• Frilledille

Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?

Hur länge tycker ni att det är ok att låta gästerna vänta?

Vi funderar på att ha vigsel ganska tidigt, vid 11-tiden. Därefter vill vi bjuda alla gäster (ca 90 pers) på lunch och underhålling (lekar, brudparsquiz osv) medan vi får tid för bl a fotografering. Är det för lång tid att starta själva bröllopsfesten vid 17-tiden? Det kommer vara en barnfri dag/fest.

Vårt förslag på tidsplan ser ut så här:

11-12.30 vigsel och riskastning/fotografering/gratulationer

12.45 Buss till lunchlokalen (tar ca 15 min)

13.00-14.30 mingel och lunch

14.30-15.45 "underhållning"

16.00 buss till festlokalen

16.30 fördrink och snittar

17.00 middagen börjar

Vad tror ni. Hinner folk dö av uttråkning? Eller kommer det att uppskattas?

• Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?
  • jkbr

Jag tycker att det verkar länge med hela dagen,vill ni ha tidig vigsel så kanske ni kan ta lite tidigare middag? Någonting mittimellan? Vi kommer ha  vigsel kl ett och middag fyra. Jag har själv varit på bröllop och väntat och det är verkligen party dödare och även om man har kul så blir det mycket att vara borta hela dagen.

Men som sagt  du känner dina gäster.

• Frilledille
    jkbr skrev 2010-09-21 22:36:56 följande:
    Jag tycker att det verkar länge med hela dagen,vill ni ha tidig vigsel så kanske ni kan ta lite tidigare middag? Någonting mittimellan? Vi kommer ha  vigsel kl ett och middag fyra. Jag har själv varit på bröllop och väntat och det är verkligen party dödare och även om man har kul så blir det mycket att vara borta hela dagen.  Men som sagt  du känner dina gäster.
    Om vi ändå har tidig vigsel som planerat, men hoppar över lunchen och istället bara låtar alla åka hem/till hotellet och sedan bjuder till middag kl 15 (?), skulle det vara bättre? Skulle gästerna orkar vara kvar hela kvällen då tror ni?
  • Sebastiána

Kommer ni att gifta er fredagen den 11/11 2011 kl.11? I så fall kanske gästerna har full förståelse för ert upplägg, även om de (som jag) i normala fall skulle tycka att det var något ansträngande.

Det där du skriver om att gå upp 6, lämna barnen, jobba, hämta barnen osv och sedan parta till småtimmarna, det orkar inte jag. Efter en sådan dag skulle jag somna halv elva .

• Optimia

Frilledille skrev 2010-09-21 22:58:05 följande:
    Om vi ändå har tidig vigsel som planerat, men hoppar över lunchen och istället bara låtar alla åka hem/till hotellet och sedan bjuder till middag kl 15 (?), skulle det vara bättre? Skulle gästerna orkar vara kvar hela kvällen då tror ni?

Nu låter jag som världens surkart, men NEJ jag skulle antagligen inte stanna speciellt sent i alla fall. En väntetid på 4 timmar, oavsett orsak, skulle sänka stämningen rätt mycket och jag skulle antagligen gå hem ganska tidigt.

Det känns jobbigt med flängandet hit och dit, sitta hemma/på något ställe iklädd festkläder och bara vänta att tiden ska gå så man får fira brudparet.

Som någon annan skrev så går jag också på bröllop för att fira brudparet, inte för att lära känna deras släktingar eller kollegor. Lekar hatar jag (förlåt, men jag gillar verkligen inte en massa klämkäcka lekar), så sånt är verkligen inte en stämningshöjare för mig.

Jag röstar absolut på att ni skippar lunchen, har underhållningen under tiden ni fotograferas, och kör igång festen tidigare.

Men vad tror ni era gäster tycker? Är de leka-och-lära-känna-typen av människor eller hurdana gäster har ni bjudit? Om era gäster inte har något emot att sitta och vänta i 4 timmar är det ju klart att ni kan ha det upplägg ni tänkt er.

