• Kemist

    Fantastisk vigselförrättare (i Stockholm)!

    Jag skriver det här för alla de som letar vigselförrättare, också längre fram i tiden. Vet inte hur många trådar jag har kollat igenom (ända från ca 2005!) för att se om någon har ett tips, Länsstyrelsens lista är ändå på en ca 200 namn.
    Vi vill, som säkert många andra, ha en personlig ceremoni på ca 20 minuter, där inte förrättaren nödvändigtvis måste göra mer än hålla de två minuterna ceremoni men ändå kan tänka sig att stanna medans andra läser dikter/pratar om oss/ sjunger etc.
    Drömmen var såklart att hitta en förrättare som VILL prata om kärleken, om oss och allt därtill, men eftersom jag personligen inte tycker att detta ska vara ett sätt att tjäna pengar för förrättaren (självklart att de får reseersättning, dvs taxi) så tycker jag inte att jag kan kräva att de ska lägga ner en massa tid på att utforma vigseln heller. Har märkt att många frågar ställs här om vigselförrättare men att folk inte riktigt skriver rakt ut vilka de valt sedan (kanske för förrättarens skull). I vilket fall, jag hittade fyra namn som verkade stora;

    Gunnar Westin (var upptagen, så har inte pratat med honom), Inge-Britt Lundin (är inte längre vigselförrättare, från detta år), Christine Kramer (ville ha betalt men ville inte säga över mail hur mycket, vilket jag tyckte kändes lite obekvämt) och slutligen Helena Valentin. 

    Denna fantastiska kvinna! Vi mötte henne idag (hon ville att vi skulle känna in om vi trivdes med henne) och hon är kanske den varmaste och finaste kvinna jag någonsin träffat! Hon har varit vigselförrättare i 14 år, och bara förra året förrättade hon 170 ceremonier (inte bara vigslar, utan namngivningar, begravningar etc med). Hon vill utforma ceremonin och hon har så många idéer att vi gick därifrån med stora leenden på läpparna. Så hon är absolut mitt tips till er framtida brudar/äkta män där ute! Och hon vidhåller att man som förrättare inte får ta betalt, och att alla vigselförrättare (dvs också Bi Dahlborg och andra skådelspelare) har fått ett brev från Länsstyrelsen nu efter jul där de tydligt fastställer detta.
    Nu har jag vänt lite, fö hon var så fin att jag på något sätt ändå vill tacka med en gåva, så jag tror vi ska höra sedan om det finns någon hjälporganisation som hon tycker om, så kan vi skänka lite pengar dit som tack för hennes jobb. 

  • Svar på tråden Fantastisk vigselförrättare (i Stockholm)!
  • skruttisOmuffis
    Jeez skrev 2011-02-17 22:30:04 följande:

    Ni vet om att arvodet de borgerliga vigselförrättarna (i Stockholm i alla fall) får från länsstyrelsen är 110:- (30:- per ytterligare vigsel samma dag)? Det enda de är skyldiga att göra för den summan är enligt protokollet, dvs de 3 minuterna. Om några sedan väljer att ge mer gratis är väl det fantastiskt, men inget man kan kräva.

    Jag har inte sett eller hört tidigare att de inte får ta betalt för ytterligare service de väljer att ge. Finns det brevet som ni hänvisar till någonstans att läsa?

    Skillnaden från en präst tänker jag är att vi har lön för alla timmar vi lägger ner på vigseln (förutsatt att vi gör dem i tjänsten).


