• AnnC81

    Ni som varit på Maldiverna, Kuredu med all inclusive

    Ni som varit på Maldiverna, Kuredu med all inclusive, hur mycket fickpengar gick det åt, och på vad i så fall?
    På bilderna ser det ju väldigt fridfullt ut, men hur mycket folk är det på stränderna egentligen? Är det så lugnt och tomt?
    Vi funderar på att bo i en beach bungalow, hur är de?


    21 maj 2011
  • Svar på tråden Ni som varit på Maldiverna, Kuredu med all inclusive
  • AnnC81
    Aniara4 skrev 2011-07-27 18:38:16 följande:
    Vi bokade genom skyscanner.se, det är British Airways till London och sen Sri Lankan Airways från London till Male. Har aldrig hört talas om det flygbolaget, det är säkert Asiens motsvarighet till Ryanair, ha ha!
    Ok, vi åkte också med Srilankan airways från London, inte de lyxigaste planet men man kommer ju fram och det är det viktigaste ;) Vi hade lite strul med hembiljetten typ två veckor innan vi skulle åka, lång historia, men de var inte så medgörliga på att lösa problemet som DE hade ställt till med... det var dåligt. Där var jag glad vi hade bokat genom resebyrå för det fick ju de fixa och det löste sig till slut. Hoppas det inte blir nåt strul för er med Srilankan.. :)
    21 maj 2011
  • Aniara4

    Ok, då får vi hoppas att det inte blir nåt strul. I värsta fall har vi ju försäkring via VISA-kortet.

    Är det förresten bara jag som inte kan låta bli att tänka "Kurrekurreduttön"? Skrattande

  • AnnC81
    Aniara4 skrev 2011-07-28 16:27:16 följande:
    Ok, då får vi hoppas att det inte blir nåt strul. I värsta fall har vi ju försäkring via VISA-kortet.

    Är det förresten bara jag som inte kan låta bli att tänka "Kurrekurreduttön"? Skrattande
    Det blir säkert inget strul för er :)
    Hahaha, vi kallade det faktiskt för kurreduttön ibland när vi var där! Skrattande
    21 maj 2011
  • Aniara4

    Förresten, hur är det med vatten? Jag antar att man inte dricker kranvattnet, eller? Om man inte har all inclusive, måste man köpa vatten mellan måltiderna, och är det dyrt?

  • AnnC81

    Det är nog bäst att låta bli kranvattnet, iaf att dricka det :) Man köper 1,5 liters flaskor som kostar runt 4 dollar, så det är ganska dyrt med vatten. Har man AI så betalar man halva priset på flaskorna...
    Men vatten ingår alltid vid bufféerna så vi passade på att dricka mycket vatten då, fast man behöver ju mer vatten utöver det i värmen så klart :) 


    21 maj 2011
  • Aniara4

    Nu är det bara 2 veckor kvar, och väderprognosen just nu ser ju inte så vansinnigt upplyftande ut...
    www.yr.no/place/Maldives/Mal%C3%A9/Mal%C3%A9/long.html

    Bara att hoppas att regnperioder hinner börja lätta de närmaste två veckorna!

    Och så håller vi tummarna hårt för en uppgradering, men ställer in oss på en bungalow...

  • Aniara4
    AnnC81 skrev 2011-07-28 20:37:51 följande:
    Det blir säkert inget strul för er :)
    Haha, nä visst... För en vecka sen upptäckte vi av en slump att Sri Lankan ändrat destinationen till Colombo på vår flight, och ingen hade talat om det för oss! Snacka om överraskning när man kliver av planet och är i fel land! Förvånad

    Vi påtalade det för nätresebyrån, som bokade in oss på ett flyg från Colombo till Male, bara det att då kom vi fram för sent för att kunna åka ut till Kuredu samma dag. Efter en del diskussioner har de nu bokat om oss till dagen innan, då får vi en dag i Malé också och det kan ju vara intressant. Men en semesterdag till från jobbet, plus hotell och mat ett extra dygn blev ju en del pengar. Vi orkar inte bråka mer nu utan vi kollar när vi kommer hem om det går att få ersättning från flygbolag, resebyrå, eller reseförsäkring.
  • AnnC81

    Aniara4, men det var ju typ det som hände oss! Fast för vår del var det hemresan som blev ändrad, istället för att flyget gick till Frankfurt så gick det helt plötsligt till Milano... upptäckte det också av en slump.
    Sri Lankan verkar inte vara det bästa flygbolaget helt enkelt! Jobbigt när det strular, känns ju som man har annat att tänka på! :/

     Angående vädret så oroa er inte! Vi kollade också vädret hela tiden innan vi skulle åka och det visade bara regn, regn, regn, regn... men det stämmer inte. Det är bättre ni kollar på webcamen:
    http://kuredu.com/community/kuredu-island-livecam.aspx 
    där ser ni ju hur vädret faktiskt är! Visst kan det komma någon regnskur ibland men för det mesta verkar det vara uppehåll! 


