• litennyfiken

Baka bröllopstårta själv - dekorationer?

Jag har inget sinne för färg och form och är inte ett dugg kreativ. Så det kanske låter tokigt att jag tänkte baka bröllopstårta själv, men det tänkte jag!

Därför hoppas jag på tips. Jag tänkte baka prinsesstårtor med vit marsipan på (http://www.tartdecor.se/product.asp?product=765).

Och vad ska jag hitta på sen? Hur ska jag göra för att det ska se vackert och romantiskt och fint och bröllop-igt ut? Om du har några tips får du gärna beskriva detaljerat, eftersom jag som sagt inte är så bra på att tänka själv... :)

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Baka bröllopstårta själv - dekorationer?
  • Humlan66

Ja går det att få till bageri vaniljkräm hemma egentligen ? Hur görs den . nån som vet ?
    Det finsn ju vaniljkräm på tex tårtdecor att köpa själv, är den mer som bageri krämen tro ?

• zvartaliljan
    Humlan66 skrev 2011-04-05 09:14:00 följande:
    Ja går det att få till bageri vaniljkräm hemma egentligen ? Hur görs den . nån som vet ?
    Det finsn ju vaniljkräm på tex tårtdecor att köpa själv, är den mer som bageri krämen tro ?
    haha ärligt talat har jag inte varit på ett enda konditori (jobbat som konditor) där de inte gjort krämen på färdigt pulver...bara vispat ihop med mjölk. Men då är det inte riktigt samma pulver som typ marsanpulver som man kan köpa i vanlig ica-butik....utan denna krämen blir mycket fast och god (men har en liten konstgjord bismak enligt mig själv).
    Själv gör jag den från grunden och har i gelatin, tycker det blir absolut godast. Och superlätt är det också! Men lite tid tar det ju om man ska göra mycket.
  • Humlan66
    zvartaliljan skrev 2011-04-05 09:24:23 följande:
    haha ärligt talat har jag inte varit på ett enda konditori (jobbat som konditor) där de inte gjort krämen på färdigt pulver...bara vispat ihop med mjölk. Men då är det inte riktigt samma pulver som typ marsanpulver som man kan köpa i vanlig ica-butik....utan denna krämen blir mycket fast och god (men har en liten konstgjord bismak enligt mig själv).
    Själv gör jag den från grunden och har i gelatin, tycker det blir absolut godast. Och superlätt är det också! Men lite tid tar det ju om man ska göra mycket.
    Skulle man kunna få ta del utav ditt recept tro ?

Den på tårtdecor är ju ett pulver.Tycker det här är jätteroligt, synd bara att man inte riktigt har tiden att hålla på testa mera
  • zvartaliljan
    Humlan66 skrev 2011-04-05 09:27:41 följande:
    Skulle man kunna få ta del utav ditt recept tro ?

Den på tårtdecor är ju ett pulver.Tycker det här är jätteroligt, synd bara att man inte riktigt har tiden att hålla på testa mera
    Här har du ett bra recept:
    www.recept.nu/1.222122/recept.nu_redaktionen/efterratter_godis/agg_mejerier/prinsesstarta

(dock väldigt felaktigt då äkta prinsesstårta inte innehåller hallonsylt...)

Dock har jag i lite gelatin också, ca.2 blad per 3dl mjölk. Det funkar utan men det blir enklare att dekorera utan att den glider och enklare att skära med gelatin i. Men var noga att meddela eventuella vegetarianer att tårtan innehåller gelatin.

Ett annat tips är att fylla tårtan dagen innan ni täcker den...då hinner fyllningen "sätta sig" i tårtan så blir det lättare att täcka. Grädden tar man såklart på samma dag.
  • Amejuli

Vilken bra tråd!

Jag funderar också på att göra min tårta själv. (Trots att mamma tjatar om att jag absolut inte kommer hinna det dagen innan...)

Jag har alltid tyckt om att baka tårtor men jag har ju aldrig gjort några i den här klassen och tänkte öva några gånger innan. Jag har en idé om precis hur jag tycker den ska se ut, men om jag börjar märka att det inte kommer funka i schemat när det börjar närma sig bröllopet så byter jag nog och slänger ihop en vanlig jordgubbstårta eller cupcakes.

Hur som helst. På tal om dekoration. Jag tycker också om kakburken.se
    Jag vill göra det ganska enkelt för mig när det gällde dekorationerna och tänkte täcka min tårta med rosa sugarpaste och sen trycka ut runda bruna prickar ur modelleringschoklad. Det blir alltså en rosa tårta med bruna prickar. Sen tänkte jag göra rosa blommor på toppen, några rosor eller så, samt bruna sidenband med vita prickar längs med kanterna på tårtan.

