• Mariamilena80

Överlämning

Jag har ingen som kan lämna över mig, men skulle det fungera att min m2b står där framme med sin bestman medans jag, med tärnor och brudnäbbar kommer gående i altar gången? Eller ska man köra det traditionella att vi går in tillsammans alla?

• Svar på tråden Överlämning
  • Flotten

Ang. allergi, det tar minst 5 år att städa ut ett djur ur ett hem så det är inte till att rekommender att ta in något som helst djur i offentliga lokaler, päls eller ej.

• Hoffsennanen Tottoplex

Jag tycker det låter kul med katten!!! Jag undrar om man någon gång kan göra något "annorlunda" utan att någon har något att påpeka. Detta är väldigt synd då det kan släcka mångas iver och fantasi och inte att glömma, drömmar. Bröllop är väl något man drömt och fantiserat om sen man var liten. Så låt oss fortsätta drömma, snälla!

• delfin78

Hej!
    Låter väl jätte bra att din blivande man står där framme o så kommer ni andra. Jätte fint

• Optimia

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2010-08-21 15:26:14 följande:
    Jag tycker det låter kul med katten!!! Jag undrar om man någon gång kan göra något "annorlunda" utan att någon har något att påpeka. Detta är väldigt synd då det kan släcka mångas iver och fantasi och inte att glömma, drömmar. Bröllop är väl något man drömt och fantiserat om sen man var liten. Så låt oss fortsätta drömma, snälla!

Visst ska man få drömma, men att ta med ett pälsdjur till en offentlig lokal (som en kyrka) bara för att få "göra något annorlunda" är jag faktiskt tveksam till. Jag tycker att allergikernas rätt att kunna gå i kyrkan är större än brudparets önskan om att få ha med sig sitt djur på vigseln.

Jag har själv hund så jag förstår mycket väl att man älskar sitt djur osv, men min bestämda åsikt är ändå att kyrkan är till för människorna och inte djuren. Jag vill inte att någon allergiker ska behöva lida för att JAG valt att skaffa hund.

Vill man involvera sitt djur i bröllopet kan man kanske ha med det på fotograferingen, men i övrigt mår djuren nog bäst av att få vara med en pålitlig och kunnig djurvakt på bröllopsdagen.

• Hoffsennanen Tottoplex

Glömde skriva att jag inte tänkte enbart på just det med katten. Känns som att det är ofta man får massa mothugg. Tyvärr.

Optimia skrev 2010-08-21 15:35:13 följande:
      Visst ska man få drömma, men att ta med ett pälsdjur till en offentlig lokal (som en kyrka) bara för att få "göra något annorlunda" är jag faktiskt tveksam till. Jag tycker att allergikernas rätt att kunna gå i kyrkan är större än brudparets önskan om att få ha med sig sitt djur på vigseln. Jag har själv hund så jag förstår mycket väl att man älskar sitt djur osv, men min bestämda åsikt är ändå att kyrkan är till för människorna och inte djuren. Jag vill inte att någon allergiker ska behöva lida för att JAG valt att skaffa hund. Vill man involvera sitt djur i bröllopet kan man kanske ha med det på fotograferingen, men i övrigt mår djuren nog bäst av att få vara med en pålitlig och kunnig djurvakt på bröllopsdagen.
  • quandra

Men du..
    Om jag vill ha katten , och har fått ett ja till att få ha katten med.. så varför? ,, göra så man blir nedstämd..så tråkigt med negativa personer tycker jag..

Jag kommer att ha det jättefint oavsett hur folk kommer att reagera o säger si o så ..

• Evillina

quandra: "det är en nakenkatt (allergifri utan päls )" va?? Ett nakenkatt är ju knappast en allergifri katt. Bara reagerade på detta resten bryr jag mig inte om. =)

• Houdini

Appråpå katten, så skulle jag gärna om det gick ha med mina hundar om kyrkan där vi ska vigas gick med på det.
    Vårt liv kretsar runt våra hundar och vi har en kennel så för oss hade det varit toppen.

Tanken var att min M2 går in med "sin" hund och våra andra två (som är barn till husses hund) går in på varsin sida om mig. Men Kyrkan vi funderar på och helst vill vara i tillåter inte ens att man tar in hunden på begravningsplatsen så....

• Hoffsennanen Tottoplex
    quandra skrev 2010-08-21 22:05:59 följande:
    Men du.. Om jag vill ha katten , och har fått ett ja till att få ha katten med.. så varför? ,, göra så man blir nedstämd..så tråkigt med negativa personer tycker jag.. Jag kommer att ha det jättefint oavsett hur folk kommer att reagera o säger si o så ..

Hoppas det blir toppen!!!

• quandra

Houdini .

Det skulle vara jättevackert!!
    Synd att ni inte fick det .. finns det ingen annan kyrka?

Där vi döpte vår son , där fick jag ha med vår hund in i kyrkan om vi ville =) men vi lät honom vara kvar ute , han hade tok för mkt päls som han släpte då .

Allt beror på vilken präst man har , och vad den anser om djur i kyrkan osv...
    Sen om de tackar ja .. så varför tveka anser jag .. visst, det låter ego .. men om de säger ja .. så är det ju trots allt fritt fram .. eller???
     Ni som vet allt!!

• quandra

Hoffsennanen Tottoplex

Tack =)

• Duchess

Jag blir uppriktigt förbannad när jag hör talas om präster som släpper in djur i kyrkor. Det har ingenting att göra med min relation till djur. Den är utmärkt. Det har att göra med att jag själv har personer i släkten som har allvarliga allergier. Om h*n kommer in i ett rum där det varit pälsdjur och inte har sin inhalator med så kan h*n dö. Ja, just det. 

Jag förstår att ledarhundar måste släpas in i vissa offentliga lokaler, men att ta in ett pälsdjur i en offentlig lokal bara för att man tycker att de är gulliga - det gör mig förbannad. Hur tänker ni? Är det viktigare med ett gulligt djur än andra människors hälsa??

• quandra

Optimia

Jag läste artikeln ,
     jo det är ju sant det som står vissa kan vara allergiska mot denna ras oxå , men mkt sällsynt.. men vår katt har ingen päls, den ska ha en dräkt på sig så inget kan nudda hans hud , han skvätter eller kissar inte(bara i sin låda, väldigt kräsen) och han spottar ej ..

Så ligger det till .. Tack för din positiva sida!

• quandra

Tänker ej diskutera mer om denna sak .. det är många som har med sig djur in i kyrkan .. så det är inte bara jag .. så så är det .

Det är en sak som ni kan ta med alla präster där ute..
    Lycka till med bröllopena !!

• Duchess
    quandra skrev 2010-08-21 22:33:03 följande:
    Tänker ej diskutera mer om denna sak .. det är många som har med sig djur in i kyrkan .. så det är inte bara jag .. så så är det . Det är en sak som ni kan ta med alla präster där ute.. Lycka till med bröllopena !!
    Det är absolut prästernas sak att avgöra, men de skulle inte behöva säga varken ja eller nej om ingen frågade. Tyvärr finns det även präster som inte tänker på personer med allvarliga allergier och astma. Jag kan bara be och hoppas att du och andra som vill ta djur till kyrkan ändrar er. 
  • Vi2alltid

Det känns som att ni kommit ifrån ämnet lite här :)
    Starta en egen tråd i ämnet och diskutera vidare tycker jag!

T.S: Fundera på hur NI vill göra, antingen gå in själv eller tillsammans. Ni blir gifta hur ni än gör :) Men känn efter ordentligt hur ni vill göra, och diskutera alternativen, båda är förmodligen helt ok för prästen.

Svar på tråden Överlämning