Inlägg från: Aniara4 |Visa alla inlägg
  • Aniara4

    Ni som varit på Maldiverna, Kuredu med all inclusive

    Nu har vi bokat Kuredu vi också! Vi bokade en beach bungalow, beach villa skulle ha kostat oss ungefär 14 500 mer för två veckor och det är ju faktiskt en hel semester till! Blir vi alltför less på restaurangen och bungalowen kan vi kanske uppgradera sista veckan, men jag betvivlar att min ekonomiske man går med på det...

    Ekonomiska som vi är bokade vi inte genom någon resebyrå utan bokade hotellet direkt och reguljärflyg via skyscanner.se . (Man kan förstås kolla andra boknings- och jämförelsesajter och få bästa priset. Vi fick flygresan för sammalagt ca 13 700 för två personer tur/retur.

    Hotellet bokade vi med full board, inte all inclusive, för vi behöver inte dricka drinkar och sånt för 40 dollar om dagen, och det kostade 3500 dollar för två veckor, plus 600 dollar för transfer med sjöflygplan.

    Så sammanlagt knappt 40 000 för alltihop, det tyckte vi var bra!

  • Aniara4

    Jätteschysst att ni svarar på frågor via mail... men är det inte bättre att så långt som möjligt hålla frågorna och svaren här så att fler kan läsa och ha glädje av dem?

    Just det där med restaurangen känns som en stor anledning för mig att uppgradera. Men är det värt 14500...? Jag tror vi gör så att vi låter det vara som det är, håller tummarna för att vi får en uppgradering när vi kommer dit (men räknar med att inte få det, jag föredrar att utgå från det värsta och hellre få positiva än negativa överraskningar), annars känna efter hur det känns och kanske kolla möjligheterna att uppgradera andra veckan. Jag har sagt att jag skulle kunna pytsa in 10 000 till resan eftersom mamma betalade min klänning, men nu har mannen betalat hela resan, så jag skulle kunna stå för uppgraderingen om jag känner behov av det.

  • Aniara4
    Fam Lundqvist skrev 2011-07-27 16:31:44 följande:
    @Aniara4 - Absolut ska man hålla frågor och svar här så alla kan få tips, men jag tycker att vill man fråga något som man kanske anser är av privat orsak eller vad det nu än kan vara så får man maila Glad
    Javisst! Jag vill bara att man ska tänka på det så man inte sitter och tjyvhåller på bra tips. Flört Eller att femtielva personer dränker de stackare som inbjudit till det i mail med samma frågor...
  • Aniara4
    AnnC81 skrev 2011-07-27 12:36:54 följande:
    Vad härligt, när åker ni?
    Det var riktigt bra pris på flygbiljetterna, vilket flygbolag är det? Vi kollade också alla möjliga alternativ men för oss (då vi åkte) skulle det inte bli billigare - snarare dyrare att boka allt själv. Och Nätresebyrån kunde hjälpa oss boka de billigaste flygbiljetterna vi själva hittat så :) Så det kan vara lite olika med det där. 
    Vi bokade genom skyscanner.se, det är British Airways till London och sen Sri Lankan Airways från London till Male. Har aldrig hört talas om det flygbolaget, det är säkert Asiens motsvarighet till Ryanair, ha ha!
  • Aniara4

    Vi åker de två sista veckorna i november. Jag brukar bli lite deprimerad av mörkret just i november, så då slår vi två flugor i en smäll! (För mig går det över när det blir advent, men just november är tungt.)

  • Aniara4

    Ok, då får vi hoppas att det inte blir nåt strul. I värsta fall har vi ju försäkring via VISA-kortet.

    Är det förresten bara jag som inte kan låta bli att tänka "Kurrekurreduttön"? Skrattande

  • Aniara4

    Förresten, hur är det med vatten? Jag antar att man inte dricker kranvattnet, eller? Om man inte har all inclusive, måste man köpa vatten mellan måltiderna, och är det dyrt?

  • Aniara4

    Nu är det bara 2 veckor kvar, och väderprognosen just nu ser ju inte så vansinnigt upplyftande ut...
    www.yr.no/place/Maldives/Mal%C3%A9/Mal%C3%A9/long.html

    Bara att hoppas att regnperioder hinner börja lätta de närmaste två veckorna!

    Och så håller vi tummarna hårt för en uppgradering, men ställer in oss på en bungalow...