Det verkar finns en del väldigt kunniga i denna tråd och jag behöver hjälp med några frågor:

Sugarpaste, åtgång?
    Vilka moment kan man göra i förväg eller kanske snarare hur långt i förväg vågar ni göra dem?
    Det här med marsipan och sugarpaste. Min erfarenhet är att marsipanen svettas relativt lätt. Är det mindre risk för det med sugarpaste? Har sett att man ska ha som "ett lås" under så att sugarpaste inte kommer i kontakt med grädde då det får den att svettas lättare. Låset sa de skulle vara någon typ av smörkräm eller så. Är det någon som har erfaranhet av hur man bäst får tårtorna att inte "svettas" och har bra recept på smörkräm eller liknande "hinder från svettning"?

Så himla tacksam för svar!!!

• FruFiddeli
    Amejuli skrev 2011-04-05 09:59:01 följande:

Vilken bra tråd!

Jag funderar också på att göra min tårta själv. (Trots att mamma tjatar om att jag absolut inte kommer hinna det dagen innan...)

Jag har alltid tyckt om att baka tårtor men jag har ju aldrig gjort några i den här klassen och tänkte öva några gånger innan. Jag har en idé om precis hur jag tycker den ska se ut, men om jag börjar märka att det inte kommer funka i schemat när det börjar närma sig bröllopet så byter jag nog och slänger ihop en vanlig jordgubbstårta eller cupcakes.

Jag vill göra det ganska enkelt för mig när det gällde dekorationerna och tänkte täcka min tårta med rosa sugarpaste och sen trycka ut runda bruna prickar ur modelleringschoklad. Det blir alltså en rosa tårta med bruna prickar. Sen tänkte jag göra rosa blommor på toppen, några rosor eller så, samt bruna sidenband med vita prickar längs med kanterna på tårtan.

Det verkar finns en del väldigt kunniga i denna tråd och jag behöver hjälp med några frågor:

Sugarpaste, åtgång?
    Vilka moment kan man göra i förväg eller kanske snarare hur långt i förväg vågar ni göra dem?
    Det här med marsipan och sugarpaste. Min erfarenhet är att marsipanen svettas relativt lätt. Är det mindre risk för det med sugarpaste? Har sett att man ska ha som "ett lås" under så att sugarpaste inte kommer i kontakt med grädde då det får den att svettas lättare. Låset sa de skulle vara någon typ av smörkräm eller så. Är det någon som har erfaranhet av hur man bäst får tårtorna att inte "svettas" och har bra recept på smörkräm eller liknande "hinder från svettning"?

Man kan också pensla SPn med olja på undersidan för att hindra den från att svattas men annars är smörkräm också kanon bra! 
  • zvartaliljan

Vilken bra tråd!

Sugarpaste, åtgång?

Sugarpaste - totalt går det åt ca.300g för att täcka en normalstor tårta (12-15-bitar) MEN du behöver kavla ut ca.500g för du måste ha ett lock som är mycket större än tårtan för att få det snyggt när du täcker den, sen skär du av överskottet med en pizzaslicer.
    För att se hur du enklast täcker en tårta snyggt utan en massa bubblor, skarvar o annat - sök på youtube!
    Där kan du även se tips om hur du gör enkla blommor i sockerpasta, som t.ex rosor. Sök på engelska så hittar du massor med tutorials.

Ang. svettningen så kan du undvika detta genom att "fodra" marsipanen eller sockerpastan med lite smaklös olja eller annat fett. I mitt fall smörjer jag in bordet jag kavlar på med cocosfett och sen kavlar jag ut locket på detta. Då hjälper cocosfettet så locket inte fastnar i bakbordet och samtidigt blir locket fodrat så det inte fastnar.

Annars funkar smörkräm ypperligt, den godaste jag vet brukar jag göra på 100g rumsvart smör + 100g rumsvarm Philadelphia + 100g smält vit choklad (blandas först med philadelphian, vispa sen i smöret) och ev. lite siktat florsocker efter tycke och smak (beror på hur söta övriga tårtfyllningar är).

De moment du kan göra långt i förväg är blomdekorationerna. Dekorationer i sockerpasta håller ca. 6månader i en lufttät burk.

Dag 1: Förbered fyllningarna och bottnarna kvällen innan, fyll tårtan på morgonen och låt "stå till sig" under dagen och hela natten.
    Dag 2: Täck tårtan med smörkräm/grädde och låt stelna något i kylen under tiden du kavlar ut locket. Täck och dekorera. Kan klara sig en dag men helst bör den täckas och dekoreras samma dag som den ska ätas tycker jag...

Ett annat viktigt tips är att se till att "sura" fyllningar som hallon eller andra bär absolut inte kommer i kontakt med sockerpastan...de gör att den "smälter". T.ex kan du spritsa en smörkrämsrand runt hallonfyllningen när du fyller tårtan.

Om ni vill ha en tårta som är mer "kantig" eller hur jag nu ska säga...inte så "bullig" som en prinsesstårta så fyll tårtan direkt i formen ni bakade tårtbottnen i...då får den fina släta kanter om bara fyllningarna är tillräckligt stabila.
  • Chicita

Sugarpaste, åtgång?

