• DanielaBlomqvist

    Jätte missnöjd med bröllopsbilderna. någon annan också?

    Vi gifte oss i början på maj i år och detta var en dag som vi sett fram emot en lång tid.en dag som man skulle minnas och en dag man ville kunna SE tillbaka på med stor gläjde, själva bröllopet var bra, det ösregnade och var kallt men värdet kan man ju inte göra något åt och regn ska ju betyda lycka. vi hade bokat tid hos en fotograf i en studio eftersom risk för sämre väder fanns. men när vi sen fick hem bilderna (rå kopior) blev jag alldeles till mig, dom var riktigt dåliga, inte en enda bild som var bra och så som vi hade tänkt oss att dom skulle bli. gästernas bilder utanför kyrkan är fina MEN ingen av dom går att använda som porträtt eller tackkort eftersom det är massa människor runt om oss och vi "rör på oss". eftersom det var så dåligt väder så blev det heller inte så mycket ute kort och inomhus korten är heller inget bra.


    så nu sitter vi här och inte vet vad vi ska ta oss till, vi vill ju inte skicka tackkort som vi själva inte tycker det minsta om och vårat porträtt som vi vill hänga här hemma verkar förgäves, jag börjar gråta när jag ser på bilderna, har sett dom om och om igen och jag tycker lika illa om dom varje gång. denna dag går ju inte att ta om så bilderna förblir som dom är, alla andras bilder är sååå fina, men våra är rentav hemska.


    är det någon annan som varit med om detta? känns verkligen hemskt att inte ens vilja se sina bröllopsbilder.

  • Svar på tråden Jätte missnöjd med bröllopsbilderna. någon annan också?
  • annab10

    Ja det är inget kul att läsa det, jag skulle bli så less. Men jag erbjuder min hjälp till Er om ni vill, jag kanske kan försöka rädda dem men måste se biliderna som sagt först. Har grafisk bildredrings utb och använder mig av Photoshop Cs5 med.

  • Lykka

    Det är jag som är TS, 3 år har gått och våra bröllopsbilder ligger i en låda, vi skäms för dem så mycket och tycker än idag att det är så trist att dom blev så dåliga :(

    någon annan som varit med om detta och hur har ni i så fall gått till väga? har ni tagit nå andra "par bilder" eller bara låtit dem ligga i lådan? 

  • daniiel

    Vad tråkigt att ni känner er så missnöjda med bilderna :(

    Men varför tar ni inte nya bilder i samband med er bröllopsdag? Javisst, det blir inte bilder från ert bröllop, men ni kanske får bilder som ändå har en koppling till ert bröllop och som ni kan känna er mer nöjda med :)

    Vi är inte missnöjda med våra bilder från bröllopet, tack o lov, men på vår första bröllopsdag valde vi ändå att fotas igen och ja, i bröllopskläderna :P Det är jätteroligt att ha! Och nu i sommar firar vi vår andra bröllopsdag och jag tror vi ska fortsätta med att ta nya bilder varje år. Det är ju sällan man verkligen blir fotad på sånt sätt och bröllopsdagen är ju ett utmärkt tillfälle att ta sig i kragen och göra det :)


  • Principisessan

    Våra bilder är inte heller jättelyckade tyvärr. Min man är själv hobbyfotograf och kunde därför rädda en hel del av bilderna genom att ta bort brus och konstiga skuggor mm. Nu med senaste photoshop som vi ska skaffa här i dagarna så hoppas vi på att de nya funktionerna för skärpa är så bra som de påstår.
    Vi had en fotointresserad vän som fotade oss, av någon anledning valde han jpg-format och inte raw. Det hade varit betydligt lättare att fixa till den dåliga akärpan på många bilder om det hade varit raw-format. Men det är som det är. Min man satt med varje bild 2 timmar i photoshop för att göra det allra bästa av bröllopsbilderna. Inte det roligaste att göra med bilder från ssitt eget bröllop och den där wowkänslan uteblev ju.

    Jättetrist men vad gör man. Vi valde de allra bästa, gjorde om dem flesta i svartvitt som gör sig bättre iallafall med våra bilder blandat med någon skir bild, gjorde en fotobok och även om vi nu retar oss på att det blev så dålig så väljer vi att strumta i det som inte blev bra och se dem som ett minne för att komma ihåg dagen ändå. För dagen var underbar.

