elingillberg skrev 2011-03-27 13:34:00 följande:
Att både ha silver och guld känns lite väl kaka på kaka. Det är två färger som inte hör i hop eftersom den ena är kall och den andra är varm (silver=kall, guld = varm)
Och om ni inte har grönt med i färgtemat så kommer man ändå tycka att det är det i och med att murgrönan dominerar så. Jag tycker (om man får säga så) att ni ska ta färgerna: grönt, guld och den där gammelrosa som rosen är i. Tar ni rätt nyanser skulle det bli jättefint. Det vita är där ändå i duken och behöver inte mer utrymme. Det röda känns vinter tillsamans med guld och vitt.....
Jag tycker tvärtom att murgrönatn hör väl till just stilen som beskrivs. Även om den inte är med i "det här är våra färger" så tycker jag inte man ska låsa sig vid temafärger så att de till slut skapar problem istället för att vara en hjälp att lösa dem. men att guld och silver ställer till problem just här, det håller jag med om. De passar inte i den valda stilen-fast vill man kan man ju skita i att kalla det lantligt/shabby, och då har man löst den saken.
Ibland kan man för en viss effekts skull, motivera att blanda guld och silver-men inte här.
Att begränsa vissa färger till vissa årstider, är så otroligt supersvenskt och jag gillar det inte alls-även om det gör jobbet enkelt med våra konservativa årstidsidéer. -Skylta pasteller efter jul så tycker folk det är vår, glittra får det bara göra på jul och nyår, på student och midsommar ska det vara blågult och vita margueriter, på hösten köper man in lite orange-som enda gång på året... Ganska trist ibland. Så enkelspårig är man inte i resten av världen. Varje årstid har dessutom i naturen så oerhört många fler färger än vi kanske tänker på. Det är väldigt roligt att bygga jul i rosa, skapa höst i jordtoner och ljusaste aprikos och så vidare, och verkligen få bekräftat av folk att
"WOW! Oväntat men så helt och hållet rätt!"
Rött, vitt och grönt måste också försvaras just i bröllopssammanhang, som en helt klassisk kombination av färger, alldeles oavsett årstid. Rött är väletablerat som kärlekens färg och ingensom kommer in i en loge en sommareftermiddag och ser röda rosor på borden lär tänka "Ojdå, fasen en julfest"
Men fortfarnade är guldstenarna den där extra saken, som i sig är fin, men i samamnhanget bara rör till det.
Jag håller också med om att om man INTE vill ha "fluffkänslan" utan en mer ren helhet, kan man gott avstå även fiberduken. Fluffet finns dessutom i stolsöverdragen.
-Nu är det iofs lite kul att någon går emot det där avskalade strikta, och vågar fluffa-det var längesedan... Draperade tyger är ju på återtåg stort nu, efter panelgardinernas ensamma regerande. Men man ska veta varför man gör sina olika val.