• zvartaliljan

Vad tycker ni om denna dukning?

Jag testdukade lite här hemma. Vi ska ha en stor fest med ca.100 personer i en loge ute på landet, precis vid en stor sjö. Temat är lantligt/shabby chic och våra färger är vitt, rött, silver och guld.

Nu funderar vi på att ha dukning som på bilden till alla bord. Alltså en zinkkanna i mitten med murgröna som sen sprids över bordet. Två vaser som i botten är fyllda med guldstenar och sen färska (på bilden är de torkade) rosenblad och en färsk röd ros i varje vas. Ljusen blir Ikeas doftljus som på bilden blandat med lite olika andra ljus.
    Knoppalakan som duk och stolsöverdrag och fiberväv i mitten.
    Lite guldstenar spridna i fiberväven som konfetti.
    En röd, vit, silver eller guld (olika på alla bord) ram med en vacker kärlekstext i.
    Bredvid tallrikarna ska även festprogrammet klätt i samma guldtyg som servettringar/askar ligga.

Så vad tycker ni? Tips på annat som kan passa in eller något av detta vi har som ni inte tycker passar in?

• Svar på tråden Vad tycker ni om denna dukning?
  • passionsblomman
    zvartaliljan skrev 2011-03-27 12:51:20 följande:
    Tror jag plockar bort tavlan...känns som för mycket på borden med den och blir nog för mycket pyssel med det...sen hittade jag ett fint tvinnat guldfärgat tjockt band som jag kanske ska ha som servetthållare istället....ska testa o lägger ut bild sen
    Ja, gör det. Det är svårt att ställa ut dem utan att den fula baksidan blir det gästen mittemot ser. Ställ tavlor på presentbord & toalett istället isåfall.

När det gäller din makes önskan om guld och silver, så finns det ju redan med i er utstyrsel och det är absolut inget som därför måste återkomma i dukningen. Man ska tänka så här. VAD tillför det här? Framhäver den här detaljen det andra, eller blir det bara ytterligare ett intryck, en pinal, en färg, ett moment?

Du skulle se hur man är i början av floristutbildningen-herregud! Man vill ju stoppa dit ALLT fint och dekorera så mycket man bara kan. Tills man lär sig behärska sig och att både pärlor, stenar, band och pinnar kanske inte precis lyfter en bukett..

Ta bort de små guldstenarna och tavlorna, behåll resten, men skippa doftljus och håll en och samma färg på alla ljus även om du väljer blockljus i olika höjder.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • elingillberg

Hej! Det första som slog mig var att det var väldigt snyggt! Sedan fick jag känslan av att det var ett jul-bröllop.. Det är rött, vitt och grönt och det är väl inget fel med det , men hade jag varit du hade jag inte haft fiberduken i mitten för den får en att tänka på snö och murgrönan kan lätt accosieras med granar då.. (!)

Men jag har alltid tänkt på den färgkombinationen som juligt och undvijer den helst själv.. Men det kan ju vara jag som är nojjig.

Jag hade nog hellre bara tagit bort fiberduken och kanske (om man vill ha något där ändå) bytt ut den mot en platt, lite mer strikt guldlöpare...

Kram

• elingillberg

Att både ha silver och guld känns lite väl kaka på kaka. Det är två färger som inte hör i hop eftersom den ena är kall och den andra är varm (silver=kall, guld = varm)

Och om ni inte har grönt med i färgtemat så kommer man ändå tycka att det är det i och med att murgrönan dominerar så. Jag tycker (om man får säga så) att ni ska ta färgerna: grönt, guld och den där gammelrosa som rosen är i. Tar ni rätt nyanser skulle det bli jättefint. Det vita är där ändå i duken och behöver inte mer utrymme. Det röda känns vinter tillsamans med guld och vitt.....

• passionsblomman
    elingillberg skrev 2011-03-27 13:34:00 följande:
    Att både ha silver och guld känns lite väl kaka på kaka. Det är två färger som inte hör i hop eftersom den ena är kall och den andra är varm (silver=kall, guld = varm)

Och om ni inte har grönt med i färgtemat så kommer man ändå tycka att det är det i och med att murgrönan dominerar så. Jag tycker (om man får säga så) att ni ska ta färgerna: grönt, guld och den där gammelrosa som rosen är i. Tar ni rätt nyanser skulle det bli jättefint. Det vita är där ändå i duken och behöver inte mer utrymme. Det röda känns vinter tillsamans med guld och vitt.....
    Jag tycker tvärtom att murgrönatn hör väl till just stilen som beskrivs. Även om den inte är med i "det här är våra färger" så tycker jag inte man ska låsa sig vid temafärger så att de till slut skapar problem istället för att vara en hjälp att lösa dem. men att guld och silver ställer till problem just här, det håller jag med om. De passar inte i den valda stilen-fast vill man kan man ju skita i att kalla det lantligt/shabby, och då har man löst den saken.
    Ibland kan man för en viss effekts skull, motivera att blanda guld och silver-men inte här.