  • Principisessan

    Vi har dock inte framkallat fotoboken ännu, ska vänta in det som eventuellt går att göra med nya photoshop och sedan framkalla. Däremot har vi en del foton framkallade ändå.

  • Lykka

    ja det är så trist, man kan ju inte göra det ogjort, det är nu som det är tyvärr men jag tänkte att det kanske skulle gå över med det tiden men jag får ångst varje gång jag ser dem samt att jag blir så ledsen när våra bilder utan tvekan är de sämsta bilder jag någonsin sett.
    jag skulle vilja hitta ett sätt att på nå vis kunna komma över det här men det hjälps inte att jag tycker det är så ledsamt, bröllopsbilden/bilderna vill man ju ha framme, att se på, minnas men inte vi. Våra ligger som sagt undangömda.

    Att ta om bilderna har vi nog tänkt på men det är svårt då makens kläder var hyrda o mina inte längre passar :/ tänkte om man bara skulle kunna ta nya portträtt av oss men inte som brudpar men som ett fint foto av oss iaf, det är ju inte alls samma sak förstås, därför tänkt jag lite om det kanske är onöidgt att ens göra något sådant då bröllopsbilderna är sådana man tar då man gifter sig, att det handla om minnen av bröllopsdagen?

     

  • daniiel

    Ni behöver ju absolut inte ha bröllopskläder på er om ni tar nya foton! Om vi tar nya i år, så kommer vi nog inte ha det. Det var bara förra året när vi lix hade dom. Jag hade dock gått upp massor i vikt och klänningen passade inte riktigt, men vi körde på ändå :P

    Ni kan ju välja precis vilka kläder ni vill. Så länge ni känner er fina :) Och jag tycker inte alls att man bara behöver ha bilder från själva bröllopsdagen, minnen skapar man ju hela tiden, och bilder från er bröllopsdag fast 3-4år senare kan ju om ett par år bli jättefina minnen att ha kvar :)

    Onödigt är det inte om det är något som ni tror att ni kan ha glädje av och tycka är roligt :)


  • CoG

    Att ta nya parbilder i efterhand, även om det inte blir samma kläder.
    Det tycker inte jag låter som en jättedålig ide.

    Köp en klänning (om du tycker om att ha klänning) som du känner dig riktigt fin i,
    gå till en frisör och styla håret och låt dom sminka dig om du inte är helt nöjd när du sminkar dig själv.
    Låt din kära make ha skjorta och kavaj tex och sen styr ni upp det hela med en fotograf som verkar kunna sin grej.

    Även om det är inte samma sak som bröllopsbilder så kan det ju gå att ordna för att fira en bröllopsdag.

    Det går inte att göra om gamla bilder och ta kort på er bröllopsdag i efterhand.
    Men nutiden är ju också en dag att minnas, så fundera på det iaf :)

  • Lykka

    majja vi har inte våra bilder på cd-skiva utan bara som små miniatyrer på A4 papper, men kanske man kan begära att få dem av fotografen? förstås vill dom väl inte att man ska grejja med dem själv och sen är det ju 3 år sedan....så dom är väl knappast kvar :/

    inte råkar du ha någon före & efter bild när ni redigerat era bilde själva? blev resultatet mycket bättre?
    min man kan lite om PS.

    ja vad ska man göra är nog svårt, usch det vänder sig i magen varje gång jag ser på dem, har försökt ha dem framm och "komma över det" dvs att jag med tiden inte ska bry mig så mycket men det ändras inte, jag hatar dem, vårt förstorade porträtt från fotografen ligger i garderoben, vi har lagt resten i lådan och låtsas som om dom inte finns.

    skulle ni vara intresserade av att se dem? jag kan ju fota dem och lägga dem här om ni vill se?

    daniiel: jag kollade dina bilder och dom är ju jätte fina Glad är ni inte nöjda med dem?

     

  • Lykka
    CoG skrev 2013-06-09 11:39:37 följande:
    Att ta nya parbilder i efterhand, även om det inte blir samma kläder.
    Det tycker inte jag låter som en jättedålig ide.

    Köp en klänning (om du tycker om att ha klänning) som du känner dig riktigt fin i,
    gå till en frisör och styla håret och låt dom sminka dig om du inte är helt nöjd när du sminkar dig själv.
    Låt din kära make ha skjorta och kavaj tex och sen styr ni upp det hela med en fotograf som verkar kunna sin grej.

    Även om det är inte samma sak som bröllopsbilder så kan det ju gå att ordna för att fira en bröllopsdag.

