• MrsT20­11
    Äldre 18 Feb 14:04
    12542 visningar
    79 svar
    79
    12542

    Besviken på Allt om Bröllops läsarbröllop

    Är det bara jag eller kändes det som de svävat iväg fullständigt när man läste senaste numret? Totalt orealistiska bröllop, fick ingen inspiration alls utan blev bara sur för att jag inte är miljonär eller släkt med Carl Larsson.

    Visst, det handlar om att man ska få idéer och tänka utanför boxen, hur långt utanför är ju frågan...
    Och ja, jag är bara avundsjuk...

    - Par nr 1 gifte sig tre gånger, varav den sista på sardinien med mängder av gäster.
    - Par nr 2 hyrde nåt ställe på gröna lund och hade en budget på 1,5 MILJONER kronor.
    - Par nr 3 var på ljuvliga Carl Larsson-gården (har själv besökt den 2 ggr, älskar stället). Ingen annan än de som är släkt med Carl Larsson kan hyra stället.

    Synpunkter på detta?

  • Svar på tråden Besviken på Allt om Bröllops läsarbröllop
  • 2010 2010
    Äldre 22 Feb 22:48
    #61
    23juli2011 skrev 2011-02-22 22:23:07 följande:
    Ärligt talat jag tycker att alla har råd med ett lyx bröllop men det är inte många som vill eller satsar ordentligt.

    Min blivande friade sommaren 07 och äntligen vi gifter oss nu iår. Jag har bestämt mig för ett bröllop som jag vill ha ,ett bröllop utan kompromisser ,mitt drömbröllop.

    Vi sålde våra lägenheter med lite större vinst och köpte en villa som är egentligen en renoveringsobjekt . Vi lever fortfarande utan fungerande spis,utan golv på andra våningen och utan ett trappräcke. Nästan inga möbler,Jag talar inte ens om våra toa... Med tanke att jag jobbar med heminredningar och design så svider det ordentligt att bo sä här.

     Vi har inte haft  en enda dag ledig i 4 år !!! Jag handlade kläder på Blocket och billiga tyska korvar på LIDL.Bara för att vi skulle få det vad vi drömde om. Vårt bröllop.
    Men äntligen iår dream comes true!
    Vi gifter oss på den vackraste platsen i värdlen i Italien,vi flyger in våra gäster och står för deras boende. Vi kommer att bjuda på den högsta class underhållningen,bästa maten och en rikitig lyxmiljö.
    Jag har jobbat som en häst de 4 år bara för att få allt detta för att uppfylla min dröm.
    Jag har beställt  inbjudan för 12.000 spänn (30 st). Det är skitdyrt men jag vill ha just de inbjudan och inga andra.
    Det kommer gå på 600000 men det spelar ingen roll. Jag vill ha just de skarena ,just den lokal osv och hade det kostat en mille då skulle jag vänta 4 år till och fixat den förbannade mille!!!
    Jag har tänkt igenom varenda detalj .blommor inredningen,musiken,backgrundsmusiken,show efter maten,före maten osv.till ooch med kläder på serveringspersonalen jag har designad själv.
     Så vad jag vill säga med detta är att vi alla har olika prioriteringar och poersonligen jag tycker att det är kul att läsa om olika bröllop med olika budget då skaffar man en bättre uppfattning om man själv vill ha.
    Vad härligt att ni får det precis som ni vill ha!!

