• Marie64

    Kuvertavgift ?

    Hur vanligt är det att man tar ut en egenavgift för varje kuvert och gäst ?

  • Svar på tråden Kuvertavgift ?
  • TheD

    Ytterligare en tråd som skapar kaos på BT Flört

    Vanligt och vanligt. Som andra redan svarat så har det blivit vanligare än för många år sedan men jag kan inte tänka mig att det går under rubrken "Vanligt" :)

    Vi kör inte den grejen då vi inte anser att "Bjuda in tll ett bröllop" och sen "betala för sig" går ihop.....

  • Pinkgrape
    TheD skrev 2011-04-06 22:11:53 följande:
    Ytterligare en tråd som skapar kaos på BT Flört

    Vanligt och vanligt. Som andra redan svarat så har det blivit vanligare än för många år sedan men jag kan inte tänka mig att det går under rubrken "Vanligt" :)

    Vi kör inte den grejen då vi inte anser att "Bjuda in tll ett bröllop" och sen "betala för sig" går ihop.....
    Det är därför vi inte skriver inbjudna någonstan, utan mer typ "välkomna till vår vigsel, vi hoppas att ni vill hedra oss med er närvaro" till vigsel och "välkomna att efter vigsel göra oss sällskap vid middagen" till gästerna ;P Om man nu ska vara så himla noga.

    Personligen tycker jag man blir inbjuden till allt möjligt som kostar eller där det förväntas att man ska spendera pengar. Jag ser det om som att man måste bjuda/bli bjuden på allt bara för att man bjuder in.
  • Loche

    Jag tycker man ska ha full förståelse och respekt för dem som väljer kuvertavgift. Men jag tycker åxå att man ska ha lika stor förståelse  och respekt för inbjudna som tackar nej av den anledningen. Alla tänker vi olika och har olika förutsättningar, om man väljer kuvertavgift kanske man får ta med i beräkningen att det är fler som tackar nej, jag vet inte,,,
    Å andra sidan är ju valet fritt att inte bjuda så många och på så vis hålla nere kostnaderna och skippa kuvertavgiften,,,

    Bara lite funderingar från mig,,,
    Glad

  • prinsessanogrodan
    Loche skrev 2011-04-07 08:49:19 följande:
    Jag tycker man ska ha full förståelse och respekt för dem som väljer kuvertavgift. Men jag tycker åxå att man ska ha lika stor förståelse  och respekt för inbjudna som tackar nej av den anledningen. Alla tänker vi olika och har olika förutsättningar, om man väljer kuvertavgift kanske man får ta med i beräkningen att det är fler som tackar nej, jag vet inte,,,
    Å andra sidan är ju valet fritt att inte bjuda så många och på så vis hålla nere kostnaderna och skippa kuvertavgiften,,,

    Bara lite funderingar från mig,,,
    Glad
  • birgittah

    Jag tycker det är ok, även om vi själva inte kommer att göra det! Vi gör så här, vi bjuder på buffé på en restaurang som delats av för vårt bröllop, med dryck därtill, kaffe, tårta och avec. Därefter får var och en betala för sin dryck i baren. Eftersom vi bor ganska långt bort från släkten får de bo på hotell, men vi bjuder på brunch hemma dagen efter. LYCKA TILL!

  • Chicita
    Loche skrev 2011-04-07 08:49:19 följande:
    Jag tycker man ska ha full förståelse och respekt för dem som väljer kuvertavgift. Men jag tycker åxå att man ska ha lika stor förståelse  och respekt för inbjudna som tackar nej av den anledningen. Alla tänker vi olika och har olika förutsättningar, om man väljer kuvertavgift kanske man får ta med i beräkningen att det är fler som tackar nej, jag vet inte,,,
    Å andra sidan är ju valet fritt att inte bjuda så många och på så vis hålla nere kostnaderna och skippa kuvertavgiften,,,

    Bara lite funderingar från mig,,,
    Glad
    Det här tycker jag är en så självklar sak...
    Om man väljer att ta kuveravgift så förstår man säkert redan innan man skickat ut inbjudningarna (eller vad man nu kallar dom i så fall Flört ) att alla nog inte kommer.

    Precis som att jag har full förståelse för att några av mina gäster inte kommer pga klädkoden, eller väljer att inte följa den...
    Eller som dom som önskar sig specifika saker nog vet - alla kommer inte handla efter den listan...

