Kattpoet skrev 2011-02-19 22:31:20 följande:
Diamanter är det hårdaste som finns.
Både aquamariner och smaragder är beryl stenar och om jag förstått det rätt lika hårda och så om man kan ha smargader i ringen då kan man väl har aquamariner?
Men just nu är det ett problem att få tag i dem.
Vad säga som en syntet sten just nu och sedan uppgradera när det mer aqamariner på marknaden?
Nja, och nja. Smaragder bör man egentligen inte ha i en ring som man använder där den utsätts för diskmedel tex. Så är det okej med att ta av ringen så kan man ju ha det, annars är det ingen bra idé.
Sebastiána skrev 2011-02-19 17:07:38 följande:
Jag var inne på Guldsmedjan och frågade efter om de kunde sätta aquamariner i ringen, några små. De avrådde hon från. Det var svårt att få tag på och de håller inte alls bra. På henne lät det nästan som oatt aquamariner är lika känsliga som glasstenar, men så kan det väl inte vara. Hon tyckte att jag skulle välja diamanter istället. De hade blå diamanter, men de var alldeles för mörka för min smak, jag gillar den ljusa blå aquamarinfärgen ju.
Det finns ljust blåa diamanter som har precis samma färg som akvamariner. Men just den affären som du var inne hos kanske inte får sådana från sina leverantörer. Kolla med någon annan!