• Emblas Mamma

    Ren gissning: Hur mycket pengar kan man skrapa ihop om man önskar sig pengar? :)

    Lite för att gissa hejvilt! Jag vet att det är lite omöjligt, men är ändå lite nyfiken på vad ni tror:)
    Ni kanske själva har erfarenheter?

    Vi ska önska oss pengar i bröllopspresent (alt. presentkort på fritidsresor)
    Vi bjuder 80 personer men vi kan anta att 70 st kommer.
    Vi kan anta att det är ca. 35 par.

    Så, hur mycket tror ni är möjligt att skrapa ihop av dessa människor?
    Man kan ju aldrig veta eftersom dom kanske inte ger pengar ändå, men kom gärna med en vild gissning :D
    Har ni själva/ eller vet någon som önskat pengar och vad  har ni/dom fått? :)


  • Svar på tråden Ren gissning: Hur mycket pengar kan man skrapa ihop om man önskar sig pengar? :)
  • wiii

    Vi hade 65 gäster, strax under 30 par tror jag och fick 15 000, och en del presenter. folk var verkligen grymt generösa!

  • wiii

    rättar mig själv direkt, 55 gäster hade vi ju :P nu skrev jag hur många vi hade bjudit istället

  • Kattpoet

    Jag skulle aldrig räkna mer än 100 kr per par, orsaken är att  jag vet att ingen av oss är rika  och  100 kr för oss är  mycket pengar. 

    På vårat bröllop i Skottland  var medel från gästerna 200 kr, det var ett par som gav mer . 

  • Emblas Mamma

    Presenterna vi fick var också väldigt fina dock =)
    Men som jag sa från början så har vi tyvärr inte plats, så nu står dom hemma hos mamma tills vi flyttar senare i sommar så får vi se om vi kan omstrukturera i huset så vi får plats med allt utan att det blir för mycket.
    Vi bryr oss inte om att flytta hit sakerna, då blir det flytt två gånger.

    Men vi ska nog försöka få användning av det mesta ändå.. :)


  • wiii
    Kattpoet skrev 2011-06-24 10:50:12 följande:
    Jag skulle aldrig räkna mer än 100 kr per par, orsaken är att  jag vet att ingen av oss är rika  och  100 kr för oss är  mycket pengar. 

    På vårat bröllop i Skottland  var medel från gästerna 200 kr, det var ett par som gav mer . 
    Vi hade räknat i genomsnitt 300, just för att vi vet att inte alla har så mycket att röra sig med, men vi "visste" att vi skulle få lite mer från far och morföräldrar tex, så när man slog ut det så kändes 300 rimligt.
    I verkligheten blev det så att några inte gav något alls (helt ok för oss!), men fler än vi räknat med gav ganska mycket, flera som gav 1000 kr, och det hade vi verkligen inte trott! 
  • KretaBröllop2011

    Jag tror också att du ska snitta 300 kr/par. Personligen skulle jag alltid ge 500 kr om det var någon relativt nära som gifte sig och om det var någon riktigt nära så minst 1000 kr.

  • KretaBröllop2011

    Sedan som ni skrivit innan så kommer ni givetvis få mer av era nära tror jag, ganska snålt om man gav sitt barn t ex 500 kr bara när de gifte sig. Detta OM man då har ekonomin för att ge mer.


    När mina barn en dag gifter sig kan de räkna med en rejäl slant, minst 10 000 kr kommer jag ge

  • Kattpoet

    Den dagen dottern gifter oss så får hon vad vi har råd med, inte mer och nej jag tänker inte spara till hennes bröllop för det har jag inte råd med.

    En kompis mor dog urfattig  eftersom hon tog ett lån för att betala yngsta och mest älskade dotterns bröllop. 

  • Emblas Mamma

    Det är mycket finare att bidra med hjälp anser jag =) Själv är jag otroligt tacksam till mina föräldrar som bidrog med precis all hjälp man kan tänka sig! Vi behövde knappt tänka på någonting.
    Dom gav oss dock ett bidrag till middagen.

    Svärisarna må ha gett oss 25-30.000 som vi är glada för, men utan mina föräldrars hjälp hade vi stressat sönder oss och det hade inte blivit hälften så bra som det blev.

    Så hjälp framför pengar enligt mig.
    Pengar kan vara bra och ha, men att hjälpa sina käraste är mycket bättre!

    I första hand komemr jag hjälpa mina barn med allt som behövs, middag, dukning, musik, barnvakt, städning,
    vad dom än behöver hjälp med.
    I andra hand kommer jag ge det bidrag jag har råd med. Tänker abslut inte spara en massa för att vräka över pengar på mina barn, jag ger det jag kan, och jag ger hellre med hjärtat =)
    Inte är man snål som förälder om man inte ger något!


