• litennyfiken

Baka bröllopstårta själv - dekorationer?

Jag har inget sinne för färg och form och är inte ett dugg kreativ. Så det kanske låter tokigt att jag tänkte baka bröllopstårta själv, men det tänkte jag!

Därför hoppas jag på tips. Jag tänkte baka prinsesstårtor med vit marsipan på (http://www.tartdecor.se/product.asp?product=765).

Och vad ska jag hitta på sen? Hur ska jag göra för att det ska se vackert och romantiskt och fint och bröllop-igt ut? Om du har några tips får du gärna beskriva detaljerat, eftersom jag som sagt inte är så bra på att tänka själv... :)

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Baka bröllopstårta själv - dekorationer?
  • Chicita
    misscat81 skrev 2011-04-05 11:07:07 följande:
    Jag hakar på i denna tråden jag med, har också tänkt göra tårtan (eller tårtorna blir det ju) själv. Jag har gjort några tårtor med sp/mmf förut och tycker det är jättekul! Har testat olika bottnar och fyllningar, men nu till bröllopstårtan har jag tänkt att göra en red velvet cake som jag täcker och dekorerar med mmf eller sp (troligtvis mmf för det är lättare att göra själv, och jag har hört att den inte svettas lika lätt...?).

Nu till min fundering. Red velvet cake är ju fylld och frostad med cream cheesefrosting, går det bra att lägga mmf direkt på frostingen eller behöver den fodras ytterligare?

Sen undrar jag hur länge bottnarna klarar sig upptinade utan att de blir trista? Bröllopet kommer ske i värmland och jag bor i stockholm. Vi kommer åka upp på onsdagen och vi gifter oss på lördagen. Jag har tänkt att jag ska bara bottnarna hemma och frysa in, och sedan ta med dem upp på onsdagen. "Problemet" är ju att då kommer de ju tina på vägen, och frågan är då om det går bra att vänta med att fylla tårtan till dagen efter, eller blir bottnarna trista då? Hur skulle jag annars kunna göra för att det ska bli så bra som möjligt? Jag funderar på om jag ska fylla bottnarna direkt på onsdagen och sedan frysa in dem fyllda till på fredagen, men det kanske inte är så bra att frysa om bottnarna?
    Frakta dom i en kylväska så håller dom sig säkert frysta. Och om inte annat så tinar dom i alla fall långsammare.
    Om dom är väl förpackade så bör dom klara sig. Men jag hade nog gjort ett test och provbakat en botten och fryst in, sen tinat den och sett hur den reagerar på det och hur den mår någon dag senare (kanske baka en bit och dela upp i 4 delar, en som du tinar öppet, en som du "tinar" i kylväska (låt den ligga i väskan lika länge som resan tar alltså) och så två som du provar att fylla med frosting efter tinandet  och så provsmaka lite under nån dag för att se hur bottnarna reagerar...
  • Kattpoet

Chicita, forsätt att vispa  marängsmörkrämen och blir den  helt len, många slutar vispa när den är grynig och det är fel.   Jag gör min  på ett annat sätt,  jag gör en   het sockerlösning som jag vispar ner i  äggvitorna och sedan har jag i smöret.

• misscat81
    Chicita skrev 2011-04-05 11:14:38 följande:
    Frakta dom i en kylväska så håller dom sig säkert frysta. Och om inte annat så tinar dom i alla fall långsammare.
    Om dom är väl förpackade så bör dom klara sig. Men jag hade nog gjort ett test och provbakat en botten och fryst in, sen tinat den och sett hur den reagerar på det och hur den mår någon dag senare (kanske baka en bit och dela upp i 4 delar, en som du tinar öppet, en som du "tinar" i kylväska (låt den ligga i väskan lika länge som resan tar alltså) och så två som du provar att fylla med frosting efter tinandet  och så provsmaka lite under nån dag för att se hur bottnarna reagerar...
    Ja, det kanske vore en bra idé. Vet hur det är med mmf direkt på frostingen, skulle det funka?
  • Chicita
    Kattpoet skrev 2011-04-05 11:16:41 följande:
    Chicita, forsätt att vispa  marängsmörkrämen och blir den  helt len, många slutar vispa när den är grynig och det är fel.   Jag gör min  på ett annat sätt,  jag gör en   het sockerlösning som jag vispar ner i  äggvitorna och sedan har jag i smöret.
    Jag har provat båda sätten... Jag vispar i minst 15 minuter, men aldrig kortare än att det  har kallnat som det ska.