• Frilledille
    Optimia skrev 2010-09-22 08:33:06 följande:
      Nu låter jag som världens surkart, men NEJ jag skulle antagligen inte stanna speciellt sent i alla fall. En väntetid på 4 timmar, oavsett orsak, skulle sänka stämningen rätt mycket och jag skulle antagligen gå hem ganska tidigt. Det känns jobbigt med flängandet hit och dit, sitta hemma/på något ställe iklädd festkläder och bara vänta att tiden ska gå så man får fira brudparet. Som någon annan skrev så går jag också på bröllop för att fira brudparet, inte för att lära känna deras släktingar eller kollegor. Lekar hatar jag (förlåt, men jag gillar verkligen inte en massa klämkäcka lekar), så sånt är verkligen inte en stämningshöjare för mig.Jag röstar absolut på att ni skippar lunchen, har underhållningen under tiden ni fotograferas, och kör igång festen tidigare. Men vad tror ni era gäster tycker? Är de leka-och-lära-känna-typen av människor eller hurdana gäster har ni bjudit? Om era gäster inte har något emot att sitta och vänta i 4 timmar är det ju klart att ni kan ha det upplägg ni tänkt er.
    Skulle ni tycka att det var ok att "stick-provs-fråga" några vänner vad dom tycker innan man skickar ut inbjudningarna?
  • Optimia

Frilledille skrev 2010-09-22 08:46:46 följande:
    Skulle ni tycka att det var ok att "stick-provs-fråga" några vänner vad dom tycker innan man skickar ut inbjudningarna?

Jag tycker absolut det är okej!
    Sprid ut frågan till några olika gästkategorier; dvs. några vänner, några (äldre) släktingar och till era föräldrar/syskon.

Om ni har småbarnsföräldrar i bekantskapskretsen, fråga dem vad de tycker (om de ska ha barnvakt behöver de antagligen veta rätt tidigt att det är verkligen är heldagsprogram).

• Sebastiána

Ni skulle inte kunna gifta er 11 på kvällen i stället? Typ börja med middag och fest och sedan avbryta med en vigsel på plats? Men det blir kanske konstigt att fira vigseln innan den har skett

• Silverglitter

Såklart du kan höra runt lite bland kompisarna, men frågan är ju hur många som svarar ärligt?

Jag tycker nog att det är ett lite märkligt upplägg. Särskilt som det är en fredag och folk behöver ta ledigt hela dagen. Även om jag självklart skulle försöka göra det om du vore en vän till mig och jag var bjuden. Men jag skulle hellre ta ledigt en halvdag än en hel, då det skulle fungera mycket bättre med mitt jobb.

Och som flera nämnt så är man väl i första hand där för att fira brudparet, så jag skulle nog känna att det var lite onödigt utdraget om brudparet valde att vara borta 4h. Troligtvis skulle jag bli väldigt trött på kvällen också, i och med att man är igång hela dagen (och för att inte tala om hur trött jag skulle vara i fötterna efter en heldag i klackar).

Tänk också på att det blir två hotellnätter för de långväga gästerna. Har alla råd/lust med det? På de bröllop jag varit på där det varit någon aktivitet redan kvällen/dagen innan bröllopet har det ändå varit eftermiddagsbröllop, så de flesta gäster ändå haft möjlighet att komma samma dag som bröllopet och på så vis bara behövt en hotellnatt.

Om ni absolut vill ha vigseln kl 11 skulle jag föredra ett uppläg ungefär såhär:

11.00- ca 11.30 Vigsel
    12.00 Buss alt. egen bil till lunchlokalen (eftersom ni gifter er i november kan det vara kallt ute, så folk blir inte långvariga vid gratulationerna utanför kyrkan, det vet jag av erfarenhet)
    12.30-14.30 Mingel och lunch
    Fri tid fram till middagen, som jag tycker kan börja ca 18.30-19.00. Skippa fördrink och snittar då eftersom ni redan haft lunch med mingel. För inte är väl tanken att folk ska mingla vid lunchen utan drink och snittar?

