• Dejli
    Äldre 6 Apr 11:14
    7937 visningar
    28 svar
    28
    7937

    Bra medel mot mensvärk/pms?

    Har fått ändan ur och beställt en p-dator (Lady Comp) nu. Har tagit hormoner i olika varianter i många år nu, och har problem med både lust och slemhinnor. Inte roligt... eftersom det inte vore någon större katastrof om vi blev med barn så tänkte jag testa denna variant (även om tillverkaren menar att det ska vara lika säkert som hormoner).

    Slutade med Nuvaring för 4v sedan, och idag kom mensen som på beställning. Hade nog räknat med att det skulle ta ett tag innan den hoppade igång igen... det förklarar också varför jag velat strypa allt i min närhet de senaste dagarna. Suck... jag hade glömt att jag ibland hade pms:en from hell. Inte varje gång, men tre-fyra gånger om året, i kombination med mensvärk som fick mig att ligga på badrumsgolvet och kvida. De andra gångerna märktes den knappt av.

    Så... vad har ni att rekommendera mot detta? Ipren funkar bra mot värken, men pms? Jag blir arg, sur, förbannad, har stresskänslor i hela kroppen så jag knappt kan andas och tänker dumma tankar om att flytta ifrån sambon, sälja djuren och bosätta mig långt ifrån all civilisation. Typ...

  • Svar på tråden Bra medel mot mensvärk/pms?
  • Zelmah
    Äldre 6 Apr 21:30
    #11
    Hvidbrud skrev 2011-04-06 20:38:22 följande:
    Jättenattljusolja ska vara bra mot PMS. Ska pröva efter födseln, är gravid nu... Cyklo-F mot kraftig blödning och menskopp. Naproxen mot smärtan. Följer tråden för tips om PMS råd. Jag blir också ett monster... Fick utskrivet antidepressiva för det för många år sen, men kände mig som i en ostklocka. Inte kul... Graviditet är det som funkar bäst för mig
    Ostklocka? Typ speedad då eller? Minns en kompis i högstadiet som fick antidepressiva medeciner och hon blev helt speedad och jätte kvittrig (typ jobbig alltså! lite "dampig" o personlighetsförändrad) men hinner man blir sån om man bara doserar några dagar åt gången? Får ju tillägga att detta är ca 13 år sedan så det har väl säkert utvecklats med medecinerna, men det är väl väldigt individuellt hur man reagerar på dem.

    Min pappa fick antidepressiva några år efter att mamma gick bort och han fick typ exem o prickar över hela kroppen, svettningar o annat konstigt men sen bytte han till nåt annat o då blev det bättre. Har vänner som gått upp mkt i vikt av medecinen och risken att tappa sexlusten har man ju oxå läst om. Men kanske man slipper dessa biverkningar när man inte tar pillrena i kontinuerlig dos liksom.....

    cyklo-F har jag med provat, det funkar bra mot blödningarna faktiskt. Men den där jättenattljusoljan är den väldans dyr tro...?
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Apr 21:35
    #12
    Zelmah skrev 2011-04-06 21:30:15 följande:
    Ostklocka? Typ speedad då eller? Minns en kompis i högstadiet som fick antidepressiva medeciner och hon blev helt speedad och jätte kvittrig (typ jobbig alltså! lite "dampig" o personlighetsförändrad) men hinner man blir sån om man bara doserar några dagar åt gången? Får ju tillägga att detta är ca 13 år sedan så det har väl säkert utvecklats med medecinerna, men det är väl väldigt individuellt hur man reagerar på dem.

