• Lilique

    Det verkar som att bröllopet blir inställt....

    Det verkar som att bröllopet blir inställt.

    Vi har haft ett väldigt tufft ekonomiskt år då allting har gått fel. Bilen går sönder, djuren blir sjuka och sen ytterligare ett hundratal kostnader vi inte kan ignorera. Våra sparkonton är i princip tomma. Vi bor inte stort, så att flytta till mindre skulle inte göra någon större skillnad. Det är dock aldrig på tal att göra oss av med våra två små kisar. Vi kan inte sälja bilen för det finns inget annat sätt för sambon att ta sig till jobbet (jag å andra sidan har gångavstånd). Och på tal om jobb så har han fått minskad anställning nu pga av arbetsbrist så den inkomsten sjönk rejält. Och i och med den minskade anställningsgraden försvann alla chanser till att ens kunna ta ett LITET lån.

    Vi går aldrig ut, vi gör aldrig något som kostar pengar. Vi köper alltid de billigaste märkena av allting för att spara varenda slant vi kan. Jag har sålt kläder, elektronik och mina (heliga) skor. Vad vi än gör så står vi bara och stampar.

    Jag vantrivs något fruktansvärt på mitt jobb, men jag har en riktigt bra inkomst med tanke på min utbildning så att byta jobb skulle innebära ytterligare en stor förlust av pengar varje månad. Därför släpar jag mig till jobbet varje morgon för att kunna uppfylla drömmen om att få gifta mig med min drömprins. Jag lever för det. Men det går inte...

    Det känns som om hela världen bara rasar samman och allt jag kan göra är att stå och se på medan den enda ljusglimten i tillvaron bara försvinner allt längre och längre bort.

    Vad gör jag nu.....?

  • Svar på tråden Det verkar som att bröllopet blir inställt....
  • Kattpoet

    Bara ett tips, Idag hittade jag  falukorv på LIDL, 2 pack  för 29 kr.  det är 1600 gram korv, det är 8 middagar,  jäkligt bra pris min välrd och nu är den  uppdelad och i frysen!

  • Blizz
    Lilique skrev 2011-04-27 14:39:48 följande:
    Det skulle jag absolut uppskatta något enormt. Jag kanske kan PM:a min mailadress till dig, så kan du göra det när du har tid och möjlighet?
    Kattpoet skrev 2011-04-27 13:53:42 följande:
    Kronisk sjuk här med  och låg inkomst.   Vi har ingen bil,  vi tar bussen i stället, billigare och mycket bättre för våran ekonomi  men  om din man behöver  bilen i jobbet borde inte jobbet ordna med det?
    Eller får han mil ersättning?

    [utklippt]

    Och jag använder telefonkatalogen sidor  att plocka upp kattspyor, slask rens och annat äckligt-

    [utklippt]

    Vi har internet  men ingen tiding eller  kabeltv, grannen lånar ut sin tidning till oss.

    Boende, det handlar inte alltid om mindre boende, ibland kan större boende vara billigare, I denna stad går de flesta  enrummarna på mer än  två eller  tre rummarna.

    Ja jsut det  läs reklam utskick och  planera din meny från dem.
     
    visst, skicka din mail till dig så ska jag skriva ihop ngt så fort jag får tid =)
  • Smuppra

    Som student är man fattig (men jag känner mig rik nu jämfört med när jag var arbetslös och mb missat sina högskolepoäng och gick utan studiemedel en termin...). Tänkte därför tipsa om studentkrubb.se/recept/ som försöker laga bra mat billigt. De räknar ut var en portion kostar också. Har faktiskt inte använt sidan något men har lagt den på minnet iaf

  • Zelmah
    Lilique skrev 2011-04-27 12:13:47 följande:
    Jag har provat att jobba på kvällarna också, men då jag redan jobbar 8-17 blev det väldigt tungt efter ett tag. Detsamma gäller att jobba 7 dagar i veckan. Jag antar att jag inte är så stresstålig. Han har redan gått in i väggen en gång tidigare så jag har sagt bestämt att han inte får göra det. Jobba mer än fem dagar i veckan då. Funderar på att börja sälja Mary Kay eller något så att jag iallafall kan få in ett par extra hundralappar i månaden och det gör man ju bara när man själv har tid och ork. Trixet är ju bara att få ihop pengarna till "startkitet". Och att hitta potentiella kunder. Vi har inte så många kvinnliga vänner.