    Jo det gäller ju att prioritera om man vill ha det på ett visst sätt. Vi skulle ha råd med mer, vi har funderat på att gifta oss sedan 2007 men bestämde i höstas att vi vill gifta oss nu i juni. Har inte sparat något innan. Hade då 7 månader på oss att spara 50 000 som vår budget är satt till. Nu har vi kommit upp i hälften och har 3,5 månader på oss att få ihop retserande. Till detta hör till att vi har 3 barn också och deras väl och behov måste ju komma först såklart, därför utesluter det ju oss att leva som ni gör. Men å andra sidan har jag heller inte haft någon speciell bröllopsdröm och skulle aldrig vilja lägga så mkt på en dag, för jag anser att det är onödigt. Min dröm är ett bröllop som är litet (40 gäster ca) avslappnat och glatt; att alla kan prata med varandra, att de har kul med oss och att vi hinner umgås med alla. Detaljer är jag inte så intresserad av som att trycka våra namn på olika saker eller duka på ett visst sätt. Har iof alltid sett att jag ska åka häst och vagn så det har vi bokat. Menar inte att man inte har det trevligt i ett stort påkostat bröllop det har man säkert =) Men jag gillar när det är minimalistiskt och mindre helt enkelt.
    Skulle en hel drös pengar ramla ner från himlen så skulle jag inte öka stl eller sakerna däremot skulle jag boka in bröllopet på kanske en herrgård och se till att alla gäster kunde stanna över natt och smalas för en brunch dagen efter bröllopet och sedan skulle jag som planerat åka på weekend med min sambo som bröllopsresa (för vi vill inte vara borta från barnen längre än så) och efter det ta en härlig solresa med våra barn! men så viktigt är inte övernattningsbröllop att jag skulle skjuta upp bröllopet och antsränga mig för att få det så. Men just så är det ju vi är ju alla olika och tycker olika och vill ha det på olika sätt, därför är det ju önskvärt att även olika läsarbröllop skildras.
  • MrsT20­11
    Äldre 22 Feb 22:57
    #62
    23juli2011 skrev 2011-02-22 22:23:07 följande:
    Ärligt talat jag tycker att alla har råd med ett lyx bröllop men det är inte många som vill eller satsar ordentligt.

    Min blivande friade sommaren 07 och äntligen vi gifter oss nu iår. Jag har bestämt mig för ett bröllop som jag vill ha ,ett bröllop utan kompromisser ,mitt drömbröllop.

    Vi sålde våra lägenheter med lite större vinst och köpte en villa som är egentligen en renoveringsobjekt . Vi lever fortfarande utan fungerande spis,utan golv på andra våningen och utan ett trappräcke. Nästan inga möbler,Jag talar inte ens om våra toa... Med tanke att jag jobbar med heminredningar och design så svider det ordentligt att bo sä här.

     Vi har inte haft  en enda dag ledig i 4 år !!! Jag handlade kläder på Blocket och billiga tyska korvar på LIDL.Bara för att vi skulle få det vad vi drömde om. Vårt bröllop.
    Men äntligen iår dream comes true!
    Vi gifter oss på den vackraste platsen i värdlen i Italien,vi flyger in våra gäster och står för deras boende. Vi kommer att bjuda på den högsta class underhållningen,bästa maten och en rikitig lyxmiljö.
    Jag har jobbat som en häst de 4 år bara för att få allt detta för att uppfylla min dröm.
    Jag har beställt  inbjudan för 12.000 spänn (30 st). Det är skitdyrt men jag vill ha just de inbjudan och inga andra.
    Det kommer gå på 600000 men det spelar ingen roll. Jag vill ha just de skarena ,just den lokal osv och hade det kostat en mille då skulle jag vänta 4 år till och fixat den förbannade mille!!!
    Jag har tänkt igenom varenda detalj .blommor inredningen,musiken,backgrundsmusiken,show efter maten,före maten osv.till ooch med kläder på serveringspersonalen jag har designad själv.
     Så vad jag vill säga med detta är att vi alla har olika prioriteringar och poersonligen jag tycker att det är kul att läsa om olika bröllop med olika budget då skaffar man en bättre uppfattning om man själv vill ha.
    Visst, det får stå för er, men herregud man kan dö imorgon liksom, kan inte fatta att man väljer att leva som en uteliggare bara för att få sitt drömbröllop någon gång i en avlägsen framtid...
  • 2010 2010
    Äldre 23 Feb 09:08
    #63
    23juli2011 skrev 2011-02-22 22:23:07 följande:
    Ärligt talat jag tycker att alla har råd med ett lyx bröllop men det är inte många som vill eller satsar ordentligt.

    Min blivande friade sommaren 07 och äntligen vi gifter oss nu iår. Jag har bestämt mig för ett bröllop som jag vill ha ,ett bröllop utan kompromisser ,mitt drömbröllop.

