• Sebastiána

Ringdesperat

Vi gifter oss den 4 juni så jag MÅSTE bestämma mig för vilklen ring jag ska ha NU. Problemet är att jag har så svårt för att bestämma mig. Ingen ring jag provat har kännts rätt och det är svårt att veta hur en egen design skulle se ut i verkligheten. Hur göra?

Förresten. Är det någon som vet hur borstade rödguldsringar håller (ett av mina alternativ)? Måste inte de "borstas om" efter nåt år eller så och blir de inte förskräckligt tunna med åren då?

• Svar på tråden Ringdesperat
  • Moster Stina

Vi gifter oss 5:e juni! (en kompromiss eftersom vi råkade bli gravida med ett barn som föds ca en vecka före vårt mer genomtänkta vigseldatum)

Och oj vad svårt det är med ringar! Vi har inte heller hittat några vi gillar! Och jag vet inte varför riktigt. kan väl inte säga att det är designen det är fel på...vet bara inte vad som jag skulle kunna gå i gång på.

Vi har provat och provat...suck! Och så har jag fult eksem dessutom vilket inte lyser mindre på händerna med en massa blingbling på.

Vi har därför  NÄSTAN kommit överens om att köpa en smala variant av rödguldsringarna vi har som vigselringar. Alltså en helt vanlig tråkig slät ring, men vad ska man göra! Vi vill inte lägga en förmögenhet på ringar, och dyra, dyra stordiamantsringar ser i ala fall helt förskröckliga ut på mina fingrar. (och det gör mig inget alls, inte synd om mig!) Mannen i fråga är lite sugen på vitguld till sin rödguldsring. Han har inte testat än, men det får han väl gärna för mig, bara jag slipper. Silver och vitguld får mitt eksem att synas extra tydligt, så det är inget jag strävar efter.

Nåja...vi får väl ge oss ut och prova ringar snart igen...suck!

• Etheleglin

Gifter oss i april och köpte precis ring, så du har rätt gott om tid på dig faktiskt. De flesta märken går ganska snabbt att få från, men vissa tar några veckor till. Andas! Det gör inget om det tar en månad till eller två innan du/ni bestämmer er.

Angående borstade ringar så beror det på exakt hur den är behandlad och hur mycket du sliter på den. Jag kommer ha en blästrad ring och räknar inte med att göra om det igen. Den kommer såklart bli lite nersliten, men det är okej. Att det syns att ringen används är ju också en del av charmen.

Se till att prova olika modeller. Vad klappar ditt hjärta för? En alliansring? En solitär? En slät ring utan stenar? Vitt eller rött? Sålla kategoriskt så ska du se att du märker vad du gillar. När du har hittat din kategori och vet vad du letar efter blir det mycket lättare att prova i butikerna.

Hurdan förlovningsring har du? Är det viktigt att ringarna passar ihop eller kan du tänka dig att byta ut den? Allt sånt får du bestämma dig kring innan du försöker hitta den ringen du vill ha. 

• loluna

Vi har sådana här:
    www.georgjensen.com/sv/smycken/fusion/fusion-3-1-ring-18-kt-gult-vitt-och-rott-guld-med-briljanter

Tyvärr kan jag inte hålla med om att det går snabbt att få ringarna...
    När vi förlovade oss, köpte vi "kantringarna"  (det tog ca 3 månader att få hem) och våra vigsleringar (mittdelen) beställde vi i juli... De har kommit förra veckan....
    Det beror ju förstås på om ni har "vanliga" sorlekar  eller ringarna måste specialbeställas ;)
    Fråga innan ni blir alldeles för "sugna" och fråga vad kommer hända om ni inte får dem i tid. (Vi fick kompensation)

• Sebastiána
    Etheleglin skrev 2011-02-14 10:18:36 följande:
    Gifter oss i april och köpte precis ring, så du har rätt gott om tid på dig faktiskt. De flesta märken går ganska snabbt att få från, men vissa tar några veckor till. Andas! Det gör inget om det tar en månad till eller två innan du/ni bestämmer er.

Angående borstade ringar så beror det på exakt hur den är behandlad och hur mycket du sliter på den. Jag kommer ha en blästrad ring och räknar inte med att göra om det igen. Den kommer såklart bli lite nersliten, men det är okej. Att det syns att ringen används är ju också en del av charmen.

Se till att prova olika modeller. Vad klappar ditt hjärta för? En alliansring? En solitär? En slät ring utan stenar? Vitt eller rött? Sålla kategoriskt så ska du se att du märker vad du gillar. När du har hittat din kategori och vet vad du letar efter blir det mycket lättare att prova i butikerna.