    Det finns tyvärr ingen chans för någon av oss att avancera i arbetet just nu, kaaanske till vintern så jag håller tummarna för det och jobbar hårt!
    Vill nog varna lite för Mary Kay alltså... Jag har vart inne i det racet och du hamnar i princip i skuld. När jag startade med start-kitet och köpte en del basicgrejer så började jag det hela med en skuld på 5000 som jag skulle betala av till min ledarkonsult. Jag slutade ganska snabbt då jag insåg att man hela tiden var tvungen att köpa massa saker då start-kitet inte innehöll allt man behövde för att kunna hålla en vanlig klass och att det sen var svårt att sälja det. Min bästa vän kämpade på länge för att försöka få igång en business och blev mer eller mindre påtvingad att köpa in ditten och datten för att man ska ha ett stort och brett lager till sina kunder... Hon har fått ge bort saker och rea ut saker under inköpspriset. hon har också känt sig tvungen att ta sms-lån får att köpa in varor mm... Det är en business som tar lång tid och hårt arbete att jobba upp. Min kompis gjorde det ändå på heltid men lyckades inte. Det krävs att man har ett stort kontaktnät så att man kan lätt kan få kunder. Man måste också vara bra på att pracka på folk varor. Så det krävs att man är en bra säljare som inte känner att man lurar på folk grejer.. Första gången jag blev indragen i MK- mer eller mindre tvingade säljaren på mig grejer för 2500 som jag fick ha på avbetalning (det måste man erbjuda kunderna för att kunna sälja mkt, så du ligger i princip ute med massa pengar innan nåt lönar sig.) Hon gjorde iordning (efter hudklassen) ett klart paket och tog in oss en och en i köket och räknade ut hur mkt vi skulle betala för det personligt anpassade hudvårdspaketet, man var tvungen att plocka ur grejer själv för att få ner summan... Ja man blev påprackad grejerna och det är så de måste jobba om de ska bli framgångsrika inom MK. så alltså satsa hellre på ett vanligt extraknäck än Mary Kay som inte ger nån säker lön för arbetet. Kul att hålla klasser och öppethus och ingen köper varorna, då har man jobbat många timmar gratis kan jag säga och dessutom köpt massa varor själv. Man behöver kunna investera först för att kunna tjäna nåt där.  Detta kanske blev mkt OT men jag vill bara varna att MK kanske inte är det bästa och snabbaste sättet att tjäna extrapengar på.
  • kåbe

    Jag säger som många andra: strunta i alla måsten angående bröllopet och fundera på vad som verkligen är viktigt - att ni gifter er. Ringar kan du leta på andra ställen, tex auktioner som ngn föreslog. Ni kan ju också använda superbilliga preliminära ringar och köpa de ni verkligen vill ha senare när ekonomin vänder. Du kommer automatiskt vara vacker när du gifter dig. Själv köpte jag klänningen på rea för 900 (men HM har jättefina vit-svarta långklänningar för 300 nu), kommer att sminka mig själv, be en kompis fixa håret, ha ett halsband jag redan har, och skorna kostade 80 kr (jag hade inga ljusa). Så hade jag valt den fina HM-klänningen hade jag sett ut som en prinsessa för under 400 kr, och dessutom haft en klänning jag kunnat återanvända!Skrattande

    Så: gift er, var vackra och ha knytkalas i ngn trädgård, park eller hemma hos ngn. Det blir jättemysigt och billigt. Om ni vill och kan går det ju att ha stor fest när man firar tex 10-årig bröllopsdag istället.

