• halo
    Äldre 2 Mar 11:37
    19443 visningar
    17 svar
    17
    19443

    Samma biverkningar Minipiller och p-stav?

    Jag har varit nedstämd i över ett år på ett sätt som är svårt att förklara, och efter läkarbesök där allt såg bra ut börjar jag misstänka att det är mina Minipiller som spökar. Åt först Neovletta i 7 år helt utan problem men bytte till Cerazette för att slippa blödningar. Jag har nu även provat Mini-p och nu till sist äter jag Exlutena. Jag är deppig, blir lätt irriterad och ledsen. Känner mig allmänt ointresserad av allt. Ingen lust att hitta på saker eller ens träffa någon. Det värsta är tröttheten, det jag orkar efter jobbet är att se på tv. Det här känns så olikt mig, tycker så synd om min stackars sambo! Händer ingenting varken i sovrummet eller i övrigt. Efter att jag nu tänker ge upp Minipiller är ju frågan vad man ska prova i stället? Jag vill verkligen slippa blödningar, så vansinnigt osmidigt när man vet att man kan va utan. Någon som har erfarenhet att det är samma biverkningar i p-stav? Eller kommer jag helt gå ner mig då? Dela gärna med er av era upplevelser eller bra tips tas tacksamt emot! :)

  • Svar på tråden Samma biverkningar Minipiller och p-stav?
  • Äldre 2 Mar 11:56
    #1

    Jag hade p-stav tidigare och var mycket nöjd. Det var först när jag gick upp lite i vikt (tror det var 73kg) som jag började få lite mellanblödngar. Annars nöjd, både med att slippa komma ihåg att ta pillerna och att det var liv i sovrummet... Minipiller(cerazette) har varit ok för mig, men lite "jag lever i en ostklocka"känsla.
    Det är ju viktigt att pointera att vi påverkas så olika av hormoner så det är nästan omöjligt att jämnföra.
    De nya p-pillerna med "naturligt" östrogen Qlaira kanske är värt ett försök?

  • halo
    Äldre 2 Mar 14:51
    #2

    Har aldrig hört talas om Qlaira :) är det också ett underpiller man slipper blödningar av? Man blir ju bekväm av sig, har man inte haft blödningar alls på över 2 år känns det bittert att börja nu, men det är klart att vad som helst är ju bättre än att leva i en bubbla :) p-stav låter helt fantastiskt just att man inte behöver bry sig med kom i håget, frågan är om det ens är värt att prova för mig som (troligtvis) har taskiga biverkningar av Minipiller. Låter lite samma när man läser om det.

  • Äldre 3 Mar 15:11
    #3

    Det beror ju på hur du reagerar på dem... Men hormonet i dem omvandlas till östrogen i kroppen, så det är något som är naturligt för kroppen och jag har hört att de ska vara bra för de som har haft komplikationer med den gamla typen av p-piller. Som bonus är de också mycket skonsammare för vår miljö...

  • Moster Stina
    Äldre 3 Mar 17:31
    #4

    Jag var mentor för en elev på en skola som var FRUKTANSVÄRT nere. Gjorde ej annat än var hemma och grät hela dagarna.
    Då jag själv testat p-piller, och skjuta upp mensen-piller med samma resultat så tipsade jag henne att testa sluta upp med sådant. (Hon åt minipiller, och det har även en kompis till mig gjort, som också blev JÄTTEdeppig)
    Den tjejen och hennes mamma kom och tackade mig rejält efter det. hon slutade med hormonerna, och blev en helt ny människa!

    Jag tycker att det är hemskt att man alltid skall stå ut med sig själv i tre månader innan man kan byta ett annat piller, som kanske gör en likadan.
    Usch, vad mycket förspillda månader och år för ledsna tonåringar!

    Jag har testa flera olika sorters p-piller och jag blev torr och skör i underlivet, och deppig. Och i det läget tror man ju faktiskt att det är sån man är, liksom!
    Jag är SÅÅÅÅ glad att en barnmorska förstod mina problem, och tipsade om spiral istället!
    Vilken lycka!
    Hade kopparspiral i ca 8 år, (ej samma) och var hur nöjd som helst. jag kan verkligen rekommendera det!
    Varför ska man hålla på att laborera med ens eget psyke, bara för en massa gynekologer säger att allt är så bra så bra!?
    P-piller och minipiller är nog jättebra och fantastiskt för många, men inte för alla! Tyvärr tycker i alla fall JAG att det är det som oftast dyvlas på en allra mest!
    Men tjejer var rädda om era psyken! Det ÄR inte bra och naturligt att alltid känna sig lättirriterad och deppig! Sånt kan mycket väl bero på hormoner i tabletterna.
    Och observera att min barnmorska som satte in spiralen från början inte ens vile sätta in en hormonspiral, TROTS att de avger vansinnigt lite hormoner. Hon tyckte inte det var värt att laborera med mitt psyke mer om vi alla redan visste att jag blev ledsen och torr av sådana!

