Heloises råd om "vigsel kl 11 + kyrklig välsignelse kl 15 + fest" verkar bra, tycker jag. Då sparar ni ju massor av pengar på gästernas lunch och transporterna också!
Jag skulle i samma tråd vilja fråga hur ni andra ser på uppdelat dagsprogram generellt?!
Alla normalsvenska bröllop jag varit på har varit enligt modellen "eftermiddagsvigsel och fest direkt efteråt", vilket varit väldigt trevligt.
Men kanske skulle det funka utmärkt också att ha vigsel mitt på dagen (t ex kl 12) och så bröllopsfest på kvällen (t ex kl 19)? Det vill säga att gästerna har eftermiddagen på sig att vila/byta kläder/turista eller vad de nu vill göra. Gärna med mottagning/brudskål direkt efter vigseln, i anslutning till kyrkan, men inga gemensamma eftermiddagsaktiviteter i övrigt.
I vårt fall skulle fördelen vara att vi lättare skulle kunna skilja på gäster som enbart är bjudna till [den enormt stora] kyrkan och gäster som ska vara med på [den stora men mer begränsade] bröllopsfesten.
Känns trist att inte våga bjuda folk till enbart vigseln för att man är rädd att de ska bli sura för att de inte får komma med till festen (eller missförstå inbjudan så att de tror att alla ska på festen, vilket jag förstått händer).
Att dela på vigsel och fest skulle kanske också göra det lättare för vänner som gärna vill komma, men inte tycker sig ha tid med ett lååångt totalevenemang - de skulle ändå få ett festligt inslag med vigselmottagningen, och så lättare kunna tacka nej till festen.
Fast visst är det trevligt när hela följet är tillsammans i ett... Vore tacksam för synpunkter från er som gästat/ordnat tudelade bröllopsfestligheter, för jag har själv ingen erfarenhet av sådana!