• Frilledille

Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?

Hur länge tycker ni att det är ok att låta gästerna vänta?

Vi funderar på att ha vigsel ganska tidigt, vid 11-tiden. Därefter vill vi bjuda alla gäster (ca 90 pers) på lunch och underhålling (lekar, brudparsquiz osv) medan vi får tid för bl a fotografering. Är det för lång tid att starta själva bröllopsfesten vid 17-tiden? Det kommer vara en barnfri dag/fest.

Vårt förslag på tidsplan ser ut så här:

11-12.30 vigsel och riskastning/fotografering/gratulationer

12.45 Buss till lunchlokalen (tar ca 15 min)

13.00-14.30 mingel och lunch

14.30-15.45 "underhållning"

16.00 buss till festlokalen

16.30 fördrink och snittar

17.00 middagen börjar

Vad tror ni. Hinner folk dö av uttråkning? Eller kommer det att uppskattas?

• Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?
  • Frilledille
    Silverglitter skrev 2010-09-22 10:58:41 följande:
    Låter bra! Fråga vännerna, och som någon sa, kanske även lite äldre släktingar och barnfamiljer. Jag tycker absolut ni ska närvara vid lunchen. Både för gästernas och er egen skull (ni måste ju ändå äta lunch någon gång under dagen, annars kommer ni ju däcka innan festen ;) ) Fotograferingen hinns med under "fria tiden", och förhoppningsvis hinner ni med att pusta ut och vila en liten stund innan middagen också. Men de som bor i samma stad som vigseln är måste väl åndå ha tagit sig till kyrkan på något vis? Så de ändå har bilen där? I så fall kan ni ju göra så att bussen går från lunchlokalen tillbaka till hotellet och kyrkan, så kan de långväga hänga på hotellet och de som bor i "bröllopsstaden" åka hem eller vad de nu känner för. Alternativt har de tagit egen bil till lunchen, och åker direkt därifrån. Sen kan ni ju såklart ha aktiviteter för de som inte känner för att åka hem eller vara på hotellet. en del har ju ur mycket energi som helst :)  Men jag tror att det är bra att vara tydlig i inbjudan att det är frivilligt så de som vill vila mellan lunch och fest inte känner sig tråkiga. Haha, nej, jag tror nog att det kommer bli bra i slutändan, men jag föstår att det är svårt med planeringen, Man vill ju så gärna att det ska bli bra. Jag tycker det är tillräckligt svårt att planera vårt bröllop som ändå är väldigt traditionellt på en lördag eftermiddag...
    Men nu börjar det i alla fall likna något =)

Tur att det finns snälla bröllopstorgare som frivilligt delar med sig av sina erfarenheter.

• ClaraH

Frilledille skrev 2010-09-22 10:37:06 följande:
    Jag tror att dom skulle svara ärligt - så då är det spikat; vi kommer fråga några vänner. Om vi skulle köra på ditt exempel, tycker ni då att vi ska närvara vid lunchen och knäppa korten medan gästerna har "fri tid"? Tanken är att vi ska hyra bussar som kör gästerna från kyrkan till lunchen och sedan till festen (det är inte samma lokal). Från festen och kyrkan till hotellet är det gångavstånd. Men vad "gör" vi då med de gäster som inte behöver åka till hotellet och checka in. Dom som bor i samma stad har ju antagligen lämnat bilen hemma. Vart ska man slussa dom mellan lunch och fest? Tror vi hoppar över allt och gifter oss utomlands på en öde strand hahaha

Lite drastiskt kanske att fly till en öde strand... Men ni kanske ska ta en funderare på om det är absolut nödvändigt att ha vigseln kl. 11. Det verkar ju medföra en hel del problem, särskilt som ni också begär att gästerna ska ta ledigt en fredag också. Jag tror det kommer att gnölas en hel del bland gästerna även om ni inte hör det. Om jag ska vara ärlig så skulle jag ha svårt att förstå varför man lägger vigseln kl. 11, och om det är så att det var bara för att datumet är 111111 så skulle jag nog tycka att det var lite väl mycket begärt av gästerna. De har nog lite svårt att förstå att de ska ta ledigt från jobbet och sen har de fri tid. Många skulle nog föredra en vigsel vid 15-tiden så skulle en del i alla fall kunna jobba halva dagen.

Jag vill inte låta negativ, men anledningen till att du tar upp det är väl att ni också inser att det finns vissa problem. Kan ni inte se det som att det är datumet (om det nu är det, ser inte att du sagt det egentligen) som har betydelse och inte själva tiden.