    Det går inte att göra om gamla bilder och ta kort på er bröllopsdag i efterhand.
    Men nutiden är ju också en dag att minnas, så fundera på det iaf :)
    jo den tanken har som sagt kommit och gått, jag har faktiskt begärt en offert av en väldigt duktig fotograf för att höra lite om vad det skulle kunna kosta, just nu är jag föräldrarledig så vi har inte sådär jätte mycket pengar att lägga ut just nu för ev foto+styling men det beror ju förstås på vad det skulle kosta.

    Vår yngsta dotter fyller 1 år i september så ev kanske man kan ta lite bilder då i samband med hennes 1 års fotografering.
  • daniiel
    Lykka skrev 2013-06-09 11:45:21 följande:
    ja vad ska man göra är nog svårt, usch det vänder sig i magen varje gång jag ser på dem, har försökt ha dem framm och "komma över det" dvs att jag med tiden inte ska bry mig så mycket men det ändras inte, jag hatar dem, vårt förstorade porträtt från fotografen ligger i garderoben, vi har lagt resten i lådan och låtsas som om dom inte finns.

    skulle ni vara intresserade av att se dem? jag kan ju fota dem och lägga dem här om ni vill se?

    daniiel: jag kollade dina bilder och dom är ju jätte fina Glad är ni inte nöjda med dem?
    Så himla tråkigt att höra att ni är så pass missnöjda med bilderna, usch! Du får gärna visa dom, även om jag vet att det inte spelar någon roll vad någon annan säger, om ni inte gillar dom ännu efter 3år, så kommer ni nog aldrig gilla dom.

    Ja, som jag skrev ovan, så är vi inte missnöjda med våra bilder. Vi tycker om dom och har en jättestor förstoring på väggen i vardagsrummet ;) Men, vi valde ändå att ta nya bilder, att skapa nya och fler minnen som ändå rör bröllopet. Det tycker jag att man kan göra hela livet. Och om ni nu är missnöjda med era bilder från bröllopet, så det ju ge er en chans att få nya bilder, som ni är nöjda med, på er bröllopsdag och på så sätt få fina bilder med anknytning till ert bröllop :)
  • Lykka

    jo det är nog så Daniiel att det spelar ju ingen roll men jag ska gräva fram dem och fota så får ni se och nog är det så att vi nog inte efter 3 år kommer tycka dem blir bättre på nå vis.

    Det som kanske känns lite sådär med att ta nya bilder är att jag inte längre vet vad jag ska förvänta mig av fotograferna, jag menar bilderna vi kollade upp hos den här fotografen innan var ju bra men våra blev helt katastrof så att igen anlita en fotograf och betala rätt så dyrt för det också för att kanske får skit bilder igen även fast dom tidigare tagit bra bilder känns lite sådär, förstår nu hur jag menar? men visst är det väl så att sannolikheten att det skulle bli så dåligt igen är nog liten.

    min man är nog inte alls lika intresserad av att ta nya bilder även om han också tycker dom är jätte dåliga, han tycker nog att man inte kan ta om dem på nytt på nå vis. Han lever väl lite på det hoppet om att vi ev skulle kunna fixa lite på någon bild gäserna tagit men jag är inte lika optimistisk om det även om dom nog är bättre...

    men det känns iaf skönt att höra ni är flera som tycker det är helt realisitkt att ev ta nya portträtt även om det inte är samma sak.

  • Chicita

    Jag kanske kan komma med ett tips.
    Nu är inte jag missnöjd med bilderna. Men vi ville ha en bild med en annan känsla i + att vi ville få in hunden på något sätt i efterhand.
    Jag gav en tjej (Caroline Nyman) i uppdrag att rita ett porträtt på oss med utgång från bröllopsbilderna 

    Vår bröllopsbild orginal:



    Men hon tog lite inspiration från andra bilder också... Bland annat


    Och så här blev det


    Det är ju inte gratis. Hon är ett proffs liksom.
    Men om ni vill få in känslan från själva bröllopsdagen - utan att ta om bilden så kanske ni kan hitta någon som kan göra ett målat porträtt med utgång från de bilder som finns. Även då gästernas bilder, då dom ju inte behöver målas med i bilden.
    Det finns givetvis andra än Caroline att anlita. 
    Men jag känner ingen annan så därför rekommenderar jag henne (hon har dock en väntelista vet jag)
     