  • Tirja
    Zelmah skrev 2011-04-27 18:41:32 följande:
    Vill nog varna lite för Mary Kay alltså... Jag har vart inne i det racet och du hamnar i princip i skuld. När jag startade med start-kitet och köpte en del basicgrejer så började jag det hela med en skuld på 5000 som jag skulle betala av till min ledarkonsult. Jag slutade ganska snabbt då jag insåg att man hela tiden var tvungen att köpa massa saker då start-kitet inte innehöll allt man behövde för att kunna hålla en vanlig klass och att det sen var svårt att sälja det. Min bästa vän kämpade på länge för att försöka få igång en business och blev mer eller mindre påtvingad att köpa in ditten och datten för att man ska ha ett stort och brett lager till sina kunder... Hon har fått ge bort saker och rea ut saker under inköpspriset. hon har också känt sig tvungen att ta sms-lån får att köpa in varor mm... Det är en business som tar lång tid och hårt arbete att jobba upp. Min kompis gjorde det ändå på heltid men lyckades inte. Det krävs att man har ett stort kontaktnät så att man kan lätt kan få kunder. Man måste också vara bra på att pracka på folk varor. Så det krävs att man är en bra säljare som inte känner att man lurar på folk grejer.. Första gången jag blev indragen i MK- mer eller mindre tvingade säljaren på mig grejer för 2500 som jag fick ha på avbetalning (det måste man erbjuda kunderna för att kunna sälja mkt, så du ligger i princip ute med massa pengar innan nåt lönar sig.) Hon gjorde iordning (efter hudklassen) ett klart paket och tog in oss en och en i köket och räknade ut hur mkt vi skulle betala för det personligt anpassade hudvårdspaketet, man var tvungen att plocka ur grejer själv för att få ner summan... Ja man blev påprackad grejerna och det är så de måste jobba om de ska bli framgångsrika inom MK. så alltså satsa hellre på ett vanligt extraknäck än Mary Kay som inte ger nån säker lön för arbetet. Kul att hålla klasser och öppethus och ingen köper varorna, då har man jobbat många timmar gratis kan jag säga och dessutom köpt massa varor själv. Man behöver kunna investera först för att kunna tjäna nåt där.  Detta kanske blev mkt OT men jag vill bara varna att MK kanske inte är det bästa och snabbaste sättet att tjäna extrapengar på.
    kan bara säga det samma! Har inte gjort det själv men MÅNGA säger precis samma sak, bara folk som är bra på att få folk att göra som dom vill som tjänar något i det där företaget.
    Och personligen tycker jag inte produkterna är bra!
    OT så jag ber om ursäkt men med eran ekonomi så finns det bra mycket bättre extra knäck att satsa på!
    Lycka till och jag hoppas det löser sig för er!
  • Anna88

    Jag måste hålla med kommentarerna om att "ni gifter ju er först om drygt ett år". Varför ta ut något i förskott mycket kan förändras på ett år. Jag och min blivande man är båda studerande vilket betyder att vi har ganska dåligt med pengar, vi har varit tillsammans i 6,5 år vilket har gjort att vi flera gånger flyttat fram bröllopet eftersom vi tänkt att det ju bara är en gång vi gifter oss och då vill vi ha en ordentlig fest. 
    Nu har vi ändå gjort upp en plan på hur vi ska spara in pengar till bröllopet så att vi klarar av att finansiera de saker som är riktigt viktiga för oss. Bara ett par dagar efter att vi bokat kyrka och festplats och informerat de närmaste började det dyka upp hjälp från de mest oväntade hållen så nu har vi bl.a. en fotograf som vi aldrig vågat drömma om. 

  • GeneralElectric

    Jag läste ett riktigt bra budgettips på en amerikansk bröllopssajt – att leta efter brudklänning hos kemtvättar!
    Vet inte om det funkar i Sverige, men i USA är det tydligen vanligt att folk lämnar in sina klänningar för att kemtvättas eller konserveras, och så glömmer/struntar de i att hämta ut dem. Hon som tipsade hade köpt sin klänning (begagnad men nytvättad, alltså) för 35 dollar (cirka 200 kronor)! På tvättinrättningen blev de bara glada att bli av med den skrymmande klänningen...

  • EoA

    Du har inget byrålådsguld? Då kan ni får ringarna helt "gratis". Våra ringar kostar hur mycket som helst men vi har rensat mina lådor och hans föräldrars lådor och fått ihop guld så att vi inte behöver betala något för våra ringar, trots att det är stenar i dem.

    Det guld vi har använt är sådant som bara legat i lådan i alla år och det gör mer nytta nu än i våra lådor.

  • FruHassel

    Hej!

    Har ni väldigt kort om tid tills ni har tänkt gifta er? Vi har 1,5- 3 år kvar, inte bestämt oss för datum ännu. Jag har redan nu börjat att planera och köpa lite saker som dekorationer osv. på ebay. Då kan vi sprida ut kostnaderna och köpa saker till bröllopet lite då å då när vi känner att pengarna finns. Jag tycker absolut att ni ska köra på en kuvertavgit, för 250 kr kommer man lång med speciellt om man väljer att ha buffé. gifter ni er i kyrkan så kan ni med största sannoikhet låna församlingshemmet och ha festen, det är gratis. Plocka vilda blommor, kanske kan ni få ringarna på avbetalning eller låna av er föräldrar så länge...

