• Bambi82

Han skiter i allt...

För ca 1 vecka sedan så bestämde vi datum, den 3/12 - 2011 :)

Jag har börjat kolla kyrka, lokal för middag och mat.. Bara för att börja någonstans. Det kanske är i för god tid jag börjar men vill se vad som finns att hyra..

Min sambo är helt ointresserad, han tycker att det kan vara vi 2 bara och inget mer.. Bara få det gjort. Jag känner mer att jag vill ha hans, min familj och våra nära vänner. Inte stort och inte dyrt.

Tidigare idag så sa jag några förslag och visade honom några ställen man kunde hyra.. Han sa att han inte ville prata om det och att det är så lång tid dit. Det slutade med att han sa att han skiter i det här jävla bröllopet och ångrade sig att han fria till mig!!........

Jag fattar ingenting.. Varför blir han så??

Ville bara att han skulle få se vad jag hittat!...

Är era karlar med och planerar?

Behövde skriva av mig.. Tack för att du/ni orka läsa...

• Svar på tråden Han skiter i allt...
  • Sebastiána
    eigollet skrev 2010-08-23 15:57:57 följande:
    Been there...Men så fick jag oväntad "hjälp" av m2b:s kollega. En bufflig rackare, evig singel och snudd på mansgris kläckte ur sig: " Jamen, du måste ju fatta vilken stor grej det här e för henne! Hon har ju gått och drömt om bröllop sen hon kunde gå. Det är bara å lyssna å hänga me, fan!"Sen var det slut på gnället och även om jag fixat mest, så blir han inte frustrerad längre på mina frågor och begäran.

Jag sa faktiskt till min blivande att om han inte började ta tag i saker vid ett visst datum så blir det ingen bröllopsfest. Vigsel kunde det bli ändå men ingen fest. Jag är en usel festfixare och det var HAN som prompt ville ha stor middag och fest.

• cilla1973

För oss så har det varit mest upp. Jag frågade helt enkelt om hur han ville ha dekorationen på borden exempelvis. Då taittade han på mig och sa " detta kan du bättre om än jag"  och plirade med ögonen så det slutade med att jag får bestämma utformingen men jag visar honom såklart. Får provduka sen framåt vintern. Vi ska ju inte giftas oss förrän i maj nästa år men han ordnade till fotografen eftersom det är en gammal arbetskompis till honom. Så henne träffade vi igår. Det är lättare för mig att ringa eftersom jag ibalnd är ledig på dagarna eftersom jag jobbar natt. Inte lätt att stå på ett lagerindustri och prata med kyrkan..

Hittills har det gått bra men han tar det lugnt. Jag tror för egen mening att vi tjejer vi helst att det ska vara imorgon för vi vill att allt ska ge fort och nu. Killarna hänger inte riktigt med och slår fötterna i backen.. Men snälla ta det lugnt det är 10 mån kvar. 10 mån säger vi ---hjälp.....detta ska fixas,.mmmmmm...

Det mesta vet vi redan och var överens ganska snabbt sen vem som gör det ingenfara för mig då har jag koll...(är en liten planerare)..

Så idag hittade jag mina lakan, servetter och löpare precis den färg jag vill ha.. Hurra och billigt med...:)

• Sebastiána

Det är ju inte så många killar som hänger på BT eller läser bröllopstidningar. Så de vet inte att man MÅSTE vara ute i god tid om man vill ha festen i en speciell lokal eller vigseln en speciell kyrka osv.

• ClaraH

Jag vet inte var ni bor, men i Stockholm hade jag stora problem med att hitta lokal och vi hade ett helt år kvar. Problemet var att vi ville ha en lokal där man fick ta med sig maten själv. Så om fallet är detsamma för er måste ni leta lokal nu. Allt annat kan man förstås vänta med, men jag tycker ju att det är väldigt kul att planera. Jag märker att jag mentalt ligger långt före i den processen om man jämför med min sambo. Så jag har sagt några gånger att "nu måste jag få berätta vad jag tänker, så att jag inte bestämmer allt".