Största problemet tyckte jag var att den stelnade till nästan kristyr när jag bredde på den. Och det gick fort. Så fort att jag inte hann släta till den ens.
    Så något fel var det. Men som sagt, andra får gärna prova. Det är nog jag som gör något fel även om jag tycker att jag följer receptet... Min visp kanske har för låg hastighet eller nåt... vad vet jag Glad 

Men smaken är ju suveränt god. Och bara man kan få till det så tror jag att det är det bästa

Men jag tror att jag ska testa din variant med vit choklad, philadelphiaost och smör... Det lät spännande :)  
  • Kattpoet

Jag har inga av de problem att de sätter sig innan jag är klar. 
    Och jag vispar min i runt 30 min. 

• zvartaliljan
    misscat81 skrev 2011-04-05 11:17:46 följande:
    Ja, det kanske vore en bra idé. Vet hur det är med mmf direkt på frostingen, skulle det funka?
    Jag skulle rekommendera att du gör "min" färskost-smörkräm som jag skrev om här ovan och täcker tårtan med istället för "bara" vanlig cream-cheesefrosting. För att vara på den säkra sidan så inte tårtan börjar svettas. Dessutom tycker jag den krämen är godare än den vanliga cream-cheesekrämen
    Jag ska också ha red velvet-bottnar och har testat o frysa först, lät de tina några timmar innan jag delade och sen fyllde jag efter ytterliggare några timmar och det blev jättegott. Hade dock annan fyllning än bara cream-cheesefrosting....tycker det blir lite för torrt.
  • Kattpoet

Red velvet cake är en av mina  favoriter när det kommer till chokladkakor,  dock kan vara lite  svår att få till den kemiska reaktionen som gör den tegelröd, man måste ha rätt sorts kakao.

• Helena Mikael
    zvartaliljan skrev 2011-04-05 08:28:47 följande:
    De flesta bagerier använder väl vispad grädde + gelatin eller möjligtvis en flytande grej (kommer inte ihåg namnet) som finns på flaska som gör grädden lite stabilare...jag har då aldrig sett något annat speciellt "fluff" som vispas på något "speciellt sätt" om de inte vispar den i en vanlig vispmaskin som de flesta konditorier har...men den gör inget direkt specellt mer än att den vispar grädden hård på bara några sekunder...

Jätteenkelt o göra egen prinsesstårta...men för o få den stabil så är det gelatin som gäller. Inte typ vispad vaniljkräm på tetrapack och vanlig vispad grädde....funkar det med men den blir inte så hög o fin o svårt o få på locket fint.
    Konditorier/Bagerier har en maskin som den använder spec till tårtor som ska ha "hög" fyllning.
    Först blandar dem ut grädden med lite vatten.
    Sedan häller dem ner grädder i sin maskin.
    Maskinen har en speciell luftblås i behållaren som gör att de, samtidigt som den vispar grädden, blåser i luft och trycker bort grädden. Den blir då luftig och fluffig och kallas därav för gräddfluff.
    Skillnaden på deras grädde och egen är dels att det inte alltid går att göra den såpass flyffig att den kan bli likahög, men också så blir egen grädde mer kompakt och mäktig. Du kan förmodligen inte trycka i dig en lika stor bit av en egengjord prinsesstårta som en prinsesstårta köpt på ett konditori.

Min blivande är föredetta bagare :)

Självklart menar jag inte att man inte kan göra egen tårta med egen grädde. Men om man nu inte är så van vid att baka och fluffa grädde, kanske man vill veta hur konditorier gör och att möjligheten finns att köpa fluffad grädde från dem. Så kan man fokusera på dekorationen om man vill.

Det bara bara ett tips och information att ta del av.
  • zvartaliljan
    Helena Mikael skrev 2011-04-05 13:27:05 följande:
    Konditorier/Bagerier har en maskin som den använder spec till tårtor som ska ha "hög" fyllning.
    Först blandar dem ut grädden med lite vatten.
    Sedan häller dem ner grädder i sin maskin.
    Maskinen har en speciell luftblås i behållaren som gör att de, samtidigt som den vispar grädden, blåser i luft och trycker bort grädden. Den blir då luftig och fluffig och kallas därav för gräddfluff.
    Skillnaden på deras grädde och egen är dels att det inte alltid går att göra den såpass flyffig att den kan bli likahög, men också så blir egen grädde mer kompakt och mäktig. Du kan förmodligen inte trycka i dig en lika stor bit av en egengjord prinsesstårta som en prinsesstårta köpt på ett konditori.