  • NewYorkBrud
    Zelmah skrev 2011-04-27 18:41:32 följande:
    Vill nog varna lite för Mary Kay alltså... Jag har vart inne i det racet och du hamnar i princip i skuld. När jag startade med start-kitet och köpte en del basicgrejer så började jag det hela med en skuld på 5000 som jag skulle betala av till min ledarkonsult. Jag slutade ganska snabbt då jag insåg att man hela tiden var tvungen att köpa massa saker då start-kitet inte innehöll allt man behövde för att kunna hålla en vanlig klass och att det sen var svårt att sälja det. Min bästa vän kämpade på länge för att försöka få igång en business och blev mer eller mindre påtvingad att köpa in ditten och datten för att man ska ha ett stort och brett lager till sina kunder... Hon har fått ge bort saker och rea ut saker under inköpspriset. hon har också känt sig tvungen att ta sms-lån får att köpa in varor mm... Det är en business som tar lång tid och hårt arbete att jobba upp. Min kompis gjorde det ändå på heltid men lyckades inte. Det krävs att man har ett stort kontaktnät så att man kan lätt kan få kunder. Man måste också vara bra på att pracka på folk varor. Så det krävs att man är en bra säljare som inte känner att man lurar på folk grejer.. Första gången jag blev indragen i MK- mer eller mindre tvingade säljaren på mig grejer för 2500 som jag fick ha på avbetalning (det måste man erbjuda kunderna för att kunna sälja mkt, så du ligger i princip ute med massa pengar innan nåt lönar sig.) Hon gjorde iordning (efter hudklassen) ett klart paket och tog in oss en och en i köket och räknade ut hur mkt vi skulle betala för det personligt anpassade hudvårdspaketet, man var tvungen att plocka ur grejer själv för att få ner summan... Ja man blev påprackad grejerna och det är så de måste jobba om de ska bli framgångsrika inom MK. så alltså satsa hellre på ett vanligt extraknäck än Mary Kay som inte ger nån säker lön för arbetet. Kul att hålla klasser och öppethus och ingen köper varorna, då har man jobbat många timmar gratis kan jag säga och dessutom köpt massa varor själv. Man behöver kunna investera först för att kunna tjäna nåt där.  Detta kanske blev mkt OT men jag vill bara varna att MK kanske inte är det bästa och snabbaste sättet att tjäna extrapengar på.
    skriver också under på detta! Man måste köpa och köpa och köpa för att kunna erbjuda kunderna leverans av de produkter de vill ha. Du måste betala minst 3200:- för en order inklusive moms för att få rabatt på varorna så att du kan göra förtjänst när du säljer vidare... Det är INTE lätt att tjäna pengar på Mary Kay, det tar TID innan du kan plocka ut nån förtjänst! Jag har testat, lagt av och det känns som en lättnad!!!
  • Hoffsennanen Tottoplex
    Zelmah skrev 2011-04-27 18:41:32 följande:
    Vill nog varna lite för Mary Kay alltså... Jag har vart inne i det racet och du hamnar i princip i skuld. När jag startade med start-kitet och köpte en del basicgrejer så började jag det hela med en skuld på 5000 som jag skulle betala av till min ledarkonsult. Jag slutade ganska snabbt då jag insåg att man hela tiden var tvungen att köpa massa saker då start-kitet inte innehöll allt man behövde för att kunna hålla en vanlig klass och att det sen var svårt att sälja det. Min bästa vän kämpade på länge för att försöka få igång en business och blev mer eller mindre påtvingad att köpa in ditten och datten för att man ska ha ett stort och brett lager till sina kunder... Hon har fått ge bort saker och rea ut saker under inköpspriset. hon har också känt sig tvungen att ta sms-lån får att köpa in varor mm... Det är en business som tar lång tid och hårt arbete att jobba upp. Min kompis gjorde det ändå på heltid men lyckades inte. Det krävs att man har ett stort kontaktnät så att man kan lätt kan få kunder. Man måste också vara bra på att pracka på folk varor. Så det krävs att man är en bra säljare som inte känner att man lurar på folk grejer.. Första gången jag blev indragen i MK- mer eller mindre tvingade säljaren på mig grejer för 2500 som jag fick ha på avbetalning (det måste man erbjuda kunderna för att kunna sälja mkt, så du ligger i princip ute med massa pengar innan nåt lönar sig.) Hon gjorde iordning (efter hudklassen) ett klart paket och tog in oss en och en i köket och räknade ut hur mkt vi skulle betala för det personligt anpassade hudvårdspaketet, man var tvungen att plocka ur grejer själv för att få ner summan... Ja man blev påprackad grejerna och det är så de måste jobba om de ska bli framgångsrika inom MK. så alltså satsa hellre på ett vanligt extraknäck än Mary Kay som inte ger nån säker lön för arbetet. Kul att hålla klasser och öppethus och ingen köper varorna, då har man jobbat många timmar gratis kan jag säga och dessutom köpt massa varor själv. Man behöver kunna investera först för att kunna tjäna nåt där.  Detta kanske blev mkt OT men jag vill bara varna att MK kanske inte är det bästa och snabbaste sättet att tjäna extrapengar på.
    Jag vet inte riktigt vilka du har haft som konsulter osv...men detta är verkligen inte min uppfattning om MK... Och det med avbetalningen har jag aldrig hört talas om. 
    Tråkigt att du fått möta en sån konsult...!
  • Hoffsennanen Tottoplex