• Florens09

Känner igen det där Sebastiana och May2010 säger. Min bm SÄGER att han ska engagera sig lite mer men när det väl kommer till planering tar det stopp. Vi förlovade oss för över ett år sedan så det har fått gro ganska länge nu. Jag har flera gånger sagt att jag inte orkar planera själv eftersom det är rätt mycket jobb och sagt att om det bara är jag som engagerar mig så blir det antingen ingenting alls eller en liten cermoni med bara oss två, kanske utomlands, el med närmaste familjen. Som svar brukar jag få något i stil med "ja, det kanske kunde vara trevligt, men en fest kan ju också vara kul" också sitter vi där igen. Jag känner inte att jag KAN ta beslut för oss båda två helt enkelt.

Jag tror att grundproblemet är att min bm aldrig haft en större fest, ens för familjen, och vet helt enkelt inte att det tar tid att planera. Jag tror helt ärligt att han tror att det kommer att hända lite av sig självt. Kanske är det så att din bm inte heller förstår att det kan ta lite tid att planera en sådan sak? Även om ni ska ha det litet och det naturligtvis inte behöver ta 18 månader att boka vigsellokal, så kan ju ta tid att komma fram till ATT ni vill ha det litet. Ni är trots allt två som saken.

Förreten tycker jag det är lite konstigt att sparka bakut på det vis han gör, om det nu var han som friade. Trodde han inte att det skulle bli ett bröllop av det så småningom då? Vad trodde han skulle hända egentligen? Att ni skulle fortsätta som vanligt och så plötsligt om några år skulle ni vara gifta? Fast det kanske är tidiga bröllopsnerver.

• fibobs

jag har inte läst alla inlägg, men vi gör det enkelt. Och Gubenmin har varit med i det mesta och lite till.
    Nu på lördag sker det och jag är så lycklig.
    Kolla vårat upplägg på min presentation.
    Kramis

• May2010

Det är som någon här skrev, i alla fall min sambo har aldrig ordnat en fest. ens en middag tror jag. hans partners har skött sånt skulle jag tro. han kan knappt planera till att en kompis ska komma och fika - på riktigt. det blir kaos och jag får dammsuga och baka något i sista sekunden. jag hade inte tänkt på det. när vi ska på semester kan han inte packa. (men han måste för jag vägrar så får han köpa allt nytt sen dit vi åkt för han glömt det mesta.) så egentligen är det inte så konstigt att han inte kan planera ett bröllop heller. hade inte riktigt tänkt på det så innan. 

men visst, ett bröllop är så symboliskt, och då blir det ledsamt om man känner att man gör allt själv. för en vanlig middag hade man inte brytt sig. då kunde han kompenserat med att städa eller något annat. hm. vi har redan planerat ett bröllop som ställdes in pga graviditet, så vi har lärt oss en del till nästa gång hoppas jag. det blir nog mycket kortare planeringstid nästa gång. mycket enklare allting och mer spontant. 

• pyrro

Har inte läst alla svar utan svarar bara på TS inlägg.

Min nyblivna man var inte så engagerad i planeringen, vi gifte oss 5 månader efter förlovningen men har redan barn, hus etc.

Jag tror definitivt att han skulle ha tyckt att jag planerade för långt i förväg om det var så länge kvar som erat och jag tror säkert att det kan vara så att din BM blev stressad.....MEN det är ändå ett stort steg från att vara lite allmänt ointresseradx och omedveten om vilken planering som krävs till att säga att han ångrar att han friat. Jag tycker att ni måste sätta er ner och prata om det!

• Midvinterflicka

Olika personer känner olika. Jag tror att vissa blivande män ibland känner sig lite utanför när det gäller planeringen eftersom vi tjejer förväntas ha koll. För en person som har svårt med planeringen (gäller både killar och tjejer) kan det kanske vara bra med lite konkreta uppgifter som ska klaras av. Ex "du ansvarar för att ta fram kostnadsuppgifter från olika fotografer och så tittar vi på det tillsammans och väljer". Och så kan man sätta ett datum när det måste vara klart.