• Frilledille
    ClaraH skrev 2010-09-22 11:11:12 följande:
      Lite drastiskt kanske att fly till en öde strand... Men ni kanske ska ta en funderare på om det är absolut nödvändigt att ha vigseln kl. 11. Det verkar ju medföra en hel del problem, särskilt som ni också begär att gästerna ska ta ledigt en fredag också. Jag tror det kommer att gnölas en hel del bland gästerna även om ni inte hör det. Om jag ska vara ärlig så skulle jag ha svårt att förstå varför man lägger vigseln kl. 11, och om det är så att det var bara för att datumet är 111111 så skulle jag nog tycka att det var lite väl mycket begärt av gästerna. De har nog lite svårt att förstå att de ska ta ledigt från jobbet och sen har de fri tid. Många skulle nog föredra en vigsel vid 15-tiden så skulle en del i alla fall kunna jobba halva dagen. Jag vill inte låta negativ, men anledningen till att du tar upp det är väl att ni också inser att det finns vissa problem. Kan ni inte se det som att det är datumet (om det nu är det, ser inte att du sagt det egentligen) som har betydelse och inte själva tiden.
    När det gäller ledigheten för gästerna så är ca 70% långväga gäster och skulle ändå inte hinna jobba halvdag för att sedan åka. De reser bl a från Finland, noooorra Sverige och södra Sverige och bröllopet är mittemellan (så klart, bara för att krångla (; )

De som bor i samma stad, typ min släkt, skulle så klart kunna jobba ½ dagen om vi flyttar vigseln till senare.

Tiden är självklart inte det viktigaste, inte datumet heller. Det viktigaste är ju ATT gifta sig, men ni vet hur det är när man har fått för sig att man vill ha det på ett speciellt sätt. Och så bara måste man få till det.

• Silverglitter

Frilledille skrev 2010-09-22 11:07:53 följande:
    Men nu börjar det i alla fall likna något =) Tur att det finns snälla bröllopstorgare som frivilligt delar med sig av sina erfarenheter.

Det är bara kul om man kan vara till någon hjälp!

Jag håller nog iofs med ClaraH lite, just det här med att det är på en fredag gör ju att man behöver ta ledigt. Och har man långt att åka kanske man till och med måste ta ledigt iaf halva dagen innan också för att hinna resa. Inte helt optimalt.
    Men som jag sagt tidigare så skulle jag absolut försöka ta ledigt om jag var bjuden till ett sånt bröllop. Tyvärr kan det ju vara svårt för en del beroende på vad man har för jobb, men det antar jag att ni tagit med i beräkningarna. De närmaste försöker antagligen göra allt de kan för att ta ledigt iaf :)

Är det bara din släkt som bor i staden bröllopet är i så kommer flera kanske ändå vara lediga hela dagen för att hjälpa till med förberedelsser och så, även om bröllopet är senare, så då spelar det ju inte så stor roll.

Haha, ja förstår hur det kan vara. Jag har också lätt att snöa in på grejer sådär, även om just datumet känns ganska oviktigt i vårt fall.

• Optimia

Ärligt talat så skulle jag sannolikt inte ta ledigt 1½ dag för att delta i ett bröllop där jag får sitta och vänta 4 timmar på att brudparet skall dyka upp.

Tar jag ledigt ska det vara en vän/släkting som jag står VÄLDIGT nära. Det känns lite väl mycket i plånboken att vara ledig + betala för minst två hotellnätter (vilket de utsocknes ju får göra om de ska vara på plats kl 11) + resorna då.

Skulle min kusin som bor rätt långt bort, och som jag inte har desto mer kontakt med, ha detta upplägg; då skulle jag tacka nej och skicka en present istället. Det går åt FÖR mycket tid och för mycket pengar.

• Frilledille
    Optimia skrev 2010-09-22 11:58:59 följande:
    Ärligt talat så skulle jag sannolikt inte ta ledigt 1½ dag för att delta i ett bröllop där jag får sitta och vänta 4 timmar på att brudparet skall dyka upp. Tar jag ledigt ska det vara en vän/släkting som jag står VÄLDIGT nära. Det känns lite väl mycket i plånboken att vara ledig + betala för minst två hotellnätter (vilket de utsocknes ju får göra om de ska vara på plats kl 11) + resorna då.Skulle min kusin som bor rätt långt bort, och som jag inte har desto mer kontakt med, ha detta upplägg; då skulle jag tacka nej och skicka en present istället. Det går åt FÖR mycket tid och för mycket pengar.
    Hur skulle upplägget behöva se ut för att du skulle tycka att det var värt det då?
  • Heloise

Jag har aldrig varit på ett bröllop som du beskriver, men efter att ha varit på ett liknande bröllop så skulle jag säga att jag skulle gå och säkert tycka att et  var jättefint men jag skulle vara helt slut.