  • theman­dys
    Äldre 3 Mar 20:35
    #5

    Hej! Efter att ha ätit olika p-piller i flera år (varav de flesta påverkat mig mer eller mindre negativt) har jag tröttnat på att peta i mig hormoner. Så i nästa vecka ska jag byta till kopparspiral! Säkrare än p-piller, inga hormoner och minimalt med biverkningar! Jag rekommenderar absolut det som alternativ ;)


  • Oniq
    Äldre 3 Mar 20:53
    #6

    Har inte kunnat använda något med hormoner efter graviditeten.
    Visst, det är skönt att slippa blödningar, men är det verkligen värt all deppighet, finnar, minskad sexlust mm?

    Just nu är vi dessutom i slutet (hoppas jag) på en riktigt jävlig vinter som tagit humöret från väldigt många, så tänk på att även det kan påverka.

    Mitt råd är att testa att sluta med allt vad hormoner heter, bara ett tag, för att se att det verkligen är där problemet ligger.

  • halo
    Äldre 3 Mar 20:58
    #7

    Det verkar vara fler än man tror som får depressioner av minipiller och p-piller. Ja kan inte minnas att jag mådde dåligt när jag åt p-piller och jag är inte ens säker på att det är minipillren som spökar eller om det bara är sån jag är. Ska köra en karta till, har bara provat Exlutena i 1 mån, sen går jag på något helt annat. Kanske Qlaira det låter helt klart intressant när man läser om det :)

  • halo
    Äldre 3 Mar 21:07
    #8
    Oniq skrev 2011-03-03 20:53:04 följande:
    Har inte kunnat använda något med hormoner efter graviditeten.
    Visst, det är skönt att slippa blödningar, men är det verkligen värt all deppighet, finnar, minskad sexlust mm?

    Just nu är vi dessutom i slutet (hoppas jag) på en riktigt jävlig vinter som tagit humöret från väldigt många, så tänk på att även det kan påverka.

    Mitt råd är att testa att sluta med allt vad hormoner heter, bara ett tag, för att se att det verkligen är där problemet ligger
    Ja det var verkligen ett bra tips! Blir det inte bättre nu inom ett par veckor lägger jag av helt ett tag, mår man bättre och sen testar igen är det nog lättare att märka om det beror på pillren när man verkligen håller koll på det!
  • wiii
    Äldre 3 Mar 21:28
    #9
    halo skrev 2011-03-03 21:07:00 följande:
    Ja det var verkligen ett bra tips! Blir det inte bättre nu inom ett par veckor lägger jag av helt ett tag, mår man bättre och sen testar igen är det nog lättare att märka om det beror på pillren när man verkligen håller koll på det!
    Ja är nog inte dumt alls att göra så, den där deppigheten smyger sig så  lurigt på en att man inte riktigt vet nr och i samband med vad det började egentligen.
    Själv har jag som flera andra här dumpat pillerna till förmån för kopparspiral!
  • Grinsv­all
    Äldre 3 Mar 21:36
    #10

    Hej, 

    Neovletta är kombinations p-piller dvs innehåller både östrogen och gestagen. Övriga p-piller du nämner innehåller enbart gestagener fast lite olika varianter och olika styrkor, detta innebär att de har liknande biverkningsprofil (bröstspänningar, akne, viktuppgång och humörpåverkan) . Cerazette innehåller mer gestagen än Mini-piller och Exlutena och kan därför ge mer biverkningar än dessa två. P-stav (och p-spruta) innehåller också gestagener, i högre dos än Exlutena. Vissa personer är väldigt känsliga för gestagener, andra inte. Vill du helt komma undan gestagener är det kopparspiral som gäller. Dock är det vanligt att blödningsmängden ökar av en kopparspiral. Eller att använda kondom som antikonceptionsmedel. Ett annat alternativ kan vara hormonspiral. Hormonspiralen innehåller gestagen, men i liten mängd som verkar lokalt. Extremt gestagenkänsliga personer kan få gestagenbiverkningar även av hormonspiralen, men det är mer ovanligt. Många som använder hormonspiralen har efter några månader inga blödningar alls. Hormonspiralen är relativt dyr att införskaffa (drygt 1000kr tror jag) men kan sitta i 5 år. För att få en spiral får man inte ha missbildning i/av livmodern (kräver gynundersökning), man bör ha stabil partner (vilket jag antar att du har) och får inte ha genetala infektioner t e x klamydia. Barnmorska eller gynekolog är de som kan sätta in en spiral. Oförklarlig trötthet och nedstämdhet kan också vara underfunktion av sköldkörteln, skulle tro att de kollade detta på vårdcentralen när du var där, annars kan det vara värt att kolla upp.

    Hoppas detta hjälper dig. I övrigt kan du alltid vända dig till din gynekolog/barnmorska som är experterna på området. 

