• Farmall

    Bröllopstårta "amerikansk".....

    Finns det verkligen inget bageri eller konditori som gör en "amerikansk" bröllopstårta? Alltså med tårtorna liggandes direkt på varandra och ingen luft emellan.
    Pratade med ett bageri här som påstod att det inte går med våra svenska tårtor, men visst måste väl det gå med en sådan inbyggd tårtställning? Någon som förstår och kan svara.

    Skulle behöva få tag i någon runt Mariestad , Skövde , Töreboda , götene , Tidan trakten. Hjälp snälla.

    Om ni inte vet vart de kan göra någon sådan tårta så tar jag tacksamt emot tips om vart de gör andra fina och goda tårtor i dessa trakter. Vart finns de billigaste?

  • Svar på tråden Bröllopstårta "amerikansk".....
  • Chicita

    Bästa tipset jag kan ge dig är nog att ta kontakt med exempelvis www.tartdecor.se (Kungälv tror jag)
    Dom arrangerar ju tårttävlingar och utställningar och har kurser. Så dom kanske känner till någon i dina trakter...

  • Chicita
    Farmall skrev 2011-01-23 09:27:55 följande:
    Synd att du bor så långt bort chicita.
    Ja det är ju en bit emellan... Men du kan säkert få kontakt med någon annan "tårtamatör" via de som säljer produkter för tårtbakning.
    Jag trodde jag var ensam här i stan, men nu har jag hittat 4 st till som håller på. Alla har vi ju våra egna stilar och kunskapsnivåer. Men det är mer som bakar tårtor enligt amerikansk modell än vad man tror...

    Lycka till i ditt sökande.
    Om inte annat så be en släkting baka?
    Det är mycket lättare än man tror. Många blommor kan man göra med utstickare, samma med dekorband och liknande.
    Små medel kan ge en helt unik och vacker tårta...
  • KatjaB

    Det finns nog en anledning till varför var och varannan konditor inte gör dessa tårtor. 
    Vi beställde en staplad tårta från ett konditori som hävdade att de gör såna ofta och hade både bra rykte och ett konditori som funnits länge.
    var lagom nöjd när tårtan kollapsade och såg ut som att någon levererat tårtan på pakethållaren..
    såå.. säger alla du kollar med att de inte gör såna tårtor, så är det nog kanske läge att tänka om.  


  • Kattpoet

    Men att stabla en mousse tårta går inte,  då måste man ha så mycke gelantine för att hålla ihop den att den kommer att studsa.

    Den svenska moussen är mjuk, den håller inte att staplas på varandra.
    Vad du kan göra är att skaffa en tårtställning som är några millimter högra än tårta, stapla den så och lägga blommor  i skarven så att det inte syns. Se bara till att de inte är besprutade eller giftiga blommor.
     

  • sacki79
    Kattpoet skrev 2011-01-23 11:47:06 följande:
    Men att stabla en mousse tårta går inte,  då måste man ha så mycke gelantine för att hålla ihop den att den kommer att studsa.

    Den svenska moussen är mjuk, den håller inte att staplas på varandra.
    Vad du kan göra är att skaffa en tårtställning som är några millimter högra än tårta, stapla den så och lägga blommor  i skarven så att det inte syns. Se bara till att de inte är besprutade eller giftiga blommor.
    Det går hur bra som helst att stapla tårtorna med våran mousse vi använder här. Gör du bara en riktig mousse så går det hur bra som helst. Jag har gjort många sådana utan att de har stutsat som du säger. Jag använder 1-3 gel blad (beroende på vad det är för mousse) per 15 bitars.
  • sacki79
    Farmall skrev 2011-01-22 16:45:59 följande:
    Tack för alla tips.
    Jag kan baka tårtor själv, men min bröllopstårta vill jag inte göra själv. Den dagen vill jag inte baka tårta och dessutom ger det ju otur..