    Vi sålde våra lägenheter med lite större vinst och köpte en villa som är egentligen en renoveringsobjekt . Vi lever fortfarande utan fungerande spis,utan golv på andra våningen och utan ett trappräcke. Nästan inga möbler,Jag talar inte ens om våra toa... Med tanke att jag jobbar med heminredningar och design så svider det ordentligt att bo sä här.

     Vi har inte haft  en enda dag ledig i 4 år !!! Jag handlade kläder på Blocket och billiga tyska korvar på LIDL.Bara för att vi skulle få det vad vi drömde om. Vårt bröllop.
    Men äntligen iår dream comes true!
    Vi gifter oss på den vackraste platsen i värdlen i Italien,vi flyger in våra gäster och står för deras boende. Vi kommer att bjuda på den högsta class underhållningen,bästa maten och en rikitig lyxmiljö.
    Jag har jobbat som en häst de 4 år bara för att få allt detta för att uppfylla min dröm.
    Jag har beställt  inbjudan för 12.000 spänn (30 st). Det är skitdyrt men jag vill ha just de inbjudan och inga andra.
    Det kommer gå på 600000 men det spelar ingen roll. Jag vill ha just de skarena ,just den lokal osv och hade det kostat en mille då skulle jag vänta 4 år till och fixat den förbannade mille!!!
    Jag har tänkt igenom varenda detalj .blommor inredningen,musiken,backgrundsmusiken,show efter maten,före maten osv.till ooch med kläder på serveringspersonalen jag har designad själv.
     Så vad jag vill säga med detta är att vi alla har olika prioriteringar och poersonligen jag tycker att det är kul att läsa om olika bröllop med olika budget då skaffar man en bättre uppfattning om man själv vill ha.
    Inte för att vara sån men vid närmare eftertanke så har ni ju inte råd med ett lyxbröllop. Ni får ju göra avkall på saker som många anser vara normal levnadsstandard dvs ett normalt fungerande hus utan säkerhetsbrister. att kunna samla iho pengar till en sak och ha råd med en annan sak är ju 2 skillda saker. en person som verkligen har råd med ett sådant lyxbröllop är ju en person som inte måste offra hus och hem bla.
    Vi själva har ett konto med sparade pengar sedan innan, men det är ett buffertkontot som är till för vårt hus och oförutsedda utgifter på saker som vi anser är mkt viktiga. Det ska inte tas av för vårt bröllop.

    Såklart är det erat val och erat liv och jag hoppas dagen blir lika underbar som du föreställt dig!
  • MrsT20­11
    Äldre 23 Feb 09:51
    #64

    Det är ju inte klokt att det finns folk som prioriterar bort normal levnadsstandard för att kunna leva lyxliv i en vecka. Undra på att det forsar in ansökningar till Lyxfällan och att skuldsanering blivit "normaliserat" på ett väldigt obehagligt och osunt sätt.

    Sen fattar jag inte "23juli2011", vad säger era anhöriga? Hur kan de tacka ja till att ni betalar resa och boende för dem när ni själva bor i ett ruckel? Vi vet redan att om någon av oss skulle råka bli arbetslös imorgon skulle vi snabbt och lätt kunna omvandla bröllopet till en tillställning där gästerna själva väljer och betalar för sin egen mat och dryck, samt dansar till inspelad musik. I så fall hade jag dessutom valt att fixa mitt eget hår och smink. Vips har vi mer än halverat budgeten och alla är nöjda, inte minst vi som kan genomföra vår vackra vigsel trots förändringar i vardagslivet.

    Vad hände med uttrycket "rätta munnen efter matsäcken"? Är det ingen som lever enligt detta nu för tiden? Man måste väl ändå i första hand se till att leva på ett skäligt sätt varje dag, innan man börjar räkna på vilka extravaganser man har råd med...

  • 23juli­2011
    Äldre 23 Feb 10:44
    #65

    alltså det handlar inte om att leva lyxliv. innan bröllopspalnerna jag var singel och då hade jag ett lyxliv. Lön på 42 k 2:a i Vasastan ,fina märkeskläder ,spabesök osv. Men. Jag sparade ingenting för att jag kunde inte spara,trodde jag iaf.