  • Grodprinsens brud
    Chicita skrev 2013-06-09 13:06:55 följande:
    Jag kanske kan komma med ett tips.
    Nu är inte jag missnöjd med bilderna. Men vi ville ha en bild med en annan känsla i + att vi ville få in hunden på något sätt i efterhand.
    Jag gav en tjej (Caroline Nyman) i uppdrag att rita ett porträtt på oss med utgång från bröllopsbilderna 

    Och så här blev det


    Det är ju inte gratis. Hon är ett proffs liksom.
    Men om ni vill få in känslan från själva bröllopsdagen - utan att ta om bilden så kanske ni kan hitta någon som kan göra ett målat porträtt med utgång från de bilder som finns. Även då gästernas bilder, då dom ju inte behöver målas med i bilden.
    Det finns givetvis andra än Caroline att anlita. 
    Men jag känner ingen annan så därför rekommenderar jag henne (hon har dock en väntelista vet jag)
    Helt otroligt Chiqita! Herregud vad fint det blev! På så sätt kan ju tecknaren använda det som TS är nöjd med i bröllopsbilderna och kombinera med andra bilder som visar TS på ett bättre sätt! Denna tjej måste jag komma ihåg!
  • Chicita
    Grodprinsens brud skrev 2013-06-09 19:34:06 följande:
    Helt otroligt Chiqita! Herregud vad fint det blev! På så sätt kan ju tecknaren använda det som TS är nöjd med i bröllopsbilderna och kombinera med andra bilder som visar TS på ett bättre sätt! Denna tjej måste jag komma ihåg!
    Jag hade mest sett hennes tomtar innan. Men sen såg jag ett porträtt hon gjort och jag tappade hakan.
    Så jag kontaktade henne och frågade om hon hade tid och vad det skulle kosta.
    Bilden är högupplöst. Jag har även fått närbilder på oss och hunden. jag beställde en canvastavla (lite större än A3) och kvalitén är helt suverän, vi hade kunnat ta dubbel storlek och ändå fått en skarp bild Skrattande

  • Fotografemma

    Så hilma hemskt. Jag lider verkligen med dig. Ni känner inte att ni vill "klä upp er" i era kläder och ta om bilderna, endast porträtten? Vet att det absolut inte är samma grej men det kanske kan vara ett alternativ som lätter upp lite i all misär. Självklart att fota hos en ny fotograf då förstås.

    Många kramar!

  • Lykka

    Chicita: jätte fina bilder, verkligen det där skulle nog vara roligt, då skulle vi ju kunna rädda våra bilder på något vis. Ska ta reda på mer om det, tack för tipset! :)

    nej att ta om bilderna med kläderna går nog inte, min man hyrde sina kläder och jag vet inte om det skulle kännas riktigt rätt att göra så heller, skulle nog kännas konstigt på nå vis. jag prövade min klänning idag faktiskt å den är nästan lite för liten t.om..

    Jag har kontaktat en fotograf nu som tar jätte fina bilder, ska disskutera med henne kring hur vi ska göra, vi kommer att ta våra bilder i samband med vår yngsta dotters 1 års fotografering i augusti. Ska försöka göra ett så personligt porträtt av oss som möjligt, vet att det inte kan kompensera för bröllopsbilderna men kanske det ändå kommer kännas mycket bättre sedan.

    Det verkar nog onekligen som vi har haft en jätte stor otur med våra bilder, sällarn har jag hört eller läst om andra som är missnöjda med sina bilder, snarare tvärtom, väldigt nöjda.

    Av ALLT som kunde gå snett i o med bröllpet så blev det just bilderna, det som vi verkligen satte pengarna på, vi valde att inte ha fotogrf med under dagen då vi inte hade råd utan satte allt krut på att få riktigt fina studiobilder och så är allt kastat i sjön :/ men sådant där är ju jätte svårt att veta på förhand, det som jag egentligen skulle borda göra är väl att komma över besvikelsen och deal with it. Jag har en jätte fin man och ett väldigt stabilt,tryggt och kärleksfullt äktenskap och det är väl det som är det viktigaste av allt.

     

  • Principisessan

    Sitter med paddan nu så kan inte visa just nu, men kan pm:a dig nån dag. Kolla med fotografen om bilderna finns kvar. Miniatyrer på a4 går ju dessvärre inte att komma så långt med.

Svar på tråden Jätte missnöjd med bröllopsbilderna. någon annan också?