  • KretaBröllop2011
    Emblas Mamma skrev 2011-06-24 16:15:17 följande:
    Det är mycket finare att bidra med hjälp anser jag =) Själv är jag otroligt tacksam till mina föräldrar som bidrog med precis all hjälp man kan tänka sig! Vi behövde knappt tänka på någonting.
    Dom gav oss dock ett bidrag till middagen.

    Svärisarna må ha gett oss 25-30.000 som vi är glada för, men utan mina föräldrars hjälp hade vi stressat sönder oss och det hade inte blivit hälften så bra som det blev.

    Så hjälp framför pengar enligt mig.
    Pengar kan vara bra och ha, men att hjälpa sina käraste är mycket bättre!

    I första hand komemr jag hjälpa mina barn med allt som behövs, middag, dukning, musik, barnvakt, städning,
    vad dom än behöver hjälp med.
    I andra hand kommer jag ge det bidrag jag har råd med. Tänker abslut inte spara en massa för att vräka över pengar på mina barn, jag ger det jag kan, och jag ger hellre med hjärtat =)
    Inte är man snål som förälder om man inte ger något!
    Praktiskt hjälp och ekonomisk hjälp är också något som funkar bra
  • MrsT2011

    Vi hade bara 31 gäster, men vissa nära släktingar som inte var bjudna skänkte ändå en liten bröllopsgåva. Så det slutade med ett totalt bidrag till vår resa på över 7000 kr! Fantastiskt kul, hela resan kostade 12000 kr så mer än halva blev alltså betald genom gåvorna! Märktes tydligt att gästerna uppskattade vårt sätt att hantera det ekonomiska. Vi bjöd på brakmiddag med trerätters, vinpaket och tårta på en festvåning, kostade ca 800 kr per gäst. Liten gästlista = större svängrum i budgeten, helt rätt beslut för oss.

  • zvartaliljan

    85 vuxna gäster och vi fick ca.32.000kr + lite presenter och mina föräldrar stod för ca.15.000kr i kostnader för bröllopet + en enorm arbetsinsats. Hans föräldrar stod för ca.6000kr till bröllopet och tog hand om alla gäster som rest långt (snackar andra sidan jordklotet...).

    En del gäster gav inget...men det visste vi redan innan att det skulle de inte ha råd med och gjorde klart för dom att deras närvaro var viktigast...många fattiga unga studenter och arbetslösa som ändå reste långt för att närvara.

    Andra gäster gav alldeles för mycket...min mormor och hans mormor har likvärdig inkomst...en liten sådan...men skillnaden i deras bidrag var avsevärd...och jag ville ge tillbaka pengarna (7000kr) till hans mormor som samtidigt betalt den dyra resan hit från Argentina...men svärmor tyckte det var ytterst opassande att ge tillbaka pengarna...

    Man kan säga så här....det märktes en STOR kontrast mellan svenskarna och de utländska gästerna....svenskarna gav i medel ca.150-300kr/person..en del inget en del lite mer...MEN de hjälpte till med ALLT från förberedelser till att städa dagen efter utan att vi behövde be om hjälp.
    De utländska gästerna gav allt från 2000-7000kr/person, för dom var det normala summor att ge vid bröllop. MEN de hjälpte absolut inte till på samma vis. De trodde svenskarna som sprang omkring o städade o hjälpte till var inhyrd hjälp typ...för de är ju vana vid att alla hyr in hjälp...det är superbilligt där de bor...inte riktigt så billigt i Sverige ju...så medans mina släktingar sprang omkring och packade saker o fixade o städade dagen efter så satt hans släktingar vid en parkbänk o fikade...kan säga att det skar sig rejält mellan min mamma och hans mamma där....min mamma hade sovit 2 timmar (städade tills kl.06, upp igen kl.08) o satt inte ner en sekund så när svärmor dök upp utvilad från hotellet kl.11 o satte sig o fikade så blev mamma lite "smått" förbannad....KULTURKROCK big time!

    I slutändan var faktiskt all hjälp värd mycket mer för mig. Men självklart är jag tacksam för de stora summor vi fick av hans släktingar. Men det var ju nästan så man skämdes när man öppnade de kuverten...svårt att ta emot.

  • Bridezilla11

    Efter att ha skummat igenom denna tråd och funderat lite undrar jag följande; hur kan folk gå på bröllop utan att ge ett skit i present? Jag skulle skämmas!


    Det är en HELT ANNAN FEMMA om man åker långt för att närvara, hjälper till inför/under bröllopet med olika saker osv. Men om man går på ett bröllop, där man inte behöver åka långt, inte har hjälpt till någonting och inte är fattig... Hur f*n kan man "ge" ingenting då? =P

  • Kattpoet

    Jag  ger något även när jag är som fattigast även till mina vänner,  de får ibland checker på en Middag hos mig, eller något hemsytt eller   något litet och fånigt men som visar att jag känner personen.