    När jag gifte mig första gången så jag fick inte ha mitt bröllop utan svärmor fick bestämma. Ja,vi var studenter på den tiden,min man och jag och hade i nga råd med ngn fest alls. Men mina och hans föräldrar ville ha ett bröllop och cashade hela kalaset.  Jag vågade inte säga nåt då eftersom jag hade bara studiemedel på dn tiden. Ne gång talade jag om för min mamma om mina flickdrömmar om en princessböllop och då sa hon att jag skulle komma ner på marken . "Glöm inte att du heter Svensson och inte Bernadotte " sa hon till mig då "och din man heter Sköld och inte Kruger".."Sluta med de dumheterna och berätta inte för ngn"
    Sedan dess jag var bjuden på en del bröllop och varje gång tänkte jag " Åh,Jag hade kunnat också ha så" "Är jag mindre värd?"Min man va skitsur på mig för det och vi bråkade nåstan varje gång vi var på väg hem från bröllopsfesten.

    Nu har jag träffat en kille som jag känner är min andra hälft. Han förstår och stötter mig med mina bröllopsplaner. Jag vill  bara ha en dag på mina villkor,en dag  jag har alltid drömt om hela mitt liv,en dag som jag vill dela med mina gäster som är också noggrant utvalda. Alltså jag har väldigt många vänner men jag bjuder bara de som har spelat en stor rolll i mitt liv, som har hjälpt mig när jag behövde det,som stötte mig mkt under min turbuletna skilsmässa t.ex. eller inte minst i mina " galna "bröllopsplaner. De som trodde på att jag skulle få ihop det till slut det är de som är välkomna att dela med mig denna dag. Jag vill inte utsätta de för onödiga kostnader bara för att jag har bestämt mig för Italien och det är därför jag står för flyg och boende.Jag vill se de  allihopa och inte bara de som har råd . Bland mina gärstert finns inte en enda människa som jag måste bjuda av politiska skäll och det tycker jag en riktigt lyx.
    Visst det fanns såna som skrattade rakt ut och kallade mig för omogen och galen.Men sånt stör mig inte så mycket.

    Sedan jag är inte så bra på smink och frisyr så jag skulle aldrig kunnat fixa det själv och jag vill vara så snygg det går på bröllopskort .så det är inte en option.
    Det är precis som du sa "2010" att vikitigast att det blir som jag hade tänkt mig. Men jag känner att med 4 år av planeringen går inte att misslyckas.
    Sedan det är inte så jätte livsfarlig att bo i vårt hus eftersom vi använde inte alls övervåningen men efter bröllopet vi ska absolut fixa ett räcke och golv så att vi kan flytta in dit:)
     Sedan det är inte lyx för "lyxens skull". T.ex vi ska ha en orketsetr till ceremonin som kostar 5,5 . Det finns rätt många andra som tar mycket mindre men just denna orkester är speciell för oss. De spelade när jag och min m2b träffades första gången. Det var på piazza S.Marco i Venedig och jag stog där bland publiken och lyssnde på deras fantastisk framträdande. Det var då våra blickar(min och m2B) möttes för första gången. Därför det var givet att det är de som ska spela och inga andra. 
    och till slut. Det är mycket roligare att spara till ett bröllop än till en bil el solsemeter. enligt mig iaf:)

  • Future Mrs S
    Äldre 23 Feb 11:55
    #66

    Jag och min m2b har inte fett med pengar, vi studerar båda två och bor i villa det och planera bröllop går liksom inte hand i hand direkt.. men jag tror seriöst att MÅNGA skulle vilja läsa om vårt bröllop när vi haft det! Vi har ingen  fördel av att ha mkt pengar eller någon tillgång till något "speciellt" i material för vi har någon släkting som gör det bor där heter så.. Vi är bara 2 personer som älskar varandra grymt mkt och vill bli man och fru just därför.. 