Hurdan förlovningsring har du? Är det viktigt att ringarna passar ihop eller kan du tänka dig att byta ut den? Allt sånt får du bestämma dig kring innan du försöker hitta den ringen du vill ha. 
    Jag tycker att jag tittat på alla möjliga varianter. Vi har ganska breda förlovningsringar (5 mm) så jag funderar på en smalare vigselring så att det inte blir för mycket. Eftersom jag inte hittar något bra funderar jag på att designa själv och då måste det beställas inom 1-2 veckor enligt guldsmeden.
  • Etheleglin
    Sebastiána skrev 2011-02-14 11:01:48 följande:
    Jag tycker att jag tittat på alla möjliga varianter. Vi har ganska breda förlovningsringar (5 mm) så jag funderar på en smalare vigselring så att det inte blir för mycket. Eftersom jag inte hittar något bra funderar jag på att designa själv och då måste det beställas inom 1-2 veckor enligt guldsmeden.
    En smalare ring, det är en bra början.

Skall den ha stenar, eller vara slät? Eller en ensam sten som sitter ovanför skenan och breder ut sig över den andra ringen också?
    Ska den vara i samma guldfärg som den andra ringen eller ska de vara olika? 
  • Sebastiána
    Etheleglin skrev 2011-02-14 11:14:18 följande:
    En smalare ring, det är en bra början.

Skall den ha stenar, eller vara slät? Eller en ensam sten som sitter ovanför skenan och breder ut sig över den andra ringen också?
    Ska den vara i samma guldfärg som den andra ringen eller ska de vara olika? 
    Ja du, det är frågan. När vi köpte förlovningsringarna tänkte jag att vigselringen skulle vara likadan, men med en sten i - inte nödvändigtvis diamant. Sen tyckte jag att det blev för mycket och var istället inne på en smalare ring med många stenar och lutade åt en smal alliansring. När jag provade såna sist tyckte jag att de var tråkiga och nu funderar jag på en lite smalare ring med en stor sten i (inte en som står ut och fastnar överallt dock) eller en blästrad/borstad med en eller tre stenar. Detta måste jag föreställa mig för jag har inte sett någon sådan i någon affär och vet inte hur det ser ut förrän den i så fall är färdig och då kan jag inte ångra mig. Puh! Jag vill ju att det ska kännas rätt.

Ett tag funderade jag på akvamarin, som jag tycker är en fin sten, men diamant är ju mer neutral...
  • Fårävvör

Jag ska beställa min ring hos en guldsmed (för att det blev ett bättre kvalitet för samma pris då) men den liknar ringen längst till höger på bilden: www.smycka.se/pics/articles/classic/elsa.jpg
    Finns en liknande variant här också: www.tvahjartan.se/collection.php&id=35 (Eleonore)

Jag provade också smala alliansringar och tyckte att det kändes tråkigt, så jag bestämde mig för att ha mittstenen lite större, men ändå vara ordentligt infattad så att man inte riskerar att fastna i något.

(Min förlovningsring är i rödguld och 4 mm bred, min vigselring kommer ha samma bredd, men med infattade diamanter).

• Flodis Hjärtat

Jag hittade heller inte ngt som föl mig direkt i smaken så jag har gått till en guldsmed som gjort mina ringar helt efter mitt tycke. De blir alltså en härlig blandning och de är bara mina som ser ut så, visst en solitär och en allians låter kanske tråkigt men jag har bestämt material, bredd, höjd midja osv osv. Väntar lite till innan själva alliansringen ska tillverkas, men det beror på att jag inte vill ha den hemma för länge så jag kan gå och prova den dag ut och dag in.

Mitt råd är att prova, prova och återigen prova. Och så prova lite till!

• Fyrtiotvå
    loluna skrev 2011-02-14 10:29:09 följande:
    Vi har sådana här:
    www.georgjensen.com/sv/smycken/fusion/fusion-...

Tyvärr kan jag inte hålla med om att det går snabbt att få ringarna...
    När vi förlovade oss, köpte vi "kantringarna"  (det tog ca 3 månader att få hem) och våra vigsleringar (mittdelen) beställde vi i juli... De har kommit förra veckan....
    Det beror ju förstås på om ni har "vanliga" sorlekar  eller ringarna måste specialbeställas ;)
    Fråga innan ni blir alldeles för "sugna" och fråga vad kommer hända om ni inte får dem i tid. (Vi fick kompensation)
    Jag fick mina fusion kantdelar på 5-6 veckor... Beställde de i augusti förra året..
    Då fick jag de även handgraverade..
    Fusionringarna tillverkas efter beställning så något vidare lager av dem finns det inte hos leverantören...
    Det beror kanske på via vilket guldsmed man faktiskt beställer dem. :)

Till TS... Så mycket stress är det.. De flöesta ringarna kommer ganska fort efter beställning... :D
    Slappna av o tvinga dig inte att bestämma...
    Det kommer när det kommer.. ;)
  • Fyrtiotvå

O så är jag ju kass på stava/skriva...

Så mycket stress är det INTE var tanken att skriva.. :)

Svar på tråden Ringdesperat