Mitt förslag( om ni def vill vigas kl 11) är att ni kanske har en borglig vigsel kl 11, bara du,din fästman och 2 vittnen. Sen äter ni lunch och tar kort.

Kl 15( typ) har ni en kyrklig välsignelse med alla gäster, med efterföljande 3 rätters och dans. Jag och min man gifte oss kl 15 och festen slutade kl 1:30 och då var det inte alls speciellt många gäster kvar faktiskt. De flesta troppade av runt 1, och då var de både nöjda, mätta, och slutdansade i fötterna. Hellre en" kortare" men intensiv fest, där alla orkar vara på topp och parta på. 

Upplägg:

11-11:15 vigsel

11:30-12:30 Lunch

13 -14 foto

15:00-15:30 kyrklig välsignelse

16:00 buss till festlokal

17:00 middag

Då hinner fotografen ta kort under mingel+ skål tiden

I många länder i Europa har man alltid två ceremonier, en "laglig/ borglig" och sen en välsignelse i kyrkan. Då blir ni vigda kl 11, och det är den tiden som "räknas" och ni får in det ni vill och det som kanske är bäst för gästerna.

• Frilledille
    Heloise skrev 2010-09-22 12:22:15 följande:
    Jag har aldrig varit på ett bröllop som du beskriver, men efter att ha varit på ett liknande bröllop så skulle jag säga att jag skulle gå och säkert tycka att et  var jättefint men jag skulle vara helt slut. Mitt förslag( om ni def vill vigas kl 11) är att ni kanske har en borglig vigsel kl 11, bara du,din fästman och 2 vittnen. Sen äter ni lunch och tar kort. Kl 15( typ) har ni en kyrklig välsignelse med alla gäster, med efterföljande 3 rätters och dans. Jag och min man gifte oss kl 15 och festen slutade kl 1:30 och då var det inte alls speciellt många gäster kvar faktiskt. De flesta troppade av runt 1, och då var de både nöjda, mätta, och slutdansade i fötterna. Hellre en" kortare" men intensiv fest, där alla orkar vara på topp och parta på.    Upplägg: 11-11:15 vigsel 11:30-12:30 Lunch 13 -14 foto 15:00-15:30 kyrklig välsignelse 16:00 buss till festlokal 17:00 middag Då hinner fotografen ta kort under mingel+ skål tiden   I många länder i Europa har man alltid två ceremonier, en "laglig/ borglig" och sen en välsignelse i kyrkan. Då blir ni vigda kl 11, och det är den tiden som "räknas" och ni får in det ni vill och det som kanske är bäst för gästerna.
    Hmm.. intressant idé. Tål att tänkas på!
  • Optimia

Frilledille skrev 2010-09-22 12:08:43 följande:
    Hur skulle upplägget behöva se ut för att du skulle tycka att det var värt det då?

Mer sådär som "traditionella" bröllop brukar se ut, dvs. att vigseln och efterföljande fest ligger någotsånär nära varandra i tidsplaneringen. Att inte precis HELA dagen går åt till bröllopet.

Heloises förslag tycker jag lät bra. Då får ni ju er vigsel vid ert speciella klockslag och gästerna slipper sitta och vänta. De närmaste (föräldrar och syskon) vill säkert vara med på båda ceremonierna, och har fullt upp med allt som behöver fixas mellan vigseln och festen, så för dem blir väntan knappast lång

Eftersom jag är ganska sparsam av mig, vill jag helst minimera antalet hotellnätter, och då hellre kunna välja att starta tidigt på morgonen för att komma fram till hotellet och vara redo för bröllopet på eftermiddagen. Ska man vara på plats kl 11 är det i princip omöjligt, då är man ju tvungen att boka två hotellnätter. Är det dessutom frågan om en vardagsnatt (natten mellan torsdag och fredag) är det i regel dyrare att bo på hotell än under en helg.

• Jessika81

Ni kan inte gifta er 11 på kvällen på fredagen och sedan ha festen på lördagskvällen? För jag antar att det handlar om 11 november??

Då skulle de som vill kunna samlas på fredagen och se er gifta er (blir som en midnattsmässa om man har det i kyrkan, kan bli väldigt häftigt med en ljusfylld kyrka). Om ni sedan kommer ut ur kyrkan runt 12-slaget passar det ju utmärkt med ett fyrverkeri?!