• pyrro

Midvinterflicka>> Ja man borde ju känna både sig själv och sin blivande innan man gifter sig
    Jag sköter det mesta av ALL planering i våra liv så det var ingen övveraskning att jag planerade det mesta av bröllopet oxå...haha

Men jag var noga med att han skulle var med och ta dom stora besluten, han fick bestämma när/var/hur och vilka vi skulle bjuda......sen gjorde jag all detaljplanering!
    TS skriver att han vill att det bara ska vara dom.....kan ju vara där skon klämmer att han känner sig överkörd om hon ändå bara kommer med förslag där fler ska vara med......hoppas ni satt er ner och diskuterat för annars tror jag ni får en jobbig resa

• S2011

jag har inte läst hela tråden, men..

har ni verkligen satt er ner och pratat igenom hur ni vill ha bröllopet?

om ni sätter er ner och diskuterar vad som är viktigt för er som individer för att bröllopet skall kännas bra, så tror jag ni har en bättre grund att stå på.

gå igenom allt från vigselplats, borgerlig/kyrklig, fest, gästlista, ev. tema osv osv och se över vad ni bägge har förväntat er  av er dag och var ni behöver kompromissa.

min bm deltar i vår planering. jag vet att han tycker att vissa saker är tråkigt och där försöker jag underlätta så att han "snabbt och lätt" kan få en uppfattning av vad han tycker om det, så vi kan ta ett beslut. jag tror dock inte att det hade gått så smärtfritt om vi inte hade satt oss ner och diskuterat vad vi bägge förväntade oss av detta innan det börjades med någon som helst planering.

• pyrro

s2011>> Precis, man måste nog vara överenns om en sorts helhetsbild först. Jag kan förstå om min då BM inte ville ägna TIMMAR som mig åt att kolla bröllopsfrisyrer
    Jag gjorde som så med det mesta att jag klurade först på vad jag ville, sen gav jag honom ett par förslag och han fick fatta ett beslut...toppen!

Sen är han som sagt ingen stor planerare överhuvudtaget....så sista veckorna gav jag honom en kort lista med saker som jag ville att han skulle fixa: fixa bil, göra en tårtställning, fixa barnvakt för bröllopsnatten, fixa antingen hotell eller romantik hemma, morgongåva (som han nog aldrig hört talas om) och det blev superbra och vi kände båda att han bidragit med det han var bäst på

• Helges Älskling

Detta gäller ju givetvis inte alla män och kvinnor, men generellt är nog kvinnor mer intrersserade av alla detaljer till bröllop. Skulle jag behöva engagera mig lika mycket i val och vetskap kring t.ex att köpa värmepanna eller ny bil hade jag med försökt komma undan.

Jag är hemma med vår son nu och han har precis börjat en ny tjänst så här har vi gjort så att jag gör all efterforskning och tar fram alternativ som han sen lätt kan titta på och säga vad han tycker. Han bryr sig när han får direkta val framför sig men skulle aldrig orka sitta och leta efter rätt blommor till buketten eller organzapåsar till ris osv.

Jag vill ändå gärna få en hel del på mitt sätt så mig passar det här bra. Jag drar tyngsta lasset förberedelser men får hjälp när jag ber om det.

Vi planera knappt 2 mån innan bröllopet som är på lördag :) o jag tror aldrig jag skulle kunna fått honom särskilt engagerad 1 år i förväg.

• pyrro

Haha Helge älskling.....låter väldigt likt oss, jag är också mammaledig nu.....
    vi har planerat sen förlovningen i mars och gifte oss häromveckan....jättekul att planera men v ette katten om JAG orkat med ett år

• Florens09

Problemet är väl om det som i bambi82s fall (omjag förstod rätt?) sambon inte VILL sitta ner och ha ett inledande samtal om vad man förväntar sig?

• pyrro

florens09.....nja så kan det väl iof vara, men som jag förstår det har han redan sagt att han vill att det bara ska vara dom och hon har kommit med förslag på kyrka, lokal och mat.....då kör hon ju på ett helt annat spår än han vill så jag tycker hon ska ta ett steg tillbaka och diskutera grundförutsättningarna!

Svar på tråden Han skiter i allt...