    21 maj 2011
  • Aniara4
    AnnC81 skrev 2011-10-30 13:50:33 följande:
     Angående vädret så oroa er inte! Vi kollade också vädret hela tiden innan vi skulle åka och det visade bara regn, regn, regn, regn... men det stämmer inte. Det är bättre ni kollar på webcamen:
    kuredu.com/community/kuredu-island-livecam.as... 
    där ser ni ju hur vädret faktiskt är! Visst kan det komma någon regnskur ibland men för det mesta verkar det vara uppehåll! 
    21 maj 2011
    Tack för länken. Nu vet jag vilka solstolar man INTE ska lägga sig i! Förvånad
    Jag är inte jätteorolig, räknar med att det kan bli regn men tror inte det blir katastrof.

    Funderar fortfarande på om vi borde ta all inclusive istället för full board. Grejen är att jag dricker bara vatten, inga söta drycker (undviker kolhydrater), och mycket begränsat med alkohol. Och om vattnet ändå kostar (om än bara halva priset) känns det inte som att det lönar sig för oss, vi kommer inte att pimpla drinkar för 200 spänn om dagen. Men om det ingår någon dryck jag klarar, läs t.ex. bubbelvatten, kanske vi ska tänka om?

    Så finns det bubbelvatten i baren eller bara alkohol och söta drycker?
  • Aniara4

    Och nu börjar även prognosen att se bättre ut, när jag postade länken var det tio dagar av kompakt regn som väntade, men nu har det börjat dyka upp solar här och var.

    Lite fascinerande att det verkar vara olika väder vid de två olika webkamerorna? Snacka om mikroklimat.

  • AnnC81

    Ja man får ju försöka känna efter själv vad som passar en bäst! Räkna på hur många flaskor vatten du tror att du dricker varje dag och gångra med ca 15 kr som du "tjänar" per flaska med AI, sen jämför du med vad AI kostar extra per dag.
    Bubbelvatten kan jag tyvärr inte svara på, drack bara vanligt vatten och frågade aldrig efter bubbel.

    Tycker du det är olika väder? Haha, kanske kan vara så att det blåser lite mer vid vattnet. De där två kamerorna är uppsatta max 50 meter ifrån varandra typ


    21 maj 2011
  • Aniara4

    Det växlar ju, men just när jag skrev det där inlägget såg det ut som att det var strålande sol vid polen samtidigt som himlen på den andra bilden var helt övertäckt med moln.  Skrattande

  • AnnC81

    Haha, ja men molnen kommer och går ganska snabbt, kanske därför regnet som väl kommer är ganska kort men invensivt


    21 maj 2011
  • Aniara4

    Nu är vi tillbaka! Vi hade två jättefina veckor, även om det regnade en hel del. Nästan halva tiden skulle jag tro. Sista fem nätterna blev vi uppgraderade till Komandoo, vilket var en fullträff! Vi hade ju dessutom bara beach bungalow på Kuredu, så beach villa blev ju större och finare även om vi fick en av de få på Komandoo som inte har jacuzzi...

    Vi körde på full board och tror det lönade sig. Vi bälgade i oss mycket vatten vid måltiderna, uppskattningsvis drack vi tillsammans en 1,5-litersflaska vid lunch och en vid middag (till frukost fick man av någon anledning bara ett glas, plus ett glas juice om man ville, men jag vill ju helst inte dricka så mycket socker). Utöver det köpte vi ungefär en flaska om dagen för $4.50.

    På Komandoo var det lite tvärtom med vattnet, där fick man en flaska om dagen till rummet, men fick betala för vatten till måltiderna. Så där köpte vi en flaska till lunch och en till middag, och det kändes som att vi drack ungefär lika mycket som på Kuredu.

    Vi är ju inte så mycket för att dricka, men vid ett par tillfällen tog vi ett glas vin till maten, och några gånger drack vi drinkar i barerna. Där hade vi inte heller tjänat på AI eftersom vi hellre drack cocktails som inte ingick. Jag provsmakade någon annans glas vitt vin, och det var ohyggligt äckligt. Anledningen till att jag smakade var att glasets ägare hade ifrågasatt om det öht var vin!

    Generellt hade vi det väldigt bra på båda öarna. Kuredu är ju stort och har lite mer charterkänsla. När vi kom var det rätt lite folk, men efter hand blev det mer och mer av trängsel i restaurangen och skrikande barn, så vi tyckte det var riktigt skönt att komma till Komandoo på slutet.

    Orkar inte berätta så mycket mer just nu, men jag kan tillägga att vi i slutänden var riktigt glada för flygbolagsstrulet, eftersom vi fick en dag i Malé som vi inte hade tänkt, och det var roligt att ha sett stan. Den är rörig och plottrig och överbefolkad, och inget ställe jag skulle tillbringa en hel semester på, men för en dag var det helt ok. Rekommenderar starkt Sala Boutique hotel! (Googla.) Så om man inte har jättekort om tid kan det vara värt att ta en extra dag där, för att få se något annat än resorten, som ju inte direkt är det "riktiga" Maldiverna.

Svar på tråden Ni som varit på Maldiverna, Kuredu med all inclusive