• zvartaliljan

Vad tycker ni om denna dukning?

Jag testdukade lite här hemma. Vi ska ha en stor fest med ca.100 personer i en loge ute på landet, precis vid en stor sjö. Temat är lantligt/shabby chic och våra färger är vitt, rött, silver och guld.

Nu funderar vi på att ha dukning som på bilden till alla bord. Alltså en zinkkanna i mitten med murgröna som sen sprids över bordet. Två vaser som i botten är fyllda med guldstenar och sen färska (på bilden är de torkade) rosenblad och en färsk röd ros i varje vas. Ljusen blir Ikeas doftljus som på bilden blandat med lite olika andra ljus.
    Knoppalakan som duk och stolsöverdrag och fiberväv i mitten.
    Lite guldstenar spridna i fiberväven som konfetti.
    En röd, vit, silver eller guld (olika på alla bord) ram med en vacker kärlekstext i.
    Bredvid tallrikarna ska även festprogrammet klätt i samma guldtyg som servettringar/askar ligga.

Så vad tycker ni? Tips på annat som kan passa in eller något av detta vi har som ni inte tycker passar in?

• Svar på tråden Vad tycker ni om denna dukning?
  • passionsblomman

HAHAHA! men GUD!

Gumman! Hihi Jadu, det var väl det jag fick en känsla av-att det drar åt flera olika håll för din del. Och inte så dåligt olika heller! *fnissar hejdlöst*

Skulle du välja det som inspirerat till hela ditt utseende, så skulle du ju köra järnet på den influensen.
    Stolsöverdargen blir ju lite toga-känsla, allt guldigt i världen passar in! Du kan ÖSA på med blomblad-SKIT i enstaka rosor i vaser isåfall- och strö RIKLIGT med rosblad-gärna i många olika färger-för det gjorde man! Rosa, röda gula... Och placera ut frukt och ljus som enda ytterligare sak. Vindruvor, ananas, jordgubbar, melon och så äpplen och lite chilifrukter tex. Vill du spela på log-grejen, så lägg dit vete eller rågax, som ju dessutom symboliserar rikedom och frutsamhet och bröd på bordet.

Hoppa över zinkkannorna, glasvaserna och stenarna. Någon fiberduk eller spets ska du inte heller ha med då. Murgrönan kan du hoppa också, eller använda på stolsryggarna istället, vid knuten på överdragen (murgrönan står ju för evighet ända sedan antikens tid)

I det HÄR sammanhanget låter dina festprogram och askar helrätt. Är det inte detta som är ni?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • zvartaliljan
    passionsblomman skrev 2011-03-27 18:20:36 följande:
    HAHAHA! men GUD!

Gumman! Hihi Jadu, det var väl det jag fick en känsla av-att det drar åt flera olika håll för din del. Och inte så dåligt olika heller! *fnissar hejdlöst*

Skulle du välja det som inspirerat till hela ditt utseende, så skulle du ju köra järnet på den influensen.
    Stolsöverdargen blir ju lite toga-känsla, allt guldigt i världen passar in! Du kan ÖSA på med blomblad-SKIT i enstaka rosor i vaser isåfall- och strö RIKLIGT med rosblad-gärna i många olika färger-för det gjorde man! Rosa, röda gula... Och placera ut frukt och ljus som enda ytterligare sak. Vindruvor, ananas, jordgubbar, melon och så äpplen och lite chilifrukter tex. Vill du spela på log-grejen, så lägg dit vete eller rågax, som ju dessutom symboliserar rikedom och frutsamhet och bröd på bordet.

Hoppa över zinkkannorna, glasvaserna och stenarna. Någon fiberduk eller spets ska du inte heller ha med då. Murgrönan kan du hoppa också, eller använda på stolsryggarna istället, vid knuten på överdragen (murgrönan står ju för evighet ända sedan antikens tid)

I det HÄR sammanhanget låter dina festprogram och askar helrätt. Är det inte detta som är ni?
    Men åhh vad fint det lät med murgrönan vid stolknutarna...