    Hur man än gör på sitt bröllop så har man ju val. Och varje val får följder.
    Men det är man säkerligen rätt medveten om redan när man gör valet som sagt...
    Oavsett anledning så är det nog mer ovanligt att alla inbjudna faktiskt kommer...  

    Till TS: Kuvertavgift eller inte - det hänger mycket på vilka kretsar du rör dig i.
    I vissa kretsar är det mer regel än undantag att ha kuvertavgift. Där förväntar sig nästan gästerna att det är så och tycker att det är praktiskt att slippa köpa present istället.
    I andra kretsar är det fullt otänkbart...
    Så du får nog se till dig själv och era gäster. Hur tror du att dom skulle reagera om ni väljer kuvertavgift?
    Tror du att dom tycker att det är ok så kör på det... 
  • BlackWIngedAngel

    Hej allihop! Här kommer jag med en jättegalen idé! Vad sägs om att återvända till TS fråga? ;)

    Kuvertavgift har uppenbarligen blivit vanligare de senaste åren, men det verkar fortfarande variera i olika umgängeskretsar. Jag har fortfarande aldrig varit med om en privat tilltställning med avgift, vare sig bröllop eller annat. Vid något enstaka tillfälle har jag däremot hört från vänner som blivit bjudna till kuvertbröllop, men det har då inte varit uppskattat. 

  • Sörön10
    MeahJ skrev 2011-04-06 15:45:58 följande:
    Jag må vara oallmänbildad men vad är en disputationsfest, har aldrig hört talas om.

    Sen tycker jag att varje brudpar ska göra som de själva vill.
    Vill man ha kuvertavgift tycker jag att det är ok, men isånnafall tycker jag att man ska avsäga sig presenter.
    Disputationsfest = kalas man har när man disputerat (doktorerat, forskat)! Bor i studentstad så här är det ofta såna! 
  • MyWeddingday

    Jag är för kuvertavgift, vi tog 280:- per vuxen och skrev på inbjudan att er närvaro är det enda vi önskar så att det blev lite tydligare att vi inte vill ha några presenter. Gott nytt! Skrattande

  • vetekatt
    Sörön10 skrev 2011-04-08 10:36:20 följande:
    Disputationsfest = kalas man har när man disputerat (doktorerat, forskat)! Bor i studentstad så här är det ofta såna! 
    Jag kan tycka att enda skillnaden med en disputationsfest (kontra ett bröllop) är att det är kutym att bjuda de personer du har jobbat med under tiden du har forskat. Jag hade aldrig bjudit 30-40 kollegor från mitt jobb på mitt bröllop som jag skulle "behöva göra" på en disputationsfest.

    I övrigt är jag ingen anhängare av kuvertavgift, på någon form av tillställning. Jag tycker att det är bättre att sänka ambitionsnivån, som många innan har skrivit. Dock gör ju folk så klart som de vill.
  • Sara 120707

    Jag är ingen anhängare av kuvertvgift och tycker att man får rätta mun efter matsäck som många tidigare sagt.


    Däremot förstår jag inte varför det inte är vanligare att helt enkelt önska sig ett ekonomiskt bidrag av valfri storlek till festen istället. Om det nu ska vara istället för present så är det väl en mycket naturligare lösning.


    En hel del av det eventuella motstånd man kommer att möta skulle säkerligen försvinna isf.


    Då kommer man ju ifrån att det känns som en prislapp på inbjudan och folk kan ge helt efter sina egna preferenser och ekonomiska förutsättningar.


    Åter till TS så bor jag nere i skåne och har aldrig varit med om kuvertavgift på bröllop.

  • Sandris86

    Jag har aldrig varit på eller blivit inbjuden till ett bröllop där man tar ut kuvertavgift men jag skulle nog vara positivt inställd om det inte är för dyrt ( 250-300 kr tycker jag låter okej ) och om jag känner brudparet väl och verkligen vet att de inte har det så pass bra ställt att de har råd att bjuda alla. Annars är jag väl av den åsikten att man helt enkelt får anpassa sig efter vad man har råd med eller vänta tills man har sparat ihop mer pengar. Eller har folk verkligen så bråttom att de inte kan vänta?? Jag tycker egentligen inte att det är något fel med att ta ut kuvertavgift, men jag håller med några föregående inlägg om att ifall man ska ta ut kuvertavgift så bör man nog se till så att pengarna verkligen går till mat och dryck åt gästerna och att man även avsäger sig presenter eller bidrag till bröllopsresa.

