• zvartaliljan

Vad tycker ni om denna dukning?

Jag testdukade lite här hemma. Vi ska ha en stor fest med ca.100 personer i en loge ute på landet, precis vid en stor sjö. Temat är lantligt/shabby chic och våra färger är vitt, rött, silver och guld.

Nu funderar vi på att ha dukning som på bilden till alla bord. Alltså en zinkkanna i mitten med murgröna som sen sprids över bordet. Två vaser som i botten är fyllda med guldstenar och sen färska (på bilden är de torkade) rosenblad och en färsk röd ros i varje vas. Ljusen blir Ikeas doftljus som på bilden blandat med lite olika andra ljus.
    Knoppalakan som duk och stolsöverdrag och fiberväv i mitten.
    Lite guldstenar spridna i fiberväven som konfetti.
    En röd, vit, silver eller guld (olika på alla bord) ram med en vacker kärlekstext i.
    Bredvid tallrikarna ska även festprogrammet klätt i samma guldtyg som servettringar/askar ligga.

Så vad tycker ni? Tips på annat som kan passa in eller något av detta vi har som ni inte tycker passar in?

• Svar på tråden Vad tycker ni om denna dukning?
  • fru2011kanske

Jag tycker det är en riktigt cool dukning

Allt tycker jag passar  in, men jag tycker inte ni ska ha mer saker för då kanske det riskerar att bli plottrigt?

• Ylviz
    GladTycker det ser riktigt bra ut!
  • zvartaliljan
    fru2011kanske skrev 2011-03-27 11:47:58 följande:
    Jag tycker det är en riktigt cool dukning

Allt tycker jag passar  in, men jag tycker inte ni ska ha mer saker för då kanske det riskerar att bli plottrigt?
    Min syster tyckte att det redan var för mycket...men jag är liksom sån som person att det gärna blir lite för mycket Jag tycker om när det är massor och lite "överdådigt". Vill få den där "WOW"-känslan hos gästerna. Men samtidigt vill jag ju inte att de ska sitta trångt vid borden o knappt kunna äta för där är för mycket dekorationer...

Hmm...kanske man kunde ta den där mittendekorationen med kannan och murgrönan bara på vartannat bord (men ändå att en murgröne-ranka följer alla borden) och "tavlan" på vartannat? Förstår ni hur jag menar?
  • fru2011kanske

Är borden samma storlek som det på bilden? Är borden större tycker jag gott du kan behålla allt som det är.
    Jag tycker mittdekorationen är supercool och skulle inte ta bort den, utan måste något bort skulle jag ta tavlan, de kanske kan finnas på andra platser runt om i lokalen?

• fru2011kanske
    zvartaliljan skrev 2011-03-27 12:09:57 följande:
    Min syster tyckte att det redan var för mycket...men jag är liksom sån som person att det gärna blir lite för mycket Jag tycker om när det är massor och lite "överdådigt". Vill få den där "WOW"-känslan hos gästerna. Men samtidigt vill jag ju inte att de ska sitta trångt vid borden o knappt kunna äta för där är för mycket dekorationer...

Hmm...kanske man kunde ta den där mittendekorationen med kannan och murgrönan bara på vartannat bord (men ändå att en murgröne-ranka följer alla borden) och "tavlan" på vartannat? Förstår ni hur jag menar?
    Måste ju bara säga att om du känner att det är "lite du" med överdåd tycker jag det är en kul grej att ha då!! Då blir det ju personligt
  • passionsblomman

Lite input från floristhåll;

*hur höga är zinkkannorna? Man brukar ha måttet 25 cm som max, för att inte gästerna ska störas av dekorationerna för att de inte ser varandra. Alternativt har man istället riktigt höga saker, så att man istället ser varandra under pyntet.

*tål alla dina gäster dofter från doftljus? Jag känner flera som absolut inte klarar det. Allra helst inte vid matbordet och när man ska sitta i doften länge. I synnerhet inte i kombo med att folk festparfymerat sig dessutom.

Om jag hade fått ett dukningsuppdrag på ditt tema hade jag:

*inte blandat zink med guld och silver-det blir minst en metall för mycket

*inte använt både guld och silver i en dukning öht.

*inte valt vare sig guld eller silver till ett tema med lantligt/shabby chic som tema

Jag hade istället valt:

*grova material som exempelvis grovt snöre som servettringar, grovs papper i naturfärger på placeringskort och festhäfte.

*zink som metall

*Vitt och rött som enda färger.

*vita ljus, inga doftljus.

Eftersom det också kommer glas och dessutom porslin som glansiga material, så räcker det mer än väl.

Zinkkrus med murgröna, röda rosor i vaser och rosblad strödda längs fiberduken är FULLT tillräckligt för en lantlig och shabby känsla.

Alla de olika detaljer du har nu, riskerar att få helheten att spreta väldigt tror jag. Det drar iväg åt "glitter och glamour" med det du tänker dig i guld och silver.
    I det här fallet tror jag du tjänar på att "kill your darlings" och helt enkelt rensa bort en del. Glitter och guld hör ju inte alls till den stil du pratar om?

