• Brud011

    Skulle du bli sur/besviken?

    Vi har bokat kyrka, band, lokal, catering och fotograf nu, och det fanns ett datum som vi lyckades få allt att stämma på, vilket som ni vet inte är det lättaste. Problemet är att det datumet är min systers födelsedag, och nu är jag jätteorolig över vad hon ska tycka. Samtidigt känner jag att skulle vi väntat ett år eller fått ha ett höstbröllop bara för det?


     


    Hur skulle du känna om du var i min systers sits eller nån annan i familjen som fyllde år samma dag du ska gifta dig?


    Ska berätta för henne i veckan och är orolig....

  • Svar på tråden Skulle du bli sur/besviken?
  • impegno di nozze

    Jag håller med pyrro, det skulle kunna uppstå sådana situationer. Lika väl som att hon fyller 40, 50 och 60 (det är tre bröllopsdagar på 25 år) på vardagar och väljer att lägga festen på helgen.. Jag menar att det finns många tänkbara scenarion. Även åt andra hållet. Enklast är väl att tänka "vad är alternativet", väga för och emot och där har man svaret. Och säger kära syster att hon tycker att det är toppen med ett bröllop på hennes födelsedag, så är allt smidigt löst :)
    Det är lätt att göra en höna av en fjäder ibland..

  • JustMeAndMyLove

    Berätta gärna hur det gått när du berättat! Och jag håller med några här om att ni borde göra något för att uppmärksamma hennes dag med :) BEhöver ju inte vara något stort, bara en skål och kanske någon present, så hon inte känner isg bortglömd! Kanske en liten födelsedagstårta just till henne? Eller så sätter ni ett ljus i hennes tårtbit och sjunger ja må hon leva! Då skulle i alla fall jag bli jätterörd!

  • Flodis Hjärtat

    Jag hade bara tyckt att det va kul. Bättre sätt än så kan man väl inte fira på sin födelsedag. En bra fest liksom, sedan att man själv inte står i centrum är väl inte hela världen.

  • JT2010

    Nu har jag inte läst alla inlägg men varför kunde ni inte valt en annan dag? Det kan ju inte vara saker som stör alla andra helger under en hel sommar?


     


    Det vore en sak om du hade frågat innan ni bokat men vad ska du göra nu om hon blir arg/ledsen/besviken? Är ni beredda att flytta? Annars är det ju knappt någon idé att fråga så här i efterhand...

  • Brud011

    läs mitt första huvudinlägg så ser du ;)


    inte en enda annan dag lördag på sommaren kunde alla parter som vi ville ha, detta var enda dagen som allt klaffade.

  • Brud011

    ps/ ja blir hon jättesur eller något (vilket jag inte tror) så byter jag hellre datum än att det blir dålig stämning förknippat med min bröllopsdag givetvis.

  • JT2010

    Ok antingen läste jag för fort eller så tyckte jag inte det var en tillräckligt stor anledning för att ta just det datumet. Jag skulle hellre valt en annan fotograf eller catering eller vad det nu krävdes för att få ett annat datum eller frågat min syster först...

  • pyrro

    Jag tror säkert inte att hon blir öppet sur. Hon kanske inte ens blir medvetet sur......men jag skulle helt enkelt inte för min egen skull välja min syster födelsedag att gifta mig. Som sagt skulle hellre välja annan catering etc....det skulle helt enkelt kännas FEL att gifta sig på ett syskons födelsedag!

  • JustMeAndMyLove
    pyrro skrev 2010-11-10 18:48:10 följande:
    Jag tror säkert inte att hon blir öppet sur. Hon kanske inte ens blir medvetet sur......men jag skulle helt enkelt inte för min egen skull välja min syster födelsedag att gifta mig. Som sagt skulle hellre välja annan catering etc....det skulle helt enkelt kännas FEL att gifta sig på ett syskons födelsedag!
    Fast är det inte bättre att bara fråga och försöka vara öppen om saken innan man börjar byta catringfirma osv. Så jättelätt är det inte att få ihop allt :/ 

    Sen tror jag man kan känna ett syskon och veta lite hur hon/han kommer reagera. Jag har 5 systrar och jag kan lova att alla utom ett syskon skulle tycka det vore kul. Det sista syskonet skulle blir helt galen. 