Ja det är viljor hit o dit....jag skulle nog behöva gifta mig typ 10 gånger Sen har ju min m2b sin vilja också, och min mamma som vill ha in mycket färg o inte alls tycker om min ide med mycket vitt.
  • zvartaliljan

Ska tillägga att vi ska ha helgrillat vildsvin = medeltidsinspirerat
    och ett rockabillyband = 50-talsinspirerat
    och på bröllopstårtan ska det vara Super Mario och princess peach (min sambo är spelutvecklare)

Så inget går liksom ihop, jag ger upp med den här temagrejen tror jag

Men tror jag går lite på din grej där med frukter blandat med blomblad/blommor utspritt på borden och murgröna vid stolarna, det låter ju bara SÅÅÅ FIIIINT Hjärta

• passionsblomman

Hihi! Jamen du, du ska väl ordna fler fester i livet? Jämna födelsedagar osv. Spar några av idéerna till dess och fundera vad som känns mest i hjärtat just inför detta.

Det du behöver göra är verkligen att välja EN av dina idéer och sedan köra åpå den. Vilken som helst är härlig, men inte alla på samma gång. 

• zvartaliljan
    passionsblomman skrev 2011-03-27 18:40:54 följande:
    Hihi! Jamen du, du ska väl ordna fler fester i livet? Jämna födelsedagar osv. Spar några av idéerna till dess och fundera vad som känns mest i hjärtat just inför detta.

Det du behöver göra är verkligen att välja EN av dina idéer och sedan köra åpå den. Vilken som helst är härlig, men inte alla på samma gång. 
    Usch påminn mig inte...vi fyller båda två 25 (som brukas räknas som jämnt o firas rätt mycket, iaf i vår släkt)  I ÅR!! Han en månad innan bröllopet och jag två månader efter *pust*
  • Lysdioda

Vet inte om någon redan tipsat om det, men jag har fått tipset om att doftljus bland middagen kan förstöra smakerna och att det är bättre att ha naturella ljus (finns ju även färgade) men utan doft just för den saken.

• zvartaliljan
    Lysdioda skrev 2011-03-27 20:12:29 följande:
    Vet inte om någon redan tipsat om det, men jag har fått tipset om att doftljus bland middagen kan förstöra smakerna och att det är bättre att ha naturella ljus (finns ju även färgade) men utan doft just för den saken.
    vi köpte dessa för de luktade kladdkaka, karamell och cheesecake o jag är konditor Men nä...skippar nog dom ändå på borden o har dom på dessertbordet istället.
  • zvartaliljan

Nu har jag lekt lite med tanken på att ha det lite antiken-inspirerat i dukningen.
    Vad tror ni om såna här korgar (första gången jag gjort en så de blir förhoppningsvis finare till bröllopet) i mitten på varje bord och sen lite frukt utspritt på borden blandat med blommor (röda rosor tror jag) i vaser och vita blockljus. Murgröna bak vid stolarna där jag även hänger festprogrammen.
    I taket och kring bjälkar fiberväv lindat med murgröna.

• elingillberg
    zvartaliljan skrev 2011-03-30 14:56:17 följande:
    Nu har jag lekt lite med tanken på att ha det lite antiken-inspirerat i dukningen.
    Vad tror ni om såna här korgar (första gången jag gjort en så de blir förhoppningsvis finare till bröllopet) i mitten på varje bord och sen lite frukt utspritt på borden blandat med blommor (röda rosor tror jag) i vaser och vita blockljus. Murgröna bak vid stolarna där jag även hänger festprogrammen.
    I taket och kring bjälkar fiberväv lindat med murgröna.

Jättefint! Ska du köra på antiken -temat tycker jag att du ska ha långa vita klassiska ljus i guldljusstakar. Vita blockljus ger ju en ganska modern känsla. Tänk snirkligt tycker jag.. Och ett tips för att få hjärtana fint skurna på korgen om du vill ha det är ju att ta typ pepparkaksformar och trycka med.. ! Fint!! Lycka till :) Gillar verkligen detta tema du kom på!  Här passar verkligen GULD in!!! :)
  • zvartaliljan
    elingillberg skrev 2011-03-30 15:06:03 följande:
    Jättefint! Ska du köra på antiken -temat tycker jag att du ska ha långa vita klassiska ljus i guldljusstakar. Vita blockljus ger ju en ganska modern känsla. Tänk snirkligt tycker jag.. Och ett tips för att få hjärtana fint skurna på korgen om du vill ha det är ju att ta typ pepparkaksformar och trycka med.. ! Fint!! Lycka till :) Gillar verkligen detta tema du kom på!  Här passar verkligen GULD in!!! :)
    Ja åh, pepparkaksform tänkte jag inte ens på! Jättefiffigt ju!