    Själva kommer vi inte att ta ut en kuvertavgift eftersom vi vill bjuda våra gäster på allting. Är glad om de vill hedra oss med sin närvaro och i gengäld bjuda dem på mat, dryck och en kul fest :)
    Vi har sparat en del redan nu och kommer att kunna spara lite till fram till hösten 2012 då vi tänkt att den stora dagen ska äga rum.

  • Dannedo

    Gammal tråd, men intressant diskussion. 
    Förr i tiden så var det ju inte så vanligt med kuvertavgift, men då var också bröllop (vad jag förstått på föräldrar och deras vänner) något som brudparets föräldrar bjöd på, och kanske mer något som firades inom familjen. Om man hade en större fest så var det för att familjen var förmögen eller för att man långt i förväg lags undan pengar för (oftast) dotterns framtida bröllop. 
    Nu för tiden så vill många fira med "alla dom känner", och jag tror inte att det bara har att göra med förväntningar man har från filmer, utan för att vi flyttar runt mer och ofta har lika starka och viktiga band till våra vänner som till vår familj.
    De flesta som gifter sig är ju antingen "unga vuxna", eller har barn och inte ekonomi att lägga ut 100.00 på en fest. Förr i tiden gifte man sig och fick i princip ett helt hushåll i present, nu är de flesta redan sambo och har själva skaffat det man behöver. Så är det då så konstigt att det växer fram en ny tradition med kuvertavgift? 
    Om man inte vill ha en massa presenter, och inte vill ha pengar till en lyxig semesterresa, utan bara vill ha en stor fest med nära och kära, varför inte ha kuvertavgift? Modernt, praktiskt och miljövänligt :)

    Det viktiga är ju att man som gäst ska känna sig välkommen och att man inte känner att man inte känner sig lurad att betala för mer än vad man får. Det är ju skillnad att bli inbjuden till en helkvällsfest och man lägger ett bidrag för god mat så att man sen är mätt och orka dansa hela natten, eller att betala en dyr kuvertavgift och sedan får potatissallad och lite kall rostbiff. 

  • bridetobe2013
    Dannedo skrev 2011-12-29 19:57:20 följande:
    Gammal tråd, men intressant diskussion.
    Förr i tiden så var det ju inte så vanligt med kuvertavgift, men då var också bröllop (vad jag förstått på föräldrar och deras vänner) något som brudparets föräldrar bjöd på, och kanske mer något som firades inom familjen. Om man hade en större fest så var det för att familjen var förmögen eller för att man långt i förväg lags undan pengar för (oftast) dotterns framtida bröllop.
    Nu för tiden så vill många fira med "alla dom känner", och jag tror inte att det bara har att göra med förväntningar man har från filmer, utan för att vi flyttar runt mer och ofta har lika starka och viktiga band till våra vänner som till vår familj.
    De flesta som gifter sig är ju antingen "unga vuxna", eller har barn och inte ekonomi att lägga ut 100.00 på en fest. Förr i tiden gifte man sig och fick i princip ett helt hushåll i present, nu är de flesta redan sambo och har själva skaffat det man behöver. Så är det då så konstigt att det växer fram en ny tradition med kuvertavgift?
    Om man inte vill ha en massa presenter, och inte vill ha pengar till en lyxig semesterresa, utan bara vill ha en stor fest med nära och kära, varför inte ha kuvertavgift? Modernt, praktiskt och miljövänligt :)

    Det viktiga är ju att man som gäst ska känna sig välkommen och att man inte känner att man inte känner sig lurad att betala för mer än vad man får. Det är ju skillnad att bli inbjuden till en helkvällsfest och man lägger ett bidrag för god mat så att man sen är mätt och orka dansa hela natten, eller att betala en dyr kuvertavgift och sedan får potatissallad och lite kall rostbiff.

    Instämmer. Jätte bra skrivet. Jag var på bröllop med kuvertavgfift för 9 år sedan. Och ja, då tyckte jag det var skumt. Hade inte hört talats om det innan. Men jag ville gärna närvara så jag betalade för mig och sambon och gick...


    Men nu när det är min tur så förstår jag verkligen. Om jag skulle välja ett bröllop med kuvertavgift så är det för att våra släkter är ganska stora. Och då står kanske valet mellan att välja bort en del och skapa massor med sura miner och skitsnack eller förklara att för att alla ska kunna deltaga har vi valt att ta en avgift. Alla har då valet att deltaga eller inte. Vi har inte plockat bort människor som kommer känna sig mindre önskade.