Min blivande är föredetta bagare :)

Självklart menar jag inte att man inte kan göra egen tårta med egen grädde. Men om man nu inte är så van vid att baka och fluffa grädde, kanske man vill veta hur konditorier gör och att möjligheten finns att köpa fluffad grädde från dem. Så kan man fokusera på dekorationen om man vill.

Det bara bara ett tips och information att ta del av.
    Jo det var en sån vispmaskin jag menade....är som ett smalt rör där grädden sugs upp med luft o vispas på något vis o sen "spritsas" den ut genom ett munstycke. Kan inte själva maniken så som du förklarade det men det var en sån maskin jag menade. Jag tycker dock inte det blir så stor skillnad mot när jag vispar själv...mer än att det tar myyyycket längre tid o vispa själv...

Och den grädden håller sig ju inte "fluffig" i evigheter direkt, särskilt inte om man tar mycket i en bunke eller så...så jag förstår inte poängen med att köpa detta "fluff" från ett konditori i typ en 10L-bunke (vilket ju lär behövas till bröllopstårtor) då det inte lär vara lika fluffigt o högt särskilt länge...då är det ju bättre o köpa hela tårtan färdig om man inte ens kan fixa grädden själv.
  • Kattpoet

Chicita,  prova italiensk  smörkräm, lättare än Sweizisk.

• Chicita
    Kattpoet skrev 2011-04-05 15:39:52 följande:
    Chicita,  prova italiensk  smörkräm, lättare än Sweizisk.
    Sweizisk? Italiensk?

öhm... Marängsmörkräm sa jag ju.... Vet inte vad något av dom två är...
  • Kattpoet

Det finns två  marängsmörkrämer  en är  Swiss  och en är italiensk.

Swiss.

">

Italian.

">

Italian är mjukare och lättare att göra. 

• Chicita
    Kattpoet skrev 2011-04-05 17:23:41 följande:
    Det finns två  marängsmörkrämer  en är  Swiss  och en är italiensk.

Swiss.

">

" target="_blank">

Italian.

">

" target="_blank">

Italian är mjukare och lättare att göra. 
    Ok tack... får kika på det hemifrån. Har bara hört att det finns olika recept på marängsmörkräm...

Men jag tror att det har blivit ett litet missförstånd nånstans här uppe för jag har aldrig bett om hjälp med smörkrämen Flört
  • linnis83

Åh, va bra med en tårttråd! = )
    Min mamma har lovat att baka våra tårtor och från början tänkte jag nog bara vanliga princesstårtor med vitt lock typ. Men sen, när man börjar surfa runt på alla roliga bröllopssidor som finns (och tårtsidor för den delen) blir man ju inspirerad... = ) Så nu är planen en tårta med sockerkaksbotten, drottningsylt, glasskräm, een marängbotten, mera sockerkaka och hallonmousse, täckt med vit sp/dekorfondant och dekorerad med (förhoppningsvis) fina sp-blommor. = )

För någon månad sedan beställde jag hem lite prylar och provade göra några enkla blommor och det var ju jätteroligt! Nu väntar jag på min andra leverans men bland annat rosutstickare, håller tummarna för att det går lika bra...

Min mamma tyckte dock inte att idén med maräng var en bra grej... Risken finns ju att den blir mjuk och mosig om man lägger ihop tårtan i förväg. Men tänker att den borde gå att fodra på samma sätt som sp/marsipan. Någon som har erfarenhet av detta?

Någon skrev att vatten fungerar bättre än ätbart lim, men gäller det även om man ska fästa blommor på kanten av tårtan?

Är oxå lite nyfiken på det här med att knyta sidenband runt tårtan, tycker det är jättefint! Men visst måste man knyta loss det innan man börjar skära i tårtan...?

• Chicita
    linnis83 skrev 2011-04-05 19:05:18 följande:
    Åh, va bra med en tårttråd! = )
    Min mamma har lovat att baka våra tårtor och från början tänkte jag nog bara vanliga princesstårtor med vitt lock typ. Men sen, när man börjar surfa runt på alla roliga bröllopssidor som finns (och tårtsidor för den delen) blir man ju inspirerad... = ) Så nu är planen en tårta med sockerkaksbotten, drottningsylt, glasskräm, een marängbotten, mera sockerkaka och hallonmousse, täckt med vit sp/dekorfondant och dekorerad med (förhoppningsvis) fina sp-blommor. = )

För någon månad sedan beställde jag hem lite prylar och provade göra några enkla blommor och det var ju jätteroligt! Nu väntar jag på min andra leverans men bland annat rosutstickare, håller tummarna för att det går lika bra...