    I ett repotage om vårt bröllop skulle ni kunna få läsa om hur vi gör våra inbjudningar själva, syr egna stolsöverdrag, och fixar dekorationer till borden själva.. Hur jag köpt en en enkel alinjeformad klänning och "pimpar" den.. i slutändan kommer vi inte att ha spenderat så mkt pengar, men kärlek har vi spenderat massor! Vi kommer att få VÅRT bröllop som blivit en familjetillställning från förlovningen 10-10-10 och som räcker ända till bröllopet 11-11-11.. 
    En dag som är bara vår! Inte en dag som är en bröllopskordinators.. ;) 

  • Future Mrs S
    Äldre 23 Feb 12:03
    #67
    Future Mrs S skrev 2011-02-23 11:55:13 följande:
    Jag och min m2b har inte fett med pengar, vi studerar båda två och bor i villa det och planera bröllop går liksom inte hand i hand direkt.. men jag tror seriöst att MÅNGA skulle vilja läsa om vårt bröllop när vi haft det! Vi har ingen  fördel av att ha mkt pengar eller någon tillgång till något "speciellt" i material för vi har någon släkting som gör det bor där heter så.. Vi är bara 2 personer som älskar varandra grymt mkt och vill bli man och fru just därför.. 

    I ett repotage om vårt bröllop skulle ni kunna få läsa om hur vi gör våra inbjudningar själva, syr egna stolsöverdrag, och fixar dekorationer till borden själva.. Hur jag köpt en en enkel alinjeformad klänning och "pimpar" den.. i slutändan kommer vi inte att ha spenderat så mkt pengar, men kärlek har vi spenderat massor! Vi kommer att få VÅRT bröllop som blivit en familjetillställning från förlovningen 10-10-10 och som räcker ända till bröllopet 11-11-11.. 
    En dag som är bara vår! Inte en dag som är en bröllopskordinators.. ;) 
    Det jag försökte säga var att jag tror att många fler vill läsa ett repotage om "vårt" bröllop, ett vanligt par liksom som kanske gör lite mer än vanligt själva.. alltså inspiration i alla ära men handfasta tips gillar jag mer.. ;)
  • MrsT20­11
    Äldre 23 Feb 13:45
    #68
    23juli2011 skrev 2011-02-23 10:44:13 följande:
    alltså det handlar inte om att leva lyxliv. innan bröllopspalnerna jag var singel och då hade jag ett lyxliv. Lön på 42 k 2:a i Vasastan ,fina märkeskläder ,spabesök osv. Men. Jag sparade ingenting för att jag kunde inte spara,trodde jag iaf.

    När jag gifte mig första gången så jag fick inte ha mitt bröllop utan svärmor fick bestämma. Ja,vi var studenter på den tiden,min man och jag och hade i nga råd med ngn fest alls. Men mina och hans föräldrar ville ha ett bröllop och cashade hela kalaset.  Jag vågade inte säga nåt då eftersom jag hade bara studiemedel på dn tiden. Ne gång talade jag om för min mamma om mina flickdrömmar om en princessböllop och då sa hon att jag skulle komma ner på marken . "Glöm inte att du heter Svensson och inte Bernadotte " sa hon till mig då "och din man heter Sköld och inte Kruger".."Sluta med de dumheterna och berätta inte för ngn"
    Sedan dess jag var bjuden på en del bröllop och varje gång tänkte jag " Åh,Jag hade kunnat också ha så" "Är jag mindre värd?"Min man va skitsur på mig för det och vi bråkade nåstan varje gång vi var på väg hem från bröllopsfesten.

    Nu har jag träffat en kille som jag känner är min andra hälft. Han förstår och stötter mig med mina bröllopsplaner. Jag vill  bara ha en dag på mina villkor,en dag  jag har alltid drömt om hela mitt liv,en dag som jag vill dela med mina gäster som är också noggrant utvalda. Alltså jag har väldigt många vänner men jag bjuder bara de som har spelat en stor rolll i mitt liv, som har hjälpt mig när jag behövde det,som stötte mig mkt under min turbuletna skilsmässa t.ex. eller inte minst i mina " galna "bröllopsplaner. De som trodde på att jag skulle få ihop det till slut det är de som är välkomna att dela med mig denna dag. Jag vill inte utsätta de för onödiga kostnader bara för att jag har bestämt mig för Italien och det är därför jag står för flyg och boende.Jag vill se de  allihopa och inte bara de som har råd . Bland mina gärstert finns inte en enda människa som jag måste bjuda av politiska skäll och det tycker jag en riktigt lyx.
    Visst det fanns såna som skrattade rakt ut och kallade mig för omogen och galen.Men sånt stör mig inte så mycket.