    Min pappa fick antidepressiva några år efter att mamma gick bort och han fick typ exem o prickar över hela kroppen, svettningar o annat konstigt men sen bytte han till nåt annat o då blev det bättre. Har vänner som gått upp mkt i vikt av medecinen och risken att tappa sexlusten har man ju oxå läst om. Men kanske man slipper dessa biverkningar när man inte tar pillrena i kontinuerlig dos liksom.....

    cyklo-F har jag med provat, det funkar bra mot blödningarna faktiskt. Men den där jättenattljusoljan är den väldans dyr tro...?
    Usch, såna biverkningar behöver man verkligen inte utöver allt det andra :S 
  • Zelmah
    Äldre 6 Apr 21:38
    #13
    förlovadflicka skrev 2011-04-06 21:20:33 följande:
    Vet inte, har aldrig provat nåt sånt, är lite rädd, har läst om folk som börjat med p-piller och haft oavbruten mens i en månad, hur kul är det? :P 
    det är väl den lindrigaste biverkningen i så fall hehe... det går ju över o rättar till sig. Värre om man får torra slemhinnor, tappar sexlusten, blir deprimerad, går up i vikt, får finnar o kanske i worst case senario får blodpropp... Nä nu drog ja allt det värsta... för vissa funkar p-piller problemfritt men för långt ifrån alla. Inte för mig, och jag tycker det är otäckt att laborera med hormoner i min kropp. Män hade aldrig accepterat sånna biverkningar som vi får dras med... det finns ju t o m p-piller för män som fungerar men de kommer inte ens ut på maknaden... men det var ett sidospår...

    PMS är ett gissel... avundsjuk på de tjejer med 3-dagars mens o inga som helst känningar... ;)
  • Äldre 6 Apr 21:40
    #14

    www.kelkoo.se/ssc-133601-jättenattljusolja.html googla det annars. Det finns många positiva artiklar!

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 6 Apr 22:40
    #15
    Zelmah skrev 2011-04-06 21:38:46 följande:
    det är väl den lindrigaste biverkningen i så fall hehe... det går ju över o rättar till sig. Värre om man får torra slemhinnor, tappar sexlusten, blir deprimerad, går up i vikt, får finnar o kanske i worst case senario får blodpropp... Nä nu drog ja allt det värsta... för vissa funkar p-piller problemfritt men för långt ifrån alla. Inte för mig, och jag tycker det är otäckt att laborera med hormoner i min kropp. Män hade aldrig accepterat sånna biverkningar som vi får dras med... det finns ju t o m p-piller för män som fungerar men de kommer inte ens ut på maknaden... men det var ett sidospår...

    PMS är ett gissel... avundsjuk på de tjejer med 3-dagars mens o inga som helst känningar... ;)
    Sant, det är bara kvinnor som ska lida i detta samhället :P 
  • Äldre 6 Apr 22:44
    #16

    Decolofenac hjälper...har för mig att det är den medicinen. Men du måste få det via läkare... Jag har aldrig tagit det själv men hört att vissa har tagit det mot mensvärk.

    Min kille kör med den här höga gulligullrösten och frågar om han ska köpa någon ost t.ex. Cambozola... hahaha Det kör han alltid med om jag är på dåligt humör eller annat. Så sött.

  • Dejli
    Äldre 6 Apr 23:00
    #17

    Får kolla upp den där jättenattljusoljan. Vet bara att jag haft det i nån handkräm för länge sedan :P

    Mensvärken kan jag som sagt leva med, Ipren/Ibumetin funkar bra mot det... det är den där satans PMS:en... undrar vad som gör att det är så olika. De gånger jag är PMS-häxan från helvetet så har jag också världens mensvärk, och annars varken mkt PMS eller värk. Antal dagar är ungefär desamma oavsett, så det verkar inte ha med mängden blod att stöta ut heller.

  • Lust50­plus
    Äldre 7 Apr 07:42
    #18

    Jag har lidit av PMS och PMD i många år, det har bara blivit värre med åren.
    Nu är det snart dags för klimakteriet...
    PMS kan bero på olika saker och är mycket individuellt, så också vad som kan hjälpa.
    Antidepressiva fungerade bra för mig, men sexlusten försvann. Bort med dessa tabletter!
    Nu har jag fått lindring av akupunktur, magnetsandaler, rätt kost, motion, ProComb Kvinna och mycket kärlek och förståelse från ny partner.
    Pmsbloggen.se finns bra info om vad som händer i kroppen under dessa helvetesdagar.
    Var snäll mot dig själv!
    Mia

  • Dejli
    Äldre 7 Apr 09:00
    #19

    Lust50plus, när jag läser det där så är det definitivt PMD jag har ca var 3:e månad. Säkert PMS också, jag upplever flera av de symptomen också - men mest de fysiska, men på PMD så stämmer varendaste punkt (utom febern), och det är det psylkiska jag känner att jag lider mest av... Visste inte ens att det fanns något som kallades så! Och kan man få behandling trots att det uppträder ganska sporadiskt, dvs inte varje månad? Och vem vänder man sig till?