Min mamma tyckte dock inte att idén med maräng var en bra grej... Risken finns ju att den blir mjuk och mosig om man lägger ihop tårtan i förväg. Men tänker att den borde gå att fodra på samma sätt som sp/marsipan. Någon som har erfarenhet av detta?

Någon skrev att vatten fungerar bättre än ätbart lim, men gäller det även om man ska fästa blommor på kanten av tårtan?

Är oxå lite nyfiken på det här med att knyta sidenband runt tårtan, tycker det är jättefint! Men visst måste man knyta loss det innan man börjar skära i tårtan...?
    Om du är rädd för att blommorna inte ska fastna så kan du göra kristyr och fästa med istället. och oavsett vad du använder för "lim" så att säga så är det alltid "less is more" här. om du tar för mycket så kommer det att bara blöta upp för mycket och glida runt

Sidenband måste knytas bort innan du skär ja, det är nackdelen med det. Men det är snyggt. Så vissa väljer utseende före funktion där
  • zvartaliljan

Håller med om att kristyr är bättre när du ska fästa hela blommor på tårtan. Det med vatten gällde främst när man ska fästa sockerkulor i mitten på blommor eller andra smådetaljer.

Ang. marängen så går det inte att "fodra" den på samma sätt som sp, den blir ju bara mjuk om du lägger på olja på den....
    Istället kan du pensla med smält choklad, passande till dina fyllningar skulle jag säga vit choklad. Sen när chokladen stelnat fungerar den som ett "skydd" så marängen inte blir för mjuk.

• linnis83

Använde kristyr att fästa kulor med i blommorna som jag har gjort, men där blir det nog bättre med vatten. Men ska testa det till att fästa själva blomman med.

Hmmm, måste nog omvärdera marängplanen då... Lät ju lite väl omständigt, får nog aldrig lilla mamma att gå med på det. = ) Synd, för det blir ju gott!

• Kattpoet

Jag använder en sockerlösning till att fäst saker  kulor på blommor och sådant, funkar bättre än vatten. Jag har inte receptet i huvudet, annars finns ätbart klister.

• Amejuli
    zvartaliljan skrev 2011-04-05 10:16:53 följande:
    Sugarpaste - totalt går det åt ca.300g för att täcka en normalstor tårta (12-15-bitar) MEN du behöver kavla ut ca.500g för du måste ha ett lock som är mycket större än tårtan för att få det snyggt när du täcker den, sen skär du av överskottet med en pizzaslicer.
    För att se hur du enklast täcker en tårta snyggt utan en massa bubblor, skarvar o annat - sök på youtube!
    Där kan du även se tips om hur du gör enkla blommor i sockerpasta, som t.ex rosor. Sök på engelska så hittar du massor med tutorials.

Ang. svettningen så kan du undvika detta genom att "fodra" marsipanen eller sockerpastan med lite smaklös olja eller annat fett. I mitt fall smörjer jag in bordet jag kavlar på med cocosfett och sen kavlar jag ut locket på detta. Då hjälper cocosfettet så locket inte fastnar i bakbordet och samtidigt blir locket fodrat så det inte fastnar.

Annars funkar smörkräm ypperligt, den godaste jag vet brukar jag göra på 100g rumsvart smör + 100g rumsvarm Philadelphia + 100g smält vit choklad (blandas först med philadelphian, vispa sen i smöret) och ev. lite siktat florsocker efter tycke och smak (beror på hur söta övriga tårtfyllningar är).

De moment du kan göra långt i förväg är blomdekorationerna. Dekorationer i sockerpasta håller ca. 6månader i en lufttät burk.

Dag 1: Förbered fyllningarna och bottnarna kvällen innan, fyll tårtan på morgonen och låt "stå till sig" under dagen och hela natten.
    Dag 2: Täck tårtan med smörkräm/grädde och låt stelna något i kylen under tiden du kavlar ut locket. Täck och dekorera. Kan klara sig en dag men helst bör den täckas och dekoreras samma dag som den ska ätas tycker jag...

Ett annat viktigt tips är att se till att "sura" fyllningar som hallon eller andra bär absolut inte kommer i kontakt med sockerpastan...de gör att den "smälter". T.ex kan du spritsa en smörkrämsrand runt hallonfyllningen när du fyller tårtan.