    Om vi ska prata siffror så kan jag berätta att nämndemän får 250:- per halv dag och 500:- för en hel dag.
    Med andra ord har ju vigselförättaren ett ganska bra arvode om man jämför.... 110 spänn för 3 minuter! Jävligt bra arvode enligt min åsikt.
    Jag har då aldrig varit med om att en vigsel tar mer än 40 min allt som allt. Borde vara rimligt att en vigselförättare åtminstone kan ställa upp 15 min med ett standard-tal.
    Har man tagit på sig ett uppdrag, men tycker att det genererar för lite pengar...då kanske man inte är rätt person för uppdraget helt enkelt.
  • Cantaton
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-18 22:30:23 följande:
    Om vi ska prata siffror så kan jag berätta att nämndemän får 250:- per halv dag och 500:- för en hel dag.
    Med andra ord har ju vigselförättaren ett ganska bra arvode om man jämför.... 110 spänn för 3 minuter! Jävligt bra arvode enligt min åsikt.
    Jag har då aldrig varit med om att en vigsel tar mer än 40 min allt som allt. Borde vara rimligt att en vigselförättare åtminstone kan ställa upp 15 min med ett standard-tal.
    Har man tagit på sig ett uppdrag, men tycker att det genererar för lite pengar...då kanske man inte är rätt person för uppdraget helt enkelt.
    Okej, om det är en 3-minutersvigsel, men så fort vigselförrättaren går med på att hålla en längre ceremoni ingår ju en hel del planeringstid tillsammans med brudparet och för egen del. Planeringstiden och tiden personen i fråga lägger ner på samtal med brudparet glöms så ofta bort i många serviceyrken...
  • skruttisOmuffis
    Cantaton skrev 2011-02-18 22:33:57 följande:
    Okej, om det är en 3-minutersvigsel, men så fort vigselförrättaren går med på att hålla en längre ceremoni ingår ju en hel del planeringstid tillsammans med brudparet och för egen del. Planeringstiden och tiden personen i fråga lägger ner på samtal med brudparet glöms så ofta bort i många serviceyrken...
    Ursäkta att jag tjatar om nämdemän, men man måste ju ha en referensram Flört
    Nämndemännen skall ju läsa igenom alla papper om brottsmålet el dyl. innan det blir dags för rätten... Dessutom är de mer tidspressade. Tror de brukar få en vecka på sig och dessutom får de inte själva tacka jag eller nej hur som helst.
    Finns det någon rimlig anledning till att vigselförättare ska få en högre ersättning än andra grupper som får arvode?

    Ser man det som en chans att tjäna extra pengar eller gör man det för att det ligger i ens intresse? Jag vill tro att länsrätten menar att det sistnämnda bör vara det rätta alternativet. Det finns ingen heller som bör gå "back" med tanke på att man får begära ersättning för resekostnaderna.

    Jag vill också påpeka att det faktiskt inte är ett yrke. Det är ett frivilligt uppdrag.
  • Cantaton
    skruttisOmuffis skrev 2011-02-18 22:48:01 följande:
    Ursäkta att jag tjatar om nämdemän, men man måste ju ha en referensram Flört
    Nämndemännen skall ju läsa igenom alla papper om brottsmålet el dyl. innan det blir dags för rätten... Dessutom är de mer tidspressade. Tror de brukar få en vecka på sig och dessutom får de inte själva tacka jag eller nej hur som helst.
    Finns det någon rimlig anledning till att vigselförättare ska få en högre ersättning än andra grupper som får arvode?

    Ser man det som en chans att tjäna extra pengar eller gör man det för att det ligger i ens intresse? Jag vill tro att länsrätten menar att det sistnämnda bör vara det rätta alternativet. Det finns ingen heller som bör gå "back" med tanke på att man får begära ersättning för resekostnaderna.

    Jag vill också påpeka att det faktiskt inte är ett yrke. Det är ett frivilligt uppdrag.
    Sedan är frågan om nämndemännen är rätt referensram...
  • skruttisOmuffis
    Cantaton skrev 2011-02-18 22:52:58 följande:
    Sedan är frågan om nämndemännen är rätt referensram...
    Tycker jag absolut med tanke på att vigselförättaren på sätt och vis redan får större arvode per uppdrag.
    Jämför tyngden i uppdragen. Tycker det är lite löjligt att vigselförättarna surar då...
    Om man inte kan tänka sig att skriva ett fint tal tex om kärlek och använda det som standard och sedan avvara 15 minuter för 110:- ...då är man bra kinkig. Dessutom får man betalt för resan dit och hem igen....

    Helena Valentin är som sagt ett fantastiskt exempel på vigselförättare. Hon är obotlig romantiker. Hon tycker att det är roligt. Hon gör det mer än gärna. Det är förmodligen ett hedersuppdrag för henne. Inte ett sätt att tjäna pengar.
  • Kemist

    Fröken T: Åh, vad bra, fler fina förslag är toppen för alla glada framtida giftassugna! De blir ju hyfsat snabbt uppbokade på de populäraste datumen!

