommar. Menyn är i stort sett klar när min mamma ställer en fråga som gör mig lite osäker - ska vi ha efterrätt efter maten? Vi kommer såklart ha vår bröllopstårta, men frågan är nu om vi ska ha efterrätt ocjså. Och att vi sedan serverar tårtan några timmar senare? Hur har ni andra tänkt göra? Skippar ni efterrätten och bara äter tårta eller äter ni efterrätt först och väntar några timmar innan ni äter tårtan?

Hjälp! 

• Svar på tråden Efterrätt vs bröllopstårta?!
  • 120530

Vi (och majoriteten av våra gäster) är väldigt matintresserade så vi skall ha femrätters med efterrätt. Sedan blir det ca 1.5 timmar paus där vi sträcker på benen, minglar och dansar brudvals. Därefter blir der tårta och kaffe.

Vi var först inne på att skippa tårtan helt då vi heller vill ha efterrätt. Det känns som att det blir en bättre helhet med en "komponerad" efterrätt och desertvin. Men sedan började vi kolla på tårtor och de är ju så fina!  Då kändes det roligt att ha det efter middagen, det blir ju nästan som en "aktivitet" att servera den och kaffe vill ju alla ha Glad

• kandersson174

Vet inte heller hur vi ska göra! Folk vill säkert ha kaffe efter maten... men till tårta vill man ju också ha kaffe, dvs om man har båda dessert och tårta senare så måste det bli kaffe två gånger?! Plus, vad gör man mellan dessert och tårta? kan ju inte äta båda på raken...

• TheD

Det blir inte kaffe efter maten utan den kommer till tårtan.

Och ingen efterrätt då tårtan i sig är efterrätt men senare :)

• Rebbak

Vi kommer förmodligen att ha ost istället för efterrätt och sen tårta. Då blir det inte som två efterrätter och vi behöver inte heller någon längre paus mellan middag och tårta.
    Dessutom älskar jag ost =)

• TheD
    Rebbak skrev 2011-05-02 11:09:07 följande:
    Vi kommer förmodligen att ha ost istället för efterrätt och sen tårta. Då blir det inte som två efterrätter och vi behöver inte heller någon längre paus mellan middag och tårta.
    Dessutom älskar jag ost =)
    OST ÄR LIVET!!!!!!!!! Tyvärr inga mögelostar när man är gravid så när den dagen kommer vet jag inte hur jag ska överleva 9 MÅNADER utan mina ostar!!!!
  • GeneralElectric
    Emma F skrev 2011-05-02 09:55:47 följande:

Vi var först inne på att skippa tårtan helt då vi heller vill ha efterrätt. Det känns som att det blir en bättre helhet med en "komponerad" efterrätt och desertvin. Men sedan började vi kolla på tårtor och de är ju så fina!  Då kändes det roligt att ha det efter middagen, det blir ju nästan som en "aktivitet" att servera den och kaffe vill ju alla ha Glad

Exakt så tänker vi också. Vi jobbar delvis professionellt med mat och dryck, och träffades på det viset, så det vore otänkbart att inte ha så många rätter vi får tid och råd med. (Skulle gärna vilja ha femrätters som ni, med en soppa eller en lätt fiskrätt som extra rätt, men det går inte...så de rätterna får bli endast till veggisarna/fiskianerna istället...)

Jag tyckte heller inte att tårta var nödvändigt, men M2B ville verkligen ha det och de är ju så fina! Hans systerdotter är redan i full färd med att tillverka oss två som tårtdekoration. Efterrätten är efterrätt och en del av middagen – men tårtan är mer som en ceremoniell grej, tänker vi.

Sedan är det ju väldigt dyrt med tårta (beroende på leverantör, givetvis – vi har ändå fått ett OK pris från vår cateringfirma). Men vi tänker att vi inte behöver beställa ”en bit till varje gäst”.
    De äldsta smiter nog hem när taffeln bryts, många lär vara mätta efter all mat även om det gått en stund, alla äter inte sötsaker – och man kan skära bitarna relativt snålt, eftersom det inte handlar om att proppa i sig sötsaker utan att vara del av en ceremoni. Så vi tror att det räcker med cirka 100 tårtbitar till 150 gäster. Vad tror ni om det? Vi vill ju inte ha en massa tårta över...
  • GeneralElectric
    kandersson174 skrev 2011-05-02 10:28:27 följande:
    Vet inte heller hur vi ska göra! Folk vill säkert ha kaffe efter maten... men till tårta vill man ju också ha kaffe, dvs om man har båda dessert och tårta senare så måste det bli kaffe två gånger?! Plus, vad gör man mellan dessert och tårta? kan ju inte äta båda på raken...
    Jag undrar också över kaffet? Känns som att det måste till två gånger.
    Själv dricker jag gärna kaffe sent på kvällen, och det lär bli nödvändigt om jag ska hålla mig vaken till bröllopsnatten. MEN jag vet ju att det finns många som inte alls vill ha kaffe efter klockan 19 eller så.
  • 120530
    GeneralElectric skrev 2011-05-02 15:44:57 följande:
    Jag undrar också över kaffet? Känns som att det måste till två gånger.
    Själv dricker jag gärna kaffe sent på kvällen, och det lär bli nödvändigt om jag ska hålla mig vaken till bröllopsnatten. MEN jag vet ju att det finns många som inte alls vill ha kaffe efter klockan 19 eller så.
    Till efterrätten dricker man vin och till tårtan kaffe!
  • Zelmah
    kandersson174 skrev 2011-05-02 10:28:27 följande:
    Mellan dessert och tårta kan man ha paus, aktivitet/lek och bröllopsvalsen. Man kanske har paus i 30 min där folk får röka sträcka benen o umgås med varandra, ( och vissa vill ju ha lekar på sina bröllop då finns det ju tid här) sen blir det dans och valsen kanske pågår i ca30 min sen kan ta tårtan o kaffet, då kanske det även kommer nåt mer tal eller spex och efter det är det partaj, dans och skoj natten lång.

Det med kaffet lurar vi lite på med... vi ska ha både dessert o sen tårta senare. Vissa serverar ju bara ett dessertvin till efterrätten o så blir kaffet till tårtan sen, men somliga är ju som sagt väldigt kaffesugan efter maten.... kanske man ska servera kaffe två gånger då? Nån som tänk det? Kaffe till tårtan är ju ett måste iaf för då serveras ju avecen också.
  • Zelmah

tror att vi låter toastmadame tala om för gästerna när desserten kommer fram att kaffet serveras senare till tårtan, så att de kan känna sig lugna med att de ska få kaffe men senare.. annars kanske vissa blir skogstokiga inombords för att kaffetarmen skriker... Då kan de ju stilla sin oro med att de iaf vet att de SKA få kaffe men inte riktigt än... hehe...

Svar på tråden Efterrätt vs bröllopstårta?!