    Sedan jag är inte så bra på smink och frisyr så jag skulle aldrig kunnat fixa det själv och jag vill vara så snygg det går på bröllopskort .så det är inte en option.
    Det är precis som du sa "2010" att vikitigast att det blir som jag hade tänkt mig. Men jag känner att med 4 år av planeringen går inte att misslyckas.
    Sedan det är inte så jätte livsfarlig att bo i vårt hus eftersom vi använde inte alls övervåningen men efter bröllopet vi ska absolut fixa ett räcke och golv så att vi kan flytta in dit:)
     Sedan det är inte lyx för "lyxens skull". T.ex vi ska ha en orketsetr till ceremonin som kostar 5,5 . Det finns rätt många andra som tar mycket mindre men just denna orkester är speciell för oss. De spelade när jag och min m2b träffades första gången. Det var på piazza S.Marco i Venedig och jag stog där bland publiken och lyssnde på deras fantastisk framträdande. Det var då våra blickar(min och m2B) möttes för första gången. Därför det var givet att det är de som ska spela och inga andra. 
    och till slut. Det är mycket roligare att spara till ett bröllop än till en bil el solsemeter. enligt mig iaf:)
    Ja som sagt det får stå för er, själv håller jag med din mamma...
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 23 Feb 14:19
    #69

    23juli2011, kul att höra om era planer
    Låter toppen ju! Vilket bröllop!
    Ni andra, hon berättar bara hur de gör. Sluta vara så dömmande. Är väl kul att folk delar med sig om hur de gör för att få sitt drömbröllop

  • förlov­adflic­ka
    Äldre 23 Feb 14:23
    #70
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-02-23 14:19:47 följande:
    23juli2011, kul att höra om era planer
    Låter toppen ju! Vilket bröllop!
    Ni andra, hon berättar bara hur de gör. Sluta vara så dömmande. Är väl kul att folk delar med sig om hur de gör för att få sitt drömbröllop
    Jag tycker det är jättehäftigt att de lyckats spara ihop så mycket, menade inget illa när jag sa det om arbetslösheten, menade bara att alla kan ju inte, har man inget jobb tex så har man inga pengar. Men är jätteglad för deras skull, det kommer säkert bli helt fantastiskt! 
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 23 Feb 14:37
    #71
    förlovadflicka skrev 2011-02-23 14:23:32 följande:
    Jag tycker det är jättehäftigt att de lyckats spara ihop så mycket, menade inget illa när jag sa det om arbetslösheten, menade bara att alla kan ju inte, har man inget jobb tex så har man inga pengar. Men är jätteglad för deras skull, det kommer säkert bli helt fantastiskt! 
    Ja men det har jag full förståelse för att det är super svårt att spara när inkomsten inte är den bästa. Dock har jag jobb och ändå är jag värdelös på att spara!haha!
  • 2010 2010
    Äldre 23 Feb 15:12
    #72
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-02-23 14:19:47 följande:
    23juli2011, kul att höra om era planer
    Låter toppen ju! Vilket bröllop!
    Ni andra, hon berättar bara hur de gör. Sluta vara så dömmande. Är väl kul att folk delar med sig om hur de gör för att få sitt drömbröllop
    Jag tycker inte jag är dömmande alls. Menar bara att ett drömbröllop innebär inte samma saker  för olika människor och jag tycker inte riktigt det stämmer med att alla har råd med ett lyxbröllop som 23juli2011 ansåg. Dessutom anser jag att det är skillnad på att ha råd och ha råd. Jag kan sälja allt jag äger och då ha massor av pengar och lägga på bröllopet och få ett "lyxbröllop" men innebär det att jag verkligen har råd? Vad har jag efteråt då? Hur ska jag leva? Jag själv anser att om jag har råd med något så ska jag kunna göra det utöver min livssituation utan att behöva dra in på saker som är nödvändiga. Om mitt hus skulle sakna golv, trappräcken och en fungerande spis, skulle jag anse mig ha råd med ett bröllop för 600 000 då?  Nej det skulle jag inte.
     