    Nu har jag inte läst alla svar osv...men... ja här är lite jag tänkt på


    bilen- har ni avbetalningar eller liknande? Sälja den och köpa en billigare eller kanske sälja den och skaffa  tex pendelkort? (har full förståelse om det inte går då jag bor mitt ute i ingenstanns och det inte är aktuellt för mig men en tanke i vilket fall.)

    Bo billigare?

    Vigsel med bara familjerna? Eller bara med två vittnen? Ibland kan det faktiskt vara väldigt skönt när man väl vant sig vid den tanken... Då kan man sen äta ihop enklare efteråt.
    Då kan ni spara ihop till de ringarna ni vill ha så dra ner massor på de andra kostnaderna Var väl de jag kom på nu... Kanske killen kan hitta ett annat jobb?
    Lycka till!
  • Lilique
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-06-18 23:52:26 följande:
    Nu har jag inte läst alla svar osv...men... ja här är lite jag tänkt på

    bilen- har ni avbetalningar eller liknande? Sälja den och köpa en billigare eller kanske sälja den och skaffa  tex pendelkort? (har full förståelse om det inte går då jag bor mitt ute i ingenstanns och det inte är aktuellt för mig men en tanke i vilket fall.)

    Bo billigare?

    Vigsel med bara familjerna? Eller bara med två vittnen? Ibland kan det faktiskt vara väldigt skönt när man väl vant sig vid den tanken... Då kan man sen äta ihop enklare efteråt.
    Då kan ni spara ihop till de ringarna ni vill ha så dra ner massor på de andra kostnaderna

    Var väl de jag kom på nu... Kanske killen kan hitta ett annat jobb?
    Lycka till!
    Fina förslag! Men vi har inga avbetalningar på bilen, och den är rätt billig faktiskt - uråldrig modell som nu efter reparationer (för hela budgeten..) fungerar finfint. Att sälja den vore en förlustaffär.

    Vi bor nog billigast i stan utan att bo i en liten liten trång etta. Priserna är skyhöga här eftersom att utrymmet är begränsat och varenda människa har sjöutsikt i den här stan. Yikes.

    Absolut, första tanken var att bara ha familjerna närvarande. För min del är det inga som helst problem, föräldrarna och mina två syskon - check! Men hans familj är så otroligt tight att det helt enkelt (även för mig) skulle kännas helfel att exkludera någon av dom. I dagsläget är inte ens en tredjedel av gästlistan "min sida", men det är naturligtvis mitt val också.

    Och han söker jobb vid sidan av det han har nu. Men ja, liten stad - få jobb. Man får hålla tummarna om dagarna!
  • weddingdreams

    Det fanns ju en blogg förr elelr den finns fortfarande men nu är hon gift. Hon blev ju sponsrad till sitt bröllop.. kan man inte försöka så... Känner för dig...

  • Hoffsennanen Tottoplex
    Lilique skrev 2011-06-20 12:21:44 följande:
    Fina förslag! Men vi har inga avbetalningar på bilen, och den är rätt billig faktiskt - uråldrig modell som nu efter reparationer (för hela budgeten..) fungerar finfint. Att sälja den vore en förlustaffär.

    Vi bor nog billigast i stan utan att bo i en liten liten trång etta. Priserna är skyhöga här eftersom att utrymmet är begränsat och varenda människa har sjöutsikt i den här stan. Yikes.