Ja jag har tre stycken jättefina guldljusstakar som är sådär snirkliga och ser lite "slitna" ut. Men skulle ju vilja ha typ 20 till o det tillåter inte vår budget tyvärr

Annars blir det nog till o gröpa ur lite äpplen o använda som ljusstakar
  • elingillberg
    zvartaliljan skrev 2011-03-30 15:12:21 följande:
    Ja åh, pepparkaksform tänkte jag inte ens på! Jättefiffigt ju!

Ja jag har tre stycken jättefina guldljusstakar som är sådär snirkliga och ser lite "slitna" ut. Men skulle ju vilja ha typ 20 till o det tillåter inte vår budget tyvärr

Annars blir det nog till o gröpa ur lite äpplen o använda som ljusstakar
    Äpplen hade nog funkat jättebra! Granny smith hade varit fina. Klart gröna och blanka! Och du, ljusstakarna låter superfina. Varför inte använda dem på honnörsbordet i alla fall? Vi har 12 stycken röna kristallglas som är jättefina och de räcker inte till alla så vi kommer bara att ha dessa på honnörsbordet (10 pers) och resten får vanliga vinglas. Det blir spännande om man gör lite extra på det bordet!
  • zvartaliljan

Nu har jag provdukat igen Efter mycket velande så kör vi nog inte på något särskilt tema utan satsar på att det ska vara våra färger (vitt, rött och guld), enhetligt och romantiskt. Men samtidigt "luta" lite åt lantligt medeltida/antikt.

Så här har jag provdukat nu:

Dock kommer det ju inte riktigt se ut så här...blommorna i vaserna ska vara 1 färsk röd ros, 1 vallmo och 1 prästkrage och kanske lite brudslöja (precis samma som jag ska ha i min brudbukett). Jag tar in vallmon och prästkragen för o få lite mer sommarkänsla, o trycka undan lite av det "juliga" som det blir av allt rött och guld.
    (dock är lokalen en gigantisk loge så julkänslan försvinner fort)

Sen är ju borden i lokalen större än så här, så det blir mer luft mellan dessa dekorationer så jag ska fylla på med 'gröna äpplen som ljushållare, flera små ljushållare med värmeljus (vill ha MYCKET levande ljus) och sen även klasar med röda vinbär.
    På ljusfatet ska jag lägga flera kronor av prästkrage runtom så guldfatet kommer inte synas så jättemycket som det gör nu, utan bara lite av kanten som en liten gulddetalj.

Bredvid tallrikarna kommer det givetvis ligga bestick och även ett festhäfte klätt i guld (samma som askarna)

Så vad tycks? Bättre?
  • Millemoj

Mycket bättre! Tyckte visserligen inte illa om din första provdukning- men den här är mer genomtänkt och därmed vackrare. Stilren, enkel men med det lilkla extra!

• zvartaliljan

Nu har jag varit o köpt äpplen och vindruvor o så gick vi på loppis o köpte massa fina ljusstakar o vaser i "guld" o några "guld"krukor också. Så varje bord kommer bli annorlunda mot det andra...men det gillar vi. Så länge allt ändå håller ihop på något vis Så här blev det nu:

Och som sagt så ska det alltså vara mer vilda sommarblommor i vaserna för o få mer sommarkänsla, just nu funderar jag mest på prästkragar, vallmo och liljekonvalj...ja det jag hittar helt enkelt i vitt, rött och grönt.
  • S2011

tycker det tar sig för varje bild du lägger upp! Glad

det enda som stör mig i dukningen är blomvaserna. jag skulle helt ha skippat de höga vaserna med blommor i och satsat på låga "ringlande" dekorationer istället - kanske lite mer av murgrönan och nån annan typ av frukt? stjärnfrukt och physalis tycker jag gör sig otroligt bra som dekorativa frukter.

Svar på tråden Vad tycker ni om denna dukning?