Att begränsa vissa färger till vissa årstider, är så otroligt supersvenskt och jag gillar det inte alls-även om det gör jobbet enkelt med våra konservativa årstidsidéer. -Skylta pasteller efter jul så tycker folk det är vår, glittra får det bara göra på jul och nyår, på student och midsommar ska det vara blågult och vita margueriter, på hösten köper man in lite orange-som enda gång på året... Ganska trist ibland. Så enkelspårig är man inte i resten av världen. Varje årstid har dessutom i naturen så oerhört många fler färger än vi kanske tänker på. Det är väldigt roligt att bygga jul i rosa, skapa höst i jordtoner och ljusaste aprikos och så vidare, och verkligen få bekräftat av folk att "WOW! Oväntat men så helt och hållet rätt!"

Rött, vitt och grönt måste också försvaras just i bröllopssammanhang, som en helt klassisk kombination av färger, alldeles oavsett årstid. Rött är väletablerat som kärlekens färg och ingensom kommer in i en loge en sommareftermiddag och ser röda rosor på borden lär tänka "Ojdå, fasen en julfest"

Men fortfarnade är guldstenarna den där extra saken, som i sig är fin, men i samamnhanget bara rör till det.

Jag håller också med om att om man INTE vill ha "fluffkänslan" utan en mer ren helhet, kan man gott avstå även fiberduken. Fluffet finns dessutom i stolsöverdragen.
    -Nu är det iofs lite kul att någon går emot det där avskalade strikta, och vågar fluffa-det var längesedan... Draperade tyger är ju på återtåg stort nu, efter panelgardinernas ensamma regerande. Men man ska veta varför man gör sina olika val.
  • nikkihag
    zvartaliljan skrev 2011-03-27 11:43:22 följande:
    Jag testdukade lite här hemma. Vi ska ha en stor fest med ca.100 personer i en loge ute på landet, precis vid en stor sjö. Temat är lantligt/shabby chic och våra färger är vitt, rött, silver och guld.

Nu funderar vi på att ha dukning som på bilden till alla bord. Alltså en zinkkanna i mitten med murgröna som sen sprids över bordet. Två vaser som i botten är fyllda med guldstenar och sen färska (på bilden är de torkade) rosenblad och en färsk röd ros i varje vas. Ljusen blir Ikeas doftljus som på bilden blandat med lite olika andra ljus.
    Knoppalakan som duk och stolsöverdrag och fiberväv i mitten.
    Lite guldstenar spridna i fiberväven som konfetti.
    En röd, vit, silver eller guld (olika på alla bord) ram med en vacker kärlekstext i.
    Bredvid tallrikarna ska även festprogrammet klätt i samma guldtyg som servettringar/askar ligga.

Så vad tycker ni? Tips på annat som kan passa in eller något av detta vi har som ni inte tycker passar in?

Lite julstämning?!
  • zvartaliljan

Ja efter lite samrådan med min m2b så skippar vi ramarna och guldstenarna på bordet och vi kör på vanliga vita eller röda (ja det får väl se juligt ut om någon nu tycker det med kärlekens färg i en ljus sommarloge...) ljus istället.

Jag har lite funderingar på att ha vita spetslöpare istället för fiberväven i mitten...fast jag gillar det draperade. För mig andas det romantik med mycket svällande tyger.

Man ska inte fastna för mycket på tema och färger, det vet jag. Skulle jag säga "medeltid" så skulle det kanske passa bättre med guld o så. Så bortse från temat o säg vad ni tycker om färger o så istället.

• zvartaliljan

Alltså är det verkligen bara vi som tycker att guld och silver passar ihop? Fick huvudbry nu efter alla som sagt att de aldrig skulle blanda de två...för vi har beställt vigselringar som är både i silver och guld och jag har flera smycken med denna blandning...för mig är silver och guld jättefina kontraster ungefär som vitt och svart... Är jag verkligen så helt fel ute eller handlar det bara om personlig smak? För eftersom guldsmederna t.o.m blandar de två så kan det väl inte vara så HELT fel...eller? Eller är det för att det blir för mycket tillsammans med rött och vitt också som det blir "för mycket" av alltihop? Funderar i så fall på att plocka bort det röda...köra på vita servetter och någon vit blomma i glasen istället för röd ros...