    Däremot att 23juli2011 väljer att göra såhär låter jag vara upp till henne, jag förstår hennes önskan om att bjuda med utvalda gäster och att stå för kostnaden. Det låter som ett fantastiks bröllop, som de flesta bröllop är oavsett prisklass och sätt. Visst kan jag tycke att det är vansinne att lägga ut 12 000 på inbjudningskort, likväl som alla överambitiösa detaljer som inte folk tänker på ändå likväl som jag är medveten om att många tycker jag är tokig som inte bryr mig så mycket om detaljer. Och det är ju just tjusningen; vi är alla olika och prioriterar olika.
  • 23juli­2011
    Äldre 23 Feb 15:34
    #73
    2010 2010 skrev 2011-02-23 15:12:47 följande:
    Jag tycker inte jag är dömmande alls. Menar bara att ett drömbröllop innebär inte samma saker  för olika människor och jag tycker inte riktigt det stämmer med att alla har råd med ett lyxbröllop som 23juli2011 ansåg. Dessutom anser jag att det är skillnad på att ha råd och ha råd. Jag kan sälja allt jag äger och då ha massor av pengar och lägga på bröllopet och få ett "lyxbröllop" men innebär det att jag verkligen har råd? Vad har jag efteråt då? Hur ska jag leva? Jag själv anser att om jag har råd med något så ska jag kunna göra det utöver min livssituation utan att behöva dra in på saker som är nödvändiga. Om mitt hus skulle sakna golv, trappräcken och en fungerande spis, skulle jag anse mig ha råd med ett bröllop för 600 000 då?  Nej det skulle jag inte.
     

    Däremot att 23juli2011 väljer att göra såhär låter jag vara upp till henne, jag förstår hennes önskan om att bjuda med utvalda gäster och att stå för kostnaden. Det låter som ett fantastiks bröllop, som de flesta bröllop är oavsett prisklass och sätt. Visst kan jag tycke att det är vansinne att lägga ut 12 000 på inbjudningskort, likväl som alla överambitiösa detaljer som inte folk tänker på ändå likväl som jag är medveten om att många tycker jag är tokig som inte bryr mig så mycket om detaljer. Och det är ju just tjusningen; vi är alla olika och prioriterar olika.
    Jag tycker inte heller att du är dömmande :) Tvärtom ,jag köper alla dina argument.

    Precis som du sa alla vi har olika prioriteringar. Tack och lov gifter jag inte mig värje dag :)

    Lycka till med ditt bröllop!
  • MrsT20­11
    Äldre 23 Feb 15:36
    #74
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-02-23 14:19:47 följande:
    23juli2011, kul att höra om era planer
    Låter toppen ju! Vilket bröllop!
    Ni andra, hon berättar bara hur de gör. Sluta vara så dömmande. Är väl kul att folk delar med sig om hur de gör för att få sitt drömbröllop
    Säger du "guuud så fantastiskt" varenda gång folk kommer med helt galna förslag som helt saknar verklighetsförankring? Jag gör det inte i alla fall. Jag håller med 2010 2010 ovan, det är skillnad mellan att ha råd och att få för sig att alla ens pengar ska gå till ett bröllop. (Som varar i EN dag.)
  • Hoffse­nnanen Tottop­lex
    Äldre 23 Feb 16:23
    #75
    MrsT2011 skrev 2011-02-23 15:36:10 följande:
    Säger du "guuud så fantastiskt" varenda gång folk kommer med helt galna förslag som helt saknar verklighetsförankring? Jag gör det inte i alla fall. Jag håller med 2010 2010 ovan, det är skillnad mellan att ha råd och att få för sig att alla ens pengar ska gå till ett bröllop. (Som varar i EN dag.)
    Det är skillnad på att drömma och att faktiskt göra något åt de där drömmarna. Man lever bara en gång och för alla finns det olika värderingar ja visst. Men att bedömma om andra har råd eller inte tycker jag är helt fel. Låt de avgöra det. 
    Och sen sa jag inte "Guuuud så fantastiskt". Jag skrev att det lät toppen! 
  • 23juli­2011
    Äldre 23 Feb 17:29
    #76
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-02-23 16:23:28 följande:
    Det är skillnad på att drömma och att faktiskt göra något åt de där drömmarna. Man lever bara en gång och för alla finns det olika värderingar ja visst. Men att bedömma om andra har råd eller inte tycker jag är helt fel. Låt de avgöra det. 
    Och sen sa jag inte "Guuuud så fantastiskt". Jag skrev att det lät toppen! 
    Jag hade inte kunnat säga bättre själv ! Ja vi lever bara en gång. Om 10 år ingen kommer att komma ihåg en icke fungerande spis  el hur ? Utan en fantastisk bröllopsdag.  Sedan det behöver inte kosta  en million alla gångerna .. Men i vårt fal och med våra ambitioner  vi kunde inte komma undan med mindre budget för att göra våra drömmar  verkliga.
  • loluna
    Äldre 23 Feb 20:11
    #77