    Absolut, första tanken var att bara ha familjerna närvarande. För min del är det inga som helst problem, föräldrarna och mina två syskon - check! Men hans familj är så otroligt tight att det helt enkelt (även för mig) skulle kännas helfel att exkludera någon av dom. I dagsläget är inte ens en tredjedel av gästlistan "min sida", men det är naturligtvis mitt val också.

    Och han söker jobb vid sidan av det han har nu. Men ja, liten stad - få jobb. Man får hålla tummarna om dagarna!
    Det ska nog lösa sig ska du se! Är en av de som tror att allt har en mening... Även om man ibland undrar hur all smärta och sorg osv kan ge något bra i slutändan. Men skam den som ger sig
  • Tinzi

    Bara läst TS, och vi hoppas det skall gå ihop, jag köper in små saker varje månad, och vet ännu inte om vi kommer få skjuta upp det, men kämpar på för att kunna gifta oss,

    Vi har dragit ner på massa kostader dock, men tror ändå vi kommer få en fin dag om det går ihop. Kämpa på, förr eller senare går det ihop, och du kanske kan välja bort ngt som kostar..gör maten själva tex...kram!

  • Aleta

    Jag har inte läst allt, men en tjej här på BT startade en sida där man kunde låna saker av varandra till bröllopet.
    http://www.delarmedmig.se/

    Vet inte hur aktiv den är just nu, men det är värt ett försök!
     

  • Mace

    Fattade det som att ni har ett bra tag kvar till bröllopet? Då tycker jag inte du skall oroa dig för mycket.

    Försök också att ändra dina förväntningar, dvs fokusera på att ni kommer att gifta er och att den stora, lyxiga festen kanske blir vid ert tioårsjubileum, men att bröllopet nu kommer att bli charmigt och mysigt istället.

    Klänningar behöver inte kosta så mycket. Det beror förstås helt på vad du vill ha, men om du kan tänka dig en lite vintage-inspirerad klänning borde du kunna hitta bra  på H&M, Ellos och liknande och kanske sy om den lite själv. Eller bara sy dit lite pärlor och liknande.

    Lokal går säkert att hitta billigt om man tänker lite utanför vanliga ramarna. Kanske det finns någon lada i er närhet som ni kan få låna billigt? Eller någon annan sådan lokal som ingen tänker på... ett konferrensrum på ett hotell kanske (i en liten stad brukar hotellen tycka att det är bra att få många besökare, och ni kan ju förklara att gästerna kommer handla i baren) som ni dekorerar med sönderrivna lakan och andra saker. 

    Leta ringar på loppisar eller auktioner. Det går att få tag i och det finns ingenting som hindrar att ni byter senare. Det är ändå bara en ring, trots allt, det är ni som ger den mervärdet.

    Bestäm er för att ta en kuvertavgift på bröllopet. Vissa kommer att protestera, men de flesta tycker det är helt okej.

    Alternativt kan ni ställa till med ett utomhusbröllop med picknick. Ett av de vackraste bröllop jag varit på var ett medeltidsbröllop där gästerna hyrde kläder istället för att köpa presenter och alla hade med sig picknick. Bruden kom gående genom skogen och sedan satt alla ned vid sina filtar för att äta. Brudparet hade nog en formell middag med närmaste familjen efter det, och sen möttes alla upp inne i stan på kvällen. Det var faktiskt riktigt bra, och definitivt budget. Och man fick ju god mat eftersom man tog med sig sin egen mat - men man kan lika gärna ha ett bröllop där man delar på all mat. De flesta vänner vill nog hjälpa till, och de som bara vill gnälla kan ni ändå strunta i.

    --------------

    När det gäller pengar och jobb - jag vet inte var ni bor, men ni har inte funderat på att flytta? Ibland kan det vara värt att ta några år på annan, större, ort för att tjäna ihop lite kapital och erfarenhet.

    Har många vänner som jobbar i Norge (även akademiker och sådana med erfarenhet, så det är inte alls bara serveringsjobb) som tjänar väldigt bra, och bor relativt centralt. Sjukförsäkrings- och arbetslöshetssystemet är dessutom hoplänkat så det är inte svårt att flytta. Det kan definitivt vara värt det, för det finns gott om jobb med höga löner. (Kolla på finn.no

    Lycka till!! 

Svar på tråden Det verkar som att bröllopet blir inställt....