Nu hoppas jag att du hör till dem som faktiskt menar att du ville höra åsikter och inte blir ledsen eller känner dig sågad jäms fotknölarna. Jag vill bara ge input med mina yrkesglasögon på. I slutänden gör du ju givetvis precis hur du själv vill och tycker ser fint ut.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • zvartaliljan
    fru2011kanske skrev 2011-03-27 12:13:41 följande:
    Är borden samma storlek som det på bilden? Är borden större tycker jag gott du kan behålla allt som det är.
    Jag tycker mittdekorationen är supercool och skulle inte ta bort den, utan måste något bort skulle jag ta tavlan, de kanske kan finnas på andra platser runt om i lokalen?
    Nej borden är större, kommer sitta 3-4 personer vid varje sida så det blir mer plats mellan dekorationerna, glömde nämna det.

Borden är också var för dig, bara honnörsbordet och en tunga på 3 bord som sitter ihop. Sen blir det enskilda bord på sidorna.
  • zvartaliljan
    passionsblomman skrev 2011-03-27 12:14:59 följande:
    Lite input från floristhåll;

*hur höga är zinkkannorna? Man brukar ha måttet 25 cm som max, för att inte gästerna ska störas av dekorationerna för att de inte ser varandra. Alternativt har man istället riktigt höga saker, så att man istället ser varandra under pyntet.

*tål alla dina gäster dofter från doftljus? Jag känner flera som absolut inte klarar det. Allra helst inte vid matbordet och när man ska sitta i doften länge. I synnerhet inte i kombo med att folk festparfymerat sig dessutom.

Om jag hade fått ett dukningsuppdrag på ditt tema hade jag:

*inte blandat zink med guld och silver-det blir minst en metall för mycket

*inte använt både guld och silver i en dukning öht.

*inte valt vare sig guld eller silver till ett tema med lantligt/shabby chic som tema

Jag hade istället valt:

*grova material som exempelvis grovt snöre som servettringar, grovs papper i naturfärger på placeringskort och festhäfte.

*zink som metall

*Vitt och rött som enda färger.

*vita ljus, inga doftljus.

Eftersom det också kommer glas och dessutom porslin som glansiga material, så räcker det mer än väl.

Zinkkrus med murgröna, röda rosor i vaser och rosblad strödda längs fiberduken är FULLT tillräckligt för en lantlig och shabby känsla.

Alla de olika detaljer du har nu, riskerar att få helheten att spreta väldigt tror jag. Det drar iväg åt "glitter och glamour" med det du tänker dig i guld och silver.
    I det här fallet tror jag du tjänar på att "kill your darlings" och helt enkelt rensa bort en del. Glitter och guld hör ju inte alls till den stil du pratar om?

Nu hoppas jag att du hör till dem som faktiskt menar att du ville höra åsikter och inte blir ledsen eller känner dig sågad jäms fotknölarna. Jag vill bara ge input med mina yrkesglasögon på. I slutänden gör du ju givetvis precis hur du själv vill och tycker ser fint ut.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Jag är jättetacksam för dina synpunkter! Guld och silver är min m2b som vill ha...och det fanns i våra inbjudningskort och tärnornas och brudtärnans klänningar kommer vara i champange-guldfärg. Just silver och guld är ju ganska vanligt inom lantligt/shabby chic-stilen om det ser lite "rustikt" ut och det är det jag tänkt mig. Därav zinkkannorna som jag ser som silverfärgade, jag ska alltså inte ha in något annat silver än dom utan det var själva färgen jag menade. Servettringarna och guldaskarna ser mer guldiga och glittriga ut på bild än irl, det är en ganska matt guld med mycket textur så det ser handgjort ut (är en tapet).

Jag ska mäta zinkkannorna...men tror inte de var så höga.

Porslinet på bilden är inte det som kommer användas, det kommer inte vara så glansigt utan är matta vita/ivory tallrikar som finns i lokalen.

Men kanske ska skippa o strö guldstenar på bordet då iaf om det blir för mycket....bara jobbigt o städa upp sen ändå
  • zvartaliljan

Tror jag plockar bort tavlan...känns som för mycket på borden med den och blir nog för mycket pyssel med det...sen hittade jag ett fint tvinnat guldfärgat tjockt band som jag kanske ska ha som servetthållare istället....ska testa o lägger ut bild sen

• Chicita

Jag skulle skippat tavlan, och valt antingen dom små vaserna med rosor eller den stora zinkkannan.
    Och inga guldstenar...
    Hellre mixa röda och "guldfärgade" rosenblad istället då...
    Alltså dom blir väl mer champagne än guld men det blir lite lugnare.
    Tänk på att gästerna faktiskt plockar med bestick och glas och sånt. Och om det är stenar på bordet så är det lätt hänt att glaset välter om man råkar ställa det på nåt sånt
    Glad

Svar på tråden Vad tycker ni om denna dukning?