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 7 Apr 09:18
    #20
    TheD skrev 2011-04-06 22:44:43 följande:
    Decolofenac hjälper...har för mig att det är den medicinen. Men du måste få det via läkare... Jag har aldrig tagit det själv men hört att vissa har tagit det mot mensvärk.

    Min kille kör med den här höga gulligullrösten och frågar om han ska köpa någon ost t.ex. Cambozola... hahaha Det kör han alltid med om jag är på dåligt humör eller annat. Så sött.
    Mm, det är bra med såna killar, vad skulle man göra utan dem? :) 
  • queene­lin
    Äldre 7 Apr 09:19
    #21

    Mitt (tråkiga) tips är Naproxen (som är överlägsen andra smärtstillande medel, går att få på recept. Det är muskelavslappnade och livmodern är ju just en muskel som krampar under mensvärken) och P-piller eller minipiller för humöret.
    Även min lust blir nedsatt med hormoner, men jag väljer hellre det än att vara deprimerad 2 av 4 veckor i månaden och slipper sitta och grina och vara ett plåster på- och vilja strypa min kära M2B om vart annat. Jag tror faktiskt att han också föredrar det...

  • Dejli
    Äldre 7 Apr 09:32
    #22

    Jag har testat alla möjliga hormoner, och nej, det ÄR inte ett bra alternativ för mig. Min lust blir totalt nedsatt  (mot 4-6 ggr/v till kanske 2-3 ggr/mån, och då inte med den lust jag haft tidigare) och mina slemhinnor torra som sand (= svampinfektioner på löpande band). Detta gör inte bara mig deprimerad av att varken vilja och kunna, utan även min sambo som känner sig oälskad och bortglömd.

    Han har absolut respekt för mig att jag inte har lust och ställer aldrig några krav, men blir väldigt ledsen av att jag inte har lust eftersom han inte förstår hur det känns att bara inte vilja. Han vet ju att det inte är hans fel, men han förstår det inte, eller hur man ska säga. Han tar det personligt trots att han vet att han är det sexigaste jag vet.

    Eftersom det inte är varje månad, och inte flera veckor i sträck utan ca 1v, så får jag kanske stå ut med det om det är alternativet och det inte går att lindra. Då vi någon gång inom en relativt nära framtid vill skaffa barn också så måste man ju sluta med hormonerna någon gång... Alternativet för mig är inte särskilt mycket bättre, men om mdet gick att lindra hade ju det varit det bästa.

  • Loche
    Äldre 7 Apr 09:37
    #23

    Jättenattljusolja funkar bra på många.
    Femal Balans är ett annat tips som vissa åxå har nytta av.

    När det gäller smärtlindring har jag en dunderkur: 1 naproxen och 2 alvedon. Kombinationen av dessa gör att de förstärker effekten av varann och används som premedicinering inför operationer ibland. Fick detta tips av en klok sjuksköterska en gång.

    En vetevärmare på ryggen eller magen gör åxå gott.

  • wiii
    Äldre 7 Apr 10:02
    #24
    Zelmah skrev 2011-04-06 21:38:46 följande:
    det är väl den lindrigaste biverkningen i så fall hehe... det går ju över o rättar till sig. Värre om man får torra slemhinnor, tappar sexlusten, blir deprimerad, går up i vikt, får finnar o kanske i worst case senario får blodpropp... Nä nu drog ja allt det värsta... för vissa funkar p-piller problemfritt men för långt ifrån alla. Inte för mig, och jag tycker det är otäckt att laborera med hormoner i min kropp. Män hade aldrig accepterat sånna biverkningar som vi får dras med... det finns ju t o m p-piller för män som fungerar men de kommer inte ens ut på maknaden... men det var ett sidospår...