    "23juli2011" - jag tror att TS menade att genomsnittsbröllop brukar kosta runt 100.000 kr, och man kan inte läsa om ett enda sådant bröllop i tidningen.

    Och visst ska man försöka förverkliga sina drömmar och allt handlar om prioriteringarar, MEN ... "Lön på 42k"... jag kan bara säga att jag inte tror att många på BT tjänar så pass mycket (jag brukar få ut en fjärdedel av din lön med mitt vårdyrke och en son med immunbrist då jag VABBar halva tiden). Skulle vi spara ihop 600.000kr så skulle vi gifta oss i pensionsåldern :)

    "Jag har beställt  inbjudan för 12.000 spänn (30 st)." Tyvärr får jag en känsla av att "det perfekta bröllopet får kosta"  och ... jag blir lite ledsen, för det handlar om människor som gifter sig och inte om pengarna man lägger på bröllopet.

    Men, som sagt, jag tror att tråden handlade om att man efterlyste "genomsnittliga" bröllop med praktiska handfasta tips, och inte om vad man vill göra med sina pengar.

    Jag fördömer ingen, utan bara försöker uttrycka min tankar, så hoppas att ingen blir sårad av mina ord.

    Lycka till till alla!

  • 28 decemb­er
    Äldre 23 Feb 23:02
    #78

    Jag har inte läst den aktuella bröllops tidningen.
    Men läst andra bröllops tidningar.
    Och jag känner samma där.
    Att det bara är till för de med "bättre ekonomi".

    Men jag måste ändå säga att jag också har fått en massa bra tips
    i dessa tidingar.

    Så för mig har det varit "värt" att köpa dem.
    Och jag älskar att läsa om dyra lyx  bröllop.

  • 2010 2010
    Äldre 23 Feb 23:05
    #79
    Hoffsennanen Tottoplex skrev 2011-02-23 16:23:28 följande:
    Det är skillnad på att drömma och att faktiskt göra något åt de där drömmarna. Man lever bara en gång och för alla finns det olika värderingar ja visst. Men att bedömma om andra har råd eller inte tycker jag är helt fel. Låt de avgöra det. 
    Och sen sa jag inte "Guuuud så fantastiskt". Jag skrev att det lät toppen
    De avgör hur de prioriterar. Men om de har råd  är det ju deras livssituation som avgör. Råd har du om du inte behöver sälja av saker som är nödvändiga, råd har du om du kan leva som vanligt och ändå lägga ut en viss summa pengar. Det är endast det jag vill komma fram till. Hur ts väljer att göra och att hon gör så här är helt upp till henne (och blivande mannen). Jag bara reagerade på att hon skrev att alla har råd med ett sådant lyxbröllop och sedan berättar hon hur hon lever för att få sin dröm uppfylld. Den beskrivningen stämde inte riktigt in på en person som har råd. Men det är ju bara min åsikt om det här med att ha råd eller inte. 

    Sedan är det ju inte priset och alla detaljer som avgör om det blir en dag att minnas, för jag tror nog det blir det oavsett om man gifter sig med påmpa och ståt för flera miljoner eller ett litet bröllop med spotify som musikunderhållning. Det man minns är stämningen, känslorna, kärleken och lyckan!

    23juli: lycka till med ditt bröllop också!
Svar på tråden Besviken på Allt om Bröllops läsarbröllop