Jag skulle i alla fall tänka över noggrant hur viktigt det egentligen är att ha vigseln just 11.00. Jag har också haft en massa fasta idéer om hur det MÅSTE vara, men jag har lämnat dem eftersom det blir trevligare för alla då. Jag tror inte det är värt det att ha upplägget med ett förmiddagsbröllop och sen väntan för gästerna. Bara att vara finklädd så länge är ju jobbigt.

• Sebastiána
    Heloise skrev 2010-09-22 12:22:15 följande:
    Jag har aldrig varit på ett bröllop som du beskriver, men efter att ha varit på ett liknande bröllop så skulle jag säga att jag skulle gå och säkert tycka att et  var jättefint men jag skulle vara helt slut. Mitt förslag( om ni def vill vigas kl 11) är att ni kanske har en borglig vigsel kl 11, bara du,din fästman och 2 vittnen. Sen äter ni lunch och tar kort. Kl 15( typ) har ni en kyrklig välsignelse med alla gäster, med efterföljande 3 rätters och dans. Jag och min man gifte oss kl 15 och festen slutade kl 1:30 och då var det inte alls speciellt många gäster kvar faktiskt. De flesta troppade av runt 1, och då var de både nöjda, mätta, och slutdansade i fötterna. Hellre en" kortare" men intensiv fest, där alla orkar vara på topp och parta på.    Upplägg: 11-11:15 vigsel 11:30-12:30 Lunch 13 -14 foto 15:00-15:30 kyrklig välsignelse 16:00 buss till festlokal 17:00 middag Då hinner fotografen ta kort under mingel+ skål tiden   I många länder i Europa har man alltid två ceremonier, en "laglig/ borglig" och sen en välsignelse i kyrkan. Då blir ni vigda kl 11, och det är den tiden som "räknas" och ni får in det ni vill och det som kanske är bäst för gästerna.
    Det var ett mycket bra råd tycker jag. Så skulle jag gjort! Tala om att äta kakan och ha den kvar
  • GnuGS

Heloises råd om "vigsel kl 11 + kyrklig välsignelse kl 15 + fest" verkar bra, tycker jag. Då sparar ni ju massor av pengar på gästernas lunch och transporterna också!

Jag skulle i samma tråd vilja fråga hur ni andra ser på uppdelat dagsprogram generellt?!

Alla normalsvenska bröllop jag varit på har varit enligt modellen "eftermiddagsvigsel och fest direkt efteråt", vilket varit väldigt trevligt.

Men kanske skulle det funka utmärkt också att ha vigsel mitt på dagen (t ex kl 12) och så bröllopsfest på kvällen (t ex kl 19)? Det vill säga att gästerna har eftermiddagen på sig att vila/byta kläder/turista eller vad de nu vill göra. Gärna med mottagning/brudskål direkt efter vigseln, i anslutning till kyrkan, men inga gemensamma eftermiddagsaktiviteter i övrigt.

I vårt fall skulle fördelen vara att vi lättare skulle kunna skilja på gäster som enbart är bjudna till [den enormt stora] kyrkan och gäster som ska vara med på [den stora men mer begränsade] bröllopsfesten.

Känns trist att inte våga bjuda folk till enbart vigseln för att man är rädd att de ska bli sura för att de inte får komma med till festen (eller missförstå inbjudan så att de tror att alla ska på festen, vilket jag förstått händer).

Att dela på vigsel och fest skulle kanske också göra det lättare för vänner som gärna vill komma, men inte tycker sig ha tid med ett lååångt totalevenemang - de skulle ändå få ett festligt inslag med vigselmottagningen, och så lättare kunna tacka nej till festen.

Fast visst är det trevligt när hela följet är tillsammans i ett... Vore tacksam för synpunkter från er som gästat/ordnat tudelade bröllopsfestligheter, för jag har själv ingen erfarenhet av sådana!

• Frilledille

Nu verkar det som att vårt "problem" är löst. Kyrkan gick inte att boka så tidigt pg av begravningar så nu behöver vi inte fundera på det mer haha.

Så nu blir det mest troligt en fredag men senare på dagen istället, ca kl 15. Då passar det ju också att göra som många föreslagit, att ta bröllopsfoton före vigseln.

• Sara och Micke 2010

Ni som funderar på en tidig vigsel. Jag skulle inte rekommendera det! Det blir en vääääälllldigt lång dag både för Er och gästerna. Krasst sätt så är folk generellt väldigt måna om sin tid och att spendera en hel dag på ett bröllop tror inte jag skulle uppskattas. Framförallt inte av dem som måste lämna bort sina barn. Det är inte säkert man kan få barnvakt så länge.

Se till att ha en fartfylld dag i stället utan några dötider!

S

Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?