Silverglitter skrev 2010-09-22 10:20:25 följande:
Såklart du kan höra runt lite bland kompisarna, men frågan är ju hur många som svarar ärligt? Jag tycker nog att det är ett lite märkligt upplägg. Särskilt som det är en fredag och folk behöver ta ledigt hela dagen. Även om jag självklart skulle försöka göra det om du vore en vän till mig och jag var bjuden. Men jag skulle hellre ta ledigt en halvdag än en hel, då det skulle fungera mycket bättre med mitt jobb. Och som flera nämnt så är man väl i första hand där för att fira brudparet, så jag skulle nog känna att det var lite onödigt utdraget om brudparet valde att vara borta 4h. Troligtvis skulle jag bli väldigt trött på kvällen också, i och med att man är igång hela dagen (och för att inte tala om hur trött jag skulle vara i fötterna efter en heldag i klackar).Tänk också på att det blir två hotellnätter för de långväga gästerna. Har alla råd/lust med det? På de bröllop jag varit på där det varit någon aktivitet redan kvällen/dagen innan bröllopet har det ändå varit eftermiddagsbröllop, så de flesta gäster ändå haft möjlighet att komma samma dag som bröllopet och på så vis bara behövt en hotellnatt. Om ni absolut vill ha vigseln kl 11 skulle jag föredra ett uppläg ungefär såhär: 11.00- ca 11.30 Vigsel 12.00 Buss alt. egen bil till lunchlokalen (eftersom ni gifter er i november kan det vara kallt ute, så folk blir inte långvariga vid gratulationerna utanför kyrkan, det vet jag av erfarenhet)12.30-14.30 Mingel och lunchFri tid fram till middagen, som jag tycker kan börja ca 18.30-19.00. Skippa fördrink och snittar då eftersom ni redan haft lunch med mingel. För inte är väl tanken att folk ska mingla vid lunchen utan drink och snittar? Då har man möjlighet att åka hem/till hotellet och vila mellan lunch och middag, piffa till sminket lite och eventuellt byta till någon ordentlig partystass till kvällen :)
Jag tror att dom skulle svara ärligt - så då är det spikat; vi kommer fråga några vänner.
Om vi skulle köra på ditt exempel, tycker ni då att vi ska närvara vid lunchen och knäppa korten medan gästerna har "fri tid"?
Tanken är att vi ska hyra bussar som kör gästerna från kyrkan till lunchen och sedan till festen (det är inte samma lokal). Från festen och kyrkan till hotellet är det gångavstånd.
Men vad "gör" vi då med de gäster som inte behöver åka till hotellet och checka in. Dom som bor i samma stad har ju antagligen lämnat bilen hemma. Vart ska man slussa dom mellan lunch och fest?
Tror vi hoppar över allt och gifter oss utomlands på en öde strand hahaha