  • Aniara4
    AnnC81 skrev 2011-07-28 20:37:51 följande:
    Det blir säkert inget strul för er :)
    Haha, nä visst... För en vecka sen upptäckte vi av en slump att Sri Lankan ändrat destinationen till Colombo på vår flight, och ingen hade talat om det för oss! Snacka om överraskning när man kliver av planet och är i fel land! Förvånad

    Vi påtalade det för nätresebyrån, som bokade in oss på ett flyg från Colombo till Male, bara det att då kom vi fram för sent för att kunna åka ut till Kuredu samma dag. Efter en del diskussioner har de nu bokat om oss till dagen innan, då får vi en dag i Malé också och det kan ju vara intressant. Men en semesterdag till från jobbet, plus hotell och mat ett extra dygn blev ju en del pengar. Vi orkar inte bråka mer nu utan vi kollar när vi kommer hem om det går att få ersättning från flygbolag, resebyrå, eller reseförsäkring.
  • Aniara4
    AnnC81 skrev 2011-10-30 13:50:33 följande:
     Angående vädret så oroa er inte! Vi kollade också vädret hela tiden innan vi skulle åka och det visade bara regn, regn, regn, regn... men det stämmer inte. Det är bättre ni kollar på webcamen:
    kuredu.com/community/kuredu-island-livecam.as... 
    där ser ni ju hur vädret faktiskt är! Visst kan det komma någon regnskur ibland men för det mesta verkar det vara uppehåll! 
    21 maj 2011
    Tack för länken. Nu vet jag vilka solstolar man INTE ska lägga sig i! Förvånad
    Jag är inte jätteorolig, räknar med att det kan bli regn men tror inte det blir katastrof.

    Funderar fortfarande på om vi borde ta all inclusive istället för full board. Grejen är att jag dricker bara vatten, inga söta drycker (undviker kolhydrater), och mycket begränsat med alkohol. Och om vattnet ändå kostar (om än bara halva priset) känns det inte som att det lönar sig för oss, vi kommer inte att pimpla drinkar för 200 spänn om dagen. Men om det ingår någon dryck jag klarar, läs t.ex. bubbelvatten, kanske vi ska tänka om?

    Så finns det bubbelvatten i baren eller bara alkohol och söta drycker?
  • Aniara4

    Och nu börjar även prognosen att se bättre ut, när jag postade länken var det tio dagar av kompakt regn som väntade, men nu har det börjat dyka upp solar här och var.

    Lite fascinerande att det verkar vara olika väder vid de två olika webkamerorna? Snacka om mikroklimat.

  • Aniara4

    Det växlar ju, men just när jag skrev det där inlägget såg det ut som att det var strålande sol vid polen samtidigt som himlen på den andra bilden var helt övertäckt med moln.  Skrattande

  • Aniara4

    Nu är vi tillbaka! Vi hade två jättefina veckor, även om det regnade en hel del. Nästan halva tiden skulle jag tro. Sista fem nätterna blev vi uppgraderade till Komandoo, vilket var en fullträff! Vi hade ju dessutom bara beach bungalow på Kuredu, så beach villa blev ju större och finare även om vi fick en av de få på Komandoo som inte har jacuzzi...

    Vi körde på full board och tror det lönade sig. Vi bälgade i oss mycket vatten vid måltiderna, uppskattningsvis drack vi tillsammans en 1,5-litersflaska vid lunch och en vid middag (till frukost fick man av någon anledning bara ett glas, plus ett glas juice om man ville, men jag vill ju helst inte dricka så mycket socker). Utöver det köpte vi ungefär en flaska om dagen för $4.50.

    På Komandoo var det lite tvärtom med vattnet, där fick man en flaska om dagen till rummet, men fick betala för vatten till måltiderna. Så där köpte vi en flaska till lunch och en till middag, och det kändes som att vi drack ungefär lika mycket som på Kuredu.

    Vi är ju inte så mycket för att dricka, men vid ett par tillfällen tog vi ett glas vin till maten, och några gånger drack vi drinkar i barerna. Där hade vi inte heller tjänat på AI eftersom vi hellre drack cocktails som inte ingick. Jag provsmakade någon annans glas vitt vin, och det var ohyggligt äckligt. Anledningen till att jag smakade var att glasets ägare hade ifrågasatt om det öht var vin!

    Generellt hade vi det väldigt bra på båda öarna. Kuredu är ju stort och har lite mer charterkänsla. När vi kom var det rätt lite folk, men efter hand blev det mer och mer av trängsel i restaurangen och skrikande barn, så vi tyckte det var riktigt skönt att komma till Komandoo på slutet.

    Orkar inte berätta så mycket mer just nu, men jag kan tillägga att vi i slutänden var riktigt glada för flygbolagsstrulet, eftersom vi fick en dag i Malé som vi inte hade tänkt, och det var roligt att ha sett stan. Den är rörig och plottrig och överbefolkad, och inget ställe jag skulle tillbringa en hel semester på, men för en dag var det helt ok. Rekommenderar starkt Sala Boutique hotel! (Googla.) Så om man inte har jättekort om tid kan det vara värt att ta en extra dag där, för att få se något annat än resorten, som ju inte direkt är det "riktiga" Maldiverna.

Svar på tråden Ni som varit på Maldiverna, Kuredu med all inclusive