Om ni vill ha en tårta som är mer "kantig" eller hur jag nu ska säga...inte så "bullig" som en prinsesstårta så fyll tårtan direkt i formen ni bakade tårtbottnen i...då får den fina släta kanter om bara fyllningarna är tillräckligt stabila.
    Tack snälla för att dina bra svar! Det där med kokosfettet verkar ju jättebra och super att du sa det där med hallon också för det hade jag tänkt ha och hade inte en aning om det! Så tack snälla igen för att du tog dig tid!!!
  • Amejuli
    Chicita skrev 2011-04-05 10:24:44 följande:
    Det fanns en bra uträkningsfunktion på www.dekoreramera.se förut för sockerpasta / marsipan men jag vet inte om den finns kvar då butiken är nedlagd. 
    Det sitter i fingrarna för mig nu så jag tänker inte så mycket på det längre. 
    Men köp hellre för mycket än för lite. För om du är snål när du kavlar ut locken så är det svårare att få det snyggt. Det ska vara ett överflöd av SP (inga extrema mängder, men det ska nå en bit utanför tårtan i alla fall för att man ska ha lite att dra i när man slätar ut) och kavla inte för tunnt... ca 4 mm är lagom tycker jag själv. 

Jag gör en väldigt enkel smörkräm.
    Jag värmer osaltat smör i micron en kort kort stund, bara så den inte är jättestel. Det funkar också om man tar fram den i god tid. Sen har jag i florsocker och potatismjöl efter smak och tycke. Ibland smaksätter jag med någon arom (antingen vanilj, punch eller annat på flaska från affären, eller en skvätt baileys eller liknande) och ibland har jag i lite kakao...
    Smörkrämen ska vara lätt att bre ut, för du brer den lättast direkt på tårtan och inte på locket.

Om du brer på locket så blir det väldigt kladdigt när du ska lägga på det sen.

Det finns bra recept på smörkräm på nätet annars.
    Och även på något som heter marängsmörkräm som många lovordar, men som jag själv aldrig har fått till bra. Den smakar jättegott. Men enda gången jag inte fått den att "skära sig" (den separerade sig och blev grynig) så stelnade den för fort och gjorde att jag inte kunde få på locket slätt även fast jag använde lite mer SP den gången för att liksom kunna "stryka" tårtan utvändigt. och släta till den på så sätt...
    Om du får till marängsmörkrämen så är den att föredra eftersom den är lätt att bre på tårtan, den är luftigare och "fräschare" än en vanlig smörkräm och den smakar så gott att du nästan kan ha den som fyllning Glad

Marsipan och SP svettas lika lätt, men du kan fodra marsipanen på samma sätt om du vill.

Jag gör tårtorna, alltså lägger ihop dom med fyllning (mousse) kvällen innan jag ska täcka dom. Eller möjligtvis tidigt på morgonen om jag ska dekorera på kvällen istället. Det är bra om dom hinner stå till sig och moussen hinner sätta sig. Jag sätter i tunn kartong i de formar jag bakade bottnarna i och sen klär invändigt med gladpack och bygger tårtorna upp-och-ner däri sen. Då får jag rätt jämna kanter på tårtan och hindrar moussen från att läcka ut på sidorna innan den har stelnat helt.
    En tårta som inte har massor med bär och sånt i sig, klarar sig lätt någon dag eller två i kylen.
    Jag tycker oftast att dom är godast om dom får stå någon dag dessutom Solig

Jag gifter mig en lördag (bäst att förtydliga, alla gör tydligen inte det). Så på torsdag kväll kommer jag att lägga ihop bottnar och fyllning, för att täcka med SP på fredag morgon. De bitar som jag kan dekorera innan tårtan är monterad sen, kommer jag att göra under fredagen.
    Eftersom vi fraktar tårtan långt på lördagen, så kan jag inte ha den monterad som våningstårta redan då. Utan det gör jag på lördag morgon medans vi gör klart i lokalen och sätter på dom färdiga dekorationerna på plats.
    Massa bra tips ju! Bra med mått på tjocklek och tidsplan och allt. Tack snälla för att du tog dig tid!!! Nu är det bara att börja exprimentera så att man får in lite mer vana. Har gjort en del med marsipan innan men inget med sp. Spännande!
Svar på tråden Baka bröllopstårta själv - dekorationer?