Det fanns en bra uträkningsfunktion på www.dekoreramera.se förut för sockerpasta / marsipan men jag vet inte om den finns kvar då butiken är nedlagd. 
    Det sitter i fingrarna för mig nu så jag tänker inte så mycket på det längre. 
    Men köp hellre för mycket än för lite. För om du är snål när du kavlar ut locken så är det svårare att få det snyggt. Det ska vara ett överflöd av SP (inga extrema mängder, men det ska nå en bit utanför tårtan i alla fall för att man ska ha lite att dra i när man slätar ut) och kavla inte för tunnt... ca 4 mm är lagom tycker jag själv. 

Jag gör en väldigt enkel smörkräm.
    Jag värmer osaltat smör i micron en kort kort stund, bara så den inte är jättestel. Det funkar också om man tar fram den i god tid. Sen har jag i florsocker och potatismjöl efter smak och tycke. Ibland smaksätter jag med någon arom (antingen vanilj, punch eller annat på flaska från affären, eller en skvätt baileys eller liknande) och ibland har jag i lite kakao...
    Smörkrämen ska vara lätt att bre ut, för du brer den lättast direkt på tårtan och inte på locket.

Om du brer på locket så blir det väldigt kladdigt när du ska lägga på det sen.

Det finns bra recept på smörkräm på nätet annars.
    Och även på något som heter marängsmörkräm som många lovordar, men som jag själv aldrig har fått till bra. Den smakar jättegott. Men enda gången jag inte fått den att "skära sig" (den separerade sig och blev grynig) så stelnade den för fort och gjorde att jag inte kunde få på locket slätt även fast jag använde lite mer SP den gången för att liksom kunna "stryka" tårtan utvändigt. och släta till den på så sätt...
    Om du får till marängsmörkrämen så är den att föredra eftersom den är lätt att bre på tårtan, den är luftigare och "fräschare" än en vanlig smörkräm och den smakar så gott att du nästan kan ha den som fyllning Glad

Marsipan och SP svettas lika lätt, men du kan fodra marsipanen på samma sätt om du vill.

Jag gör tårtorna, alltså lägger ihop dom med fyllning (mousse) kvällen innan jag ska täcka dom. Eller möjligtvis tidigt på morgonen om jag ska dekorera på kvällen istället. Det är bra om dom hinner stå till sig och moussen hinner sätta sig. Jag sätter i tunn kartong i de formar jag bakade bottnarna i och sen klär invändigt med gladpack och bygger tårtorna upp-och-ner däri sen. Då får jag rätt jämna kanter på tårtan och hindrar moussen från att läcka ut på sidorna innan den har stelnat helt.
    En tårta som inte har massor med bär och sånt i sig, klarar sig lätt någon dag eller två i kylen.
    Jag tycker oftast att dom är godast om dom får stå någon dag dessutom Solig

Jag gifter mig en lördag (bäst att förtydliga, alla gör tydligen inte det). Så på torsdag kväll kommer jag att lägga ihop bottnar och fyllning, för att täcka med SP på fredag morgon. De bitar som jag kan dekorera innan tårtan är monterad sen, kommer jag att göra under fredagen.
    Eftersom vi fraktar tårtan långt på lördagen, så kan jag inte ha den monterad som våningstårta redan då. Utan det gör jag på lördag morgon medans vi gör klart i lokalen och sätter på dom färdiga dekorationerna på plats.
  • Chicita

Oops... glömde säga att jag vispar smörkrämen med elvisp ett tag för att få in luft och få den lite mindre "smörig"

• misscat81

Jag hakar på i denna tråden jag med, har också tänkt göra tårtan (eller tårtorna blir det ju) själv. Jag har gjort några tårtor med sp/mmf förut och tycker det är jättekul! Har testat olika bottnar och fyllningar, men nu till bröllopstårtan har jag tänkt att göra en red velvet cake som jag täcker och dekorerar med mmf eller sp (troligtvis mmf för det är lättare att göra själv, och jag har hört att den inte svettas lika lätt...?).

Nu till min fundering. Red velvet cake är ju fylld och frostad med cream cheesefrosting, går det bra att lägga mmf direkt på frostingen eller behöver den fodras ytterligare?

Sen undrar jag hur länge bottnarna klarar sig upptinade utan att de blir trista? Bröllopet kommer ske i värmland och jag bor i stockholm. Vi kommer åka upp på onsdagen och vi gifter oss på lördagen. Jag har tänkt att jag ska bara bottnarna hemma och frysa in, och sedan ta med dem upp på onsdagen. "Problemet" är ju att då kommer de ju tina på vägen, och frågan är då om det går bra att vänta med att fylla tårtan till dagen efter, eller blir bottnarna trista då? Hur skulle jag annars kunna göra för att det ska bli så bra som möjligt? Jag funderar på om jag ska fylla bottnarna direkt på onsdagen och sedan frysa in dem fyllda till på fredagen, men det kanske inte är så bra att frysa om bottnarna?

Svar på tråden Baka bröllopstårta själv - dekorationer?