    SkruttisOmuffis: Jag tycker verkligen att du har en poäng i det här. Kul att ni också ska ha Helena, hon berättade att det ofta blir så att familj och vänner hör av sig senare, och det kan jag förstå, hon är så fin. Som du säger - en sann romantiker! 

  • Helena brud 20 aug

    Nu har jag mailad henne häromdagen, få se om hon svarar, annars får jag ringa om några dagar, passar bra då jag ändå är sjuk nu och inte har nån röst.. :) Vilka datum har ni bokat? Och tack för tips. Jag hittade Bi Dahlbirg först men hon skulle nog sluta viga nu då de intefick ta betalt. Både förståeligt och inte, hon berättade att hon la ner ca två dagar på en vigsel, och det förstår man ju att man kanske inte får ihop ekonomiskt.. Fast å andra sidan kanske man kunde kompromissat, haft två tre olika varianter och enbart gjort små ändringar? Nåja, få se om Helena el den andra kan bli napp...


  • Kemist

    Ja, usch på nåt sätt känns det ju hemskt att hon ska sluta med något (som man gissar på att) hon tycker om att göra, men man kan ju som du säger skriva några ceremonier (hon har nog en del på lager redan) och använda dem som templat. Fast det kommer också lämna plats (finns bara ett visst antal platser för vigselförrättare som jag förstår) för andra som inte tänker så mycket på ersättning.
    Vi gifter oss den 11e juni! Lycka till, hoppas allt går vägen! 

  • hoodilady

    Pratade med Helena Valentin igår, hon kanske kan på vårat datum!! Spännande. Hon hade en "ev vigsel" på skansen, men hon visste inte vilken tid det var så hon skulle ringa upp. Hoppas hon gör det idag, börjar bli dags att skicka in hindersprövningen nämligen.


  • Helena brud 20 aug

    Suck, hon har inte svarat på mitt mail ännu, antar att det blir till att ringa, men man vill ju inte störa på nått sätt.. Ringde du på dan eller kvällen?

  • Kemist

    Jag ringde en lördag runt lunch! Det råkade var då jag såg ett inlägg om henne (i en annan tråd här på BT).

  • Helena brud 20 aug

    Ok, ja nu måste ja snart ringa henne, eller någon annan. Blir ju nervös över att inte ha nån klar... :P Ni som ska ha henne i augusti? Nä, det blr morgondagens att göra!

  • Sammet

    vår vigselförättare (även om hon verkar rätt duktig osv) sa egentligen rätt ut att "en gåva på 2000kr" är vad hon brukar säga, med tanke på bla bla bla.....
    är jag grundlurad nu eller? 

  • skruttisOmuffis

    Att hon säger "gåva" visar ju glasklart att det inte är okej.

  • Blivande fru Swärdh

    Vår vigselförrättare, som va helt knäpp visa det sig senare, sa också rakt ut nåt om att han brukar få mellan 800-1500:- för sina "uppdrag". Vad är det med dessa giriga vigselförrättare??! Han fick 500:- för att han gick till vår toastmaster och började tigga efter sina pengar. När han väl fick det så blev han sur (tyckte väl det var för lite) men gick iaf därifrån. Jag fick tyvärr höradetta dan efter, hade gått i taket om jag varit på plats när detta hände. Nu hoppas vi bara han har skickat in våra papper.

  • Sammet

    tips att alltid kolla och gå igenom programmet med vigselförättaren nogrannt!!

    inte bara maila ut det och få feedback "va bra tack allt ser bra ut"
    ....för det verkar som att man kan aldrig vara för tydlig...ialla fall i mitt fall:

    Själv tyckte jag tex att programmet såg så lätt ut att komma ihåg och särskilt när v.förättaren har den med sig på papper på plats och själv tipsat om ordningen. Inte minst att hon är van att gå igenom program.
    I mitt fall läste hon ÄNDÅ fel i början av prg. ordningen på plats och uttalade förstås eftenamnen fel och va lite vimsig,..kanske stressad just den dagen....gör extra koll !!!

    ps. det vara bara vi som upptäckte det dock. våra gäster var ju i harmoni ialla fall. men det känns ju

    lycka till 

Svar på tråden Fantastisk vigselförrättare (i Stockholm)!