    Tycker man ska fråga, vara ärlig och öppen och anpassa sig efter hur hon reagerar :)

  • mattiasFästmö

    jag hade blivit sur och besviken, absolut. Man har bara en dag om året som är 'min' dag. Och i vår familj så firar vi födelsedagar väldigt mycket, det är en viktig dag. Och även om jag skulle kunna tänka mig att ge upp en födelsedag för min systers skull så skulle de ju hursom ha sin bröllopsdag varje år på min födelsedag, då de antagligen skulle vilja göra andra saker än att fira mig. Hum, det låter lite egoistiskt, men jag skulle inte gilla det.

  • Karamellen

    Jag hade bara sett det som positivt. Och hon kommer aldrig glömma er bröllopsdag


     


    Vi råkade döpa dottern på mina föräldrars bröllopsdag! Jag bokade präst och kyrka och allting och hade inte en tanke på att det var samma datum som mamma och pappas bröllopsdag. De tyckte det var kul att hon döptes påd eras bröllopsdag

  • Iseika

    Vad tusan, jag fyller år på julafton. Snacka om att dela sin dag med andra


     


    Som nån sa är det en trevlig gest att uppmärksamma syrran på nåt vis under festen!

  • Brud011

    jag berättade idag och hon garvade åt mig för att jag ens tänkt tanken att hon kunde bli sur eller besviken, och hon tyckte det bara var kul, "tänk vilken fest det blir med hela familjen" som hon sa :D Och det var innerst inne vad jag trodde också, men det är ändå skönt nu när det är över. Hon sa också att "jag fyller år VARJE år, men du gifter dig bara en gång". och det där med att det kommer vara vår bröllopsdag när det är hennes födelsedag varje år, det förstår jag inte riktigt för man kan fira både födesledagen en annan dag eller vår bröllopsdag en annan dag, vi är inte så knussliga.


     


    så det kunde inte gått bättre! :D

  • passionsblomman

     


    Brud011 skrev 2010-11-10 22:05:15 följande:
    jag berättade idag och hon garvade åt mig för att jag ens tänkt tanken att hon kunde bli sur eller besviken, och hon tyckte det bara var kul, "tänk vilken fest det blir med hela familjen" som hon sa :D Och det var innerst inne vad jag trodde också, men det är ändå skönt nu när det är över. Hon sa också att "jag fyller år VARJE år, men du gifter dig bara en gång". och det där med att det kommer vara vår bröllopsdag när det är hennes födelsedag varje år, det förstår jag inte riktigt för man kan fira både födesledagen en annan dag eller vår bröllopsdag en annan dag, vi är inte så knussliga.   så det kunde inte gått bättre! :D

    Gött!

  • Brud011
    passionsblomman skrev 2010-11-10 22:26:49 följande:
      Gött!
    ja riktigt!!! :D
  • Brud011
    litet hemligt bröllop skrev 2010-11-11 06:56:33 följande:
    Skönt att kunna släppa det nu :)
    jovars, känner mig 10 kg lättare haha
  • JustMeAndMyLove
    Brud011 skrev 2010-11-10 22:05:15 följande:
    jag berättade idag och hon garvade åt mig för att jag ens tänkt tanken att hon kunde bli sur eller besviken, och hon tyckte det bara var kul, "tänk vilken fest det blir med hela familjen" som hon sa :D Och det var innerst inne vad jag trodde också, men det är ändå skönt nu när det är över. Hon sa också att "jag fyller år VARJE år, men du gifter dig bara en gång". och det där med att det kommer vara vår bröllopsdag när det är hennes födelsedag varje år, det förstår jag inte riktigt för man kan fira både födesledagen en annan dag eller vår bröllopsdag en annan dag, vi är inte så knussliga.   så det kunde inte gått bättre! :D
    Härligt! Skönt för dig :)
Svar på tråden Skulle du bli sur/besviken?