Då har man möjlighet att åka hem/till hotellet och vila mellan lunch och middag, piffa till sminket lite och eventuellt byta till någon ordentlig partystass till kvällen :)

• Frilledille
    Silverglitter skrev 2010-09-22 10:20:25 följande:
    Såklart du kan höra runt lite bland kompisarna, men frågan är ju hur många som svarar ärligt? Jag tycker nog att det är ett lite märkligt upplägg. Särskilt som det är en fredag och folk behöver ta ledigt hela dagen. Även om jag självklart skulle försöka göra det om du vore en vän till mig och jag var bjuden. Men jag skulle hellre ta ledigt en halvdag än en hel, då det skulle fungera mycket bättre med mitt jobb. Och som flera nämnt så är man väl i första hand där för att fira brudparet, så jag skulle nog känna att det var lite onödigt utdraget om brudparet valde att vara borta 4h. Troligtvis skulle jag bli väldigt trött på kvällen också, i och med att man är igång hela dagen (och för att inte tala om hur trött jag skulle vara i fötterna efter en heldag i klackar).Tänk också på att det blir två hotellnätter för de långväga gästerna. Har alla råd/lust med det? På de bröllop jag varit på där det varit någon aktivitet redan kvällen/dagen innan bröllopet har det ändå varit eftermiddagsbröllop, så de flesta gäster ändå haft möjlighet att komma samma dag som bröllopet och på så vis bara behövt en hotellnatt. Om ni absolut vill ha vigseln kl 11 skulle jag föredra ett uppläg ungefär såhär: 11.00- ca 11.30 Vigsel 12.00 Buss alt. egen bil till lunchlokalen (eftersom ni gifter er i november kan det vara kallt ute, så folk blir inte långvariga vid gratulationerna utanför kyrkan, det vet jag av erfarenhet)12.30-14.30 Mingel och lunchFri tid fram till middagen, som jag tycker kan börja ca 18.30-19.00. Skippa fördrink och snittar då eftersom ni redan haft lunch med mingel. För inte är väl tanken att folk ska mingla vid lunchen utan drink och snittar? Då har man möjlighet att åka hem/till hotellet och vila mellan lunch och middag, piffa till sminket lite och eventuellt byta till någon ordentlig partystass till kvällen :)
    Jag tror att dom skulle svara ärligt - så då är det spikat; vi kommer fråga några vänner.

Om vi skulle köra på ditt exempel, tycker ni då att vi ska närvara vid lunchen och knäppa korten medan gästerna har "fri tid"?

Tanken är att vi ska hyra bussar som kör gästerna från kyrkan till lunchen och sedan till festen (det är inte samma lokal). Från festen och kyrkan till hotellet är det gångavstånd.

Men vad "gör" vi då med de gäster som inte behöver åka till hotellet och checka in. Dom som bor i samma stad har ju antagligen lämnat bilen hemma. Vart ska man slussa dom mellan lunch och fest?

Tror vi hoppar över allt och gifter oss utomlands på en öde strand hahaha

• Silverglitter

Låter bra! Fråga vännerna, och som någon sa, kanske även lite äldre släktingar och barnfamiljer.

Jag tycker absolut ni ska närvara vid lunchen. Både för gästernas och er egen skull (ni måste ju ändå äta lunch någon gång under dagen, annars kommer ni ju däcka innan festen ;) ) Fotograferingen hinns med under "fria tiden", och förhoppningsvis hinner ni med att pusta ut och vila en liten stund innan middagen också.

Men de som bor i samma stad som vigseln är måste väl åndå ha tagit sig till kyrkan på något vis? Så de ändå har bilen där? I så fall kan ni ju göra så att bussen går från lunchlokalen tillbaka till hotellet och kyrkan, så kan de långväga hänga på hotellet och de som bor i "bröllopsstaden" åka hem eller vad de nu känner för. Alternativt har de tagit egen bil till lunchen, och åker direkt därifrån.

Sen kan ni ju såklart ha aktiviteter för de som inte känner för att åka hem eller vara på hotellet. en del har ju ur mycket energi som helst :)  Men jag tror att det är bra att vara tydlig i inbjudan att det är frivilligt så de som vill vila mellan lunch och fest inte känner sig tråkiga.

Haha, nej, jag tror nog att det kommer bli bra i slutändan, men jag föstår att det är svårt med planeringen, Man vill ju så gärna att det ska bli bra. Jag tycker det är tillräckligt svårt att planera vårt bröllop som ändå är väldigt traditionellt på en lördag eftermiddag...

Svar på tråden Hur länge kan bröllopsgästerna vänta?