    Någon som vet någon i närheten av mig som gör fina tårtor? Bagerierna jag pratat med hittills är inte intresserade. Svårt att hitta alla bara.
    Jag bor i Göteborg fast det är ju en bit ifrån det med...Skrattande
  • Chicita
    sacki79 skrev 2011-01-23 12:22:03 följande:
    Det går hur bra som helst att stapla tårtorna med våran mousse vi använder här. Gör du bara en riktig mousse så går det hur bra som helst. Jag har gjort många sådana utan att de har stutsat som du säger. Jag använder 1-3 gel blad (beroende på vad det är för mousse) per 15 bitars.
    Ja varför skulle det vara omöjligt.. Jag får inte heller till det sacki79... Så där är vi överens Glad
    "Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid" sa en lärare till mig en gång i tiden. Och det stämmer ju.

    Jag har även lyckats (tja den blev ju lite pösig och sned då, men den höll) med en moussetårta som var lös "svensk" mousse som någon beskrev det ovan.
    Om jag bara hade gjort en tjockare botten som hade klarat att hålla de grillpinnar jag använde då, eller använt dom tjockare "plaströr" som jag använder i dag, så hade tårtan gott och väl klarat 4 våningar... Nu blev det bara 3 våningar tårta på buffén och den 4.e sparade vi som reserv ifall de andra inte räckte...

    Om man absolut vill använda en tårtställning som har långt mellan våningarna, så gör högre tårtor då och fyll ut glappen med tårta...
    Det är inte omöjligt det heller... ett extra lager mousse? Det är det väl ingen som säger nej till ;)

    Jag är övertygad om att trådskaparen får sin tårta precis som hon vill ha den Glad
  • Farmall

    Jag tycker det är sjukt att inte ett konditori kan göra en sån tårta. Nu har jag ringt runt till varenda konditori runt om, men inget av dem staplar tårtorna på varandra.
    Måste väl helt enkelt vara en hobbytårtmakare som mig själv, men hur i all världen ska jag få tag på en sådan häromkring....de är inte direkt lätta att hitta. Hur?

  • Chicita

    Som jag sagt innan... Kolla med de som säljer saker för tårtdekorering.
    Många av dom har forum som man får ladda upp bilder i + att dom säkert har koll på vart deras kunder bor.
    Även om inte DOM lämnar ut uppgifter så kan dom ju vidarebefodra en förfrågan säkerligen...

    Om du inte vill baka tårtan själv pga skrocket angående olycka, så skulle jag ha bett någon i min omgivning att baka den (efter dina direktiv Flört)
    Det är ju inte superavancerat som sagt. Och om ni dekorerar med sidenband och färska blommor så krävs det ju ingen expert för den biten heller...

  • Junibrud

    Vi väntar också på svar från vår konditor om de skulle kunna göra en amerikansk tårta. Vi har hittat väldigt fina tårtor men vi får hoppas att de kan göras här. Titta gärna in på min blog så finns olika fantastiska design

    eros2011psyche.wordpress.com/

    Lycka till  

  • Farmall
    Chicita skrev 2011-01-24 12:30:10 följande:
    Som jag sagt innan... Kolla med de som säljer saker för tårtdekorering.
    Många av dom har forum som man får ladda upp bilder i + att dom säkert har koll på vart deras kunder bor.
    Även om inte DOM lämnar ut uppgifter så kan dom ju vidarebefodra en förfrågan säkerligen...

    Om du inte vill baka tårtan själv pga skrocket angående olycka, så skulle jag ha bett någon i min omgivning att baka den (efter dina direktiv Flört)
    Det är ju inte superavancerat som sagt. Och om ni dekorerar med sidenband och färska blommor så krävs det ju ingen expert för den biten heller...
    Ja det kansker de kan, ska kolla upp det. Tack!
    Junibrud skrev 2011-01-24 12:53:13 följande:
    Vi väntar också på svar från vår konditor om de skulle kunna göra en amerikansk tårta. Vi har hittat väldigt fina tårtor men vi får hoppas att de kan göras här. Titta gärna in på min blog så finns olika fantastiska design

    eros2011psyche.wordpress.com/

    Lycka till  
    Fina bilder, men jag vet precis hur jag vill att min ska se ut.