• Äppelkärna
    zvartaliljan skrev 2011-03-27 17:03:15 följande:
    Ja efter lite samrådan med min m2b så skippar vi ramarna och guldstenarna på bordet och vi kör på vanliga vita eller röda (ja det får väl se juligt ut om någon nu tycker det med kärlekens färg i en ljus sommarloge...) ljus istället.

Jag har lite funderingar på att ha vita spetslöpare istället för fiberväven i mitten...fast jag gillar det draperade. För mig andas det romantik med mycket svällande tyger.

Man ska inte fastna för mycket på tema och färger, det vet jag. Skulle jag säga "medeltid" så skulle det kanske passa bättre med guld o så. Så bortse från temat o säg vad ni tycker om färger o så istället.
    Låter som kloka val och dukningen är jättevacker som du beskriver den utan ramar! :D
    Själv skulle jag behållt fiberväven! Tycker vita spetslöpare är lite "tråkigare" och att det här blir så romantiskt vackert och mjukt. Samma sak med det röda färginslaget, att det säkert skulle vara kliniskt snyggt utan den röda färgen, men att den tillför en mjuk och vacker känsla och gör dukningen mysig istället för stel...
  • passionsblomman

Man kan definitivt bland silver och guld i sitt sammanhang. Smycken där ett och samma smycke är blandat som en ring tex, är ju ett sådant exempel. Men det är en liten enhet, där kontrasten blir stor och blandningen fyller en tydlig funktion.

På ett bord blir det en annan sak, framförallt för att man redan har en mängd andra saker som tar intryck. Skulle du ha en helvit dukning, så skulle tex guld och sliverstenar blandat, visst funka som den enda kontrasten.Då har du en elegant och sval dukning, även om du får släppa ord som "lantligt" Det man ska tänka på i en sådan blandning, är att en av färgerna ska vara dominant, dvs mest av. Alltså antingen guld med lite silver i, eller tvärtom. I det fallet skulle jag inte använda zink som material, utan hålla mig till glas rakt av, alternativt vitt "shabbyaktiga" krukor/vaser.

Ska man strunta i temat, så blir rådet ändå att tydlighet är bra, och att en viss rensning är på sin plats.

Ska man hålla fast vid att det du verkar vilja ha ändå är en romantisk känsla, med ett dekorerat och mjuk intryck, snarare än det avskalade, minimalistiska och eleganta, så är "fluffet" eller spets helt rätt, och du kan VISST ha röda rosor. Då skulle jag dock hålla allt annat vitt. Det gröna är maxkontrast till rött, så murgrönan och de röda rosorna ger sting och liv. Stenarna behövs inte här.

Vill du att det ska kännas svalare och mer som shabbystilens så omåttligt populära vitt vitt vitt, så håller du precis allt vitt och den enda färgen på hela bordet blir då grönt. Även där struntar du i stenarna. De färger som kunde funka som tillägg då, handlar istället om jordnära lite "smutsade" toner, det folk numera verkar kalla vintage. (Detta låter som väldigt lite du)

Om man är en "More is more person" (vilket jag också på sätt och vis är) så kan man köra all the way och extra allt UTAN att blanda in för många faktorer. Maxat mycket av ett par tre val, ger bättre smashieffekt än lite av en hel massa. Dvs antingen silver, guld och full sula å det, eller spets och fluff och romantik så det sprutar. Eller strikt enligt ett tema som styrs av en tid, ett mode eller vissa färger. Inte alla valen samtidigt och lite här och lite där. 

Avslutningsvis handlar det också om att sätta fram rätt mängd av de olika sakerna och åså en detalj till: Många verkar tycka att man inte behöver stryka dukar och stolsöverdrag. Det behöver man!!! Ett av era största jobb blir att stryka alla dessa 100 stolsöverdrag och alla dukar. Gör ni det har ni skillnaden mellan prydligt och riktigt slarv. Det gör väldigt väldigt mycket för intrycket.

• zvartaliljan

Jo min mamma ska stryka dom, blir inte roligt men hon envisas då hon inte litar på att jag gör det

Jag är ganska velig som ni märker...finns liksom FÖR mycket jag vill ha....skulle vilja ha in en massa frukt i dukningen också men det lär slå fel så har inte ens försökt

Klänningen jag ska ha är lite inspirerad av antikens rom, likaså frisyren. Jag ska ha tre band med pärlor uppe på huvet och sen stora lockar lite löst uppsatt där bak. Så kanske det är en "antiken"-insprirerad dukning jag egentligen skulle ha, men på något vis känns det fel då festen är i en stor loge...

Svar på tråden Vad tycker ni om denna dukning?