     


    Vi har fortfarande inte bestämt hur vi ska göra. Men vi gifter oss för våran skull. Och erbjuder människor att fira med oss. Om dom inte vill. It´s their loss... Som sagt. Ett drömbröllop är inte bara för dom rika. Det är väll för alla människor som älskar varandra och vill gifta sig.


    1/6 2013
  • eriste

    Visserligen en gammal tråd men skriver ändå.


    Har varit på flera bröllop med kuvertavgift och tycker att det är helt ok.


    Kommer även själv ha det på vårt, vi har en mycket stor umgängeskrets och skulle inte ha råd att bjuda alla vi vill annars.


    Vi gifter oss inte förrän 2013 men vi har redan börjat köpa dekorationer, typ dukar, vaser, ljuslyktor, diamantkonfetti och sådant, en hel del på loppis (vaser & dylikt), för att kunna satsa allt på bröllopsfesten.


    Kommer ha en enkel klänning inget dyrt, han kommer ha kostym & skor han redan har.


    Underhållning har vi vänner som står för helt utan kostnad då min blivande man jobbat inom musikbranchen i massa år, många av våra vänner är musiker.


    Vi kommer från 2 hela hem och vill inte ha en massa presenter vi egentligen inte behöver och väljer därför att ta en kuvertavgift istället och hela den kommer gå till mat, dryck, tårta, kaffe, avec och kvällsvickning, avgiften blir 250 :- pp, barn ingen avgift alls.


    Tror ingen kommer höja på ögonbrynen över det.

  • ElinFalk85

    Vi kommer ta kuvertavgift på 250kr per person. det kostar 750 för dem som väljer alkohol och 500 för dem som inte väljer alkohol så vi tycker det är helt ok. gästerna betalar alltså inte för min klänning, hans kostym osv osv, utan endast för sin egen mat.

  • Monstertjejen
    Dannedo skrev 2011-12-29 19:57:20 följande:
    Gammal tråd, men intressant diskussion. 
    Förr i tiden så var det ju inte så vanligt med kuvertavgift, men då var också bröllop (vad jag förstått på föräldrar och deras vänner) något som brudparets föräldrar bjöd på, och kanske mer något som firades inom familjen. Om man hade en större fest så var det för att familjen var förmögen eller för att man långt i förväg lags undan pengar för (oftast) dotterns framtida bröllop. 
    Nu för tiden så vill många fira med "alla dom känner", och jag tror inte att det bara har att göra med förväntningar man har från filmer, utan för att vi flyttar runt mer och ofta har lika starka och viktiga band till våra vänner som till vår familj.
    De flesta som gifter sig är ju antingen "unga vuxna", eller har barn och inte ekonomi att lägga ut 100.00 på en fest. Förr i tiden gifte man sig och fick i princip ett helt hushåll i present, nu är de flesta redan sambo och har själva skaffat det man behöver. Så är det då så konstigt att det växer fram en ny tradition med kuvertavgift? 
    Om man inte vill ha en massa presenter, och inte vill ha pengar till en lyxig semesterresa, utan bara vill ha en stor fest med nära och kära, varför inte ha kuvertavgift? Modernt, praktiskt och miljövänligt :)

    Det viktiga är ju att man som gäst ska känna sig välkommen och att man inte känner att man inte känner sig lurad att betala för mer än vad man får. Det är ju skillnad att bli inbjuden till en helkvällsfest och man lägger ett bidrag för god mat så att man sen är mätt och orka dansa hela natten, eller att betala en dyr kuvertavgift och sedan får potatissallad och lite kall rostbiff. 
    Bra skrivet!!

    Vi önskar oss absolut ingenting.
    Men vi önskar oss att kunna bjuda "alla" som vi vet vill komma på vårt bröllop, och inte behöva sortera bort så många!
  • Marylojs

    Oavsett hur man ställer sig i denna fråga så är det väl ändå ingen som tror att man som gäst inbjuden till ett bröllop med kuvertavgift svarar precis vad man tycker om brudparet frågar? 

    Jag själv kan inte riktigt förstå att man väljer att ta en kuvertavgift, men blev vi bjudna till ett sådant bröllop skulle jag givetvis inte sura över det utan tacka ja och inte säga något om saken. Om brudparet frågade vad jag tyckte om det skulle jag säga något diplomatiskt just i stil med att "det blir ju skönt att slippa fundera över present" och skratta åt det.  

Svar på tråden Kuvertavgift ?