    Jag har fått kontakt med en konditor här och ska träffa honom på måndag. Får se hur han säger då...hoppas hoppas!
  • Chicita
    Farmall skrev 2011-01-25 11:08:16 följande:
    Ja det kansker de kan, ska kolla upp det. Tack!
    Junibrud skrev 2011-01-24 12:53:13 följande:
    Vi väntar också på svar från vår konditor om de skulle kunna göra en amerikansk tårta. Vi har hittat väldigt fina tårtor men vi får hoppas att de kan göras här. Titta gärna in på min blog så finns olika fantastiska design

    eros2011psyche.wordpress.com/

    Lycka till  
    Fina bilder, men jag vet precis hur jag vill att min ska se ut.

    Jag har fått kontakt med en konditor här och ska träffa honom på måndag. Får se hur han säger då...hoppas hoppas!
    Lycka till. Jag håller tummarna för dig :)
  • mun85

    Farmall skrev 2011-01-23 08:28:51 följande:Nu förstår ni nog inte. Jag vill ha en svensk tårta med sockerkakstårtbotten och mousse men jag vill bygga upp den som en amerikansk alltså på varandra. Jag har ju bakat våningstårtor själv och vet att det går, men vill ha tag på någon här i närheten som jag kan beställa ifrån eftersom jag inte vill göra den själv.Jag har exakt samma problem =/ Jag bakar tårtor själv också, men jag vill ju inte göra min egna bröllopstårta. Jag bor dock i Uppsala så jag tror inte vi bor i samma område. Om du hittar något dock så blir jag glad om du hör av dig =) Jag gör detsamma.

  • Chicita
    mun85 skrev 2014-02-27 21:49:06 följande:
    Farmall skrev 2011-01-23 08:28:51 följande:Nu förstår ni nog inte. Jag vill ha en svensk tårta med sockerkakstårtbotten och mousse men jag vill bygga upp den som en amerikansk alltså på varandra. Jag har ju bakat våningstårtor själv och vet att det går, men vill ha tag på någon här i närheten som jag kan beställa ifrån eftersom jag inte vill göra den själv.Jag har exakt samma problem =/ Jag bakar tårtor själv också, men jag vill ju inte göra min egna bröllopstårta. Jag bor dock i Uppsala så jag tror inte vi bor i samma område. Om du hittar något dock så blir jag glad om du hör av dig =) Jag gör detsamma.
    Tråden är från 2011
    Jag hoppas att TS har hittat någon och fått tag i sin tårta...

    I uppsala fanns en tjej som bakade tårtor förut har jag för mig.
    Men jag är inte säker på om hon la ner eller inte...

    Puffa på mig i morgon när jag är piggare så ska jag leta lite och se om jag kan hitta henne åt dig
     
  • mun85
    Chicita skrev 2014-02-27 22:49:04 följande:
    Tråden är från 2011
    Jag hoppas att TS har hittat någon och fått tag i sin tårta...

    I uppsala fanns en tjej som bakade tårtor förut har jag för mig.
    Men jag är inte säker på om hon la ner eller inte...

    Puffa på mig i morgon när jag är piggare så ska jag leta lite och se om jag kan hitta henne åt dig
    Ojsan :) Det är så lätt att ramla in på gamla trådar. Tack för info Chicita! 
    Jag har faktiskt sen 2 dagar sedan tillbaka äntligen hittat någon som kan göra min tårta! En nypa socker i Stockholm. Vi ska på smakprov nästa lördag. :) 
  • Chicita
    mun85 skrev 2014-03-05 17:30:19 följande:
    Ojsan :) Det är så lätt att ramla in på gamla trådar. Tack för info Chicita! 
    Jag har faktiskt sen 2 dagar sedan tillbaka äntligen hittat någon som kan göra min tårta! En nypa socker i Stockholm. Vi ska på smakprov nästa lördag. :) 
    Härligt Glad
    Lycka till
  • Chicita
    lindalos skrev 2014-04-06 21:29:18 följande:
    Tråden är fortfarande från 2011... (står både 2 och 3 inlägg upp från ditt ;) 
    Så jag hoppas verkligen att den som startade tråden är nöjd med sitt val och tårtan är uppäten sen ett par år tillbaka ;) 
     
Svar på tråden Bröllopstårta "amerikansk".....