Chicita skrev 2011-04-05 10:24:44 följande:
Det fanns en bra uträkningsfunktion på
www.dekoreramera.se förut för sockerpasta / marsipan men jag vet inte om den finns kvar då butiken är nedlagd.
Det sitter i fingrarna för mig nu så jag tänker inte så mycket på det längre.
Men köp hellre för mycket än för lite. För om du är snål när du kavlar ut locken så är det svårare att få det snyggt. Det ska vara ett överflöd av SP (inga extrema mängder, men det ska nå en bit utanför tårtan i alla fall för att man ska ha lite att dra i när man slätar ut) och kavla inte för tunnt... ca 4 mm är lagom tycker jag själv.
Jag gör en väldigt enkel smörkräm.
Jag värmer osaltat smör i micron en kort kort stund, bara så den inte är jättestel. Det funkar också om man tar fram den i god tid. Sen har jag i florsocker och potatismjöl efter smak och tycke. Ibland smaksätter jag med någon arom (antingen vanilj, punch eller annat på flaska från affären, eller en skvätt baileys eller liknande) och ibland har jag i lite kakao...
Smörkrämen ska vara lätt att bre ut, för du brer den lättast direkt på tårtan och inte på locket.
Om du brer på locket så blir det väldigt kladdigt när du ska lägga på det sen.
Det finns bra recept på smörkräm på nätet annars.
Och även på något som heter marängsmörkräm som många lovordar, men som jag själv aldrig har fått till bra. Den smakar jättegott. Men enda gången jag inte fått den att "skära sig" (den separerade sig och blev grynig) så stelnade den för fort och gjorde att jag inte kunde få på locket slätt även fast jag använde lite mer SP den gången för att liksom kunna "stryka" tårtan utvändigt. och släta till den på så sätt...
Om du får till marängsmörkrämen så är den att föredra eftersom den är lätt att bre på tårtan, den är luftigare och "fräschare" än en vanlig smörkräm och den smakar så gott att du nästan kan ha den som fyllning
Marsipan och SP svettas lika lätt, men du kan fodra marsipanen på samma sätt om du vill.
Jag gör tårtorna, alltså lägger ihop dom med fyllning (mousse) kvällen innan jag ska täcka dom. Eller möjligtvis tidigt på morgonen om jag ska dekorera på kvällen istället. Det är bra om dom hinner stå till sig och moussen hinner sätta sig. Jag sätter i tunn kartong i de formar jag bakade bottnarna i och sen klär invändigt med gladpack och bygger tårtorna upp-och-ner däri sen. Då får jag rätt jämna kanter på tårtan och hindrar moussen från att läcka ut på sidorna innan den har stelnat helt.
En tårta som inte har massor med bär och sånt i sig, klarar sig lätt någon dag eller två i kylen.
Jag tycker oftast att dom är godast om dom får stå någon dag dessutom
Jag gifter mig en lördag (bäst att förtydliga, alla gör tydligen inte det). Så på torsdag kväll kommer jag att lägga ihop bottnar och fyllning, för att täcka med SP på fredag morgon. De bitar som jag kan dekorera innan tårtan är monterad sen, kommer jag att göra under fredagen.
Eftersom vi fraktar tårtan långt på lördagen, så kan jag inte ha den monterad som våningstårta redan då. Utan det gör jag på lördag morgon medans vi gör klart i lokalen och sätter på dom färdiga dekorationerna på plats.
Massa bra tips ju! Bra med mått på tjocklek och tidsplan och allt. Tack snälla för att du tog dig tid!!!
Nu är det bara att börja exprimentera så att man får in lite mer vana. Har gjort en del med marsipan innan men inget med sp. Spännande!