  • 11juni2011

    Vi önskade oss också bidrag till bröllopsresan. Vi fick 34000 av drygt 100 gäster, dock var det en hel del barn med bland gästerna. Galet generöst tycker jag, och vi är sååå tacksamma för  att vi kommer kunna göra en riktigt fin resa.
    En galen sak som känns lite typiskt folk med mycket pengar är att de oftast ger lite, medans de med mindre pengar ger mycket. Så var det för oss iaf. Har några släktingar som har väldigt gott ställt som gav 250 kr/par (som dessutom satt och skröt någon vecka innan vilken flådig present de skulle ge oss...) medans min mans släkt som har mindre gott ställt gav minst 1000 kr/par, håller med  om vad vissa har skrivit att man nästan skämdes för att ta emot så mycket pengar av folk som knappt har råd att ha mat på bordet typ... Men what goes around comes around, jag själv är generös när det gäller kalas och bröllopspresenter och det tänker jag fortsätta med!

  • zvartaliljan
    11juni2011 skrev 2011-07-07 22:36:23 följande:

    Vi önskade oss också bidrag till bröllopsresan. Vi fick 34000 av drygt 100 gäster, dock var det en hel del barn med bland gästerna. Galet generöst tycker jag, och vi är sååå tacksamma för  att vi kommer kunna göra en riktigt fin resa.
    En galen sak som känns lite typiskt folk med mycket pengar är att de oftast ger lite, medans de med mindre pengar ger mycket. Så var det för oss iaf. Har några släktingar som har väldigt gott ställt som gav 250 kr/par (som dessutom satt och skröt någon vecka innan vilken flådig present de skulle ge oss...) medans min mans släkt som har mindre gott ställt gav minst 1000 kr/par, håller med  om vad vissa har skrivit att man nästan skämdes för att ta emot så mycket pengar av folk som knappt har råd att ha mat på bordet typ... Men what goes around comes around, jag själv är generös när det gäller kalas och bröllopspresenter och det tänker jag fortsätta med!


    jo det stämde hos oss med...sambons syster som kämpar enormt med ekonomin gav oss 2500kr...min bror och hans fru som har jättemycket pengar gav 500kr tillsammans...och många såna exempel som jag reagerade mycket på när vi öppnade kuverten. Man blir liksom lite paff...
    Jag undrar varför det är så?
  • Kattpoet

    Vad jag har märkt är att vissa  fattiga idag inte vill ses som fattiga och ger mer  medans vissa rika  ger mindre eftersom de är bra på att snåla och det var så de blev rika och sedan har de inte lagt av med att snåla.

    Jag hade en vän som la undan  60% av sin lön för ifall att hans hus skulle gå sönder och klagade hela tiden på att han inte  gjorde något roligt.  Ja, det var vettigt en gång i tiden att göra som han gjorde men nu  var huset renoverat  och han hade fått löneökning så huset hade en  buffert på över  en halv mille och han gjorde inget ting med sitt liv.
    Presenter  som han gav var billiga men från hjärtat eftersom han inte hade råd..  

    Vi ändrade hans synsätt och fick honom att ha roligt och nu har han fru och 2 barn och glömt de vänner som hjälpte honom dit. 

  • 11juni2011
    Kattpoet skrev 2011-07-08 09:42:52 följande:
    Vad jag har märkt är att vissa  fattiga idag inte vill ses som fattiga och ger mer  medans vissa rika  ger mindre eftersom de är bra på att snåla och det var så de blev rika och sedan har de inte lagt av med att snåla.

    Jag hade en vän som la undan  60% av sin lön för ifall att hans hus skulle gå sönder och klagade hela tiden på att han inte  gjorde något roligt.  Ja, det var vettigt en gång i tiden att göra som han gjorde men nu  var huset renoverat  och han hade fått löneökning så huset hade en  buffert på över  en halv mille och han gjorde inget ting med sitt liv.
    Presenter  som han gav var billiga men från hjärtat eftersom han inte hade råd..  

    Vi ändrade hans synsätt och fick honom att ha roligt och nu har han fru och 2 barn och glömt de vänner som hjälpte honom dit.
    A det kan vara så olika! Fast när det gäller mina "rika" släktingar så vet jag av erfarenhet att de slösar vilt på inredning, resor osv plus att de gärna ger riktigt dyra presenter till våra andra mer välbärgade släktingar, men ger mindre till de som har mindre pengar. Men men, jag bryr mig inte så mycket, det viktiga är att dom kom och delade våran dag.
    Det som var festligt med dom var att dom som sagt skröt att dom hade köpt en sån fin present veckorna innan. Grejen var att jag tänkte köpa mig en systemkamera men dom sa till mig att låta bli och att de kunde vi få i bröllopspresent istället. Jag sa då till dom att jag tyckte det var alldeles för mycket, medans de kontrade med att de har gott om pengar och att det är småpotatis för dom. Och sedan fick vi 250 kr istället haha... 
Svar på tråden Ren gissning: Hur mycket pengar kan man skrapa ihop om man önskar sig pengar? :)