Helena Mikael skrev 2011-04-05 08:20:56 följande:
Hej :)
Jag var också inne på att göra vita prinesstårtor först men ångrade mig tillslut och bestlöt mig för att göra cheekcakes istället.
Tänk på att prinsesstårtor inte är "bara vispad grädde" utan det är såkallat "fluff" i tårtan.
Det är fluffet som gör att den blir hög.
Fluff är givetvis vispad grädde men bagierierna vispar den på ett speciellt sätt.
Man kan köpa fluff från bageri, det var planen för oss.
Så kolla det om du inte vill experimentera själv såklart.
Vi skulle bara dekorera med 3st sugarpaste blommor i samma sort som i min brudbukett.
Hoppar caketopper och har köpt 2st hjärtan som jag sätter längst upp.
Enkelt och snyggt :)
Lycka till!
De flesta bagerier använder väl vispad grädde + gelatin eller möjligtvis en flytande grej (kommer inte ihåg namnet) som finns på flaska som gör grädden lite stabilare...jag har då aldrig sett något annat speciellt "fluff" som vispas på något "speciellt sätt" om de inte vispar den i en vanlig vispmaskin som de flesta konditorier har...men den gör inget direkt specellt mer än att den vispar grädden hård på bara några sekunder...
Jätteenkelt o göra egen prinsesstårta...men för o få den stabil så är det gelatin som gäller. Inte typ vispad vaniljkräm på tetrapack och vanlig vispad grädde....funkar det med men den blir inte så hög o fin o svårt o få på locket fint.