• litennyfiken

Baka bröllopstårta själv - dekorationer?

Jag har inget sinne för färg och form och är inte ett dugg kreativ. Så det kanske låter tokigt att jag tänkte baka bröllopstårta själv, men det tänkte jag!

Därför hoppas jag på tips. Jag tänkte baka prinsesstårtor med vit marsipan på (http://www.tartdecor.se/product.asp?product=765).

Och vad ska jag hitta på sen? Hur ska jag göra för att det ska se vackert och romantiskt och fint och bröllop-igt ut? Om du har några tips får du gärna beskriva detaljerat, eftersom jag som sagt inte är så bra på att tänka själv... :)

Tack på förhand!  

• Svar på tråden Baka bröllopstårta själv - dekorationer?
  • zvartaliljan

Eftersom du säger att du inte är så "haj" på detta så ge dig inte på för avancerade dekorationer, hellre en enkel tårta som du är nöjd med än en avancerad som du blir helt missnöjd med....

Leta bild på t.ex www.cakecentral.com på en tårta du vill göra, så kan du bara fråga mig sen så förklarar jag steg för steg hur du gör den.

En enkel tårta men väldigt effektfull och som passar väldigt bra på högsommaren är annars "explosionstårtor" fyllda med jordgubbar. Alltså att det ser ut som att jordgubbarna väller ut ur tårtan ur ett hål i den vita marsipanen. Googla på explosionstårta så ser du hur jag menar. Detta är jättefint och otroligt enkelt att göra. Sen en fin kantdekoration i aprikos längst ner på tårtan. Ett exempel som det Chicita visade här ovan med kantbandsutstickare eller ta bara och knyt om ett tunt aprikosfärgat sidenband!
    Och ang. det här med att limma saker på tårtan, strunta i ätbart lim! Det är bara till för att de ska tjäna lite extra pengar på struntsaker...enkelt ljummet vatten funkar BÄTTRE! Om du t.ex gör en blomma i sockerpasta och vill fästa sockerpärlor i mitten så bara dutta lite vatten i mitten på blomman med ett finger och tryck sen dit sockerpärlorna.

Ett exempel på explosionstårta:

3.bp.blogspot.com/_5Gr4CUWfwLo/TDcZjDfBR0I/AAAAAAAAAR0/4pkdWt-nARI/s1600/P7094458.JPG

Men mycket finare med ett band längst ner kring kanten tycker jag...sen om du inte vill ha jordgubbar kan du såklart ta något annat...hallon, blåbär, godis, blommor, vad som helst!

• Humlan66

Här är en till som tränar på att göra egen tårta.. köpte sugarpaste och lite annat man kunde göra blommor av , men jag tyckte det va svårare än jag trodde. Men det är ju att träna och träna som gäller
    Men roligt va det .. Blommor kunde man visst göra i förväg och frysa in fick jag veta på tårtdecor

• FruFiddeli

Är du inte van vid att göra tårtor så tycker jag absolut att du ska prov att göra några innan du ger dig på det på din stora dag (vilket jag säkert tror att du redan tänkt). Det svåra är nästan inte att göra dekorationerna utan att få locket (i ditt fall marsipanen) snyggt, men det är bara att öva så sitter det där tilllslutGlad.

När det gäller dekorering så tycker jag du ska hålla det enkelt, men något form av band runt tårtan vill jag tipsa om på det oftast är där det är svårt att få det snyggt. Sen kan du bara stansa ut blommor andra tidigar tipsat om, förslagsvis som på bilden nedan (hittade den i en blogg men nu vet jag inte vilken, hmm). Du kan ju göra blommorna i aprikos ist, sen sätter du ett aprikost eller grafitgrått sidenband runt om för att dölja kanten. Enkel och snygg dekoration på ett sommarbröllop tycker jag =).

• zvartaliljan
    Humlan66 skrev 2011-04-03 20:19:53 följande:
    Här är en till som tränar på att göra egen tårta.. köpte sugarpaste och lite annat man kunde göra blommor av , men jag tyckte det va svårare än jag trodde. Men det är ju att träna och träna som gäller
    Men roligt va det .. Blommor kunde man visst göra i förväg och frysa in fick jag veta på tårtdecor
    behöver inte ens frysas in. De håller ca. ett halvår i en lufttät burk
  • Kattpoet

Men blandar du med stora små hjärtan och gör hjärtana glittrande  och rosa så skulle det se mer bröllopsartat.
  • FruFiddeli

Snyggt också att sammla blommorna på en sida tycker jag, som på de här tårtorna. På http://www.tartdecor.se/product-promo.asp?id=15 finns det stansar till rosor och beskrivning på hur du ska göra dem, enkelt och snyggt, sen har de snygga pärlband också, kan vara lite trixigare att få till tycker jag iaf, ken bro på att min pärlbandsverktyg inte är av bästa kvalite, jag vet inte.

• ELO

Kakburken.se har en hel uppsjö av fina saker! Ätbart glitter, färdiga blommor, rosor och annat !! kika där:)

• Bagare Blom

Kolla in www.bagareblom.se
    Där finns massor av sugarpaste klar att användas i en massa färger. Och flowerpaste att göra blommor med...

• Helena Mikael

Hej :)
    Jag var också inne på att göra vita prinesstårtor först men ångrade mig tillslut och bestlöt mig för att göra cheekcakes istället.

Tänk på att prinsesstårtor inte är "bara vispad grädde" utan det är såkallat "fluff" i tårtan.
    Det är fluffet som gör att den blir hög.
    Fluff är givetvis vispad grädde men bagierierna vispar den på ett speciellt sätt.

Man kan köpa fluff från bageri, det var planen för oss.
    Så kolla det om du inte vill experimentera själv såklart.

Vi skulle bara dekorera med 3st sugarpaste blommor i samma sort som i min brudbukett.
    Hoppar caketopper och har köpt 2st hjärtan som jag sätter längst upp.
    Enkelt och snyggt :)

Lycka till!

• zvartaliljan
    Helena Mikael skrev 2011-04-05 08:20:56 följande:
    Hej :)
    Jag var också inne på att göra vita prinesstårtor först men ångrade mig tillslut och bestlöt mig för att göra cheekcakes istället.

Tänk på att prinsesstårtor inte är "bara vispad grädde" utan det är såkallat "fluff" i tårtan.
    Det är fluffet som gör att den blir hög.
    Fluff är givetvis vispad grädde men bagierierna vispar den på ett speciellt sätt.

Man kan köpa fluff från bageri, det var planen för oss.
    Så kolla det om du inte vill experimentera själv såklart.

Vi skulle bara dekorera med 3st sugarpaste blommor i samma sort som i min brudbukett.
    Hoppar caketopper och har köpt 2st hjärtan som jag sätter längst upp.
    Enkelt och snyggt :)

Lycka till!
    De flesta bagerier använder väl vispad grädde + gelatin eller möjligtvis en flytande grej (kommer inte ihåg namnet) som finns på flaska som gör grädden lite stabilare...jag har då aldrig sett något annat speciellt "fluff" som vispas på något "speciellt sätt" om de inte vispar den i en vanlig vispmaskin som de flesta konditorier har...men den gör inget direkt specellt mer än att den vispar grädden hård på bara några sekunder...

Jätteenkelt o göra egen prinsesstårta...men för o få den stabil så är det gelatin som gäller. Inte typ vispad vaniljkräm på tetrapack och vanlig vispad grädde....funkar det med men den blir inte så hög o fin o svårt o få på locket fint.
Svar på tråden Baka bröllopstårta själv - dekorationer?