  • jennif­aer
    Äldre 3 Mar 21:50
    #11

    Nu vet jag inte om det finns olika hormonspiraler men jag har Mirena och den åker ut imorgon! Jag har känt mig gravid sen jag satte in den, haft mycket finnar, illamående m.m. och att den bara verkar lokalt är en grov överdrift. Om man läser om den på t.ex. amerikanska sidor finns det en hel del skumma saker om den. Dessutom har den blivit varnad i USA eftersom de är väldigt duktiga på att bara ta upp det positiva med den och inte tar upp alla biverkningar. Det är mycket mer skumt med den så min åker ut. Men då finns det ju så klart folk den har fungerat jättebra på också! Men jag skulle nog inte lägga 1000 spänn på att prova något sånt igen i alla fall...

  • Äldre 3 Mar 22:02
    #12

    Har också prövat hormonspiral och den åkte ut efter några få månader. Jag fick den konstiga biverkningen att istället för mens fick jag näsblod i en vecka en gång i månaden. Nä, ut åkte den och jag fick tillbaka mina normala blödningar.
    Skulle vilja veta vad man kan göra för att stabilisera hormonsvängningar under en normal menstruationscykel. Några tips? (PMS, kraftiga blödningar ect.)

  • Ylviz
    Äldre 4 Mar 16:30
    #13

    I stort sätt alla mina kompisar har ätit p-piller (eller tagit andra hormoner) och nästan lika många har blivit mycket gladare när dom slutat med dom! Jag brukar säga att de är så effektiva som preventivmedel eftersom man inte vill ha 6. En vän till mig var ihop med sin kille i 3 år och de 2 sista åren hade de inte 6. Sen gjorde de slut och några veckor senare kunde hon inte tänka annat än på 6 för då hade hon slutat med p-pillrena.

    Jag har provat 4 stycken olika och får vad läkarna kallar subjektiva biverkningar (något patienten tror att de har). Dvs deppig, PMS-ig hela tiden, tasktig närminne osv.

    Om p-pillren hade kommit idag hade de aldrig släppts pga alla biverkningar! Ja, det är precis samma anledning till att vi inte ser ett manligt p-piller.

  • wiii
    Äldre 4 Mar 16:35
    #14
    Ylviz skrev 2011-03-04 16:30:50 följande:

    I stort sätt alla mina kompisar har ätit p-piller (eller tagit andra hormoner) och nästan lika många har blivit mycket gladare när dom slutat med dom! Jag brukar säga att de är så effektiva som preventivmedel eftersom man inte vill ha 6. En vän till mig var ihop med sin kille i 3 år och de 2 sista åren hade de inte 6. Sen gjorde de slut och några veckor senare kunde hon inte tänka annat än på 6 för då hade hon slutat med p-pillrena.

    Jag har provat 4 stycken olika och får vad läkarna kallar subjektiva biverkningar (något patienten tror att de har). Dvs deppig, PMS-ig hela tiden, tasktig närminne osv.

    Om p-pillren hade kommit idag hade de aldrig släppts pga alla biverkningar! Ja, det är precis samma anledning till att vi inte ser ett manligt p-piller.


    Men det jobbas ju på manliga preventivmedel dock, det senaste jag har hört om är en spruta som får tas med några månaders mellanrum, en p-spruta för män helt enkelt!
  • Ylviz
    Äldre 4 Mar 16:57
    #15

     Grindsvall: Bra och informativt inlägg! Det låter som du också är i branchen

    Vill bara förtydliga: P-piller och Minipiller är som Gridsvall skriver, samma sorts preparat (gestagener) och man brukar få testa minipiller innan man opererar in en p-stav för att se om man får biverkningar av det.

    Wiii: det har jobbats på manliga preventivmedel 30 år. Ärligt talat tror jag inte det kommer på ett bra tag, om det änns kommer. Som sagt det är svårare nu att få ut läkemedel och dessutom finns det ju billiga alternativ så därför drivs inte forskningen av läkemedelsföretagen eftersom de då inte kan tjäna några stora pengar på det.

  • Ylviz
    Äldre 4 Mar 16:59
    #16

    Nu skrev jag fel, menade så klart att mini-piller och p-stav är samma typ av preparat

    Tillbaka till tvätten i källaren!

    Ha en bra helg!

  • halo
    Äldre 5 Mar 20:56
    #17

    idag är första dagen utan piller, ska bli spännande att se vad som händer :) Om någon månad kan jag tänka mig att gå på Qlaira för det verkar inte finnas så mycket bättre alternativ... något som ger mer blödningar än vanligt känns ju ganska uteslutet. Men som Ylviz säger, som det är idag behöver jag inga piller för inget händer ändå. Tror inte jag vågar mig på P-stav, även om många är nöjda känns det som jag kommer bli lika deppig av det. Det tar ju emot att sluta med minipiller nu när man sluppit mens i två år... men har kommit fram till att det helt enkelt inte är värt det :(

Svar på tråden Samma biverkningar Minipiller och p-stav?