    PMS är ett gissel... avundsjuk på de tjejer med 3-dagars mens o inga som helst känningar... ;)
    fast nu var du inte riktigt rättvis mot killarna tycker jag :P
    hade dom haft mens så hade dom ju fått ta det dom också precis som vi, dom har bara haft tur och sluppit undan ;) 
    Det finns ju dom killar som har andra problem och får ta medicin med jobbiga biverkningar, känner flera, där just viktuppgång, finnar, minskad sexlust och humörförändringar finns med bland biverkningarna. 

    Tror att anledningen till att p-piller för män inte kommit ut på marknaden är pengar, är alltid pengar som räknas när mediciner ska ut på marknaden, tyvärr... 
  • prinse­ssanog­rodan
    Äldre 7 Apr 10:06
    #25

    Naproxen Naproxen Naproxen Naproxen....går att få på recept i starkare variant och mildare variant finns receptfritt på Apoteket. Jag skulle inte kunna jobba utan mina Naproxen när jag har mensvärk.

  • Zelmah
    Äldre 9 Apr 14:46
    #26
    wiii skrev 2011-04-07 10:02:42 följande:
    fast nu var du inte riktigt rättvis mot killarna tycker jag :P
    hade dom haft mens så hade dom ju fått ta det dom också precis som vi, dom har bara haft tur och sluppit undan ;) 
    Det finns ju dom killar som har andra problem och får ta medicin med jobbiga biverkningar, känner flera, där just viktuppgång, finnar, minskad sexlust och humörförändringar finns med bland biverkningarna. 

    Tror att anledningen till att p-piller för män inte kommit ut på marknaden är pengar, är alltid pengar som räknas när mediciner ska ut på marknaden, tyvärr... 
    jo fast här var jag mer inne på preventivmedelsgrejen med just p-piller att det är kvinnan som får ta smällen, det handlar mer om större patriarkala strukturer i samhället mer än enskilda killar. P-pillrena kom ju på 60-talet och då var det ALDRIG tal om att ta fram detta till männen. Ansvaret att inte blir gravid om man har sex osv.. att det är kvinnan då som måste trycka i sig massa hormoner med massa biverkningar och inte mannen. Men nu på senare år har man atgit fram p-piller för män som man vet fungerar men de kommer inte ut på marknaden. Som du säger handlar det om pengar att p-piller för män inte kommer ut på markanaden just för att männen inte skulle konsumera dem. Det finns ingen köpkraft, helt enkelt. De skulle inte acceptera risken för biverkningar och kan lugnt slippa det eftersom kvinnorna tar pillrena. Men som sagt detta var ett sidospår eftersom det mer handlade om preventivmedel och hormonbiverkan av dem. Jag tar inte p-piller just för att jag inte vill ha dessa hormoner i min kropp, jag står hellre ut med djävulsk PMS och kraftiga blödningar. Man är inte tvungen att ta dem bara för att man har mens. Det är inte ens säkert att man mår bättre av dem. Man kan må mkt sämre, vilket jag gör.

    Men jättenattljusoljan ska jag nog testa...
  • Äldre 9 Apr 15:07
    #27
    förlovadflicka skrev 2011-04-07 09:18:44 följande:
    Mm, det är bra med såna killar, vad skulle man göra utan dem? :) 
    Bra fråga!!!!!! Flört Det bästa är ju att jag ska gifta mig med honom haha. Den dumma grejen är att man iinte får äta mögelostar när man är gravid...så när den dagen kommer.. AAAHHH vad ska jag ta mig till?!?!?!?! Ost & salami mmmm. Det första jag åt som liten plutt var cambozola och kräftor :)
  • förlov­adflic­ka
    Äldre 10 Apr 22:01
    #28
    TheD skrev 2011-04-09 15:07:06 följande:
    Bra fråga!!!!!! Flört Det bästa är ju att jag ska gifta mig med honom haha. Den dumma grejen är att man iinte får äta mögelostar när man är gravid...så när den dagen kommer.. AAAHHH vad ska jag ta mig till?!?!?!?! Ost & salami mmmm. Det första jag åt som liten plutt var cambozola och kräftor :)
    Haha, ok, det var en luddig kommentar xD
Svar på tråden Bra medel mot mensvärk/pms?